Chat

advokát

Mgr. Jan Skotnica

Záznam chatu z pátku 24. dubna 2020

BOŽENA: „DOBRY DEN I JA SEM KLIENT CESTOVKY ktera asi 22/6 můj termin na dovolenou neodjede leč to sou pouze termaly slovensko stim že bych mela 25 /5 doplatiti zalohu. Musim tak učit abyxh ziskala ten woucher jak se otom mluvi nebo staci pouze ta zaloha storno se mne nechce davat a dosjit o 1000 - jako duchodkyne 70 leta by mne to dost mrzelo- co poradite?? je treba tu zalohu doplatiti dekuji“

Mgr. Jan Skotnica: „Dobrý den, celá koncepce této zákonné úpravy vychází z toho, že "smlouvy se mají" dodržovat, tedy i platit zálohy dle původní domluvy. Voucher máte dostat v hodnotě zaplacených záloh, tedy hodnota bude větší či menší podle toho, zda uhradíte další zálohu. Tedy jinými slovy o peníze nepřijdete, budou Vám vráceny v podobě voucheru. Nicméně doporučuji Vám komunikovat i s cestovní kanceláří, protože zákonná úprava je jedna věc, nicméně vždy záleží na konkrétní domluvě s cestovní kanceláří. Přeji hezký den Jan Skotnica“

SK: „V mé rodině se mi stala nepříjemná věc - bez mého vědomí a souhlasu někdo zveřejnil mé kontaktní údaje - nelíbí se mi to, lze to zažalovat?“

Mgr. Jan Skotnica: „Dobrý den, můžete to oznámit na Úřad pro ochranu osobních údajů, který tomu kdo informace zveřejnil, může uložit sankci. Žalovat můžete v situaci, kdy Vám byla způsobena škoda, nebo hrozí, že zveřejňování informací bude pokračovat. Přeji hezký den Jan Skotnica“

STOFM: „Rodiče bez mého vědomí a souhlasu (je mi přes 18 a jsem svéprávný) informovali někoho o mém zdravotním stavu - mé osobě se toto informování nelíbilo, jak se můžu právně bránit?“

Mgr. Jan Skotnica: „Dobrý den, můžete "únik informací" oznámit na Úřad pro ochranu osobních údajů, která celou věc prošetří a případnému viníkovi domluví, nebo i uloží sankci. Pokud by Vám byla způsobena škoda, můžete se domáhat náhrady u soudu. Přeji hezký den Jan Skotnica“

Ronald: „Lze zažalovat situaci kdy u zletilého, svéprávného člověka jeho rodiče zasahují do jeho vztahu mezi ním a lékařem - informují tajně lékaře o tomto zletilém, svéprávném člověku - ač si to nepřeje?“

Mgr. Jan Skotnica: „Dobrý den, je možnost žalovat tzn. negatorní žalobou, tedy v žalobním návrhu je uvedeno to, že požadujete, aby se žalovaný zdržel určitého jednání nebo v něm nepokračoval. Bez bližších info Vám ale nemohu říct, zda by žaloba byla úspěšná nebo ne. Přeji hezký den Jan Skotnica“

Derek: „Jakou má šanci uspět s žalobou (občanskopráv., trestně práv.) někdo, o kom jsou šířeny pomluvy na fb, ale není tam jeho celé jméno, je tam jen křestní a první písmeno jeho příjmení - podotýkám, že si je jistý, že se ho to přímo týká, že je tam zmiňován on...“

Mgr. Jan Skotnica: „Dobrý den, pokud víte o jako osobu se jedná, kdo tedy pomluvy šíří a pokud Vám může pomluvami vzniknout škoda či újma (např. pracujete ve službách a přijdete o zákazníky), pak je to důvod obrátit se na policii, aby věc prošetřila a viník byl předán k potrestání. Šance je těžké hodnotit na základě tří řádků, ten proces je složitější. Přeji hezký den Jan Skotnica“

