Chat

JUDr. Veronika Navrátilová
Záznam chatu z pondělí 14. srpna 2017
BT: „Obhajovala jste někdy v nějaké politické kauze?“
JUDr. Veronika Navrátilová: „Dobrý den, zatím naštěstí ne :-)“
ANTI: „Byla jste někdy advokátkou v mediálně známé kauze?“
JUDr. Veronika Navrátilová: „Dobrý den, ano byla, dvakrát. Blíže Vám odpovědět bohužel nemohu, jelikož dle advokátních předpisů, nemohu uvádět jména svých klientů.“
BT: „Jsou klienti, kt byste v trestním právu neobhajovala?“
JUDr. Veronika Navrátilová: „Dobrý den, zatím jsem naštěstí neměla zkušenost s odmítnutím obhajoby v nějaké věci. Ale asi bych měla problém s obhajobou ve věcech týrání zvířat...“
ANTI: „Zastupujete klienty v restitucích - jaká je konkrétně tato práce - tedy zastupování klientů v restitucích - čím je specifická?“
JUDr. Veronika Navrátilová: „Dobrý den, ještě jsem neměla příležitost :-)“
slavek: „moc vam to slusi. preji hezky den.“
JUDr. Veronika Navrátilová: „Dobrý den, pro určení výživného existují tabulky, v nich je výše výživného odstupňována podle věku dítěte. Samozřejmě výživné musí současně odpovídat i možnostem a schopnostem rodiče - pokud by byl například rodič práce neschopný (např. invalidní), může být výživné poměrně nízké.“
Pavla Hercogová: „Dobrý den.Otec mých dětí dal raději výpověď v práci a přihlásil se na ÚP, aby nemusel platit alimenty. Jsme z Ústí nad Labem a práce ve fabrikách kde slušně platí a berou ihned je dost. Má nárok na snížení alimentů na minimum a jaké vlastně to minimum je? Dětem je 16 a 13let a velice dobře se učí, takže budou studovat a já to z jednoho platu neutáhnu. To ještě chodím o víkendech na brigády a jejich otec jen chodí skuhrat k soudu, že je chudák, nemá co jíst a nemůže platit alimenty. Jenže je jen líný, nemá žádná zdravotní omezení a není ani vysokoškolák, aby mohl prací ve fabrice pohrdat.“
JUDr. Veronika Navrátilová: „Dobrý den, výživné je třeba určovat i s ohledem na to, zda se otec např. bezdůvodně vzdal svého zaměstnání, či svého výhodnějšího zaměstnání. V takovém případě pak nelze vyloučit, že bude výživné vypočítáváno z předchozího výdělku.“
Martina Oháňková: „Dobrý den,před 3 týdny jsme letěli na dovolenou přes CK se spol. TVS. Už u odbavení asi 3 hod. 30 min.ráno jsme byli informováni,že má letadlo zpoždění,že nepřiletělo. Leadlo mělo odletět v 5.30 hod.Cca v 6 hod. nás informovali o dalším zpoždění bez vysvětlení a obdrželi jsme poukázku na jídlo 110 Kč. Let se neustále odsouval,my jsme nedostávali žádné informace.Nakonec jsme na palubu letadla nastoupili cca 10.30 a odletěli až 11.30.Pilot se omluvil za tech.závadu letadla bez dalšího vysvětlení. Tzn. Měli jsme 6 hod. zpoždění a dostali 1 pouk. na jídlo. Po reklamaci letu naší CK nám bylo sděleno,že nemáme nárok na kompenzaci jelikož závada byla způsobena mimoř. okolnostmi prý úder blesku. Byla dost z.ima takže pochybuju. Do letoviska jsme se dostali až večer okolo 19. 30.Jeli jsme do Řecka.Můžu zkusit reklamovat let individuálně nebo mám věřit společnosti která odškodnění vymáhá. Děkuji za odpovědˇ“
JUDr. Veronika Navrátilová: „Dobrý den, výmluva na mimořádné okolnosti je velmi častá, letecké společnosti často tvrdí, že nevzlétly z důvodu špatného počasí, i když je azurově modrá obloha. Pravdu by Vám na Vaši žádost sdělil Úřad civilního letectví (pravou příčinu zpoždění). Ve Vašem případě bych doporučovala kontaktovat advokáta, jelikož se jedná o poměrně složitou problematiku. Dle toho, co uvádíte, by se ve Vašem případě skutečně dalo o odškodnění zpoždění uvažovat.“
