Chat

dopravní expert

Roman Budský

Záznam chatu ze čtvrtka 16. ledna 2020

ANTI: „Je v ČR dostatek dopravních policistů a má dopravní policie dobře nastavené pravomoci?“

Roman Budský: „Podle mého chybějí dopravní policisté především přímo na silnicích. Viditelná přítomnost policie je dost silným preventivním opatřením, řidiči, kteří mají sklon k porušování předpisů, si přece jen po zahlédnutí uniformované postavy dávají na své chování pozor. Ve všech motoristicky vyspělých zemích si řidiči nejednou stěžují na ne vždy vhodné chování policistů na silnicích, ti naopak žehrají na častou aroganci ze strany účastníků silničního provozu. Na západ od našich hranic jsou dopravní policisté vedeni k tomu, aby nekompromisně dohlíželi na dodržování předpisů, současně si však musí uvědomit, že reprezentují příslušný stát. Tomu musí odpovídat jejich chování. Na druhou stranu jsou chráněni před vulgárními projevy řidičů. V Německu nadávka či nevhodné gesto mohou "ocenit" až v tisících eur.“

DAYD: „Co v současné české dopravě funguje nejlépe?“

Roman Budský: „Mnoho toho není... Ale co je v zahraničí oceňováno, to je kvalita veřejné dopravy v řadě našich měst či regionů. Například Praha je celosvětově považována za jednu z metropolí s nejlépe fungujícím systémem městské hromadné dopravy. Kvalitní systém veřejné hromadné dopravy je pro řadu lidí významným motivem nechat své auto doma a cestovat autobusem či tramvají. To přispívá ke snižování počtu obětí nehod a také ke zlepšování kvality životního prostředí.“

DIS: „Co současné české dopravě chybí nejvíc?“

Roman Budský: „Pokud se jedná o systém bezpečnosti siln. provozu, jednoznačně chybí jednotný systém řízení. Není definován subjekt, který by to vše zastřešoval a koordinoval činnost dalších organizací. Zkrátka absence moderních manažerských a marketingových metod. Dále pak nejednou nebývá vyhodnocována účinnost realizovaných preventivních opatření.“

František: „Dobrý den, prosím Vás, jak je značen přechod ? Možná se zdá otázka dostatečně hloupá, ale setkávám se tady s tím, že na obou stranách komunikace se snižen obrubník, asi kvůli inv. vozíkům, či kočárkům, ale známá "zebra" tam nemalovaná není. Je to tedy přechod s přednosti pro chodce ? Hodně si to v tomto případě chodci vyžadují, kdy do cesty vstupují.“

Roman Budský: „Dobrý den, přechod pro chodce je místo označené příslušnou vodorovnou dopravní značkou, tedy onou známou zebrou. Ta může být doplněna příslušnou informativní svislou značkou. Zkrátka kde není vyznačena zebra, tam není přechod pro chodce.“

František: „A ještě jedna poznámka, kdo rozhoduje o umístění dopravních značek. Je jich dle mého moc a zbytečných, zejména omezení rychlosti. Např.kilometr před chlapem s lopatou, který čistí stoku a de facto je mimo vozovku, je tam cedule 30 km v hod a navíc, není ukočení tohoto příkazu. Potom není divu, že řidiči si ze značek nic nedělají, protože opravdu jich spousta nemá smysl. Nutno říct, že někde i chybí.“

Roman Budský: „Dobrý den, naprosto s Vámi souhlasím. Značek je u nás až moc, výzkumy naznačují, že řidiči stejně až polovinu z nich stejně nevnímají. Možná by stálo za zvážení zvýšit pravomoc policie při vyjadřování se k úpravám dopravního značení. V současné době je jejich stanovisko pouze doporučující, nikoliv závazné.“