Helena: „Pane doktore, začátkem června máme bloknutý letecký zájezd do Itálie. Cestovka napsala, že se zatím vše plánuje... Jsme senioři, já navíc s berlemi. Voucher odmítneme. Doplatek je vysoký, blíží se termín splatnosti, chci požádat jen o vrácení zálohy. Ani v současné době se nebere ve smlouvě ohled na situaci? Prosím, jaké jsou možnosti?“

Mgr. Jan Skotnica: „Dobrý den, počkal bych aspoň na začátek května, a od smlouvy bych odstoupil podle § 2535 občanského zákoníku. Případně tak učiňte před splatností další splátky nebo doplatku. Kancelář Vám nabídne voucher, který máte možnost s ohledem na věk odmítnout, a poté Vám vrátí peníze. Přej hezký den Jan Skotnica“

Drahomíra Oborná: „Dobré ráno, o velikonocích jsem mela jet s CK Pangea na poznávací zájezd do Švýcarska, zájezd organizovala za celou naší skupinu kolegyne ze strední školy. Dríve než bylo vyhlášeno opatrení a doporucení vlády CR, cestovka všem vrátila složenou zálohu a za každou osobu si ponechala 400 Kc. Na žádost vystavení Voucheru na ponechanou cástku 400 Kc CK Pangea nereaguje. Muže si CK cást zálohy ponechat? Urcite bychom jeli v príštím roce, ale na to se nás nikdo ani nezeptal. Dekuji za odpoved a preji krásné ráno do Ostravy Drahomíra Oborná“

Mgr. Jan Skotnica: „Dobrý den, nevím data, kdy jste měli na dovolenou odjet, případně kdy došlo k odstoupení od smlouvy a podle jakého ustanovení, a tedy nedokážu zhodnotit zda na Vás platí předmětný zákon. Pokud platí, tak si cestovní kancelář peníze ponechat nemůže a buď je Vám vrátí, nebo Vám nabídne voucher. Přeji hezký den Jan Skotnica“

Katka: „Dobrý den chtěla bych se zeptat jak to bude,když mám zaplacený pobyt v lázních?Termín pobytu mám 10-16.5.Peníze mi vrátí nebo pobyt přesunou?“

Mgr. Jan Skotnica: „Dobrý den, pokud jde o pobyt v lázních, pak podle posledních informací je možnost pobyty realizovat. Pak již záleží na Vaší konkrétní domluvě s lázněmi. Mohou Vám vrátit peníze i změnit termín. Pokud se změnou termínu nebudete souhlasit, můžete od smlouvy odstoupit. Přeji hezký den Jan Skotnica“

Hana: „Dobrý den. V květnu máme doplatit dovolenou na Sardinii.Odjezd by byl 17.6.2020. Ministryně rozvoje v televizi uvedla,že nic doplácet nemáme a zálohy nám musí vrátit. 3.4. jsem CK napsala,že odstupuji od smlouvy,ale do dnešního dne mě nikdo nekontaktoval. Otázkou je,musíme tedy dovolenou doplatit ??Děkuji Hanka“

Mgr. Jan Skotnica: „Dobrý den, jestliže jste již od smlouvy odstoupila pak nic nedoplácejte a urgujte cestovní kancelář o vrácení peněz nebo vydání voucheru. Přeji hezký den Jan Skotnica“

Novák: „Dobrý den , musím doplatit zájezd a přijmout voucher , i když se zájezd nebude v můj termín realizovat ? Děkuji za odpověď. Novák“

Mgr. Jan Skotnica: „Dobrý den, pokud již víte, že se zájezd realizovat nebude, pak nic nedoplácejte. Voucher Vám cestovní kancelář může nabídnout, ale nemusí a rovnou Vám vrátí peníze. Můžete ho odmítnout pokud jste např. starší 65 let, nebo jste evidován na ÚP a jsou tam i další výjimky. Pokud voucher nevyužijete, pak Vám kancelář vrátí peníze ale až po 31.8.2021. Přeji hezký den Jan Skotnica“

Lucie: „Dobrý den, dnes proběhla médii informace, že cestovat do zahraničí bude možné, jen se na hranicích musím otestovat. To lex voacher už zase nebude platit? Děkuji.“