A85: „Dobrý den ráda bych se zeptala může exekutorský úřad zabavovat věci které nejsou dlužníka popřípadě jak se bránit aby nevzali věci které nepatří dlužníkovi a patří třeba dětem ?😞 Když nejsou účtenky od těch věcí je nejake opatření aby se o věci nepřišlo ? A co je základ který musí zůstat a co nemohou zabavit ? Děkuji pěkný den“
JUDr. Veronika Navrátilová: „Dobrý den, v praxi se stává, že exekutor sepíše všechny věci, které se nacházejí v místě trvalého bydliště povinného. Nesmí sepisovat běžné oblečení, zdravotní pomůcky, věci, které povinný nezbytně potřebuje pro svou rodinu, snubní prsten, psa atp. V případě sepsání cizích věcí se podává návrh na vyškrtnutí věcí ze soupisu, pokud exekutor nevyhoví, tak vylučovací žaloba.“
Klára: „Dobré ráno,mám dotaz týkající se storna dovolené.Můj táta měl před 6 lety infarkt,po následném léčení bylo zdá se říct už vše ok a začal normálně pracovat.Teď 3 roky po sobě jsme byli na dovolené v zahraničí.Letos jsme měli v plánu dovolenou v Itálii autem(na začátku prázdnin.)Když byla dovolená v lednu objednávaná měl taťka všechny kontroly v pořádku.Jenže 18tého června byl hospitalizován v nemocnici s novým problémem na srdci.Doktor mu nedovolil odcestovat,tak jsme dovolenou stornovali.Vše se zdálo být v pohodě,že nám cestovka vrátí peníze,ale teď se cuká.Jak by jste postupovala dál? Předem děkuji :)“
JUDr. Veronika Navrátilová: „Dobrý den, cestovky mají ve svých smlouvách uvedenou výši storno poplatků (odstupného), někdy je tato výše i 100% ceny zájezdu - v takovém případě Vám těžko poradím (dobré je se pro případné storno poplatky předem pojistit). Pokud byl storno poplatek nižší než 100%, tak bych doporučila spojit se s advokátem a požádat jej o pomoc.“
Janka, Praha 4: „Dobré ráno, chtěla bych se zeptat jak se můžu bránit, když nám CK změnila leteckou společnost? Původně jsme měli letět s Travel Service a místo toho máma letět s nějakou pochybnou egyptskou společností. Děkuji za odpověď.“
JUDr. Veronika Navrátilová: „Dobrý den, jedná se o změnu smlouvy o zájezdu - což pod tlakem vnějších okolností cestovka učinit může, pak máte nárok na odstoupení od smlouvy a nabídnutí jiného zájezdu. Pozor ale na lhůtu určenou pořadatelem pro odstoupení - pokud marně uplyne, má se za to, že se změnou souhlasíte. Často je lhůta i jen 5 dní.“
Lukáš Vařeka: „Dobrý den, jak se klient může bránit, kdy přiletí do destinace a na letišti mu řeknou, že pojede do jiného hotelu a letoviska?“
JUDr. Veronika Navrátilová: „Dobrý den, trvat na splnění dohodnutých podmínek a dodržení letoviska. Sepsat s delegátem reklamační protokol a požádat ho o nápravu, pokud je situace v hotelu opravdu nesnesitelná, pak požádat o umožnění návratu do vlasti a poté podle okolností žádat odškodnění za zmaření dovolené. Případně strávit dovolenou v jiném hotelu (pokud situaci delegát na naši žádost nenapraví) a poté žádat slevu z ceny zájezdu.“
Kristyna Špačková: „Dobry den, jedeme do Chorvatska pres booking a inzerat vypadal podvodne.po 7 velmi negativnich recenzich (neni inzerovana wifi,klimatizace pouze v jednom pokoji z celkovych 5, neni inzerovana mycka, vika je pro 8lidi je zde pouze 5 lehatek) Resili jsme to s bookingem ten s majitelem ten nereagoval chteli jsme aktualni fotky. Ted jiz ano ale nechce nam dat storno aby nam vratili cele penize (platili jsme 100% pred 3mesici) evidentne budeme moci jet aby nam neprodal zajezd i penize. Jak postupovat kdyz jiz pri prijezdu budeme kontrolovat (reklamovat)inzerovane sluzby ?dekuji“
JUDr. Veronika Navrátilová: „Dobrý den, je třeba požadovat nápravu po delegátovi, případně s ním sepsat reklamační protokol. V úvahu připadá, že pokud nám delegát nevyhoví, zařídíme si dodržení podmínek určených smlouvou o zájezdu, katalogem či webem pořadatele sami a potom budeme po cestovní kanceláři žádat proplacení vzniklých nákladů. V úvahu připadá i žádost o návrat do vlasti a požadavek na nahrazení nemajetkové újmy - ale to je až krajní případ.“
