Chat

tiskový mluvčí České obchodní inspekce

Jiří Fröhlich

Záznam chatu z pondělí 20. srpna 2018

BRKB: „Jak spolupracuje ČOI s ČZPI?“

Jiří Fröhlich: „Dobrý den, patrně myslíte SZPI (Státní zemědělskou a potravinářskou inspekci), pak tedy mohu říci, že spolupracujeme standardním způsobem, což znamená, že příslušné podněty patřící pod SZPI jim předáváme a naopak.“

WAR: „Má mít podle Vás ČOI větší pravomoce?“

Jiří Fröhlich: „Ten dotaz je tak obecný, že na něj nelze jednoduše odpovědět. Je jistý segment trhu, kde se domnívám, že by to bylo vhodné. Například možnost efektivněji řešit - klidně i blokovat (do zjednání nápravy) internetové stránky, které jsou podvodné, jen okrádají spotřebitele. Zatím tuto pravomoc ČOI nemá. Podobný problém s podvodnými stránkami ale řeší celá EU a není vyloučeno, že se to případně za čas změní. Nyní "jen" zveřejňujeme ty nejproblémovější na webu zde: www.coi.cz/rizikove“

Lenka: „Dobré ráno, v sobotu jsem si kupovala v úseku masa v Kauflandu hovězí zadní které měli v akci. U pokladny jim nešel kód a tak mi jej vzali, že mi ho nemohou prodat. Také jsem jednou chtěla rozpůlit větší kus masa ( měli samé velké kusy) a bylo mi řečeno prodavačkou, že na to není proškolená a odešla jsem z nepořízenou. Je možné takové chování ? Děkuji Lenka“

Jiří Fröhlich: „Dobré ráno, nesvědčí to o profesionalitě prodejce, avšak mají-li nezkušenou prodavačku, která není proškolená, tak to snad jen z pohledu spotřebitele řešit návštěvou u konkurence (popřípadě lze ještě zvážit podat informaci inspektorátu práce). Je to minimálně velmi podivné a vůči spotřebitelům to nepůsobí jistě dobře. Co se týká nemožnosti načíst čárový kód, obvykle se pod ním nachází číslo, které v takové situaci prodavačka na pokladně opíše a tím bývá věc vyřešena.“

Pavel: „Dobré ráno chtěl bych se zeptat na jeden problém s řezníkem . Při zakoupení různého druhu čerstvého masa ( hovězí , vepřové i kuřecí ) je na píchané vodou . Když se dá tepelně upravit tak pustí neskutečně velké množství vody . Nechá se s tím něco udělat ? Děkuji Pavel“

Jiří Fröhlich: „Dobrý den, lze se v této věci obrátit na Státní zemědělskou a potravinářskou inspekci, či veterinární správu.“

Václav Hvězda: „Dobrý den, chtěl bych se Vás zeptat jak je to s zaruční lhůtou na nahradní díl namontovaný do auta ? Po 23 měsícich se objevala na tomto díle vada. V servisu maji na dodacím listu napasných že poskytují záruku na náhradní díl 12 měsíců. Děkuji za odpověď.“

Jiří Fröhlich: „Dobrý den, záruka je na všechny výrobky 24 měsíců ze zákona. U použitého zboží však lze (po dohodě se spotřebitelem) zkrátit tuto lhůtu na polovinu, tedy na 12 měsíců, to však musí být vyznačeno v dokladu o koupi.“

Lea: „Dobrý den,provádíte kontroly také u cestovních kanceláří?“

Jiří Fröhlich: „Dobrý den, dotaz je velmi obecný. Kontroly cestovních kanceláří může (dle typu problému) provádět Ministerstvo pro místní rozvoj, živnostenské úřady, Česká obchodní inspekce.“

Václav Hvězda: „Náhradní díl namontován nový, dohoda nepadla. Jestli se nepočítá jako dohoda podepsaní zakaskového listu při přebrání vozu kde to mají napsané že to je 12 měsíců.“

Jiří Fröhlich: „Pak to v pořádku není a vy se můžete se svým podnětem obrátit na nejbližší inspektorát ČOI s podnětem ke kontrole, můžete to též udělat elektronicky na www.coi.cz/podatelna“