Mgr. Jan Skotnica: „Dobrý den, volný pohyb osob přes hranice nemá vliv na cestovní zájezdy. Pořád je důvod odstoupit od smluv o zájezdu, protože v místě kam jedete epidemie může trvat. Zákon tedy bude pořád platit. Přeji hezký den Jan Skotnica“

Milan: „Dobré ráno, jsem 65+, je pravda že CK musí vrátit zálohu za neuskutečněný zájezd? Odlet 30.6.2020 Díky za odpověď.M“

Mgr. Jan Skotnica: „Dobrý den, pokud odstoupíte od smlouvy, nebo ji zruší cestovní kancelář, tak Vám cestovka sice voucher může nabídnout, ale Vy máte možnost ho odmítnout a pak Vám cestovka vrátí peníze. Přeji hezký den Jan Skotnica“

Zdenka Šubrtová: „Dobrý den, mám jet na zájezd do Indočíny a to začátkem října. Ale protože mi je 68 let, tak mám obavu vycestovat v letošním roce. Zálohu na zájezd jsme složili v lednu a máme pojištěné storno. Doplácet bychom měli v červenci. Můžu zrušit zájezd bez finanční ztráty z důvodu věku a strachu z nemoci Covid ? Nechci čekat na nějaký náhradní termín nebo do příštího roku, člověk nikdy neví. Děkuji a hezký den Zdena Šubrtová“

Mgr. Jan Skotnica: „Dobrý den, jelikož máte odjezd zájezdu až v říjnu, tak se na Vás předmětný zákon nevztahuje. Od smlouvy můžete odstoupit kdykoliv a cestovka je Vám oprávněna naúčtovat storno. Pokud ho máte pojištěné, tak pojišťovna storno uhradí, jestliže na to budete mít právo podle pojistných podmínek. Přeji hezký den Jan Skotnica“

Justýna: „Dobré ráno, cestovka nám navrhla tři řešení včetně voucheru, ale ne vrácení peněz hned pro věk 82 let.“

Mgr. Jan Skotnica: „Dobrý den, můžete voucher odmítnout a cestovka Vám vrátí peníze. Přeji hezký den Jan Skotnica“

Petr S.: „Dobry den, pane magistre. Zminil jste tvrdsi postihy. Je to tedy v soucasne dobe tak, ze co je jindy prestupkem se nyni stava trestnym cinem? Napr. Vami uvedeny pripad drobne kradeze. Muze se to tykat i prestupku pri rizeni? Dekuji“

Mgr. Jan Skotnica: „Dobrý den, neplatí to paušálně u všech přestupků, že by najednou všechny byly trestnými činy. Je to jen u konkrétně vybraných. Přeji hezký den Jan Skotnica“

Helena: „Dobrý den, velice Vás prosíme o radu. Jsme 4 měsíce v nově koupeném domě a soused nám teď sdělil, že plynová přípojka je na jeho pozemku a máme si plyn předělat, což bude stát cca 30.000,- -40.000,-Kč. Původní majitelka domu ani realitní makléřka nám tuto zásadní věc při koupi domu nesdělily, i když o ní byly informovány. Přípojka je ve zděné zídce, z níž nám patří půl metru a sousedovi dva metry. Soused plynovou přípojku nepoužívá a uvedený pozemek chce prodat. Můžeme se nějak bránit? Prosíme o radu, nevíme, na koho se obrátit. Velice děkujeme.“

Mgr. Jan Skotnica: „Dobrý den, v tomto případě jde o tzv. vadu nemovitosti, která Vám dává právo požadovat odškodnění. To může mít např. formu slevy z kupní ceny. Obraťte se tedy na prodávajícího ať Vám vrátí část zaplacené kupní ceny ve výši nákladů na přípojku, protože Vám tuto skutečnost úmyslně zamlčel. Pokud to dobrovolně neuhradí, tak se obraťte na advokáta v místě Vašeho bydliště, aby Vám s tím pomohl Přeji hezký den Jan Skotnica“

