Chat

Martin Farář
Záznam chatu ze čtvrtka 27. dubna 2017
SK: „Prokázalo Samostatné oddělení BESIPu, že je důležitým oddělením?“
Martin Farář: „Hezký den, ve své historii BESIP jednoznačně prokázal, že je velmi důležitým orgánem. Stará se o děti v rámci dopravní výchovy, vytvářel výukové materiály, které jsou dodnes téměř výhradním úkolem BESIPu. Zároveň informuje veřejnost o pravidlech silničního provozu a poukazuje na aktuální problémy na silnicích. Děkuji za dotaz, Martin Farář“
STOP: „Co se Samostatnému oddělení BESIPu povedlo?“
Martin Farář: „Hezký den, BESIPu se podařilo vytvořit základy dopravní výchovy, připravuje kampaně (Domluvme se, Nemyslíš, zaplatíš, Děláš to taky, Vidíme se?, Připoutej mě, The Action apod.) a celkově se podílí svou činností na snížení usmrcených na silnicích. Děkuji za dotaz, Martin Farář“
SK: „Co má Samostatné oddělení BESIPu na starosti?“
Martin Farář: „Hezký den, BESIP je gestorem Národní strategie bezpečnosti silničního provozu, je sekretariátem Rady vlády pro BESIP, má na starosti metodické vedení krajů v oblasti BESIP, je garantem výuky na dopravních hřištích a propaguje bezpečnosti pomocí sdělovacích prostředků a kontaktních kampaní Děkuji za dotaz, Martin Farář“
Karolina: „Dobry den pane Farar, Zkusim Vam polozit mozna netypicky dotaz, mozna mi dokazete poradit. Pisu bakalarskou praci na tema nehodovost nakladnich automobilu z pohledu dodrzovani bezpecnostnich prestavek. Snazim se najit statistiky s tim souvisejici, tedy napriklad pocet kontrol prislusnych organu, odhalene prestupky, suma vybranych kauci apod. Zatim se mi nepodarilo najit dostacujici data, a hlavne data aktualni. Poradil byste mi, prosim Vas, kde bych tyto udaje nasla, pokud se tyto statistiky vedou? Data muzou byt pro celou CR pro srovnani, jinak idealne pro Kralovehradecky kraj. Dekuji. Karolina“
Martin Farář: „Hezký den, o tato data můžete požádat na ředitelství služby dopravní policii Policejního Prezidia ČR. Ohledně přestupků a jejich evidence je pak dotazem na Ministerstvo dopravy, odbor Agend řidičů. Děkuji za dotaz, Martin Farář“
Jan Kovařík: „Dobrý den, při měření přítomnosti alkoholu má Policie ČR ověřená měřidla. Musí se provádět také měření z krve při pozitivním výsledku, nebo jej již měření stanoveným měřidlem dostatečně průkazné ? Děkuji za odpověď.JK“
Martin Farář: „Hezký den, v případě pozitivního výsledku v dechu, je nutné provést ještě jedno měření. Provádí se po 10 minutách. Pokud je rozdíl mezi prvním a druhým dýchnutím nižší než 10%, bere se údaj z policejního přístroje. Pokud je rozdíl větší, je nutné provést krevní test. V případě odmítnutí krevního testu se uplatňuje presumpce viny, tedy, pokud neprokážu, že nejsem pod vlivem, jsem brán jako pod vlivem alkoholu. Děkuji za dotaz, Martin Farář“
Petra: „Dobrý den, chtěla by jsem se zeptat,zda momentálně probíhá nějaká akce, kterou by bylo možné spojit se školou (návštěva pracovníka ve škole, vydaná brožurka určená školám aj.) Děkuji moc.“
Martin Farář: „Hezký den, ano, v rámci školních vzdělávacích plánů je povinná dopravní výchova. Děti jezdí ve 4. třídě na dopravní hřiště, kde absolvují 5 hodin teorie a 5 hodin praktické výuky. Do škol jezdí krajští koordinátoři BESIP, policisté a další preventisté, kteří pro děti pořádají vzdělávací semináře. BESIP v loňském roce vydal ucelenou řadu výukových materiálů, včetně předškolní výchovy. Také děláme vzdělávací projekty pro nejmenší jako je Myšák BErtík a pan B (bezpečný). Děkuji za dotaz, Martin Farář“
