Chat

prezident Asociace českých cestovních kanceláří a agentur

Roman Škrabánek

Záznam chatu ze středy 25. července 2018

DAYD: „Krachla letos nějaká cestovní kancelář či agentura?“

Roman Škrabánek: „Hezké ráno, v letošním roce došlo k úpadku 2 cestovních kanceláří, stejně jako v roce loňském, Česká republika však patří dlouhodobě mezi země EU s minimálním počtem úpadků cestovních kanceláří, Česká republika se také řadí mezi země EU s nejvyšší zákonnou ochranou zákazníka v případě úpadku cestovní kanceláře, pokud nastane úpadek, zákazník má jistotu navrácení veškerých vložených prostředků, pokud si zakoupil zájezd, tedy kombinaci alespoň 2 typů služeb cestovního ruchu“

martin: „dobré ráno , dotaz , pokud například budu v Chorvatsku a budu nucen navštívit tam zubaře , protože mě bolí zub , jak se to řeší , u zubaře zaplatit zákrok a pak vymáhat peníze u naší pojišťovny? díky .“

Roman Škrabánek: „Hezký den, pokud máte sjednáno cestovní pojištění, tak obvyklý postup je, že pojištěný uhradí u lékaře příslušnou částku a následně po návratu požádá pojišťovnu na základě předložených dokladů a vyplnění příslušného formuláře o její proplacení.“

DAYD: „Co vše má na starosti Vaše asociace?“

Roman Škrabánek: „Hezký den, AČCKA je profesním sdružením cestovních kanceláří a agentur, účastní se tvorby a připomínkování legislativy na národní i evropské úrovni s dopadem na činnost naší profese a ochranu spotřebitele, pořádá odborné semináře, prosazuje pozitivní vnímání cestovního ruchu, poskytuje rozsáhlý informační servis odborné i laické veřejnosti, zpracovová doporučené právní dokumenty,dohlíží na etiku podnikání svých členů apod., bližší informace lze dohledat na www.accka.cz“

DAYD: „Má Vaše asociace dostatek pák, možností aby plnila svou úlohu?“

Roman Škrabánek: „Hezký den, asociace je vedena zkušenými a pracovitými odborníky a manažery a svou úlohu rozhodně plní na maximum jak na národní, tak evropské úrovni :-)“

Ladislav: „Pokud si zakoupím u cestovní kanceláře jen ubytování v Chorvatsku a cestovní kancelář zkrachuje, budou mi vráceny peníze?“

Roman Škrabánek: „Hezký den, zákonná ochrana zákazníka v případě úpadku cestovní kanceláře se vztahuje na zakoupení zájezdu. Zájezdem je kombinace alespoň 2 služeb cestovního ruchu definovaných profesním zákonem (doprava, ubytování, pronájem motorových vozidel, jiná služba , která je významnou součástí). Samostatně zakoupené ubytování zájezdem není, tudíž vám vložené prostředky navráceny nebudou, zákonné pojištění CK se na tento případ nevztahuje.“

Petr: „Jaká je vaše oblíbená destinace?“

Roman Škrabánek: „Hezký den, osobně mám nejraději Francii, která je zemí zaslíbenou cestovnímu ruchu, zejména pak Paříž, velmi rád také jezdím do Španělska na pobřeží Costa Brava v severní části a na jih do Andalusie :-) Evropa ovšem skýtá nepřeberné množství nádherných destinaci ..“

Martina: „Dobry den, pokud jsem sepsala reklamaci s delegatkou, musím se ještě po návratu obrátit na cestovní kancelář ? Děkuji za odpověď“

Roman Škrabánek: „Hezký den, zákazník může sepsat a podat reklamaci jak u místního zástupce (delegáta) v cílové destinaci během pobytu, tak po návratu u cestovní kanceláře nebo u prodejce, jehož prostřednictvím si zájezd zakoupil. Pokud jste sepsala reklamaci u delegátky, doporučuji nechat si tuto skutečnost delegátkou potvrdit, aby bylo prokazatelné datum podání reklamace, cestovní kancelář má povinnost reklamaci vyřídit do 30 dnů.“

Renata: „Loni jsem si zakoupila letenku s Air Berlin, ale společnost zkrachovala a peníze mi nebyly vráceny, mám nějakou možnost získat zpět?“

Roman Škrabánek: „Hezký den, v podstatě nemáte, na rozdíl od vysoké ochrany zákazníků cestovní kanceláře, klienti leteckých společností při úpadku letecké společnosti ochranu nemají a nevzniká jim nárok na repatriaci z cílové destinace či navrácení finančních prostředků. Naše asociace v rámci členství v evropské asociaci ECTAA opakovaně iniciovala na evropské úrovni zavedení ochranného mechanismu, loni byly úpadkem leteckých společností poškozeny statisíce cestujících. Určitou prevencí může být zakoupení letenky platební kartou, neboť banka by neměla odepsat finanční prostředky, pokud služba nebyla poskytnuta... nelze se však na toto zcela spoléhat :-)“

Martina: „Ještě prosím, pokud cestovní kancelář na reklamaci vůbec nezareaguje, na co mám nárok? Děkuji a hezky den“

Roman Škrabánek: „Hezký den, cestovní kancelář má zákonnou povinnost reklamaci vyřídit v zákonné lhůtě v souladu se zákonem o ochraně spotřebitele, takový případ by neměl v podstatě vůbec nastat. Pokud by CK opravdu vůbec nezareagovala, ani s určitým zpožděním po urgencích z vaší strany, a reklamace byla prokazatelně podána, pak se můžete obrátit na ČOI, která by s CK zahájila správní řízení pro neplnění zákonných povinností.“

Honza: „Slyšel jsem, že od léta platí nová legislativa pro cestovky, je tomu tak?“

Roman Škrabánek: „Hezký den, ano,je tomu tak, dne 1. července nabyla účinnosti novela profesního zákona č. 159/99 Sb.a novela občanského zákoníku v rámci implementace evropské směrnice o souborných cestovních službách a spojených cestovních službách, obecně dochází k posílení práv zákazníků co se týče plného navrácení vložených prostředků v případě úpadku CK, je definován nový cestovní produkt, a to spojené cestovní služby, a jsou např.posíleny předsmluvní informace atd.“