Chat

ředitel sítě domovů pro seniory

Ivan Černovský

Záznam chatu z pondělí 18. prosince 2017

ANTI: „Čím jsou Vaše domovy pro seniory jiné než ty ostatní?“

Ivan Černovský: „Dobrý den přeji, děkuji Vám za položení dotazu. Naše domovy nabízí mnoho zajímavých projektů, jako jsou např. roční přání klientů, výměnné pobyty klientů mezi domovy, večeře při svíčkách, kde se mohu naši klienti setkat se svými blízkými. Dále se soustředíme na zajištění maximálního bezpečí našich klientů, tím např. myslím snižování rizika pádů, kde probíhá individuální i skupinová edukace klientů. Zajímavý je i způsob stavebního uspořádání domovů, který je postaven na tzv. principu domácností, které obývá přibližně 12 klientů.“

ANTI: „Je lehké se k Vám dostat do Vašich domovů pro seniory jako klient, klientka?“

Ivan Černovský: „Dobrý den, děkuji Vám za položení otázky. Obecně v dnešní době existuje velká poptávka po pobytových sociálních službách, přičemž kapacita veřejných i soukromých služeb je omezená. V posledních letech narůstá zájem o tzv. domovy se zvláštním režimem, kterou jsou určeny zejména pro cílovou osob se syndromem demence. Doporučuji tedy navštívit webové stránky konkrétního centra a spojit se sociální pracovnicí, která zodpoví základní dotazy zájemce. Další jednání již zpravidla probíhají osobně. Hezký den“

SK: „Co je nejzajímavější na Vaší síti domovů pro seniory?“

Ivan Černovský: „Dobrý den přeji, osobně považuji za zajímavé i důležité mezinárodní zázemí našich domovů, které umožňuje čerpat a využívat zkušenosti při práci se seniory. Týká se to celého spektra činností, které jsou v domově důležité. Ať už se jedná o využívané metody přímé práce, standardy zdravotní péče apod. V minulém dotazu jsem se zmiňoval i programech, které zlepšují adaptaci klientů na život v domově, jako jsou roční přání, výměnné pobyty atd. Zdraví“

DAYD: „Co Vaší síti domovů pro seniory chybí - rezervy jaké máte?“

Ivan Černovský: „Dobrý den, děkuji Vám za položení dotazu. Domnívám se, že vždy je co zlepšovat. Některé věci v provozu domova se musí v podstatě trvale přehodnocovat, protože jsou na poskytovatele služeb kladeny nové legislativní požadavky. Dále se v praxi osvědčují nové trendy v oblasti péče, např. bazální stimulace, či validace. Stále jsou však největší hodnotou zaměstnanci center, protože kvalita poskytované péče je vždy odvislá od personálu. Tím myslím, že je výborné, pokud se drží stabilní motivované týmy. Zdraví“

Karla: „Dobrý den.ja jsem uz několikrát chtěla seniorum pomocí s taškou nebo podobné. Ale ne vždy jsem se setkala s nadšením. Někdy me spíše odbyli. Jinak bych rada pomohla starším lidem ale nevím jak...vazim si jich. Mě je 30.“

Ivan Černovský: „Dobrý den, zkuste se zapojit do projektu Ježíškova vnoučata, což je projekt Českého rozhlasu. Můžete tak splnit konkrétní přání seniorů dle Vašich možností. Případně zkuste kontaktovat blízké zařízení pro seniory a domluvit možnost spolupráce, nemusí se jednat jen o materiální pomoc, ale i dobrovolnictví. Myslím si, že jakákoli nabídka bude s radostí přijata. Hezký den“

Jitka: „Jak mohu pomáhat kromě peněz? Jsem mladá 29 let. Mám socialni cítění. Jen mi seniorů v dnešní době velmi lito.“

Ivan Černovský: „Přeji Vám hezký den, častokrát je důležitější než finanční pomoc osobní kontakt, který nic nestojí. Zkuste tedy ve Vašem okolí najít centrum pro seniory, a domluvit s ním možnosti spolupráce. Můžete navázat spolupráci na přímo, nebo prostřednictvím dobrovolnického centra. Zdraví“

Linda: „Co seniorům v domovech chybí?“

Ivan Černovský: „Dobrý den, děkuji Vám za položení zajímavého dotazu. Nechtěl bych příliš generalizovat, je to velice individuální, jako v každém věku. Ať je nám 20, nebo 80 let, máme své specifické individuální potřeby a přání. Seniorům, jako početně významné skupině, bychom neměli připisovat stejné rysy. Zkusím tedy spíše napsat o věcech, jimiž málokdo pohrdne. Oblíbené jsou cesty mimo domov, na výstavy, divadelní představení ale třeba i fotbalová utkání. Jako oblíbené aktivity se zkušenosti jeví mezigenerační setkání. V našich centrech lze např. objevit dětské skupiny. Zdraví“

Klára: „Všechno vypadá zvenčí velice růžově, ale pořád se veřejně nemluví o krizi v sociálních službách, současná situace vypadá v mnohých domovech tak, že jsou vítání klienti s 3. až 4. stupněm závislosti při stejném počtu pracovníků, tím pádem je kladen nátlak na vyšší pracovní výkon, což má za následek odchod i kvalifikovaných pracovníků, protože je práce velmi náročná psychicky i fyzicky. Jak se vám daří zvládat tento problém? Kolik klientů připadá na jednoho pracovníka?“

Ivan Černovský: „Dobrý den Kláro, souhlasím s Vámi, že situace v sociálních službách (nejen pobytových) je nelehká. Jedná se o velice obtížnou práci, a to jak z pohledu fyzické námahy, tak psychického vypětí. Dle mého názoru se problém dá řešit, když se o něm mluví, a já mám pocit, že celospolečenská diskuze chybí. Vzhledem k tomu, že seniorů kteří budou potřebovat podporu, bude pravděpodobně přibývat, je třeba se tomuto tématu vážně věnovat. Problém fluktuace pracovníků se regionálně liší, každopádně pro chod jakéhokoli domova je stabilita důležitá. Počty pracovníků v přímé péči se liší dle stavebně technické uspořádání domova.“

Lenka: „Krásné Vánoce všem seniorum i vám. Verim ze se naše mínění zlepší a budeme držet více pohromadě 🎄🎁🌟🎄“

Ivan Černovský: „Děkuji Vám za milé přání. I Vám přeji klidné prožití svátků. Zdraví“

Blanka: „Myslíte si ze je možné skamarádit se babičkou z domova a navštěvovat se. A povídat si? Stojí o to ?“

Ivan Černovský: „Dobrý den, určitě se najdou klienti, kteří stojí o osobní setkání. Věřte mi, že se častokrát dozvíte velice zajímavé životní příběhy, o které by bylo škoda přijít. Hezký den“

Vlasta: „Moc si Vážím Vašich slov k navracení seniorů do dětských let. Ano oni jsou citliví a hlavně zkušení a opravdu se jich to dotýká, pokud se s nimi zachází jako s dětmi. A též jsem ocenila , že senior se nedává do nějakého zařízení, mělo by to být společné rozhodnutí všech kterých se to týká. Děkuji za Váš přístup a předávejte ho dál. Krásné svátky přeji V.“

Ivan Černovský: „Dobrý den přeji, děkuji Vám za Váš komentář. Jak jsem naznačoval, neznamená že pokud potřebuji podporu s některými činnostmi (obdobně jako dítě), pak musím používat i stejnou formu komunikace. Slova dokáží často zraňovat. Ano, souhlasím s Vámi, že život v pobytovém zařízení nemá být "nařízen" někým blízkým. Hezký den“