Chat

tiskový mluvčí Českého telekomunikačního úřadu

Martin Drtina

Záznam chatu ze čtvrtka 21. února 2019

SK: „Jaké úkoly letos čekají ČTÚ?“

Martin Drtina: „Dobré ráno, je před námi velmi důležitá aukce kmitočtů pro sítě 5. generace (5G), od které si slibujeme, že by mohla zvýšit konkurenci na mobilním trhu. Naším záměrem je přilákat do ČR 4. operátora a touto cestou zajistit lepší služby za dostupné ceny. Aukci plánujeme ve druhé polovině letošního roku s tím, že operátoři budou moci začít budovat své sítě v příštím roce, jakmile pásmo 700 MHz bude volné (po přechodu televizního signálu na standard DVB-T2).“

Michal Praha: „Rád bych se vás zeptal. Kolik Pokud Nejsem teoreticky spokojený s tím, že mi jsou počítana data, které jsem nepotřeboval. Jakým způsobem relevantně operátor prokazuje čerpání. Ne že to řekne, že to tak mají spočítané. Když reklamuji, jak to funguje. V případě neshody, řeší i toto ČTÚ? Děkuji Michal Praha“

Martin Drtina: „Dobrý den, přiznám se, že úplně nerozumím tomu, co znamená "data, která jsem nepotřeboval". S operátorem máte smluvně ujednané, že vám poskytuje datové služby v určitém objemu a tato data vyúčtuje. Pokud máte za to, že vám je účtováno více dat, než jste spotřeboval, pak můžete u operátora reklamovat. ČTÚ je toho názoru, že budoucnost jsou data bez počítání. Operátorům totiž nic nebrání nabízet neomezené datové balíčky, je jen jejich obchodním rozhodnutím, proč tak zatím nečiní.“

Tomáš BERAN: „Proč nemáme levnější telefonní operátory“

Martin Drtina: „Na to neexistuje jednoduchá odpověď. Je pravdou, že za stejné peníze dostáváte větší objem služeb než dříve. Ale větší změny na trhu si slibujeme od 4. operátora, který by mohl přijít v souvislosti s aukcí kmitočtů 5G. Aukci plánujeme odstartovat ve druhém pololetí letošního roku.“

Verča: „Dobrý den. Končí mi smlouva a operátor ( kde jsem od začátku) mi nabídl dražší a pro mě nevýhodnou smlouvu, navíc mi lžou ať už o tom, kdy mi končí smlouva, nebo o tom, že potřebuji internet v telefoně, protože vidí, že internet hodně používám ... a já mám telefon, kde internet není atd. Proto se rozhoduji přejít k jinému operátorovi. Má pro mě změna operátora nějaké nevýhody ? A jak dlouho před koncem smlouvy můžu odejít? A je něco, co bych měla před změnou operátora vědět a udělat? Děkuji za odpověď“

Martin Drtina: „Dobrý den, těmto problémům předejdete, pokud budete s operátorem komunikovat písemně, pokud budete mít v ruce písemnou smlouvu. Protože uzavřít smlouvu je možné i telefonicky (nebo přes e-mail či přes web). Pak nebude sporu o tom, od kdy do kdy je smlouva účinná. Pokud se rozhodnete se svým číslem přejít k jinému operátorovi, jako spotřebitel tak můžete bez jakýchkoliv sankcí učinit ke dni, kdy závazek končí; dříve to jde také, přechod trvá 10 dnů a operátor je oprávněn si účtovat za nesplnění závazku smluvní pokutu nejvýše jednu pětinu součtu měsíčních paušálů zbývajících do konce sjednaného období.“

Hana: „Dnes v 02:51 mě vzbudila sms z čísla +420792254404 (s odkazem na nějaký nákup semínek). Odkud by toto číslo mohlo být? Děkuji.“

Martin Drtina: „Toto číslo má českou národní předvolbu +420. Takže distributor semínek má českou SIM kartu.“

Aleš: „Dobrý den, co si myslíte o cenách mobilních tarifů (hlavně dat) v ČR a souhlasíte s výrokem ministryně průmyslu?“

Martin Drtina: „Dobrý den, ceny by mohly (a měly) být levnější, abychom se vyrovnali ostatním evropským státům. Nejrychlejší cestou, jak toho dosáhnout, je úspěšná aukce kmitočtů a příchod 4. operátora. Věříme, že se to letos podaří.“

