Chat

Mgr. Daniel Grimm
Záznam chatu z pondělí 4. března 2019
SK: „Co si myslíte o pojištění právní ochrany?“
Mgr. Daniel Grimm: „Dobrý den, jako u každého pojistného produktu platí, že je důležité si podrobně prostudovat pojistné podmínky a případné výluky z pojištění. Kvalitní pojištění právní ochrany dle mého názoru má smysl. Vzhledem k složitosti našeho právního systému člověk nikdy neví, kdy bude potřebovat právní pomoc. Byť náklady v případě neúspěchu u soudu nese neúspěšná strana, tudíž, pokud uspějete, náklady na právníka Vám (alespoň částečně) zaplatí protistrana, advokát ve většině případů nebude čekat až na konečné rozhodnutí, které může přijít až po letech, a bude vyžadovat zaplacení zálohy. Pojištění právní ochrany Vám může pomoci. Stále však platí, že je nutno podrobně studovat rozsah pojištění a jednotlivé výluky. Na trhu jsou produkty kvalitní, i méně kvalitní.“
SK: „Kdysi při náhodné kontrole ze strany příslušníků PČR bylo mému známému řečeno z jejich strany, že kdysi byl vyšetřován PČR. Je to správné - když byl sice vyšetřován, ale nikdy nebyl odsouzen - má tzv. čistý trestní rejstřík?“
Mgr. Daniel Grimm: „Dobrý den, nevím v jaké souvislosti tuto skutečnost Vašemu známému policisté sdělili, ale pakliže nebyl odsouzen, má opravdu čistý trestný rejstřík. Tudíž k této skutečnosti zpravidla nemohou orgány činné v trestním řízení při svém rozhodování přihlížet.“
Radek: „Dobrý den, Nechal jsem se pojistit, životní pojistka, která je i na nemocenskou. Ve třetím měsíci od naběhnutí smlouvy jsem měl nemocenskou měsíc, ale pojištovna mi nezaplatila, že první tři měsíce pojistné události neřeší. Je to možné?“
Mgr. Daniel Grimm: „Dobrý den, zde je pravděpodobně špatně nastavena pojistná smlouva. Většinou pojišťovna hradí pojistné až po určité době. Jinými slovy, pojištění nekryje třeba prvních 14 nebo 21 dní nemoci. Až po uplynutí této doby Vám vzniká nárok na pojistné plnění. Proto doporučuji prostudovat si pojistné podmínky, a v případě, že Vám pojištění nevyhovuje (nekryje Vaše potřeby dle Vašich představ), oslovit kvalitního finančního (pojišťovacího) poradce, který Vám pojištění nastaví dle Vašich potřeb. Pokud pojmům nebudete rozumět (za což se nemusíte vůbec stydět, vyznat se v pojistné smlouvě a různých výlukách je opravdu složité), oslovte odborníka. Určitě se to vyplatí.“
Radek: „Další událost byla, měl jsem úraz loktu, neměl jsem nemocenskou, doba léčení byla 5 měsíců. Pojištovna mi odmítla zaplatit.“
Mgr. Daniel Grimm: „Dobrý den, z dotazu není zřejmé, zda jste máte sjednáno některé pojištění. Úrazy pokrývá tzv. úrazové pojištění.To zpravidla slouží ke kompenzaci ztráty příjmu, nákladů na léčby a také bolestného či snížení společenského uplatnění. Nevím, jak pojišťovna odmítnutí plnění odůvodnila. Pakliže máte sjednáno pojištění, doporučuji kontaktovat odborníka (například advokáta nebo poradce, který Vám pojistku sjednával, který Vám může situaci osvětlil.“
ALENA MOUNIROVÁ: „Sousedovi praskl ventil a vytopil moji kamarádku. Jelikož nikdo nebyl doma, havárie byla zjištěna až když voda proteklaještě o poschodí níž. Následovalo vysoušení, broušení a lakování parket, sušení a čištění koberců, nepočítaje mnoho definitivně zničených předmětů např. starší notebook. Pojišt'ovna vyplatila jednorázově 30 tisíc bez rozepsání za co. Byt je pojištěn na 200 000,- , ale uvedení bytu do obyva-telného stavu stálo mnohem více. Je možné nárokovat nějaké plnění z pojištění SVJ? Je pojišt'ovna povinna rozepsat jednotlivé položky? Děkuji za odpověď“
