Chat

Martin Macík
Záznam chatu ze čtvrtka 19. ledna 2017
ANTI: „Kdo je z domácích účastníků Rally Dakar podle Vás legendou - Kahánek, Měřínský, K. Loprais, Buchtýár?“
Martin Macík: „Jsem moc mladý na to abych si pamatoval jejich učinkování. Pamatuji si pouze, že ve 13 letech, kdy jsem byl přímo v Dakaru, jsem viděl Lopraise jak dojíždí. Nebyl to pro mě ale žádný vzor, vše začalo až s mým tátou. To byl můj vzor a teď už chci být lepší než on :)“
ANTI: „Odkdy sledujete Rallye Dakar?“
Martin Macík: „Od 13 let a tedy celých 14 let co jezdí náš tým :)“
SK: „Jak jste se k Ralley Dakar dostal?“
Martin Macík: „Je to rodinná záležitost, vše začalo v roce 2003 když jel táta poprvé a tak nějak jsem byl neustále kolem všeho co má motor. Jezdil jsem na motorce a čtyřkolce. Naučil se řídit v 10 letech a když to šlo udělal jsem si hned papíry v 18 a 21 na kamion a učil se jak to šlo.“
SK: „Máte nějaký vzor, mátě nějaké vzory ohledně Rally Dakar?“
Martin Macík: „Určitě je to v první řadě můj táta, to je jasné. Můj obdiv ale mají i jiní závodníci. Peterhansel a jeho 13 vítězství je prostě nesmysl :) Dále pak motorkáři jako Marc Coma, který sice už skončil, ale jeho navigační dovednosti jsou k nezaplacení!“
Jiri Brendl: „Ahoj Martine dotaz nemam jen velká Gratulace supr závod, jsi Frajer s velkým F.“
Martin Macík: „Ahoj Jirko, díky moc! Snad to tady vypadalo min. tak dobře jako tam :)“
Zdeněk L.: „Ahoj Marťas, velká gratulace k dosaženému výsledku a hlavně k celkovému dojmu, jaký jsi tam letos zanechal. Protože skoro v každé etapě jses dokázal prát o umístění s absolutní elitou. Chtěl jsem se zeptat, jak to doopravdy bylo v té 10.etapě. Hans Stacey tuhle etapu neodjel a až dodatečně mu byl přidělen devátý čas a on mohl pokračovat dále, nebo to jsou špatné informace?“
Martin Macík: „Ahoj Zdeňku, děkuji moc, snažili jsme se co to šlo! :) K té 10. etapě. Přiznám se, že jak já, tak celý tým je z toho zmatený. Hodně lidí vidělo Staceyho někde na silnici a říkají, že nebylo možné aby etapu jel. On mi řekl na startu další etapy, že se vracel do bivaku, kde měl nějaký spor s organizátorem a pak se vrátil na etapu a dojel ji. Je ale velmi podivné, že měl stejný čas jako my, když jsme hledali pár bodů a dělali gumu! Bohužel už s tím zpětně nic neuděláme a možná jsme měli vznést protest, přecejen 10 min by mi zajistilo 9. místo! :)“
J.B: „Ahoj jak moc velky rozdil je mezi starou a novou liazkou jsem z jbc. jeto srdcovka“
Martin Macík: „Ahoj :) teď nevím jak to podat stručněji :) Nevím jak moc starou liazku máte na mysli, protože za sebou máme snad 8 evolucí. Zásadní rozdíl je takový, že jediné co je originál LIAZ je komplet kabina + nápis LIAZ. Vím, není to moc, ale kategorie kamionů má daná pravidla a staví se účelně. Dá se říci, že jsou to všechno stavebnice. Stále, ale používáme např. nápravy rába a převodovku ZF.“
Jakub Nábělek: „Martine.ranni vstup moc hezký. Mám dotaz ohledně asisťaku LIAZ. Máte ho ještě.na stránkách BigShock je.ale někde se mluvilo.že jste jej prodali. Děkuju“
Martin Macík: „Ahoj Jakube, děkuji :) Ještě budou 3 tak se snad dostaneme hlouběji :) Ano asistenční LIAZku jsme prodali do jeho domova na sever. Web bude tento rok aktualizovaný, ale jedná se už o historický kousek, který zůstane a bude vypadat tak jak vypadala. Proto bude vždy patřit k nám a k historii Dakaru.“
Zdeněk L.: „V jednom z rozhovorů se táta zmínil o možnosti pronájmu auta od nějakého špičkového týmu. To je reálná možnost už třeba na příští rok, nebo spíše více do budoucnosti? Jak to vlastně vypadá s použitím současné Liazky dál, co se týká například homologace motoru atd.?“
