Chat

mluvčí ČOI

Jiří Fröhlich

Záznam chatu z pondělí 10. dubna 2017

Karolína: „Dobrý den,sledovala jsem D test,kde bylo prověřeno,že Nescafé Gold Crema obsahuje rakovinotvorné furany.Jsem svědkem toho,že jeden den se z regálů obch.řetězců stáhlo,ale za pár dnů tam bylo znova a v součassné době na této zdravotně závadné kávě můžeme vidět letáček,který zákazníka motivuje k výhře.Můžete mi říct,zdali společnost Nestlé dostala nějakou pokutu a vysvětlit mi ,proč nezajistíte,aby se takové zboží neprodávalo.A podotýkám,že hodně lidí tohle ani neví.Pak jen lidé žasnou,proč má kde kdo rakovinu.Děkuji,přeji Vám hodně úspěchů,ale taky to,aby se o věcech jen nemluvilo,ale také něco dělalo.“

Jiří Fröhlich : „Dobrý den, v této věci je příslušná na Státní zemědělská a potravinářská inspekce, na kterou se můžete obrátit. Potraviny spadají do jejich dozorové kompetence.“

Jarmila: „Dobrý den, je povinnost jakéhokoliv prodejce mít informaci o ceně i u zboží vystaveného ve výloze? A uveřejňujete viníky? I to je trest. Děkuji a pěkný den.“

Jiří Fröhlich : „Dobrý den, povinnosti jsou dány zák. č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele. Spotřebitel musí znát cenu zboží předem, stačí na prodejně u vystaveného zboží mít jasně a zřetelně uvedenou cenu. Ten, kdo pravomocnou pokutu dostane, se objeví i v rámci tzv. "open dat" (tedy otevřených dat) na stránkách www.coi.cz, kde lze dohledat, kdo a jak vysokou dostal pokutu. Speciální "kategorií" je pak pokuta pro čerpací stanice, kde Česká obchodní inspekce ze zákona zveřejňuje na svých stránkách kompletní pravomocná rozhodnutí na http://www.coi.cz/cz/spotrebitel/rozhodnuti-o-ulozeni-pokuty-za-poruseni-stanovene-jakosti-pohonnych-hmot/“

Jiří: „Dobrý den, pane Fröhlichu. Malinko jste moderátorovi "utekl" z otázky, když se ptal, zda lze něco dělat při zjištění prohřešků při prodeji. V sobotu se ve Hřebči u Kladna konala soutěž mladých hasičů. Hřiště plné dětí s rodiči a stánek bez označení, bez ceníku a pochopitelně bez vydávání účtenek. Existuje nějaká instituce, která by v tu danou chvíli dokázala zasáhnout? Plánované kontroly ČOI jsou sice pěkné, ale ty největší úniky se dějí právě na hromadných, jednorázových akcích :(“

Jiří Fröhlich : „Dobrý den, jak jsem řekl, je možné se obrátit na Českou obchodní inspekci buď osobně na nejbližším inspektorátu, nebo přes stránky www.coi.cz a tam lze podat podnět. Pokud jde nevydání dokladu na vyžádání, platí to také, ale pokud by šlo o nevydání účtenky v souvislosti s EET, pak by bylo nutné obrátit se na finanční správu.“

Lotkaě: „Dobrý den,na účtu IKEA najdete číselnou položku a švédský název.V případě,že máte několik účtenek a chcete reklamovat výrobek,pak ho zaručeně nenajdete.Podotýkám,že tato informace může být již neaktuální,protože do IKEA nemám blízo a tudíž tam nenakupuji často.Zajímá mne,zda účtenky takto vydávané jsou správné.Děkuji“

Jiří Fröhlich : „Dobrý den, dle § 16 odst. 1 zák. č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, cituji: "Na žádost spotřebitele je prodávající povinen vydat doklad o zakoupení výrobku nebo o poskytnutí služby s uvedením data prodeje výrobku nebo poskytnutí služby, o jaký výrobek nebo o jakou službu se jedná a za jakou cenu byl výrobek prodán nebo služba poskytnuta,...", pokud toto doklad obsahuje, je to v pořádku, ale pokud neobsahuje tyto údaje, lze se obrátit na Českou obchodní inspekci a například podat podnět ke kontrole.“

dotaz: „Dobrý den,když v květince vyrábím aranže a věnce z umělých květin které různě rozstříhávám a zpracovávám,lepim na zakoupený korpus nebo obal-považuje se to za mojí výrobu ,na kterou dám ceduli s razítkem o vlastní výrobě?a nespadá to do eet letos?poradte prosím ?děkuji Olga.“