Jana: „Hezký den,Pane Farář,nelíbí se mi,že v rádiu,upozorňují lidé po telefonu ,kde je na silnici policie a radary a kde měří rychlost. Akorát tím pomáhají těm nepřizpůsobivým řidičům a promiťe to slovo prasatům.Oni si v tom místě dají pozor a pak zas jedou po svém.Kdyby se tohle zakázalo vysílat v rádiu,tak si myslím,že by se vybralo daleko více pokut a možná zabránilo i nehodám.Ten názor není jen můj,v okolí to slyším ze všech stran i v zaměstnání.Jana“
Martin Farář: „Hezký den, s tímto dotazem se setkáváme velmi často. Takové jednání není protiprávní. Účelem není vybrat peníze, ale donutit řidiče zpomalit. Děkuji za dotaz, Martin Farář“
František: „Nemyslíte že bohužel stále fungujeme jako policejní stát - okazalé jednorázové policejní akce - naposledy kontroly o velikonocich, kdy po skončení akce již nikoho na silnicich nevidíte, namísto průběžné práce?“
Martin Farář: „Hezký den, podobné avizované akce jsou potřeba, protože v těchto dnech se na silnicích pohybuje mnoho i svátečních řidičů a zvýšený a dopředu oznámený policejní dohled snižuje chuť některých řidičů dělat přestupky. Na druhou stranu je fakt, že bychom rádi viděli na silnicích větší počet policistů, kteří nemusí nutně měřit, ale jsou vidět. To lze považovat za dobrou prevenci. Ale ani přítomnost policie za každým stromem nevyřeší vše. Důležité je změnit celospolečenské vnímání pravidel provozu. Neexistuje zákon, který by byl častěji porušován, než zákon o provozu na pozemních komunikacích. Avšak motto Národní strategie BESIP mluví za vše - Bezpečnost silničního provozu je právo a zodpovědnost každého z nás. Děkuji za dotaz, Martin Farář“
Ivana Martinovská: „Dobrý den, zajímalo by mě, jak je to v současné době s chodci jdoucími po krajnici. Vždy nás učili: Choďte v levo!- vždy vidíte co proti vám jede a můžete při ohrožení protijedoucím autem uskočit mimo silnici!Ten co jde po pravé straně za sebe nevidí! Mám dojem,jako by tento pojem v současné době vymizel, chodců na krajnici po pravé strně je čím dál tím víc a oreflexních prvcích ani nemluvím. Píši o neosvětlených (okresních) silnicích mezi vesnicemi. Děkuji. Ivana“
Martin Farář: „Hezký den, jednoznačně s Vámi souhlasím, že toto je důležité pravidlo a velmi souvisí s viditelností. Stále platí, že chodec jde na levé krajnice, co nejblíže levému kraji. Jsou sice jasně definované situace, kdy chodec nebo útvar chodců dokonce musí jít při pravé straně, ale jejich užití není příliš časté. Reflexních prvků postupně přibývá i díky kampani BESIPu, kdy reflexní prvky s policií rozdáváme. Děkuji za dotaz Martin Farář“
Karel: „Dobrý den. Jaký je Váš postoj k motorkářům. Děkuji“
Martin Farář: „Dobrý den, motorkáři jsou normálními účastnící provozu. Jízdu na motocyklu považuji za naprosto rovnocennou k jízdě osobním autem ve vztahu k pravidlům. V pohledu bezpečnosti patří do skupiny tzv. zranitelných účastníků provozu a každá kolize s jiným vozidlem končí, zejména pro motorkáře a jeho spolujezdce, pádem a možným zraněním nebo hůře. Motorkáři jsou skvělá skupina účastníků provozu, protože se chtějí vzdělávat a dá se s nimi dobře mluvit. Při organizování různých vzdělávacích kurzů jsou velmi vděční za získané zkušenosti a informace. Vždy se ale najde řidič motocyklu, který kazí svým chováním celkový obraz o motorkářích, ale takové případy jsou všude. Věřím, že většina jsou normální lidi, kteří se nejedou při projížďce nikam zabít. Jsem sám příznivcem motocyklů. Děkuji za dotaz, Martin Farář“