Martin Macík: „Ahoj Zdeňku, nejdříve začnu letošní LIAZkou. Je to nově homologované auto na 5 let dopředu. Jedná se o komplet nový truck, který je plně funkční a bez jakéhokoli problému po tomto Dakaru 2017. S tím se tedy bude závodit určitě celý rok a uvidíte ho i na Dakaru 2018 s lehkým upgradem. K tomu špičkovému týmu. Myslím si, že takový tým už mám v podobě Big Shock Racingu, ale samozřejmě jedeme pouze jedno auto, což může být nevýhodou. Určitě to může být aktuální, ale jak už se několikrát říkalo, byl jsem naprosto spokojený se vším co se týmu a techniky týče. Je to velmi těžké rozhodování a bude hodně záležet na našich partnerech a dalších okolnostech jako třeba rozšiřování týmu nebo stavby nového auta! :)“
František: „Hezké ráno a velikánská gratulace. Není trochu proti brandu nejtěžšího závodu letošní zpracování etap, které asi naše posádky trochu "zařízlo"?“
Martin Macík: „Dobré ráno Františku, určitě je, ale i přesto to byl jeden z nejtěžších závodů. Je třeba si uvědomit, že ačkoli jsme nezávodili, museli jsme absolvovat dlouhé přejezdy s minimem spánku a člověk také vypadne z tempa takže se další etapu může stat cokoli. Určitě mě to mrzelo, mohli jsme za to ještě zabrat.“
jiří: „ahoj co si řikal že slovenský motocyklista jakeš přežil naraz blesku“
Martin Macík: „Ahoj Jirko, zaslechl jsem to, ale bohužel se musíme vždy věnovat svému závodu. Hlavní bylo, že je v pořádku. Jen jsme si říkali, to je hustý! :)“
Kateřina: „Ahoj , Kdy myslíš že přestaneš jezdit Dakar ? A je vůbec možné , že ho někdy přestaneš jezdit ? Jaký je tvůj životní cíl ? Díky ;)“
Martin Macík: „Ahoj Kačko, to by mě také zajímalo. Dávám tomu pár let :) Cíl je přivést beduína a pak třeba na novo v jiné kategorii! :)) Určitě jde o jeden z životních cílů, ale mám jich několik. Závody, práce a rodina :)“
Rosta: „Zdravím Vás Martine, asi také nemám dotaz, jelikož vše bylo zodpovězené ve vašich tematických videích. Tak bych vám chtěl hlavně pogratulovat za skvělý výkon na Dakaru. A doufám, že po letošním roce už v médiích nebudou jen Tatry, ale také vy.. což letos úplně nebylo. Tak tedy hodně štěstí“
Martin Macík: „Dobrý den Rosťo, děkuji moc! Snažili jsme se a určitě to bude v budoucnu lepší :)“
martin: „...dobré ráno Martine , jen malý dotaz , Liazka jaký má obsah motoru , kolik má koní , a jaká je spotřeba ? díky moc ....“
Martin Macík: „Dobré ráno Martine, obsah 13000, 970 koní a spotřeba v závodě 150/100km :)“
Jakub Nabělek: „Tak ona je jedinečna.jako posledni LIAZ co byl vůbec vyroben. Časem hodně slušný kousek sberatelske hodnoty. Tvůj táta je nejen pro mne.určitě.velký frajer co dokázal vybudovat. A ještě otázka. Na videu z roku 2004 jsi to v kabině Ty na místě spolujezdce v záběru kdy se snažíte vyjet na dunu?“
Martin Macík: „Přesně jak říkáte! :) Pokud je to video ze závodu tak ne, pokud z testování tak ano :)“
jiří: „co řikaš na vykony aleše lopraise“
Martin Macík: „Přiznám se, že jsem ho moc nepozoroval, jen vím, že jsme ho několikrát předjížděli a v posledních etapách se honili v TOP10. Slyšel jsem, že měl technické problémy ale to je vážně vše. Až kouknu zpětně na záběry a informce tak mohu soudit :)“
Martin Čeřovský: „Ahoj, chci pogratulovat ke krásnému výsledku na letošním dakaru a zároveň přeji at se daří i v nadcházejicí sezóně. Rád bych se zeptal jaké motory používáte ve Vašich závodních speciálech ? Jaké základní kriteria musí závodni speciál splňovat aby mohl zavodit na dakaru ?? Děkuji za odpověď M.“
Martin Macík: „Ahoj Martine, děkuji moc! :) My používáme motor Gyrtech což je upravený Caterpillar 13000. Kritérií je vážně spoustu. Hlavní jsou, že musíme mít základní prvky ze sériové výroby a tedy kabina, nápravy, převodovka, motor, brzdy, tlumiče, sestup atd. Seriová výroba je 50ks od prvku za rok. Dále musíme například vypadat jako kamion a musí mít min. 8500kg. Je toho vážně spoustu.“
jiří: „letos paragvay argentina sem sledoval ve sportovních zpravach nic moc drasticky co si řikal těm monzunum“
Martin Macík: „V televizi to možná nevypadalo, ale bylo to dost drsný :)“
