Chat

právník

René Šifta

Záznam chatu ze středy 31. října 2018

pavla švabkova: „Dobry den, jak se zachovat pri zamitnute reklamaci, vyjádření majitelky " bézné opotrebeni, neni to výrobní vada Jedna se triko koupene 07/2018 reklamovano 09/2018 z důvodu zešulkovateni. Nejsem ochotna kupova triko za cca 300kč a nosit ho cca 2 mesice. Dekuji za radu. S přáním pěkného dne Pavla“

René Šifta: „Dobrý den, pokud jste reklamovala po 2 měsících, tak je právo na vaší straně, protože do 6 měsíců od nákupu se bere jako tak, že vada u vás na triku byla od počátku, již tedy od dne, kdy jste tričko koupila. Pokud by jste dala k soudu žalobu, tak by musel prodávající dokazovat, že vada nevznikla z jeho strany. Dalším krokem tedy je pořídit znalecký posudek a podat žalobu, ale musíte zvážit jestli to není pro vás náročné.“

Leny: „Dobrý den, je možné reklamovat rozbitý zip ať u bundy nebo bot po např. 2 měsíčním nošení? děkuji“

René Šifta: „Dobrý den, ano určitě. Lhůta 2 měsíců je ve váš prospěch, protože do 6 měsíců od koupi výrobku, jde vše k tíži prodávajícího a to tedy znamená, že vada výrobku byla již v době, kdy jste výrobky koupila. Při reklamaci má prodávající 30 dnů na vyřízení a pokud do té doby reklamaci nevyřídí, tak můžete odstoupit od kupní smlouvy a můžete požadovat zpět peníze. Hlavně vás musí prodávající v průběhu této lhůty informovat, že je reklamace vyřízena.“

Hana Štěrbová: „Dobrý den. Chtěla bych se zeptat, jak je to s džínami. Před půl rokem jsem si koupila značkové džíny , které se už začínají prodírat a to jsem v nich nejméně tři měsíce nechodila. Můžu je reklamovat?“

René Šifta: „Dobrý den, ano reklamovat je můžete, protože máte na vyřízení reklamace 2 roky ode dne koupě. To že se vám prodírají neznamená automaticky, že se jedná o opotřebení, zvlášť pokud ještě stihnete 6 měsíční lhůtu ode dne koupě, která znamená, že byla vady riflí již v době koupě. Prodejce musí vždy vaši reklamaci přijmout a buď ji vyřídí ihned na místě a nebo ve složitějších případech do tří dnů a tu lhůtu 30 dnů má k případné opravě.“

Monika: „Dobrý den, ulomila se ručka od brýlí, byla jsem v Grandoptical, kde jsem je kupovala, a prý si musím koupit nové obruby i skla. Šla jsem se zeptat do jiné optiky a prý normálně se objednává jen ta ručka, bohužel oni to opravit nemůžou, nemají takové obruby. Mám se u Grandoptical bránit, že chci jen opravu? Moc děkuji.“

René Šifta: „Dobrý den, ano určitě můžete vadu na vašich brýlích reklamovat. Lhůtu záruční máte 2 roky a pokud ta vada se vyskytne do 6 měsíců, tak vada brýlí byla již v době vašeho nákupu. Opravu je samozřejmě možná, jako jedna z variant.“

Pavel Hassmann: „1) jak se mám ubránit zákazníkovi, který přišel raklamovat zboží, které si nekoupil u mě v obchodě ? 2) při reklamaci pokladní system mi nedovoluje zaevidovat zboží, kde neznám čîslo prodejky. Nelze následně požadovat od FU vrácení DPH. 3) jak mám informovat zákazníka o vyřízení reklamace, když si podle GDPR neberu telefonni číslo.“

René Šifta: „Dobrý den, pokud není zboží zakoupeno ve vaší prodejně a nebo pobočce, tak není vaší povinností přijímat výrobek, který není koupen u vás. Informovat můžete pomocí mobilu, ale nesmíte jen třeba prozvonit anebo pokud se nedovoláte, tak to nechat být. Musíte tedy prokazatelně informovat a pokud by jste informační povinnost nevykonal, tak i kdyby reklamace byla pro váš prospěch, tak by jste reklamaci nevyřídil a byl by to správní delikt pro ČOI a kupující může odstoupit od kupní smlouvy a chtít vrátit peníze zpět.“

Andrea: „Dobrý den, koupila jsem si roční kurz cvičení, ale po první hodině jsem zjistila, že mi to nedělá dobře. Bohužel hodina na zkoušku není možná. Jiné cvičení nemají a prý peníze nevrací. Děkuji“

René Šifta: „Dobrý den, nevím jakého charakteru jsou vaše zdravotní problémy, ale pokud by vás organizátor kurzu na nevhodné provozování kurzů neupozornil s tím, že způsobují zdravotní potíže, tak můžete kurz reklamovat.“

Hana: „Když nemusím mít doklat o nákupu ,tak jak dokážu ,kdy jsem danou věc koupila ?“

René Šifta: „Dobrý den, paragon je jen jedním z důkazů a můžete tedy použít další důkazy a to svědky, kteří nakupovali s vámi, výpis z bankovního účtu při platbě kartou, věrnostní kartou a nebo kamerový systémem a nebo vám to může prodavačka sama vyhledat v jejich systému. Nikdy se nenechte odbýt, že nemáte paragon.“

honza: „koupil jsem si košili poměrně drahou ,kolem 16 hod, doma jsem zjistil vadu hned ráno jsem ji šel reklamovat paragon jsem měl vadu mi prodavačka uznala. Ovšem ta samá nebyla požadoval jsem vrácení peněz. V žádném případě mi peníze vrátit nechtěla, že má odevzdanou tržbu jedině výměnu za jiné zboží. Nakonec to vyměnila s připlacením dalších 350 Kč. měl jsem právo na vrácení peněz? děkuji“

René Šifta: „Dobrý den, automaticky není nárok na vrácení hned peněz, ovšem ve vašem případě u výměny košile jste měl chtít jen tu samou a pokud nebyla, tak vám měli vrátit peníze a ne v žádném případě, že by jste si koupil dražší.“