Hana: „Dobrý den, dcera si asi před 2 měsíci objednala na internetu kancelářskou židli, bylo to u firmy Jamall cz. Objednávka řádně odešla, ale jelikož byla cena mnohonásobně nižší /údajně došlo k tiskové chybě/ společnost se od té doby vymlouvá, že to nebyla řádná objednávka. Tvrdí, že je platná až po potvrzení zaměstnancem eshopu. Je toto v pořádku? Objednávám i u jiných firem a často stačí pouze potvrzení jejich objednávky automatem. Děkuji za odpověď“

Jiří Fröhlich: „Dobrý den, je možné tento konkrétní případ řešit například přes oddělení mimosoudního řešení sporů České obchodní inspekce, je to zdarma. Podat žádost o mimosoudní řešení sporů lze elektronicky na webové adrese adr.coi.cz“

Adamů Radka: „Dobrý den, reklamovali jsme mailem chybně položenou plovoucí podlahu(v zimě se objevují až 4mm škvíry). Na mail nám neodpověděli. Po osobní návštěvě nám sdělili, že reklamace musí být podaná na formuláři. Firma ale změnila mezitím název. Kterou firmu máme napsat do hlavičky? A ještě se obáváme, že když budou reagovat na reklamaci, tak v letním období škvíry nejsou a ono ji zamítnou. Jak správně postupovat? Děkuji.“

Jiří Fröhlich: „Dobrý den, prodávající je povinen spotřebitele řádně informovat o rozsahu, podmínkách a způsobu uplatnění práva z vadného plnění (dále jen „reklamace“), spolu s údaji o tom, kde lze reklamaci uplatnit. (§ 13, zák. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele.) Pokud tak neučinili, neinformovali Vás řádně, je možné v té věci podat podnět ke kontrole buď na nejbližším inspektorátu ČOI, případně elektornicky přes web www.coi.cz/podatelna. Povinností prodejce je reklamaci přijmout a to písemně, doporučuji navštívit rovnou jejich provozovnu a cituji opět zákon: (1) S výjimkou případů, kdy je k provedení opravy určena jiná osoba, je prodávající povinen přijmout reklamaci v kterékoli provozovně, v níž je přijetí reklamace možné s ohledem na sortiment prodávaných výrobků nebo poskytovaných služeb, případně i v sídle nebo místě podnikání. Prodávající je povinen spotřebiteli vydat písemné potvrzení o tom, kdy spotřebitel právo uplatnil, co je obsahem reklamace a jaký způsob vyřízení reklamace spotřebitel požaduje; a dále potvrzení o datu a způsobu vyřízení reklamace, včetně potvrzení o provedení opravy a době jejího trvání, případně písemné odůvodnění zamítnutí reklamace. Tato povinnost se vztahuje i na jiné osoby určené k provedení opravy. (2) V provozovně musí být po celou provozní dobu přítomen pracovník pověřený vyřizovat reklamace. (3) Prodávající nebo jím pověřený pracovník rozhodne o reklamaci ihned, ve složitých případech do tří pracovních dnů. Do této lhůty se nezapočítává doba přiměřená podle druhu výrobku či služby potřebná k odbornému posouzení vady. Reklamace včetně odstranění vady musí být vyřízena bez zbytečného odkladu, nejpozději do 30 dnů ode dne uplatnění reklamace, pokud se prodávající se spotřebitelem nedohodne na delší lhůtě. Marné uplynutí této lhůty se považuje za podstatné porušení smlouvy. (4) Při prodeji nebo poskytování služeb mimo ohlášenou provozovnu je prodávající povinen k informacím podle § 13 písemnou formou poskytnout zejména název nebo jméno a adresu prodávajícího, kde může spotřebitel i po ukončení takového prodeje nebo poskytování služeb uplatnit reklamaci. (§ 19, zák. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele.) Pokud se vymlouvají a reklamaci na provozovně nepřijímají, podmiňují to tím, že vy to máte přinést písemně, pak lze kontaktovat nejbližší inspektorát ČOI s podnětem ke kontrole, případně elektornicky přes www.coi.cz/podatelna“