Frantisek: „Dobry den, K 20.5. Mam doplatit 60.000 kc dovolenou s CK do Spanelska s odletem 20.7. Mohu odstoupit od smlouvy o zajezdu s CK dle obcanskeho zakaznika, aniz bych musel uhradit CK storno poplatky, ktere mi vycislili temer na 90% celkove ceny zajezdu. Nejsem v zadne ohrozene skupine jako seniori, samozivitelky atd. Dekuji za odpoved. F.“

Mgr. Jan Skotnica: „Dobrý den, odstoupit dle zákona můžete a pokud odstoupíte z důvodu pandemie, pak CK nemůže požadovat žádné storno. Jen Vám nevrátí peníze, ale nabídnou Vám voucher. Přeji hezký den Jan Skotnica“

Soňa: „Dobrý den, řeším možnost storno u CK od 13.3. Ústně a od 16.3. Jsem žádala písemně. CK nereaguje písemně a kontak mají pouze telefonicky. V prvním hovoru ke konci března mi slíbili storno dle podmínek CK a následně další hovor mi pouze oznámili, že mám zájezd doplatit. Má záloha činí 2500 a doplatek je 60000, které nemám, protože jako OSVČ nemohu od března činnost vykonávat. Komunikace žádná a já peníze nemám. Mám nějakou možnost? Co když budu muset(vláda otevře hranice) vycestovat nebo zaplatit storno v plné ceně? Děkuji“

Mgr. Jan Skotnica: „Dobrý den, pokud jste měli odcestovat v termínu mezi 20.2. a 31.8. tohoto roku, tak se na Vás vztahuje předmětný zákon. Zájezd nedoplácejte a měl byste dostat voucher na 2.500,- Kč. I když se otevřou hranice, tak pořád je zde i v místě kam směřujete pandemie a proto je možnost od zájezdu odstoupit. Přeji hezký den Jan Skotnica“

Michaela: „Za neuskutečněnou dovolenou mají nárok na vrácení peněz ZTP a lidé 65+. Mají nárok na 100% vratku, anebo CK může stáhnout např. 20% ?“

Mgr. Jan Skotnica: „Dobrý den, pokud jde o režim zákona o kterém se celé ráno bavíme, tak tyto osoby mají nárok na vrácení 100%. Přeji hezký den Jan Skotnica“

Frantisek: „Dobry den, Podepsal jsem jiz v rijnu na first moment smlouvu o zajezdu s CK Fischer do Spanelska s odletem 20.7.2020 a uhradil zalohu 99 kc/os tedy celkem 396 kc. Chtel jsem po cestovce zajezd stornovat a ta mi vycislila storno poplatky na 70.000 kc coz je temer 90% zajezdu. Dle smlouvy mam k 20.5.2020 doplatit cely zajezd tedy castku 79.000 kc. Nevim jak postupovat??? Nechci uz tento zajezd k 20.5.doplacet, protoze do Spanelska uz letos jet nechceme a zaroven nechci na vice jak rok pujcovat vlastne cestovce 80.000 kc a vladtne vubec nevim zda bych v pristim roce vubec nekam jel. Rad bych, aby mi nyni cestovka vystavila voucher na budouci zajezd na castku jiz uhrazeny zaloh coz je v mem pripade nyni pouze tech 396 kc. Coz cestovka ocividne nechce a hraje na cas, abych musel dle smlouvy doplatit k 20.5.celou dovolenou. Jak mam postupovat? Dekuji za odpoved. F.“

Mgr. Jan Skotnica: „Dobrý den, od smlouvy tedy odstupte Vy a to podle § 2535 občanského zákoníku. Pak CK nemá nárok na požadování storna. Určitě nedoplácejte zbytek ceny zájezdu. Potom dostanete voucher na 396,- Kč. CK to prostě zkouší, nesmíte se dát. Přeji hezký den Jan Skotnica“