martin: „Často jsi mluvil o tréninku na sedlčanské kotlině. Zajímalo by mě jestli jsis tam zkoušel někdy měřit nějaké časy, nebo jestli jezdíš čistě jen na odjeté kilometry a výdrž?“
Martin Macík: „Pouze kilometry a výdrž. Zkouším různé detaily, drifty, skoky, podvozek, průjezdy zatáček apod.“
Jakub Nábělek: „Omlouvam se zda dotazy nedosly.vickrat blbne telefon.“
Martin Macík: „V pořádku :)“
Tomáš Zagora: „Máte takový ten malí plastový model vašeho auta ????“
Martin Macík: „Bohužel ne, přemýšlel jsem o jeho výrobě, ale to asi až později.“
jiří: „kde tak spite po zavodě po etapě tušim někde na zemi“
Martin Macík: „Za normálních okolností v Bydlíku, to je náš obytný kamion. Tam mám na střeše regulerní postel :) Tento rok jsme ale třeba 3 noci bydlíka neměli takže pěkně na zemi ve stanu.“
Jolana: „Ahoj Martine,gratuluji k letošnímu Dakaru. Zajímá mě,kdy jsi měl na Dakaru největší strach. Nebo jestli ho vůbec máš ;-)“
Martin Macík: „Ahoj Jolano, děkuji moc! :) Strach určitě mám, bez něj bych neměl zábrany a to nejde. Strach mi ale pomáhá pro to být rychlejší. Vyhledávám hranice mého těla nebo strachu a snažím se je posouvat.“
Gábina: „Ahoj Martine, chtěla bych také moc pogratulovat k neuvěřitelnému výkonu, moc Vám všichni fandíme!!!! Jen by mě zajímalo, jestli v kabině míváte mezi sebou "ponorku", krizovku (pokud je na ni vůbec čas) a pokud ano, tak jak ji řešíte? Jo a ještě jedna osobní, jak řešíte v kabině, když potřebujete na WC?“
Martin Macík: „Ahoj Gábino, děkuji moc! :) Jasně, že ponorka přijde. Jsme na to ale připraveni a všichni 3 víme, že nemůžeme být negativní a naštvaní jeden na druhého více jak 1 min. Vše si vždy vyříkáme a jede se dál! A WC? Při etapě nijak, musím to vypotit! :D Ale jakmile jsme v cíli tak vybíháme :)“
Anet: „Ahoj Marťas,gratuluji ke krásnému 10.místu. Zasloužili jste si ho!“
Martin Macík: „Ahoj Anet, děkuji moc! :)“
jiří: „když ste přijeli byla zprava že shořela hala v kopřivnicich co na to řict že“
Martin Macík: „:D Tak to ani nevím, ale když jste to takto podal, je to vtipné. Určitě ale také velká škoda!“
martin: „.... pěkný den , je velký rozdíl mezi Tatrou a Liazkou? díky“
Martin Macík: „Dobrý den, určitě je! Tatra má jiný systém podvozku než LIAZ. Tatra má nezávislé zavěšení kol, takže každé kolo pracuje samostatně, kdežto LIAZ má pevné nápravy jako většina startovního pole. Ostatní je velmi podobné.“
Lucka: „Dobré ráno Martine, moc gratuluji k top 10, jen Vás chci poprosit, buďte stejně aktivní na Instagramu jako jste aktivní na Facebooku, myslím hlavně z hlediska informovanosti o Vašich rozhovorech apod. Děkuji a přeji mnoho dalších úspěchů.“
Martin Macík: „Dobré ráno Lucko, děkuji moc a beru v potaz. Myslel jsem, že na instagramu o tyto informace moc fanoušci nestojí.“
jiří: „martine už víš nebo zavodnici už vědí kde se bude konat další ročník příští rok“
Martin Macík: „Ještě ne, musíme si počkat aspoň do léta, pokud pořadateli něco neunikne. Sami na to čekáme, ale ve finále nám to může být jedno. Pokud chceme jet Dakar, je jedno na čem se pojede. Jde spíše třeba o trénink v horách jaký byl teď potřeba.“
Jirka: „Dobry den Martine. Jen takovy dotaz.Sbiram zavodni cisla z Dakaru a bohuzel nemam linsky a prave letosni rocnik.Muzete mi pomoci?Moc dekuji.Jirka.“
Martin Macík: „Dobrý den Jirko, v jaké podobě je sbíráte?“
Jana Cesky Tesin: „Zdravim Vas Martine. Chci hlavně pogratulovat a poplacat hrdě po rameni,jste borec. Obdivuji chlapy jako vy. Zrovna včera nám odjel "tatínek"na Interkontinental rally Dakar splnit si svůj sen... Ať se daří a hodně štěsti.“
Martin Macík: „Dobrý den Jani, děkuji moc a držím tatínkovi palce!“
jiří: „máš nakýho konička zalibu“
Martin Macík: „Jasně :) Práce je moje záliba a k tomu pár sporů. Fitko, basket, překážkové běhy atd. :)“
Jirka: „Ta mala na predni masku.)“
Martin Macík: „Bohužel ta je pouze na autě a nemáme ji ani v el. podobě :/“