Rosťa: „Dobrý den pane Budský. Předně přeji hezký den. Mluvil jste o mlhovkách. Mě, ale jistě i jiné řidiče trápí zlozvyk mnoha řidičů, a to stání na brzdovém pedálu na křižovatce. Ikdyž stojí na rovině a dojede je další vozidlo, stále stojí na brzdě a oslňuje řidiče za sebou. Večer a při dešti to je opravdu "síla" . Je to snad horší než zadní mlhovka. Jak proti tomu bojovat ? A jěště mě trápí jak řidiči nezodpovědně parkují ( třeba podélně na sídlišti ) Může toto Městská policie nějak pokutovat ? Například mezi dvěma vjezdy ke garážím pod domem běžně vejdou 3 auta. A řidič se postaví metr i více od začátku hranice příjezdu ke garážím, a tudíž další se se postaví buď hne za něho, nebo ikdyž se postaví na hranici druhého vjezdu, tak další auto se tam nevleze.“

Roman Budský: „Dobrý den, souhlasím s Vámi, že delší stání na pedálu brzdy - například při čekání na zelenou na křižovatce - s sebou nese svícení brzdových světel, a tedy nepříjemné oslňování vzadu stojících řidičů. Zákon o silničním provozu nám žádné řešení nenabízí, bude tedy třeba stavět na prevenci. O této problematice informovat širokou motoristickou obec a také i budoucí řidiče, kteří jsou v autoškolách. A moc děkuji za zajímavý podnět! Určitě se na tuto problematiku v naší Platformě Vize 0 zaměříme...“

Zdeňka: „Dobrý den, chtěla bych se zeptat kde mám udělat uličku ve městě, když jsou 2 pruhy vedoucí rovně a pak pruh odbočovací?“

Roman Budský: „Dobrý den, záchranářská ulička se obecně dělá tak, že vozidla jedoucí v levém pruhu zajedou co nejvíce doleva, šoféři jedoucí v pruzích ostatních pak co nejvíce doprava. Pro umožnění průjezdu sanitního, policejního či hasičského vozidla bude nejednou nutné uhnout i do pruhu odbočovacího.“

Jirka: „Dobré ráno,chci se optat jak to je v situaci,když je dvouproudý kruhák a auto jedoucí v levém pruhu chce vyjet z kruháku: kdo má přednost auto jedoucí ve vnitřním pruhu,nebo auta jedoucí v pravém pruhu?Děkuji za odpověď.“

Roman Budský: „Dobrý den, celou situaci bude třeba řešit podle pravidel stanovených pro jízdu v pruzích. A tady mj. platí, že řidič nesmí nejen ohrozit, ale dokonce ani omezit řidiče jedoucího v pruhu, do kterého přejíždí. Tato povinnost platí i pro řidiče jedoucího v levém pruhu po kruhovém objezdu a odbočujícího vpravo. Pro bezpečné odbočení tak bude třeba do pravého pruhu přejet včas. A pokud se to nepodaří, nic nebrání tomu, dát si jeden okruh navíc a při tom bezpečně přejet do pravého pruhu.“

Lucie pribram: „Dobry den,mohu še zeptat jak je to na více pruhem kruhovém objezdů?musim vždy zajet do levého kruhu,když jedu až druhým výjezdem?dekuji hezky den“

Roman Budský: „Dobrý den, v České republice si v dané situaci můžete vybrat pruh podle svého uvážení. V řadě jiných zemí ovšem platí, že čím později z kruháku odbočuji, tím blíže ke středu ho projíždím. Podle mých informací se u nás v tomto směru žádná změna pravidel silničního provozu nechystá.“

Miroslav Šlajer: „Dobrý den myslíte si,že úplný zákaz předjíždění nákladních vozidel je dobrý nápad? Vidím to tak,že dálnice budou plné a zacpané v obou pruzích.Protože někteří řidiči OA nejsou tak zdatní,jedou pomaleji a budou se bát zařadit mezi kamiony do pravého pruhu,tím pádem budou zdržovat ostatní řidiče a oba pruhy budou zacpané“

Roman Budský: „Dobrý den, trvale jsem odpůrcem stanovení plošného zákazu předjíždění na dálnicích. Mj. z důvodu, který uvádíte. V tomto smyslu odpovídám i na dotazy novinářů, kteří danému tématu věnují pozornost.“