Jiří Fröhlich : „Dobrý den, Česká obchodní inspekce není oprávněna provádět kontroly v souvislosti s EET, dozoruje jen vydání dokladu na vyžádání se všemi náležistostmi (viz odpověď před Vaším dotazem) a nekontroluje elektronickou evidenci tržeb. Tento dotaz tedy je třeba směřovat na finanční správu.“

Ivona: „Dobrý den, je možnost reklamace i bez účtenky? Péřová bunda , dosti drahá, po necelém roce ztenčená látka a vylézající peří ve velkém množství. Výrobce a prodejce je jeden a ten samý. tedy není pochyb o identitě výrobku. Jak postupovat? Děkuji“

Jiří Fröhlich : „Dobrý den, proto právě Česká obchodní inspekce doporučuje trvat na "dokladu o zakoupení", speciálně u tohoto typu zboží. Nárok spotřebitele na doklad o zakoupení (se všemi náležitostmi) vyplývá ze zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele. Má být poskytnut na vyžádání v okamžiku zakoupení výrobku nebo poskytnutí služby. Takový doklad pak slouží například i pro účely reklamace, kdy zákazník tímto dokladem prokáže, že koupil konkrétní výrobek či objednal službu u daného prodejce. V tom Vašem případě je potřeba prokazát nákup například výpisem z účtu (pokud jste platila třeba kartou) a důležité bude také prokázat datum nákupu, aby bylo nepochybné, že se na bundu stále vztahuje dvouletá lhůta na uplatnění práv z vadného plnění, tj. reklamace.“

David: „Dobrý den. Lze se na COI obratit i v pripade nakupu na ICO? Konkretne mi Alza v ramci jejich akce Nic neriskuj po vraceni zbozi vratila castku az po 45 dnech. Vratila spatnou castku,coz jsem reklamoval. Naprava trvala dalsich 45 dni, az po me opakovane urgenci a zadosti o vraceni cele castky,protoze nevyresili reklamaci do 30 dni. Pomuze mi COI?“

Jiří Fröhlich : „Dobrý den, jedná-li se o smluvní vztah dvou podnikatelů, pak se na ně nevztahují pravidla dle zák. č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele. § 2 zmíněného zákona říká, cituji: " (1) Pro účely tohoto zákona se rozumí: a) spotřebitelem fyzická osoba, která nejedná v rámci své podnikatelské činnosti nebo v rámci samostatného výkonu svého povolání, b) prodávajícím podnikatel, který spotřebiteli prodává výrobky nebo poskytuje služby,..." V tomto případě by tedy byli ve smluvním vztahu dva podnikatelé a případné spory je nutné řešit soudně.“

Věra: „Dobrý den, koupila jsem si v říjnu krátký flaušový kabát zateplený, je to asi flauš umělý a rukávy, lmec a vnitřek kapuce je z jié látky. Při tom, že jsem měla kabát na sobě asi 15 krát, jsou manžety z jiné látky ošoupané, projevuje a to i na límci (kapuci nenosím, tak ta je v pořádku) Vypadá to púravdu škaredě, v obchodě mi navrhli, že mi ohrnuté rukávy zruší a tím to bude vyřešeno, což se mi nelíbí. To je vlastně jediná ozdoba na tom kabátě, ž jsou rukávy ohrnuté. Bylo mi řečeno, že je to ošoupané běžným nošením a reklamace se na to nevztahuje. Díky za odpoěď.“

Jiří Fröhlich : „Dobrý den, i tak je jejich povinností reklamaci přijmout (pokud je to v rámci dvou let od nákupu) a to písemně. Prodávající je povinen spotřebiteli vydat písemné potvrzení o tom, kdy spotřebitel právo uplatnil, co je obsahem reklamace a jaký způsob vyřízení reklamace spotřebitel požaduje; a dále potvrzení o datu a způsobu vyřízení reklamace, včetně potvrzení o provedení opravy a době jejího trvání, případně písemné odůvodnění zamítnutí reklamace. Opomněl-li spotřebitel při vytknutí vady uvést, jaký způsob vyřízení reklamace požaduje, měl by jej o tom prodávající v rámci své informační povinnosti poučit. Pokud Vám reklamaci tedy písemně vyřídili správně (jak je výše zmíněno), máte ještě možnost obrátit se na mimosoudní řešení sporů České obchodní inspekce na www.adr.coi.cz, ale pokud ani nesplnili svoji povinnost přijmout reklamaci, je to považováno za podstatné porušení kupní smlouvy, od které je tedy v takovém případě možno odstoupit právě z tohoto důvodu a také se lze obrátit na tzv. e-podatelnu na stránkách www.coi.cz a podat podnět ke kontrole pro nevyřízení reklamace dle zákona.“