Mgr. Daniel Grimm: „Dobrý den, tento případ je poněkud komplikovanější než se zdá. Část škod, které byly způsobeny kryje pojištění domácnosti (typicky elektronika, nábytek, Vámi zmiňované koberce apod.), část pojištění nemovitosti (parkety, stěny). Zároveň zde přichází v úvahu pojištění odpovědnosti, má-li ho soused sjednán. Rovněž je podstatné, z jakého důvodu k vytopení došlo (zanedbaná údržba ventilu nebo chyba materiálu, kde se ventil nachází - v bytě či mimo byt), tedy kdo nese odpovědnost. Není zřejmé, z jaké pojistky bylo Vaší kamarádce nakonec plněno. I pokud by měla pojištěnou domácnost, neznamená to automaticky, že se pojištění vztahuje na veškeré věci, které byly poškozeny. Pojistná smlouva může obsahovat řadu výluk (například obrazy či jiná umělecká díla nebo cennosti). Pokud pojišťovna odmítla plnit, ptejte se z jakého důvodu (možná nebyly doloženy veškeré podklady a případě jejich předložení pojišťovna pojistné plnění doplatí). Pojištění SVJ (je-li nemovitost pojištěna), je pojištění nemovitosti. Z něj by mohly být hrazeny škody na bytě (jeho pevných součástech). Jestliže se závěry pojišťovny nesouhlasíte, obraťte se na odborníka, který věc posoudí a případně Vám pomůže plnění vymoci.“
Michal: „Dobrý den, pane magistře, rád bych se zeptal, zda majitel nemovitosti může z pojištění nemovitosti žádat pojistné plnění ze škod, které v pronajatém bytě způsobil dnes již bývalý nájemce. Nájemce je nekontaktní a jeho pojištění odpovědnosti v podstatě nelze využít. Děkuji.“
Mgr. Daniel Grimm: „Dobrý den, určité škody Vám pojištění nemovitosti může pokrýt. Záleží na jejich charakteru a důvodu vzniku (například, zda je nájemník způsobil úmyslně či hrubou nedbalostí). Pojištění Vám nebude krýt běžné opotřebení bytu, vybavení (elektronika, nábytek). Některé pojišťovny nabízení pojištění přímo pro pronajímatele, proto si můžete jistá rizika připojistit v rámci tohoto připojištění (v určitých případech lze pojistit například i ušlý nájem). Za škodu, kterou způsobil, odpovídá samozřejmě nájemce. Pokud je nekontaktní, je možné vymáhat škody soudně, leč je otázkou, jaká bude faktická vymahatelnost škody. Jestliže je proti němu vedena řada exekucí, naděje na vymožení škody je poměrně malá.“
Andrea: „Dobrý den, právě jsem řešila s Českou pojištovnou důchodové pojištění mého otce. Ve smlouvě měl uvedenou částku pojištění cca 860 Kč, po dvaceti letech (po uplynutí platnosti smlouvy) mu vyplatili cca o 30 tisíc méně, než tam vůbec vložil. Na reklamaci nám bylo odpovězeno, že jen část částky šla na spoření, zbytek byl na pojištění rizik. Ve smlouvě nebylo vubec uvedené, jaká část z placené měsíční částky jde na rizika a jaká na spoření. Má smysl se obrátit pro právní pomoc a řešit to? Nebo to je předem prohraný boj? Děkuji předem za odpověď.“
Mgr. Daniel Grimm: „Dobrý den, dle mého názoru má smysl věc konzultovat s odborníkem. Z Vašeho dotazu vyplývá, že smlouva je téměř 20 let stará. Je možné, že pojišťovna při sjednávání smlouvy či rozložení částek pochybila, třeba tím, že je nedostatečně specifikovala ve smlouvě. Určitě lze najít rozumného advokáta, který Vám věc posoudí za rozumnou odměnu.“
Irena Nohýnková: „Dobrý den, měla jsem dopravní nehodu v listopadu 2018, kterou jsem nezavinila. Bez zranění obou řidičů. Mám škodu Felicii, 20 let starou a pojišťovna mi po dlouhém vyjednávání přiznává jen 20 000.- Kč. Mám si koupit auto nové. Nepřijala jsem. Auto mám v dobrém stavu bez koroze. Oprava mě stála 63 000.- Kč. Jakou mám šanci na plné odškodnění? Cítím se nejvíce poškozená. Pojistku vyřizovala pojišťovna "Direct". Děkuji za odpověď.“
Mgr. Daniel Grimm: „Dobrý den, tzv. totální škoda znamená, že je cena opravy převyšuje cenu hodnoty vozu. Je-li tomu tak, není pojišťovna povinna vyplatit Vám částku převyšující hodnotu. Spornou otázkou v tomto případě může být právě hodnota vozidla. Pokud nesouhlasíte s hodnotou, kterou stanovila pojišťovna, poraďte se se znalcem. Bohužel, v případě, že cena opravy opravdu převyšuje cenu na pořízení obdobného vozidla, nemáte nárok na opravu.“
