Chat

právník

Mgr. René Šifta

Záznam chatu ze čtvrtka 12. prosince 2019

Plačková Lucie: „Dobrý den, jsme slušný eshop a snažíme se poskytovat kvalitní služby, ale lze nějak vymáhat poštovné po zákaznících, kteří si nevyzvedávají své objednané zboží , které leží na poštách a poštovné pak jde 2x na vrub našeho eshopu. Pokud zavoláme zákazníkovi proč zboží nevyzvedl, tak se na nás oboří , že on nic nemusí a poštovné je náš problém. Lze toto vůbec nějak vymáhat? Domnívám se, že když zákazník souhlasí s obchodními podmínkami a něco chci, měl bych si převzít a zaplatit. děkuji za odpověď“

Mgr. René Šifta: „Dobrý den, ano máte pravdu, že někteří kupující řeší svůj nezájem o dříve objednané zboží tím, že si ho předem zaplatí, ale nevyzvednou. Nevyzvednutí nenahrazuje možnost do 14 dnů vrátit zboží bez uvedení důvodu nebo sankce. Tak že je možnost pro váš eshop poštovné po nich vymáhat.“

Jana Erlebachová: „Dobrý den, Dne 2.12. jsem si na Eobuv objednala boty a hned převodem zaplatila. Balík mi dosud nepřišel. Po telefonickém dotazu na pošte jsem zjistila, že balík zadrželi, protože eshop nedohrál data. Eshop jsem na to upozornila a opakovaně mi tvdí, že potřebná data už dohráli, ale není to pravda. Každý den si to ověřuji. Chci vrátit peníze, ale odmítli mi je poslat zdůvodu, že balík je zadržený. Mám nárok na vrácení peněz v plné výši? Děkuji za odpověď. Jana Erlebachová.“

Mgr. René Šifta: „Dobrý den, každý eshop má povinnost ve svých obchodních podmínkách stanovit dobu, dokdy kupující obdrží své objednané zboží. Pokud tato informace chybí, tak má kupující možnost žádat dodání zboží ihned. V případě, že eshop nedoval ve stanovení lhůtě zboží, tak má kupující možnost od smlouvy odstoupit a současně žádat vrácení peněz. Kupující může požádat svoji banku, aby ztrhla z účtu eshopu požadovanou částku, když doloží z jakého důvodu to požaduje, tato možnost se jmenuje "chargeback" a na každá banka ji v České republice poskytuje.“

Zoe: „Dobré ráno, je to tak správně, že pokud člověk zboží zaplatí kartou (myslím i v kamenné prodejně), může tato prokázaná platba sloužit jako náhrada účtenky za zboží? Několikrát se mi totiž stalo, že na mě koukali "jako z jara", když jsem svůj nákup chtěla takto prokázat a tvářili se jako že mi prokazují obrovskou laskavost, když toto akceptují. Ale ze zdrojů, které jsem četla, by toto mělo být v pořádku. Moc děkuji za informaci. Pěkný den! Zoe“

Mgr. René Šifta: „Dobrý den, ano máte pravdu, že můžete svůj nákup doložit jakkoli a není to postavené jen na paragonu, tak že klidně prokázanou platbou nebo zákaznickou kartou, stejně tak svědci nebo kamery a může vám to i najít sami zaměstnanci kamenného obchodu. Někdy je ten produkt tak specifický a originální, že ho nemůže nikdo jiný prodávat.“

Iveta: „Dobré ráno, zajímalo by mě: koupila jsem produkt online na alza.cz, vyzvedla jsem ho ve stejný den, hned jsem ho zkoušela použít. Nefungoval na 100 %, nicméně jsem ho přes noc nabíjela a ráno fungoval správně. To bylo ale jedinkrát, poté jsem to zkoušela ještě asi 4krát a nikdy nebyl výkon správný. Již jsem produkt online vyreklamovala, tzn. popsala slovy vadu. Není možné něco úplně fotit. Sama jsem otestovala, že nejde o problém v nabíjení nebo v propojovacích kabelech, protože jsem použila jiné, co mám doma a fungovalo to s nimi stejně. Na co bych teď měla mít nárok a jaký by ěl být postup ze strany prodávající strany? Děkuji Vám a přeji pěkný den! S pozdravem Iveta“

Mgr. René Šifta: „Dobrý den, nevím přesně, kdy jste zboží zakoupila, ale obecné pravidlo platí, že pokud se vada vyskytne v prvních 6 měsících od prodeje, i když je a zůstává celková záruka 2 roky, tak se předpokládá, že vada byla již v době prodeje a proto je to výhoda pro kupujícího. V případě, že prodávající neprokáže opak, tak výhoda zůstává na straně kupujícího.“

Martina: „Dobry den,dáváte zavadejici odpovedi. Uvedl jste ,jak vratit zbozi v kamennem obchode. Ale zakaznik pravo ze zakona na vraceni nema,je to tak? Dekuji“

Mgr. René Šifta: „Dobrý den, vaše otázka je trošku zavádějící a nevím jak to přesně myslíte. Můžete to více rozvést a specifikovat, abych vám mohl odpovědět.“

Daniela Novakova: „dobry den, možná jste již zmiňoval, má obchod právo vracet peníze za zakoupené a následně vrácené zboží na jejich dárkovou kartu (ne zákazníkovi v hotovosti nebo na jeho kartu), tudíž má zákazník možnost utratit peníze jen v tom konkrétním obchodě. Děkuji“