Verunka: „Dobrý den. Reklamovala jsem nabíjecí adaptér na notebook, který přestal fungovat. Poprvé mi nabíječku vrátili s tím, že funguje a závada nebyla zjištěna. Doma jsem vyzkoušela a nefungovala. Po druhé reklamaci mi bylo řečeno, že nabíječka je bez závady a ještě, že jsem ji poškodila a proto mi ani nevrátí peníze. Je to normální postup? Co můžu udělat? Děkuji za odpověď.“

Jiří Fröhlich : „Dobrý den, i tady platí, že prodávající je povinen spotřebiteli vydat písemné potvrzení o tom, kdy spotřebitel právo uplatnil, co je obsahem reklamace a jaký způsob vyřízení reklamace spotřebitel požaduje; a dále potvrzení o datu a způsobu vyřízení reklamace, včetně potvrzení o provedení opravy a době jejího trvání, případně písemné odůvodnění zamítnutí reklamace. Další podrobnosti jsou uvedeny v dotazu hned níže (dotaz před Vámi v souvislosti s reklamací kabátu).“

Pavel H.: „Dobrý den pane Fröhlich, mě se to stalo 2x, ale vím o několika známých a kamarádů, kterým se to přihodilo také - mobilní telefon. Každá značka má svůj značkový reklamační servis. Vždy, když se MT rozbije v záruční době, za to může spotřebitel. Vždy se servis vyjádří v tom smyslu, že majitel "něco" s MT udělal sám. Po odvoláních pouze strohé sdělení - když se vám to nelíbí, suďte se, stejně to prohrajete, máme svoje právníky, stejně to projedete. Nebylo by od věci se na tyto značkové servisy zaměřit? Není to jedna značka MT, ale takhle jednají všichni. Děkuji“

Jiří Fröhlich : „Dobrý den, není potřeba se hned soudit, pokud reklamace je zamítnuta (a to písemně), viz dotazy níže pod tímto, máte ještě (kromě soudu) další možnost a to obrátit se na mimosoudní řešení sporů České obchodní inspekce a to například přes www.adr.coi.cz, což je pro spotřebitele zdarma. Aby mohlo být mimosoudní řešení sporu efektivní, je třeba, aby byl spotřebitel schopen věrohodně doložit oprávněnost jím tvrzeného nároku.Návrh na zahájení mimosoudního řešení sporu může podat pouze spotřebitel. Spotřebitelem je fyzická osoba, která jedná ve vztahu k podnikateli, avšak nikoliv v rámci své podnikatelské činnosti nebo v rámci samostatného výkonu svého povolání. V rámci institutu mimosoudního řešení sporů (ADR) nelze řešit spory mezi dvěma podnikateli ani spory mezi nepodnikajícími osobami navzájem. Návrh na zahájení řešení sporu může spotřebitel podat nejpozději do 1 roku od chvíle, kdy uplatnil svůj nárok u podnikatele poprvé.“

Josef: „Dobrý den -znám X restauraci kde se minimálně vydávají učtenky eet, vydávají je tomu koho neznají. Na portálu FS bylo kolonka kde se člověk mohl ozvat teď tam není. Co dělat,jak postupovat aby proběhla náprava. Děkuji“

Jiří Fröhlich : „Obraťte se právě na finanční správu s tímto dotazem, Česká obchodní inspekce ze zákona nemá pravomoci kontrolovat EET.“

Jana: „Dobrý den chci se zeptat pokud koupím zboží v obalu např.košili musím zachovat neporušený obal pokud chci reklamovat nebo to není podmínkou?děkuji za odpověd“

Jiří Fröhlich : „To samozřejmě podmínkou není. Předpokládá se, že výrobek budete používat a v případě uplatnění práv z vadného plnění (tj. reklamace) je naprosto nesmyslné (a dokonce by taková podmínka byla protiprávní), kdyby prodejce podmiňoval uplatnění reklamace tím, že výrobek musí být reklamován v neporušeném obalu.“

David: „Dobré ráno, chtěl bych se zeptat jak to bude do budoucna s akcemi otevřené sklepy na Moravě??Ptám se proto,jestli čoj půjde po těch (malovinařích co vinaření dělají z láskou a pro zábavu)a nemají to jako podnikání...Děkuji za odpověď“