Dagmar: „Dobré ráno-dovolená-mám zaplacenou zálohu 13.tis, jsme 3 os. přistupuji na možnost poukazu na další rok ,ale problém je 3.os.,která již nemá zájem ,čerpá mat.dov do r.2021 a poukaz nevyužije,CK vidí problém v té 3.os.já dala návrh -tu částku proměnit na 2 poukazy .... zatím žádná reakce -jen tlačí ,abych doplatila -děkuji Dagmar a hezký pozdrav z Plzně“

Mgr. Jan Skotnica: „Dobrý den, nedoplácejte zatím nic, dokud se vše s CK nevyřeší. Třetí osoba může voucher odmítnout a peníze ji vrátí, to nic nemění na tom, že Vy můžete poukaz použít, jak budete chtít. Přeji hezký den Jan Skotnica“

Tom S.: „Dobry den, zamestnankyne, ktera se citi vice ohrozena ze zdravotnich duvodu, pozaduje po ostatnich zamestanich noseni rousky, v praci rousky nemame; ja (zamestnavatel) jsem ji rekl, at zustane doma (ma moznost home office). Jak situaci resit? Dekuji“

Mgr. Jan Skotnica: „Dobrý den, zaměstnankyně si může vybrat dovolenou, případně s ní můžete uzavřít dohodu o práci z domu, nebo dohoda o placeném či neplaceném volnu. Na to by měla přistoupit, protože je to v jejím zájmu. Pokud nepřistoupí, tak ten problém je někde jinde. Přeji hezký den Jan Skotnica“

Červená Jana: „Máme zaplacený zájezd v červnu do Italie na 14 dní,již asi před měsícem nabízeli woucher,je nám 77 let,tak jsem jim napsala,že tedy ho nemusíme přijmout už nebudeme riskovat a zřejmě dle Občanského zákoníku máme nárok na vrácení peněz.Odepsali,že na vrácení máme nárok,jen když nám"vnucují" woucher,jinak nám chtějí naúčtovat stornopoplatek,protože oni zájezd neruší.“

Mgr. Jan Skotnica: „Dobrý den, Vy máte možnost od smlouvy o zájezdu odstoupit podle § 2535 občanského zákoníku (to je v důsledku pandemie), pokud odstoupíte z jiného důvodu, tak má CK právo účtovat storno poplatek. Pokud ale odstoupíte dle správného §, pak Vám nabídnou voucher, který odmítnete s ohledem na Váš věk a CK Vám vrátí peníze bez jakéhokoliv storna. Přeji hezký den Jan Skotnica“

Lenka: „Dobry den, 27.4. jsme měli koupeny letenky do New Yorku od zprostředkujici zahranični společnosti. Nechtěji nam zatim vratit penize ani přesunout let na jiny termin. Je možné něco dalšiho zkoušet ??? Děkuji za odpověď a přeji krasny den.“

Mgr. Jan Skotnica: „Dobrý den, Vaše situace je složitá, protože předmětný zákon na Vás nedopadá. Letecká společnost nemá povinnost vracet peníze. Pokud se Vám nedaří domluvit se se zprostředkovatelem, zkuste kontaktovat přímo leteckou společnost a domluvit se přímo s nimi. Přeji hezký den Jan Skotnica“

Eva Štěpánová: „Dobrý den,pane magistře, mám tento dotaz: mám uhrazený jednodenní zájezd u cest.agentury, který měl směřovat na Slovensko přes Vysoké Tatry do termálu Vrbov. CA nyní změnila cíl zájezdu, místo do termálu Vrbov končí trasa v Tatrách s nabídkou turistiky. O tento program zájem nemám vzhledem k věku /78/ a k potížím s chůzí. Zájezd se má konat 25.7. Co s tím? Děkuji za odpověď a zdravím, Štěpánová.“

Mgr. Jan Skotnica: „Dobrý den, CK nemůže měnit podmínky zájezdu bez Vašeho souhlasu. Kontaktujte CK a domluvte se na ukončení smlouvy bez jakékoliv sankce. Navíc na Vás dopadá předmětný zákon a Vy můžete od smlouvy odstoupit podle § 2535 občanského zákoníku a s ohledem na svůj věk můžete odmítnout voucher a požadovat vrácení zaplacených peněz zpět. Přeji hezký den Jan Skotnica“