Andrea Thomsen: „Dobre rano, v breznu jsem objednala 2ibojky pro psy pres internet z web.stranek. Pan ma v podminkach platbu predem. Obratem jsem zaplatila. Po nekolika urgencich poslal uplne jinou miru obojku ,nez jsem zadavala v objednavce. Obojky dorazily koncem cervna.obratem jsem je odeslala zpet s tim, ze odstupuji od smlouvy. Pan se vymlouval,te byl nemocny,ze moji reklamaci jeste neresil. Samozrejme jsem dale psala e.maily, sms.. na jeho strankach fb si me zablokoval a nereaguje. Na Heurece je na spousta,co ma s panem tem samy problem. Platila jsem cca 1200. Vubec netusim, jak s pana dostat sve penize zpatky. Dekuji za radu a prijemne rano . Thomsen“

Jiří Fröhlich: „Dobrý den, ohledně reklamaci opět odkazuji na totéž, co píši níže k reklamaci. Jeho povinností je reklamaci přijmout a vyřídit do 30 dnů. Nicméně lze v této věci, pokud neřeší reklamace, podat podnět ke kontrole na webu www.coi.cz/podatelna, případně osobně na nejbližším inspektorátu ČOI.“

Jarek Molák: „Mrkněte na odkaz: podvodná stránka http://cz.powerfactorpro.com/v1/?trid=10275495e9e6e24f3a79140f1d8427 Razantní úspora elektřiny. V Rakousku inzeráty vylepšeno, nabízejí přípravek do zásuvky, který eliminuje odběr elektřiny z atomového elektrárny Dukovany a Temelína“

Jiří Fröhlich: „Dobrý den, to je podobný web, jako další námi zveřejněné rizikové stránky, o kterých víme, viz www.coi.cz/rizikove. Tento web je tedy dalším v řadě, přidáme jej do naší databáze mezi rizikové stránky. Díky za tip.“

Lubomíra Macháčková: „Dobré ráno, mám takové dvě otázky: na Farmářských trzích stále někteří prodávající nemají pokladny a nevydávají účtenky.Taky někteří obchodníci vydávají pokladní bloky na kterých je vytištěno jen slovo "potravina" bez určení i když se jedná třeba o čistící prostředek....Je toto v pořádku?“

Jiří Fröhlich: „Dobrý den, EET nekontroluje ČOI, ale Celní správa. Doporučuji obrátit se na ně, ale upozorňuji, že povinnost EET se nevztahuje na všechny prodejce (zatím je platná 1. fáze a 2. fáze EET), viz http://www.etrzby.cz/cs/kdo-a-jake-trzby-eviduje. K druhé otázce mohu odpovědět, že pokud je na účtence napsáno potravina a není to potravina, lze podat podnět ke kontrole České obchodní inspekci například na webu www.coi.cz/podatelna“

Lenka: „Dobré ráno, prosím o radu. Zakoupila jsem sedací soupravu v Baumaxu-x. Sedačka se nevešla do výtahu a proto jsem objednala firmu, která ji vynesla do 7.patra. Je stále v záruce a nyní se vyskytly závady. Rozpárané švy a vylézá kostra. Když bych nyní reklamovala, kdo uhradí dopravu, tedy jak odnesení tak odvoz k prodejci?“

Jiří Fröhlich: „Dobrý den, v případě uznané, oprávněné reklamace máte právo na to, aby vám prodávající nahradil účelně vynaložené náklady, které jste v souvislosti s vaší reklamací měli. Toto právo však nelze chápat tak, že vám prodávající musí proplatit všechny náklady v plné výši. Ale ani tak, jak se prodávající občas mylně domnívají, jen náklady nejnižší. Zákon má na mysli náklady účelně vynaložené při uplatnění reklamace. Je-li možné například zanést zboží na reklamaci na pobočku, která je blíž (v případě drobného zboží zaslat poštou), nežli jej převážet automobilem do 300 km vzdálené prodejny, dejte přednost méně nákladné variantě. Prodávající vám náklady uhradit musí minimálně v té jejich části, kterou pokládá za účelně vynaloženou. Mezi typické náklady spojené s reklamací patří poštovné či náklady jiné dopravy zboží na reklamaci a zpět, a cena znaleckého posudku pořízeného po zamítnutí reklamace. Právo na náhradu nákladů uplatněte u prodávajícího co nejdříve po vyřízení reklamace k vaší spokojenosti nejpozději však do jednoho měsíce po skončení 24měsíční či jiné záruční doby. Prodávající vás o právu na náhradu nákladů reklamace musí informovat. Zde odkaz na příslušné zákony: § 1924 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník; § 13 a § 24 odst. 7 písm. l) zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele“