Miroslav Matějka: „Dobrý den, rodiče manželky odjíždí v září na dovolenou do Egypta. V dnešní složité situaci se ptám jak je to s odškodněním v případě podobném tomu co se již stalo (paní zemřela), kdy dojde ke zpoždění odletu a s tím související věci? Máme s manželkou o ně obrovský strach... Děkuji moc za odpověď.“
JUDr. Veronika Navrátilová: „Dobrý den, v případě zpoždění odletu nad 2 hodiny či v případě zpoždění příletu nad 3 hodiny, náleží cestujícím zpravidla odškodnění (není-li vyloučeno mimořádnými okolnosti - špatné počasí, teroristický útok, výbuch sopky, demonstrace atp.) Je třeba cestujícím zajistit občerstvení, telefonáty, případně nocleh. Zejména se letecká společnost musí postarat o starší osoby, děti a zdravotně postižené.“
Ladislav Homolka: „Dobrý den, chtěl bych se Vás zeptat - při minulé dovolené jsme se vraceli zpět do vlasti a měli jsme 36 hodin zpoždění. Letecká společnost se o nás vzorně postarala, měli jsme 5* hotel s ALL INCL. atd. Měli jsme i přesto žádat odškodnění?“
JUDr. Veronika Navrátilová: „Dobrý den, pokud nebyla příčinou zpoždění nějaká okolnost, která stojí mimo možnosti letecké společnosti (např. počasí, sopka, sabotáž atp.), pak jste odškodnění požadovat měli. Odškodně přísluší už od 2 hodin čekání na odlet a u zpoždění příletu od 3 hodin zpoždění.“
Kateřina: „Dobré ráno, paní doktorko, chtěla bych se Vás zeptat, jak se zachovat, když jedu do hotelu s ALL INL. a z nabízené nabídky nápojů je pouze voda a přeslazený nápoj, z alkoholu jen krabicové víno a nepitelné pivo (i když nabídka byla zcela jiná podle katalogu). Po reklamaci nám bylo řečeno, že není sezona a že nám to musí stačit. Neměla bych to příště všechno nafotit a natočit?“
JUDr. Veronika Navrátilová: „Dobrý den, přesně tak. :-) Doporučuji vše natočit, reklamovat písemně u delegáta a případně opatřit čestná prohlášení od ostatních účastníků zájezdu.“
Petr M: „Dobrý den, prosím o radu. Cestovní kancelář nám 4 dny před odletem změnila typ ubytování (levnější pokoj v přízemí) s tím, že můžeme od smlouvy odstoupit. Bohužel v tak krátkém čase již nebylo možné sehnat jiný zájezd a tak jsem s výhradou, že požaduji kompenzaci, akceptoval. Pokud bych o typu pokoje věděl předem, koupil bych si stejný zájezd od jiné CK, který lepší typ pokoje skutečně měla. Po měsících urgencí nám CK pouze vrátila přeplatek za dražší pokoj, avšak kompenzaci a své pochybení odmítla s tím, že jsme od smlouvy mohli odstoupit a s tím, že o tom jaký typ pokojů mají nasmlouvaný nevěděla, přestože na svých stránkách uvádějí, že se jedná o nejoblíbenější hotel roku 2016. Jak mohu dále postupovat? Děkuji za radu a hezký den. Petr M“
JUDr. Veronika Navrátilová: „Dobrý den, občanský zákoník skutečně umožňuje změnu smlouvy o zájezdu i de facto konkludentně (pokud zákazník neodstoupí, má se za to, že se změnou smlouvy souhlasí). Pokud jste od smlouvy neodstoupili, má se za to, že se změnou smlouvy souhlasíte, pak Vám musí cestovka vrátit přeplatek za jinou kvalitu ubytování.“
ivana: „Trávili jsme dovolenou v egypte.Po5 dnech jsme skončili na Jip 2 dny.Zbytek dovolené to jest 9 dní jsme stravili na pokoji a vúbec jsme nemohli využívat all inclusive.Máme nárok na odškodnění.Děkuji Ivana“
JUDr. Veronika Navrátilová: „Dobrý den, ano máte, dalo by se uvažovat i o odškodnění nemajetkové újmy za narušení dovolené a tzv. ztrátu radosti. Pořadatel za stravování, ubytování atd. odpovídá.“