Michal Vavrečka: „Ahoj Martine, možná si na mě vzpomeneš z autoškoly :-). Rád při výuce používám tzv. Besipky, docela bych uvítal jednu na téma "Ohleduplnost k vozidlu autoškoly" a druhou "Používání směrových světel", nebo jsou takové besipky k dispozici? Myslím, že víš o čem píšu. Přeji pěkný den. Michal“
Martin Farář: „Ahoj Michale, samozřejmě, že si vzpomínám. Díky, že si napsal :-) BESIPky jsou všechny na stránkách BESIPu, nebo na stránkách ČT v archivu. Máme je k dispozici i ve formátu avi. Takže pokud bys chtěl, můžu Ti poskytnout Tebou vybrané díly. Napiš, co bys potřeboval martin.farar@mdcr.cz Díky a měj se, Martin Farář“
Mirka: „Jezdím na kole,pozoruji pozorně provoz okolo sebe,protože vím že spousta řidičů zastaví u chodníku,otevřou dveře bez kouknutí do zrcátka. Někdy mám pocit,že je den bez blinkrů.“
Martin Farář: „Hezký den, máte pravdu, že nedávání blinkrů je "vidět" stále častěji. I proto se v novém návrhu bodového systému objevil bodovaný přestupek - nepoužití znamení o změně směru jízdy v případech, kdy je to povinné. Blinkr je přitom hlavním komunikačním nástrojem, jak říct ostatním řidičům, co se chystám dělat. Kontrola zrcátek je toho nedílnou součástí. Děkuji za dotaz, Martin Farář“
Alena Volková: „dobrý den, jak řešit TP při střídání řidičů u u jednoho vozidla. vždy a jenom originální TP nebo lze "ověřená" kopie či podobně. děkuji“
Martin Farář: „Dobrý den, prosím, zda mi napíšete na martin.farar@mdcr.cz, potřebuji doplňující informace. Děkuji Martin Farář“
Veronika: „Prosím vás od kdy nemusí sedět dítě v podsedáku? Díky.“
Martin Farář: „Hezký den, obecná povinnost je, že dítě musí sedět v dětské autosedačce pokud je menší než 150 cm, nebo lehčí než 36kg. Pokud jeden z těchto parametrů přesáhne, může sedět již samostatně. Ale pozor vždy na výšku dítěte, aby bezpečnostní pás nevedl přes krk dítěte, který by ho mohl při prudkém brzdění uškrtit. Děkuji za dotaz Martin Farář“
Mirek: „Dobrý den, k agresivitě řidičů na českých silnicích bych jednoznačně řekl, nedostatečná kontrola dopravní policie hlavně v provozu, né bezdůvodné zastavování a kontrolování slušných řidičů-příklad hlášené bezpečnostní akce v tento den se jelo na českých silnicích přímo vzorově a stačilo, že byli policisté jen vidět, nemuseli nikoho zastavovat. Bezdůvodné dlouhodobé uzavírky silnic, a snižování rychlosti v bezpečných úsecích kde by mohla být doprava plynulejší, stav komunikací - katastrofa. Děkuji za přečtení mailu. Mirek z Loun.“
Martin Farář: „Dobrý den, v případě avizovaných akcí policie je vidět, že řidiči se chovají zodpovědněji, ale není to úplně pravidlo. V roce 2015 zemřelo během Velikonoc 11 lidí, 2016 to bylo 7 a letos 6 lidí. To jsou hodně vysoká čísla na 4 dny svátků. Bezdůvodné uzavírky nejsou, jen se na nich zřejmě nepracuje. Důvody můžou být různé. Na stavu komunikací se průběžně pracuje a pokud se dlouho neopravovalo, musí se opravovat nyní. A je toho bohužel moc. Víme, že to řidiče omezuje, a že to je i zdrojem agrese, ale jakmile se práce dokončí, budeme mít nové silnice. Děkuji za dotaz Martin Farář“