Chat

dopravní expert, BESIP

Petr Vomáčka

Záznam chatu ze čtvrtka 13. června 2019

SK: „Je situace v bezpečnosti dopravy v ČR nyní tristní?“

Petr Vomáčka: „Dobré ráno všem, v EU jsme ve statistikách usmrcených osob na Evropských silnicích loni propadli z 15. místa na 21. Tedy je třeba tento stav řešit.“

SK: „Měl bych takový návrh, pokud někdo jezdí pod vlivem drog, alkoholu, léků - tak by měl mít navždy zakázané jakékoliv řízení auta, kola...“

Petr Vomáčka: „Zakazovat řízení na doživotí by si někteří hříšníci asi zasloužili, ale zase musíme brát v potaz možnost nápravy. Dá se o tom uvažovat při častém opakování tohoto deliktu s následky na zdraví jiných osob, ale v současném návrhu toto není.“

SK: „Navrhoval bych trest za jízdu v opilosti - povinná abstinence - aspoň nějakou dobu - v USA to takto mají!“

Petr Vomáčka: „Jízda v opilosti by v ČR vzhledem k nulové toleranci vůbec být neměla. Pokud však někdo opilý do vozidla nebo za řídítka usedne, je to nezodpovědnost jedince ke svému okolí. Jen pro příklad, hladina 0,5 zvyšuje riziko nehodovosti o 2 násobek oproti střízlivému řidiči. Z pohledu návrhu lze uvažovat o příkladu ze severských zemí, kde je účinný alkoholový zámek.“

Martin: „Dobrý den , jen malý dotaz , pokud člověk jede do Chorvatska , musí mít vzadu na autě nálepku CZ ? díky“

Petr Vomáčka: „Pokud nemáte modrý pruh na své RZ, tak musíte. Když ho máte, tak vám po celé EU stačí onen modrý pruh s hvězdami EU a nápisem CZ.“

SK: „Co opilí chodci - lze to nějak postihnout? - jsou taky nebezpeční!“

Petr Vomáčka: „Každý opilý účastník silničního provozu je nebezpečný pro sebe nebo ostatní. Ovšem ohledně chodců je situace velice složitá a vždy záleží na vyšetřování daného případu dopravní nehody a následné uznání viny.“

SK: „Ohledně dopravy - chcete to víc policistů a strážníků v ulicích a na silnicích a tvrdší postihy!“

Petr Vomáčka: „Souhlasím s vámi s tím, že je v současné době potřeba větší vymáhání přestupků na našich silnicích, ale zase vše s rozumem. Nebylo by rozumné stát za každým řidičem. Stačí však například postavit označené vozidlo PČR k silnici a řidiči již budou preventivně na něj reagovat.“

Bob šmíd: „Dobrý den do Chorvatska jezdíme tak dvacetkrát za sezónu co je na tom pravdy že je tichá dohoda s policií hr.dálnice do 150 km a tunely do 120 km ...funguje to bob Šmíd“

Petr Vomáčka: „Jistá povolená odchylka je u měřících zařízení z hlediska technického vybavení. Například v Rakousku policisté tolerují cca 3 % a podobné to je i jinde.“

SK: „Kolik lidí (procenta) v ČR má správně vybavené jízdní kolo?“

Petr Vomáčka: „Záleží jak které město, jak který řidič nemotorového vozidla a jaké to jízdní kolo je. U silničních je velmi častá absence všech částí povinné výbavy, u dětí je to téměř vždy záležitostí rodiče. Například u nich máme problémy s užíváním povinné přilby. Přesná čísla však nemáme.“

SK: „Kolik lidí v ČR vůbec dodržuje dopravní předpisy - pořádně a stále?“

Petr Vomáčka: „Snad každý někdy porušil nějaký předpis na silnicích. Jen za jeden rok je u nás cca 70 tisíc vybodovaných řidičů (12 nasbíraných trestných bodů).“

SK: „Já jsem pro nulovou toleranci alkoholu u cyklistů - co vy?“

Petr Vomáčka: „Jsem pro nulovou toleranci u všech řidičů na našich silnicích a dokonce nám 0 toleranci závidí ostatní státy nejen v EU. Ovšem u nich je tato změna k 0 politicky neprůchodná.“

SK: „Hodně mne trápí to, že cyklisté jezdí v protisměru, neosvětleni a v podnapilém stavu - je to stav v současnosti v Hradci Králové, co s tím?“

Petr Vomáčka: „Tak to nejen Vás. My s tím máme obrovské problémy ve větších městech v ČR. Kdyby jen jezdili podnapilí a neosvětlení, ale oni jezdí po chodnících, přechodech pro chodce, na červenou, tam kde mají zákaz, atd. Snažíme se s PČR o osvětu v různých místech, ale část cyklistů je však bohužel neponaučitelná.“

Michal: „Dobrý den jakou potřebuji vinetu do madarska na ford tranzit do3;5 t a 6 osob v techničáku mám nákladní automobil. Děkuji“

Petr Vomáčka: „Pokud máte v technickém průkazu kategorii N a je vozidlo do 3,5 tuny, je pro vás v Maďarsku určena dálniční známka kategorie D2 (7 000 HUF/10 dní, 9 560 HUF/měsíc).“

Lenka: „V listopadu loňského roku jsem jela autem za sestrou do německa a chytila mne policie za překročenou rychlost (asi o 40 km).Na místě jsem zaplatila pokutu ccà 200,- eu.To by bylo v pořádku,ale v dubnu mi přišel dopis od německé policie,že jim mám poslat řidičský průkaz a oni mi ho na měsíc zasrží a že mi ještě strhávají 2 body.Na to jsem nereagovala a minulý měsíc mi přišel další dopis kde mi vyhrožují vězením.Se strhnutými body souhlasím,opravdu jsem to přehnala,ale nemůžu zůstat bez řidičáku,protože mám mamču po operaci srdce a vozím ji po lékařích.Vím že můj dotaz se nevztahuje k vašemu tématu ale nevím jak postupovat dál.Prosím poraďte.Děkuji Lenka“

Petr Vomáčka: „Váš případ je nepříjemný, ale policie má na toto právo, ovšem řídit nebudete moci jen v Německu, ale v ČR ano. Je však bezpodmínečně nutné tuto situaci řešit s právníky u nás i v Německu. Opravdu vám již hrozí soudní řízení a z něj další plynoucí finanční sankce a poplatky.“

Alena: „Dobrý den, zaslechla jsem, že pro cestu do zahraničí s vnoučata potřebují prarodiče nějaké prohlášení rodičů o zápůjčce dětí. Prosim, o jaký formulář jde a kde jej seženu, příp. musí být notářsky ověřený? Děkuji za odpověď.“

Petr Vomáčka: „Opravdu některé státy toto potvrzení vyžadují. Formulář by měl být s kulatým razítkem a bohužel nyní nevím kde jej sehnat.“