Iva: „Dobré ráno, zajímá mě, kde je vyrobeno pečivo, u kterého je uvedeno pouze, že je ze zmrazeného polotovaru. S tímto dotazem jsem se obrátila na Lidl, ale odpověděli mi, že nemají povinnost toto sdělovat. Jak to tedy je, když u čerstvého pečiva je uveden výrobce? Děkuji!“

Jiří Fröhlich: „Dobrý den, tento dotaz není pro Českou obchodní inspekci, ze zákona je příslušným dozorovým orgánem Státní zemědělská a potravinářská inspekce, obraťte se proto na ně, prosím.“

Aleš: „Pěkný den, chci se zeptat na délku záruční doby v případě, že reklamace výrobku v záruční lhůtě je vyřešena výměnou za nový výrobek. Konkrétně: 19.8.2018 koupím výrobek, po roce používání se pokazí. 19.8.2019 půjdu do prodejny výrobek reklamovat, reklamace bude vyřízena výměnou za nový. Záruční doba nového, vyměněného výrobku se prodlouží do 19.8.2021?“

Jiří Fröhlich: „Hezký den, vyřídí-li prodávající vaši reklamaci dodáním nového bezvadného zboží, neběží od tohoto okamžiku znovu 24 měsíců. Dřívější občanský zákoník takové pravidlo sice obsahoval, do nového zákona však převzato nebylo. Uvedu-li jako případ mobilní telefon, tak platí 24 měsíců od nákupu "prvního" mobilního telefonu (v našem případě do 19.8.2020), přestože by například 19.9.2019 byla řešena reklamace výměnou za nový mobilní telefon. Maximálně lze však přičíst nad rámec 24 měsíců ty dny, po které jste neměl(a) prokazatelně telefon žádný, protože byl kvůli reklamaci u prodejce či v servisu (který reklamaci vyřizoval).“

Jaroslav: „Jisté Lázně měly na webu ceník ubytování. Projevil jsem zájem, Lázně moji akceptaci nabídky zamítly a z webu cenovou nabídku odstranily, když jsem se bránil s odkazem na jejich veřejnou nabídku. Jak by dopadl spor u vás ? Děkuji.“

Jiří Fröhlich: „Musela by se věc posuzovat individuálně. Kdyby byla cena služby či zboží taková, že by si spotřebitelé mohli reálně myslet, že nabídka je myšlena vážně (např. místo obvyklé ceny 5 tisíc by zboží stálo 4 tisíce a bylo by uvedeno slovo „akce“), pak by se po potvrzení objednávky dalo ze strany spotřebitelů reálně žádat zboží či službu za uvedenou cenu. Nicméně stane-li se, že například kvůli technické chybě zboží stojí zlomek ceny a jde o zjevnou chybou a zároveň snahu spotřebitelů tuto chybu rychle využít, pak obchod může neakceptovat takovou objednávku, nepotvrdit a zboží nezasílat. V případě sporu by musel věc posoudit soud, popřípadě se může věcí zabývat i mimosoudní řešení sporů České obchodní inspekce. Záleží opravdu na individuální situaci, jak konkrétně zboží bylo nabízeno (zda u něj byla například poznámka typu: extra slevy, výprodej…) a zda spotřebitel mohl reálně myslet, že jde o skutečnou cenu a nebo jen měl snahu využít/zneužít chyby, kdy se například omylem za cenou objevilo místo správného označení „euro“ nesprávné označení „Kč“ a podobně.“