Jiří Fröhlich : „Dobré ráno, Česká obchodní inspekce kontroluje vše, co souvisí s nabídkami podnikatelů spotřebitelům (a zároveň spadá do kontrolních pravomocí ČOI). Pokud by to byla nabídka vína spotřebiteli za peníze, jednalo by se o tyto případy, které spadají do kontrolních pravomocí ČOI. V rámci nabízených výrobků by zde byla příslušná také Státní zemědělská a potravinářská inspekce.“

A.Dvoracek@seznam.cz: „Měli jsme chodítko a po měsíci se roztrhalo to v čem dítě sedí a při reklamaci nám bylo řečeno,že jsme ho špatně používaly.A reklamaci zamítly.Děkuji za odpověď.Dvořáček.“

Jiří Fröhlich : „Dobrý den, z dotazu nevyplývá, zda reklamaci neuznali, nicméně vyřídili řádně písemně (více o tom již v předchozích dotazech). Pokud nesplnili podmínku vyřídit reklamaci písemně, je to důvod pro podání podnětu ke kontrole na www.coi.cz (v sekci e-podatelna) a podstatné porušení kupní smlouvy, od které bych doporučoval odstoupit právě z důvodu "podstatého porušení kupní smlouvy" a žádat vrácení celé částky. Pokud však reklamaci vyřídili písemně a dle zákona (viz odpovědi na dotazy níže), máte možnost se ještě obrátit na mimosoudní řešení sporů České obchodní inspekce.“

Iveta: „Hezky den.Moje dite se propadlo z poutove atrakce.Tzv.lanova prolezacka.Atrakci hlidalo nezletile dite a po zadosti o prokazani certifikatu kontroly atrakce mi nebyl nikdo schopny tento certifikat predlozit.Chodi nejaka kontrola po techto poutovych atrakcich?“

Jiří Fröhlich : „Dobrý den. Ano, to samozřejmě Česká obchodní inspekce kontroluje. Odkazuji v této věci například na naše tiskové zprávy, např.: http://www.coi.cz/v-dinoparku-melo-dojit-k-urazu-ditete-tady-nejde-o-byrokracii-nc2548/ V tomto přípoadě se určitě obraťte s podnětem na Českou obchodní inspekci, můžete na www.coi.cz v sekci e-podatelna.“

Jiří Kuchta: „Dobrý den, některé obchody používají rozdílné udání jednotkové ceny. Například několik druhů s cenou za kilo a pak další s cenou za 100g. Cílem je zřejmě aby u některého zboží byla cena zdánlivě nižší. Je to přípustné ?“

Jiří Fröhlich : „Dobrý den, zákon o cenách v § 13 odst. 7 říká, že prodejce v tomto případě u cen má uvádět také měrné ceny. Měrnou jednotkou množství se rozumí 1 kilogram, 1 litr, 1 metr, 1 metr čtvereční nebo 1 metr krychlový výrobku, pokud není dále (nebo zvláštním právním předpisem) stanoveno jinak. Lze uvádět i jiné jednotky množství v případech, kdy to odpovídá všeobecným zvyklostem nebo to odpovídá povaze výrobku, například 1 kus (například rohlík), 100 g (například vlašský salát), dále 100 ml, 100 mm.“

Jaroslav Janeček: „JE MOŽNÉ REKLAMOVAT UDĚLAT KONTROLU U GENERALI POJIŠŤOVNY“

Jiří Fröhlich : „Pojišťovny spadají do dozorové kompetence ČNB. (Z hlediska žádostí o mimosoudní řešení sporů by bylo možné obrátit se i na Českou obchodní inspekci, ale ke kontrole u pojišťoven nemá ČOI žádné pravomoci.)“

Radim B: „Dobrý den,moje manželka pracuje ve sportisimu a vzhledem k velikosti prodejny by měli mít ve stanovené svátky zavřeno. Zavřeno sice mají,ale zaměstnanci musí do práce aby provedli např. přecenění zboží, úpravou prodejny atd. Je to v pořádku? Děkuji.“

Jiří Fröhlich : „Dobrý den, zákon č. 223/2016 Sb., o prodejní době v maloobchodě a velkoobchodě, zakazuje "pouze" prodej ve vybrané státní svátky. (Nezakazuje však přijít do práce.) Z hlediska zákona to tedy v pořádku je, ale rozumím Vám.“