Radka Štrosová: „Dobrý den pane Drtino. Můžete mi prosím vysvětlit jak je možné, že mi volají různá tel. čísla od kterých jsem nic nechťela. Tedy různé společnosti od kterých jsem ani nic nekoupila. Když někdo něco kupuje tak vyplní, že data budou použita jen pro naše účely. Proč tomu tak není. Děkuji Vám za odpověď a přeji hezký den.“

Martin Drtina: „Vysvětlení je, že se Vaše číslo objevilo v nějaké databází, z níž callcentra čerpají. Jestli to bylo na základě Vašeho předchozího souhlasu, nebo bez něj, to má v kompetenci zjišťovat Úřad pro ochranu osobních údajů. Existuje však jednoduchý návod, jak s marketingovými hovory jednou pro vždy skoncovat. Stačí udělit svému operátorovi souhlas s tím, že Vaše číslo má zařadit do veřejného telefonního seznamu s příznakem, že si nepřejete být kontaktována za účelem marketingu. Callcentru, které by toto vaše přání nerespektovalo, hrozí pokuta až 50 mil. Kč nebo 10 % čistého ročního obratu.“

Vera Simcakova: „Dobrý den, operátor o2 mi během mého pobytu v zahraničí automaticky (nevyžádaně z mé strany) aktivoval cestovní pojištění, za které si za 8 dnu účtuje 312,- Kč. O pojištění jsem nežádala a neměla o něj zájem. Je tento postup legální a jak se mám bránit? Mám možnost reklamace?“

Martin Drtina: „Dobrý den, pojištění (byť aktivované operátorem) není službou elektronických komunikací. Omlouvám se, ale tuto otázku proto spíše směřujte na Českou obchodní inspekci.“

Jaroslav Juřík: „Dobrý den, chci zeptat na číslo začínající 272. Děkuji“

Martin Drtina: „Dobrý den, záleží na tom, jestli číslo začíná +272, anebo se na displeji zobrazuje jen 272, příp. +420 272. V prvním případě by šlo o mezinárodní volání, ve druhém jde o české národní číslo, kde riziko nehrozí.“

Drift: „Jak docílit toho aby nový mobilní operátor po čase nenavýšil ceny a nepřiblížil se cenám konkurentů. Děkuji za odpověď“

Martin Drtina: „Podíváme-li se do jiných států, kde mají 4. operátora, takový scénář tam nenastal.“

Alena Chovancová: „Dobrý den, mohu poprosit o radu, kde přesně a jak se mohu obrátit na operátora (T-mobile) s žádostí, aby mne nemohli kontaktovat marketingoví prodejci, jak jste o tom zrovna mluvil? Jakým způsobem to přesně mohu udělat? Děkuji.“

Martin Drtina: „Dobrý den, můžete se obrátit na operátora s přáním, že v telefonním seznamu má být uvedeno vaše číslo s příznakem, že si nepřejete být marketingově obtěžována (§ 95 odst. 1 zákona o elektronických komunikacích). Operátor je povinen přání respektovat a vydavateli elektronického veřejného seznamu tato data předat.“

Jaroslav Brož: „Dobrý den, rád bych požádal, jelikož jsem nestihl začátek, o odkaz na Vámi zmiňovaný tel. seznam. Rád bych se tam zaregistroval a "zbavil" se tak marketingových obtěžovačů. Velice Vám děkuji a přeji překrásný den. S uctivým pozdravem Jaroslav Brož“

Martin Drtina: „Dobrý den, stačí kontaktovat operátora s požadavkem, že má předat vydavateli veřejného telefonního seznamu Vaše číslo s příznakem, že si nepřejete být marketingově kontaktován.“

Lukáš Macák: „Jak se bránit tomu, když call centra využívají náhodné generování čísel a na ta pak volají? O seznamech jste mluvil. Je to tak, že i tak se call centrum tímto seznamem musí řídit? Díky“

Martin Drtina: „Call centrum by v každém případě mělo ověřit, zda jím náhodně vygenerované číslo není uvedené v seznamu s příznakem zákazu obtěžujících marketingových hovorů.“