Irena Zlatohlavkova: „Dobry den,zamluvily jsme si pobyt v chatove osade HOGO-FOGO.Zaplatily jsme ihned po prijezdu.Po dvou hodinach se nedalo ve spinave a zatuchle chatce vyvetrat.Pozadovaly jsme reseni situace a majitelka prijela az za dva dny.Ubytovaly jsme se jinde.Vratila nam jen pulku,ze nam pronajima chatku a ne ubytovaci sluzby.Jak z ni dostat zbatek penez?Dekuji.IZ“
JUDr. Veronika Navrátilová: „Dobrý den, opravdu záleží na tom, zda jste si pronajaly chatku či zda jste si ujednaly poskytnutí ubytovacích služeb. Záleží na znění smlouvy a tu takto na dálku nejsem schopna právně posoudit.“
Petr M: „Neexistují minimální lhůty na takovou změnu?“
JUDr. Veronika Navrátilová: „Lhůta určená pořadatelem pro odstoupení od smlouvy by měla být minimálně 5 dní a skončit před započetím zájezdu.“
Jan: „Dobrý den, jak se dá řešit situace, kdy se opila posádka letadla TVS (nedávný případ při letu Korfu-Brno) a letadlo místo o půlnoci odletělo v 6,00 ráno?“
JUDr. Veronika Navrátilová: „Dobrý den, je to chyba letecké společnosti, v takovém případě by bylo vhodné žádat od letecké společnosti odškodnění (to se vyplácí už při zpoždění odletu ve výši 2 hodin). Odškodnění od 250 do 600 eur za osobu.“
Vladimír Lechnýř: „Dobrý den,při letu 23.7 se společností Travel servise mělo letadlo při odletu zpoždění 5,5 hodiny zpoždění.Důvodem byl pták v motoru letadla kterým jsme měli letět.Do destinace jsme dorazily pozdě a přišli o půl dne včetně jídla.Je možná reklamace u CK ? Děkuji. Bylo by možné poslat odpověď na v.lechnyr@centrum.cz“
JUDr. Veronika Navrátilová: „Dobrý den, pták v motoru je problém, jelikož při posouzení, zda se jedná o mimořádnou okolnost, či ne, bychom možná neuspěli - jelikož zde nejde o závadu letadla při jeho provozu obvyklou (jako třeba selhání jednoho z palubních počítačů). Také je nutné zvážit, zda nám letecké společnost sdělila pravdu a zpoždění nebylo zpožděno třeba něčím jiným - zjisti to pomůže Úřad pro civilní letectví. Někdy se stává, že LS schválně uvede nějaký jiný důvod zpoždění, jen aby nemusela hradit odškodnění.“
Mirka Špačková: „Dobré ráno, byli jsme na dovolené autobusem ve Švýcarsku a špatně fungovala klimatizace, vepředu bylo chladno a vzadu jsme se pekli (cestovka Inter Zbyroh to samozřejmě popírá). Při každém přejezdu jsme se chladili namočenými šátky, ale to nepomáhalo. Třetí den jsem to už nevydržela a stěžovala jsem si průvodkyni paní Andělové na nesnesitelné vedro a nedýchatelný vzduch, ale odbyla mě, že to není důležité, a nic neřešila. Čtvrtý den jsme odjížděli (noční přejezd) a náš desetiletý syn začal z horka zvracet až došlo k dehydrataci (20:30-4:00). Na zastávce v Německu o špatném zdravotním stavu syna již průvodkyně věděla, ale nenabídla nám žádné řešení (např. zlavolat záchranku, to že máme nárok na překladatelské služby...) vůbec nás neinformovala. A proto jsme s modlením očákavali přejezd hranic do Česka a zavolali jsme záchranku. Při hospitalizaci v Stodu u Plzně (4 dny) byla vyloučena jakákoli bakterie z jídla, takže jen horko způsobilo tuto dehydrataci. Po návratu z nemocnice jsem sepsala stížnost na klimatizaci a průvodkyni. Majitel cestovky se mnou telefonoval a řekl mi, že kdybychom volali záchranku v Německu, tak by nebyl problém, ale že když jsme volali až v Česku, tak se na to žádné pojištění nevztahuje. Potom následoval protokol o reklamaci, kde mě vylíčili jako nejhorší Matku na světě, že jsem si vše zavinila sama. Chtěla jsem se zeptat, jestli mi musí poslat kontakty na další klienty, abych od nich mohla získat svědecké výpovědi? Nechtěla bych, aby se někomu dalšímu něco podobného stalo. Děkuji a přeji hezký den“
JUDr. Veronika Navrátilová: „Dobrý den, obávám se, že Vám kontakty na další z cestujících pořadatel neposkytne s odkazem na ochranu osobních údajů...“