Mgr. René Šifta: „Dobrý den, pokud prodávající nabídne kupujícímu jinou variantu vyřízení reklamace, tedy třeba poukaz, tak je to jen na něm, jestli tak to přijme reklamaci.“

Eva Juříčková: „Dobrý den, chtěla jsem se zeptat na reklamaci křesla.Koupila jsem si křesla,které jsem si vybrala ,ale dovezli mi úplně jiný typ byla jsem se zeptat a bylo mi řečeno,že to nejde reklamovat,že se to vysedí.že za půl roku budu spokojená,ale opravdu to není ten typ.Jsem malá a křeslo je o dost vyšší.Děkuji za odpověď,ale asi jsem prošvihla reklamační dobu koupila jsem je 13,8,2019.Juříčková Eva Karviná Hranice“

Mgr. René Šifta: „Dobrý den, odpověď prodávajícího je samozřejmě nepřijatelná. Pokud jste si objednala určitý typ křesel a byli vám dovezeny jiné, tak smlouva mezi vámi a prodávajícím není naplněna a vy můžete uplatnit reklamaci. V prvních 6 měsících, i když je celková doba pro reklamace 2 roky, se automaticky ze zákona předpokládá, že vada byla již v době prodeje a pokud prodávající neprokáže opak, tak výhoda zůstává na straně kupujícího.“

Libuše Burianková: „773636728 Dobrý den, koupila jsem let balónem,let vždy zrušen kvůli nepřízni počasí, končí smlouva, je možné získat peníze zpět, když se let neuskutečnil kvůli počasí? Děkuji.“

Mgr. René Šifta: „Dobrý den, ano máte nárok vrátit peníze zpět, protože se lety neuskutečnily.“

Michala Novotná: „Dobrý den, pokud si objednám na eshopu oblečení a následně ho nepřevezmu, z jakéhokoli důvodu. Jaká mi prosím hrozí sankce? Děkuji a hezký den Novotná“

Mgr. René Šifta: „Dobrý den, nejlepší postup je, když oblečení převezmete a v zákonné lhůtě 14 dní bez uvedení důvodu nebo sankce jej vrátíte. Sankce by mohla být ze strany prodávajícího za poštovné.“

Jitka: „Dobrý den, jak je to s reklamací auta koupeného v autobazaru? Například, že je pretočený tachometr? Děkuji a přeji krásný den. Jitka“

Mgr. René Šifta: „Dobrý den, u autobazaru je v prvé řadě podstatné, kdo auto prodává, jestli to je sám autobazar anebo je jen prostředníkem prodávajícího. Pokud je tachometr přetočený, tak záleží kolik na tom ten, kdo tachometr přetočí, vydělá. Soudy se ujednotily, pokud je to více jak 5.000,- Kč, tak se jedná o trestný čin.“

Renata: „Dobrý den pane magistře. Chci vás poprosit o pomoc. Před 9 měsíci jsem zakoupila elektronické piáno cca 25 tis. Kč. Mám 3letou záruku. Reklamovala jsem ho přibližně před týdnem - několik závad - klapky vržou, trochu propadlá lišta, chybný tón, chrčení z reproduktorů....Obchod po mne chtěl zaslat fotografie a natočený chybný tón. Ten se bohužel vyskytuje cca 1 x za hodinu. A ten jsem jim nenatočila. Výsledek - servis řekl, že je to špatným zacházením a vše bude na mé náklady spraveno - mám si zaplatit diagnostiku a vrzání kláves odstraní očištěním prachu. Prosím Vás o radu, jak mám, prosím dále, postupovat. Předem mnohokráte děkuji ! Renata“

Mgr. René Šifta: „Dobrý den, prodávající musí vždy převzít reklamaci a nemůže ordinovat takto na dálku. Elektronické piano reklamujte přímo u prodávajícího nebo jej zašlete přímo na sídlo firmy a čekejte na odpověď, která musí být do 30 dnů a během této lhůty vás musí informovat, jak reklamce dopadla.“

Alexandr Krotký: „Vážený pane magistře. Dostal jsem vymahačský dopis od Intrum z Německa, psaný anglicky. Údajně dlužím seznamce C-DATE, vyrozuměl jsem vznik pohledávky 1.1.2016. Spojil jsem se s pohledávkovým oddělením C-DATE. Bylo mi sděleno, že byl založen účet a automaticky prodlouženo členství. Já jsem však žádný účet nezakládal, ani nic neplatil. Nechtějí mi sdělit o jaký účet jde, takže pouze vím že po mě někdo chce peníze. Ale nevím co na mé jméno kde běží a jak to zastavit. Slyšel jsem radu, abych na to kašlal, ale to se mi nechce, abych se nedožil ještě dalších překvapení. Zatím jde "pouze" asi o 160 Euro. Rád bych věděl co mi vlastně hrozí, abych nic nepodcenil, nebo si naopak zbytečně nekazil vánoce. Díky. S pozdravem Alexandr Krotký.“

Mgr. René Šifta: „Dobrý den, od počátku jde pravděpodobně o podvod, pokud jde o automatické prodlužování členství, protože soudy EU se k tomu tak to již vyjádřily, pokud by tyto seznamovací portály chtěly vymáhat u soudů. Zatím neexistuje jediný případ, že by tyto seznamovací portály podávaly žaloby k soudům.“