Chat

Mgr. Jiří Bakončík
Záznam chatu ze středy 7. března 2018
STOP: „Co je podle Vás to nejdůležitějšího na ředitelování ZŠ?“
Mgr. Jiří Bakončík: „Znalost právních předpisů, schopnost vnímat situace z pohledu nejen školy ale i žáků a rodičů a zdravý rozum. Nutná je i schopnost nepodléhat tlakům.“
STOP: „Co si myslíte o pedocentrismu?“
Mgr. Jiří Bakončík: „Myslím si, že většina "centrismů" škodí. Tento mezi ně patří.“
STOP: „Liberální přístup nebo autoritativní přístup na ZŠ k dětem preferujete?“
Mgr. Jiří Bakončík: „Na takto položenou otázku neumím odpovědět příklonem k jedné nebo druhé poloze, které leží na opačných stranách spektra. Podle mne je správné volit přístup podle aktuální situace. Přičemž situace je dána např. složením žáků ve třídě, vazbami mezi žáky ve třídě, mírou problémů, které ve třídě vznikají a potřebou je řešit apod. V některých případech lze požít přístup liberální a žáci na něj bezvadně reagují, jindy naopak přístup spíše více striktní. Pedagog profesionál by měl být schopen situaci správně vyhodnocovat a volit odpovídající přístup. Rovněž musí být schopen svůj přístup operativně měnit, ukáže-li se stávající postup neúčinný, nevedoucí k očekávanému cíli.“
Válková: „Na kolik škol můžu jít s dítětem k zápisu?“
Mgr. Jiří Bakončík: „Teoreticky na kolik chcete, ale není to příliš fér vůči těm školám, na které nakonec dítě nenastoupí. Doporučuji, si vybrat před zápisem a do vybrané školy pak dítě přihlásit.“
irena: „Dobrý den, 35 let jsem prožila ve školství všech stupňů - od základního až po VŠ. Chápu domácí vzdělávání u sportovců, nemocných...Ale dnes velmi často hlavní příčinou domácího vzdělávání je neochota rodičů přizpůsobit se školnímu řádu a požadavkům školy. Jaksi je obtěžuje pravidelnost. Dítě pak mnohdy, nedivím se,ostatním školu závidí. Respektuje škola vždy přání rodičů, co se týka vzdělávání, nebo se snaží i trochu podpořit přání žáka a ovlinit názor rodičů? Irena“
Mgr. Jiří Bakončík: „Trochu vás opravím, nejčastějším důvodem pro volbu DV je stále nějaký zdravotní důvod. Důvody o kterých se zmiňujete - problémy se školou jsou však také často jako důvod uváděny. Zde je nutné opravdu zvážit, zda se jedná o důvody významné nebo o "prkotiny", ale v každém případě je zapotřebí sledovat zájem nikoli rodiče, ale dítěte. Pokud mu DV prospěje a rodič vzdělávání dítěte pojme odpovědně není s DV problém. Vždy je zapotřebí však mít proces, alespoň v rámci možností, ze strany školy pod kontrolou. J.B.“
Marcela: „Dobrý den. Já jsem z doby, kdy ještě škola doma nebyla, chodila jsem do normální školy a přiznávám se, že ani tam jsem se nikdy nedozvěděla o tom, které opery napsal mistr Smetana ba vůbec jsem se o tomto skladateli nikdy nedozvěděla - ba ani nás nenaučili základy hudební výchovy. Učitel běhal s housličkami pod paží, dělal "virvál", ale v hudební výchově jsme se nikdy nic nedozvěděli ani o notách, ani o našich skladatelích.“
Mgr. Jiří Bakončík: „Přeji pěkný den. Právě proto je nyní součástí HV i hudební nauka a žáci se rovněž seznamují s významnými skladateli a jejich díly. Nejedná se samozřejmě na ZŠ o podrobnou znalost, ale cílem je, aby měli širší pohled na c elou vzdělávanou oblast. J.B.“
Alena: „Dobré ráno, jaká by měla být funkce ve škole speciálního pedagoga? Jaké má kompetence ve škole. Moc děkuji za odpověď, netuším vůbec jestli toto téma řešíte, televizi jsem si pustila náhodně, přeji pohodový den.“
Mgr. Jiří Bakončík: „Přeji pěkný den. Toto téma sice neřešíme, ale k vaší otázce alespoň stručně. Spec.pedagog v běžné ZŠ by měl být členem takzvaného školského poradenského týmu, společně s výchovným poradcem, školním metodikem prevence a případně i školním psychologem. Kromě posuzování tzv.Doporučení z PPP ke konkrétním žákům a nastavování vhodných opatření pro takové žáky v případě potřeby vyučuje spec.pedagog žáky s nastaveným předmětem speciálně ped.péče tento předmět. Celá problematika je pochopitelně složitější, ale alespoň toto ve skratce. J.B.“
Eva Pavlíková: „Dobrý den pane řediteli, teprve jsem zapnula televizi, tak se omlouvám, jestli jste již na toto téma hovořil. Mám šestiletého vnuka, který začíná číst analyticko-syntetickou metodou čtení a počítá Hejného metodou. Obecně má velký přehled díky tomu, že ho "nabírání" dovedností i vědomostí od malička baví a rodiče mu je nabízejí. Bydlí ve velkém městě. Ředitel spádové školy dceři řekl, že v první třídě bude mít třicet dětí a ať nepočítá s nějakými alternativnějšími metodami výuky. Dcera je učitelka a je na MD. S přístupem pana ředitele začala uvažovat o domácí výuce. Jaký na to máte, prosím, názor. Děkuji Pavlíková“
Mgr. Jiří Bakončík: „Přeji pěkný den. Se splněním podmínek pro domácí vzdělávání by neměl být problém. Je nutné zvážit, zda skutečně a na jak dlouho chcete DV realizovat a hlavně jak zajistíte, aby dítě mělo sociální kontakt s ostatními dětmi - kroužky, sport, ... Komunikujte zejména s dítětem. V případě velkého města lze pravděpodobně i zvolit jinou školu, která bude vámi preferovanými metodami s dětmi pracovat. J.B.“