Chat

mluvčí České obchodní inspekce

Mgr. Jiří Fröhlich

Záznam chatu z úterý 20. srpna 2019

Petr Latina: „Dobrý den, zaujala mne problematika nabíječek, mluvil jste o testování, můj dotaz je, jak se nabíječky testovaly, na ohyb, na tah vodiče apod., měřil se nabíjecí proud, nebo jak se ukázalo, že nabíječka má nedostatečnou izolaci? Zajímá mne to čistě techniky, děkuji.“

Mgr. Jiří Fröhlich: „Dobrý den, nabíječky zkoumala certifikovaná laboratoř. Technické neshody nabíječek byly takového charakteru, že bylo nutné přikročit ke stažení výrobků z trhu. Ve všech případech se jednalo o riziko úrazu elektrickým proudem. Výrobky byly nahlášeny do evropského systému pro rychlou výměnu informací o nebezpečných nepotravinářských výrobcích RAPEX. Výrobky byly zkoumány v rámci zákona č. 90/2016 Sb., o posuzování shody stanovených výrobků při jejich dodávání na trh a související nařízení vlády č. 118/2016 Sb., o posuzování shody elektrických zařízení určených pro používání v určitých mezích napětí při jejich dodávání na trh (směrnice LVD 2014/35/EU), nařízení vlády č. 117/2016 Sb., o posuzování shody výrobků z hlediska elektromagnetické kompatibility při jejich dodávání na trh (směrnice EMC 2014/30/EU). Podmínky pro výrobu nabíječek pro mobilní telefony jsou stanoveny harmonizovanými normami: ČSN EN 60950-1 ed. 2 Zařízení informační technologie - Bezpečnost - Část 1: Všeobecné požadavky ČSN EN 61558-1 ed. 2 Bezpečnost výkonových transformátorů, napájecích zdrojů, tlumivek a podobných výrobků – Část 1: Všeobecné požadavky a zkoušky.“

Marie: „Je bezpečná nabíječka, která je součástí zakoupeného mobilního telefonu ? Děkuji za odpověď.“

Mgr. Jiří Fröhlich: „V obecné rovině mohu sdělit, že se vždy jednalo o nabíječky, které nebyly originální nabíječky výrobce mobilního telefonu. Seznam konkrétních nebezpečných nabíječek naleznete zde: www.coi.cz/pro-spotrebitele/rizikove-vyrobky/

Petr Kovaříček: „Dobrý den, dokáže ČOI nebo některá podobná organizace pomoci lidem s problémem s prodejci letenek? Např. aktuálně řeším změnu letu ze strany letecké společnosti a vrácení peněz z GOTOGATE. Velmi špatná komunikace, na webu nemají email, chat jim nefunguje. Už to řeším měsíc. Doporučuji zvolit raději české prodejce, kteří jsou ochotni komunikovat a problémy řešit...“

Mgr. Jiří Fröhlich: „Dobrý den, s tím může pomoci například Evropské spotřebitelské centrum při České obchodní inspekci, viz www.evropskyspotrebitel.cz a na stránkách je případně kalkulátor, kde se dá zjistit, na co máte nárok: www.evropskyspotrebitel.cz/kalkulator

SK: „ČOI by měla dělat více kontrol prodeje alkoholu a cigaret osobám pod 18 let!“

Mgr. Jiří Fröhlich: „ČOI v posledních letech provádí rekordní množství kontrol na prodej alkoholu mladistvým, viz https://www.coi.cz/?s=mladistv a Česká obchodní inspekce se také zapojila do celostátní policejní akce HAD (Hazard, alkohol, děti), více zde: www.policie.cz/clanek/zacina-akce-had-2019.aspx

ANTI: „Kontroluje ČOI nelegální prodej pornografie lidem pod 18 let?“

Mgr. Jiří Fröhlich: „Takové pravomoci ČOI ze zákona nemá.“

SK: „Jak vypadá situace s nelegálními výrobky v nekamenných obchodech v současnosti - tržiště?“

Mgr. Jiří Fröhlich: „Situace se nijak zvlášť nemění, stále nacházíme padělky, viz např. https://www.coi.cz/coi-na-trznici-hate-objevila-padelky-za-vice-nez-18-milionu-kc/

Petr Sýkora: „Dobrý den, mezi izikové e-shopy zařazuji i MALL.CZ. Vloni inzerovali slevy na tiskárny. Zaplatil jsem předem složenkou. Hned druhý den mi přišla upomínka, že peníze nedostali. Poslal jsem fotokopii útržku. Za 2 dny opět upomínka. Teprve po 5 dnech ráno přišlo potvrzení platby. Odpoledne však přišel e-mail, že tiskárny jsou vyprodané a že mi peníze vrátí, ale že to potrvá 5 dnů. Je zajímavé, že ode mne chtěli peníze obratem, ale sami vědí, že to bankám trvá tak dlouho. Proto si nic na internetu už neobjednávám. Mám ještě dotaz - invalidní matka 92 let vlastní domek. V létě tam jezdíme. Nyní seorpavuje chodník. Požádal jsem stavebního technika, aby snížil u domku obrubník, abych mohl u domku parkovat (činíme tak 40 let). Arogantně to odmítl. Psal jsem i na dopravní inspektorát, ale dosud jsem se nedočkal odpovědi. Můžete mi poradit co mohu dále podnikat ? Sýkora“