Andrea Studená: „Dobrý den. Bydleli jsme 7 let v podnájmu. Při předávání bytu majiteli bylo do protokolu zapsáno, že byt jsme vrátili bez závad. Měsíc na to nám majitel nechce vrátit zálohu z bytu, že prý z této zálohy musí pokrýt výdaje na opravy bytu. Konkrétně nám chce nauctovat opravy vzniklé běžným používáním bytu - opravy silikonu ve sprše, škrábance na podlaze, zrezivělá mýdlenka atd. Má majitel na toto nárok, když v předávacím protokolu je byt předán bez závad? Děkuji“
Mgr. Daniel Grimm: „Dobrý den, bohužel nevracení záloh a argumentace nezbytnými opravami bytu je poměrně častá. Pronajímatelé však mnohdy postupují v rozporu se zákonem. V případě skončení nájmu má nájemce povinnost vrátit byt ve stavu, v jakém jej převzal s přihlédnutím k obvyklému opotřebení. Mají-li "škody" charakter obvyklého opotřebení, nemá pronajímatel právo použít na "renovaci" bytu prostředky z jistoty. Pozor však na běžnou údržbu. Jsou-li škody důsledkem zanedbání běžné údržby, měl by tyto náklady nést nájemce.“
Marcela Langrová: „Dobrý den, pojišťovna vypověděla pojistku pro dítě po několika pojistných událostech. Současně jsou pojištěny na tuto smlouvu ještě dvě osoby, těm pojistná smlouva běží dál, žádnou pojistnou událost nenárokovali. Postupovala pojišťovna správně? Děkuji“
Mgr. Daniel Grimm: „Dobrý den, opět záleží na tom, co konkrétně je sjednáno v pojistné smlouvy. Vyplacení pojistného plnění však může být (a bývá) důvodem k ukončení pojistné smlouvy.“
Ema: „Dobrý den, mám pojistku na pracovní neschopnost a jsem 3. měsíc nemocná. Je nutné zasílat pojišťovně každý měsíc kopii neschopenky? Děkuji za odpověď Ema“
Mgr. Daniel Grimm: „Dobrý den, rozhodně doporučuji pojišťovnu o všem podstatném informovat. Není však nutno to přehánět. Zeptejte se pojišťovny, jaké podklady vyžaduje, a jak často. Zavolejte například na infolinku.“
Václav Ondráček: „Mám 30 let pojištěný dům a letos vlivem sucha vyschlo jílové podloží a dům praská. Pojišťovna prý nemůže plnit -nejedná se o pojistnou událost“
Mgr. Daniel Grimm: „Dobrý den, obávám se, že tato situace opravdu nebude pod pojištění spadat.Pojistit se dá proti ledasčemu, ale proti suchu pojišťovny pojištění nenabízejí. Příčina popraskání, kterou uvádíte s největší pravděpodobností opravdu nebude kryta.“
Zuzana: „Dobrý den, o víkendu zemřela prababička r.nar 1932. Měla uzavřenou smlouvu na pohřeb z roku 1962 z Českou pojišťovnou. Podle této smlouvy by měla pojišťovna proplatit všechny náklady na pohřeb. Myslíte, že je takto stará smlouva ještě plátna?“
Mgr. Daniel Grimm: „Dobrý den, smlouva platná být může. Zkuste pojišťovnu kontaktovat.“
Jiří P.: „Dobrý den, mám dlouhodobě investiční životní pojistku u Metlife ale i přez rozdělení platby na pojistnou částku a investiční tak dlouhodobě se nanavyšuje naspořená částka ani o podíl rovnající se investičního spoření. Mám dojem, že společnost nehospodaří správně s mými pprostředky. Jak mám postupovat? Smlouva trvá od r.2001 měs. platby začaly na 600,- kč a nyní 740,- kč stav účtu 59.000,- !!!“
Mgr. Daniel Grimm: „Dobrý den, investiční životní pojištění opravdu nemají příliš dobrou pověst, zejména kvůli neférovým poradcům. Neznamená to však, že každé pojištění je sjednáno špatně (i když v řadě případů tomu tak je). Pokud se domníváte, že Vaše pojistka není výhodná, kontaktujte pojišťovacího poradce, který Vám jistě rád poradí.“
Karel: „Mám pojistku 4 roky u české pojišťovny, pojištěn společně se svou dcerou, byla dítě, nyní už má 19 let. Nějak mně oslovil nějaký člověk ze kde kontrolovat pojistky. Byl to makléř a pojistku zrušil a udělal dvě nové pojistky do Generali. Mám pocit že to mohl nechat v původní pojišťovně. Asi budu kontaktovat poradce z české pojišťovny. Váš názor? Děkuji za pomoc“
Mgr. Daniel Grimm: „Dobrý den, určitě kontaktujte Českou pojišťovnu, případně oslovte nezávislého poradce a věc s ním konzultujte. Bohužel pojistné smlouvy jsou finančně zajímavou oblastí, a proto přitahují tzv. "šmejdy". Samozřejmě nechci makléře, který Vás oslovil hanit, ale evidentně Vás nedostatečné informoval o tom, co s Vašimi pojistkami udělal a proč.“