Pavel: „Dobrý den. Poslední dobou se příšerně rozšířilo "džentlmenství", kdy řidiči jedoucí po hlavní najednou zabrzdí a dají přednost někomu, kdy přijíždí z vedlejší a to aniž by to situace vyžadovala (například na hlavní jedou auta v nekonečné koloně). Podle mě se jedná rovněž o porušení pravidel. Co si o tom myslíte?“

Roman Budský: „Dobrý den, souhlasím s Vámi, že tento projev přehnaného džentlmenství je u nás na vzestupu. Samozřejmě jde o jednání, které nemá oporu v pravidlech silničního provozu. Pokud se po hlavní vleče nekonečná řada vozidel, nic proti tomu, pokud některý z řidičů plynule zvolní a umožní vjetí kolegy z vedlejší. Ovšem Vámi uvedený příklad skutečně je vzorem nebezpečného chování.“

Mirka Špačková: „Dobrý den, chtěla bych reagovat ještě na dotaz s přechody. Často se mi stalo v zimě na zasněžených silnicích, kde jsem jela prvně, že přechod byl pouze vyznačen zebrou a pod sněhem nebyl vidět. Kdybych v této situaci srazila chodce, jak bude nehoda posuzována? Děkuji za odpověď“

Roman Budský: „Dobrý den, přechod pro chodce musí být označen vodorovnou značkou, tzv. zebrou. Ta může (ale nemusí) být doplněna příslušnou informativní svislou značkou. Ve vámi popsaném případě, pokud je zebra pokryta sněhem a svislá značka nebyla umístěna, řidič o tom, že by v daném místě měl být přechod pro chodce, není informován. Ale stejně by se měl chovat chodec. Chystá se přejít silnici v místě, kde v daný okamžik není vyznačen přechod pro chodce.“

Lucie Tichá: „Dobrý den, ráda bych se Vás zeptala na Váš názor. Je mi 27 let a žiji v Praze. Řidičák jsem si dělala před 8 lety, bohužel následně jsem neměla možnosti se vyjezdit. Aktuálně je pro mě důležité vrátit se do provozu, koupila jsem si auto Opel Corsa v automatu. Zajímá mě jak byste mi doporučil dostávat se do provozu. Plánuji kondiční jízdy, máte ještě nějaký další nápad? Cenním si svého života a když vidím občas, jak lidé jezdí, tak jsem šokována. Moc děkuji za Váš názor. Lucie Tichá“

Roman Budský: „Dobrý den, určitě si vyberte kvalitní autoškolu. Ta Vám poskytne učitele, který Vám přímo na míru sestaví obsah kondičních jízd. Před jejich zahájením velice doporučuji pozorně si osvěžit pravidla silničního provozu. Tento postup by neměl být finančně náročný a současně Vám zaručí, že se za volantem budete cítit bezpečně i v pohodě. RB“

Veronika: „Dobry den, pane Budsky, rada bych se Vas zeptala od jakeho roku veku, vahy, popripade vysky se muze pouzivat v aute tzv. bobek pro deti? Moc Vam dekuji a preji hezky den. Veronika“

Roman Budský: „Dobrý den, zákonem není stanoveno, jaký typ sedačky pro konkrétní děcko použít. Dá se však doporučit pokud možno co nejdéle používat dětské sedačky s opěradly. Ta při prudkém brzdění či dokonce kolizi dítě lépe ochrání než pouhý podsedák.“

Iveta: „Dobré ráno, jaký je váš názor na lepení samolepek začátečník? Slyšela jsem, že je lepší si nalepit Dítě v autě, protože pak vás prý někteří řidiči nevybržďují! Mám miminko, tak bych si nalepila to Dítě v autě, co říkáte? :-) Děkuji. Iveta“

Roman Budský: „Dobrý den, máte pravdu, že někteří řidiči na své novopečené kolegy reagují podrážděně. Jako kdyby zapomněli na svá učednická léta... Co doporučit? Určitě bych se nebál dát si na auto samolepku se symbolem řidiče začátečníka. Každý aspoň trochu slušný řidič by se měl chovat ohleduplně a navíc v případě nehody může být případně přihlédnuto k tomu, že nebral dostatečný ohled na označené vozidlo řízené řidičem začátečníkem.“