Mgr. Jiří Fröhlich: „Dobrý den, jednotlivý spor mezi Vámi a prodejcem není důvod pro zařazení mezi rizikové weby. Jedná se zřejmě o jednotlivé nedostatky, ale zde prodejce není anonymní, výrobky zasílá a je ze strany ČOI zkontrolovatelný. Mezi rizikové weby řadíme takové, které jsou vysloveně anonymní, prakticky zboží nezasílají, případně zasílají naprosto jiné výrobky mnohem nižší hodnoty atd. A druhý dotaz - opravu chodníku zřejmě zajišťuje město či obec, musíte se obrátit tam. Zde se nejedná o vztah spotřebitel a podnikatel, ale o investici města či obce, které si opravu chodníku objednalo. ČOI může řešit pouze případy, které jsou v její dozorové kompetenci, tedy na jedné straně musí být spotřebitel (typicky osoba, která nenakupuje na IČO) a na druhé straně prodejce (firma, případně podnikající fyzická osoba).“

ANTI: „K té pornografii - porno časopisy se nesmějí prodávat lidem do 18-ti let - tak je to snad stejné jako s alkoholem a cigaretami - tak proč nemáte pravomoce v tomto případě?“

Mgr. Jiří Fröhlich: „Stejné to není, protože na prodej alkoholu a tabáku se vztahuje zák. č. 65/2017 Sb., díky kterému může ČOI (je to v zákoně přímo uvedeno) využít osobu mladší 18 let jako figuranta pro kontrolní nákup tabákových výrobků či alkoholu. Pro prodej pornografie takové pravomoce nemáme (tímto zákonem, ani jiným). Museli bychom legitimovat osobu, která by pornografický časopis zakoupila, takové pravomoci však nemáme (legitimovat náhodnou osobu na ulici) a je to tedy věc výhradně Policie ČR, nikoli ČOI.“

SK: „Byl bych pro větší pravomoce ČOI!“

Mgr. Jiří Fröhlich: „Děkujeme :-)“

Jana Svobodová: „Hezké ráno, finanční poradkyně neprovedla úpravu v životní pojistce - přidání položky pojištění pracovní neschopnosti v důsledku úrazu. Reklamace byla odmítnuta s odůvodněním, že nejsem dostatečně pečlivá jako průměrný spotřebitel. Finanční arbitr mě odmítl a odkázal na vás. V celé situaci jsem v důkazní nouzi, veškeré písemné důkazy dokládají, že se poradkyně touto situací zabývala. Škoda je ve výši cca 50tis. Na soud mi nezbývá energie ani čas a peněžní prostředky. Je nějaká možnost, jak se přes vás dobrat něčeho, co nebylo uskutečněno? Jak mám eventuelně postupovat? Děkuji.“

Mgr. Jiří Fröhlich: „Dobrý den, veškeré informace ohledně finančních služeb naleznete na našich stránkách podrobně popsány zde: www.coi.cz/faq/financni-sluzby-2/

Lea: „Dobrý den,přihlásila jsem se na zájezd,ve smlouvě je dodatek:klient bere na vědomí důsledky vyplývyjící z nevyjednání připojištění. Má CK na to právo?Já si přece mohu sjednat připojištění sama u koho chci.Děkuji a přeji hezký den“

Mgr. Jiří Fröhlich: „Domnívám se, pokud to správně chápu, že CK má někoho předdomluveného a nabízí klientům při uzavření zájezdu také konkrétní pojištění. Pak uvádí varování, že "klient bere na vědomí důsledky vyplývající z nevyjednání pojištění", tedy pokud nesjednáte pojištění přímo přes CK, je to Vaše rozhodnutí, ale varují Vás před cestou do zahraničí bez pojištění a takové varování samo o sobě není nic proti ničemu (a zdravotní připojištění na cestu do zahraničí bych také doporučoval).“

SK: „Jaká je spolupráce mezi ČOI a PČR?“

Mgr. Jiří Fröhlich: „Při konkrétních akcích (večerní kontroly s mladistvými na prodej alkoholu atd.) spolupracujeme s Policií ČR, která inspektorům a figurantům ČOI (mladistvým) "kryje záda" a v případě potíží asistuje při těchto kontrolách, nebo je hlídka PČR v dojezdové vzdálenosti a spolupráce ČOI s Policií ČR bývá zcela bezproblémová.“

Šebestová: „Dobrý den. Jak je možné, že trhovníci mají na pultech a prodávají zboží stejné jako obchodníci v kamenných obchodech (myslím oblečení)? Ti druzí za zcela jiné a vyšší ceny.“

Mgr. Jiří Fröhlich: „Dobrý den, pokud by se jednalo o případ, kdy prodejce na tržnici prodává totéž zboží (nikoli například padělky), pak jde jen o výši marže, kterou si prodejce nastaví. Existuje volná tvorba cen a je na každém prodejci, jakou finální cenu (a marži pro sebe) si nastaví. Pak je také možná rozdíl v nákladech, které má provozovatel kamenné prodejny (pronájem, elektřina, vytápění...) a musí na to vydělat a pak občasný prodejce na tržnici (který platí "jen" stánkový prostor).“