Chat

předsedkyně Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska

Marcela Reichelová

Záznam chatu ze středy 7. prosince 2016

Dotaz: „V Čechách je také nějaké sdružení obrany spotřebitelů - vy jste jen na Moravě a ve Slezsku...“

Marcela Reichelová: „Naše organizace nepůsobí jen v Moravě a Slezsku, ale také v Čechách,v Pardubickém, Libereckém, Ústeckém, Jihočeském kraji, v Praze“

Lucie: „Dobré ráno, chtěla jsem se zeptat od kdy platí 14-ti denní lhůta pro vrácení zboží, od doby doručení zboží nebo objednání a vrátit ho musím nejpozději 14.den nebo musí být již do 14 dnů zpět u prodejce? Děkuji Lucie“

Marcela Reichelová: „14-ti denní lhůta se počítá od doručení a musím ho vrátit nejpozději 14. den“

STOP: „Jaká je v současnosti legislativa ohledně obrany spotřebitelů v ČR?“

Marcela Reichelová: „řídí se především novým občanským zákoníkem a zákonem na ochranu spotřebitele“

Vojtech: „Dobry den, mohu zbozi vratit ve 14 d.lhute bez obalu?“

Marcela Reichelová: „pokud využívám práva odstoupení do 14 dnů při nákupu přes internet, musím zboží vrátit s veškerým příslušenstvím a v původním obalu“

Milan Holenda: „dobré ráno,v červnu 2015 jsem koupil v E-shopu fotoaparát,vypadla mně z něj polstrovaná vložka,která umožňuje správné držení palce při focení,ztratil jsem ji.Jinak vše funguje.Stačí uplatňovat záruku tím způsobem,že si nechám poslat tu výztuhu novou a nemusím posílat celý,funkční fotoaparát?A pokud ji už nebudou moci sehnat-ten tip už není v prodeji,mohu žádat zpět své peníze a vrátit foťák? Děkuji“

Marcela Reichelová: „Doporučila bych určitě klasicky reklamovat a počkat, jak bude reklamace vyřízena. Aby mohl prodávající reklamaci vyřídit, musíte mu zboží doručit.“

Hartlová Věra: „Dobré ráno,paní Reichelová. Mám jinou zkušenost s vrácením telefonu v kamenném obchodu. Prohlédnout před nákupem lze jen design. Telefon prodejce zprovozní až po zaplacení a osazení tel.karty zákazníka. Ale v tomto okamžiku už nelze telefon vrátit. Funkčnost a schopnost telefonu bez možnosti vrácení tak zákazník nezjistí. Šlo by toto legislativně ošetřit? Děkuji,V.Hartlová“

Marcela Reichelová: „Dobrý den,zákon říká, že na požádání by měl prodejce spotřebiteli výrobek předvést dle možností. Předvést zvonění by neměl být problém. Z funkcemi to asi bude složitější. Je potřeba se řádně poptat na funkce, které chci využívat, zda je telefon má a v případě, že pak tyto funkce mít nebude, mohu požadovat odstoupení od smlouvy pro uvedení v omyl.“

Kamila: „Pokud zbozi koupim pres internet je tedy mozne ,ze ho nekdo jiz vyuzival nekolikrat 14 dni a je tedy treba 2 mesice pozite?“

Marcela Reichelová: „Vaši otázce dobře nerozumím, ale pokud se ptáte na prodej použitého nebo poškozeného zboží, to by mělo být prodáváno s nějakou slevou“

Bohuslav: „Dobrý den měl bych dotaz,kupuji přes portál ALIEXPESS ( Zprostředkovatel) a stalo se mi při posledním nákupu kdy 11.11.měli velké slevy tak jsem poslal na jedno zboží dvakrát platbu,jelikož neumím žádnou cizí řeč,tak nevím jak mam postupovat.Zda to mám napsat přes internetový překladač.Děkuji za odpověď“

Marcela Reichelová: „Aliepress je, pokud se nemýlím, internetový portál mimo EU, přesto doporučuji obrátit se na Evropské spotřebitelské centrum, které vám s jazykovou bariérou pomůže“

SK: „Zlepšuje se situaci spotřebitelů v ČR?“

Marcela Reichelová: „Mylím si, že postavení českých spotřebitelů, co se týče legislativy, je dobré. Samozřejmě stále je možné něco vylepšovat“

Kamila: „Pokud zbozi nekdo vrati treba 4x neposkozene ve 14 denni lhute znamena to,ze kupuji vyrobek ktery jiz 4x 14 dni. nekdo pouzival? Nebo me prodejce musi upozornit,ze zbozi bylo 4x 14dni zkouseno?“

Marcela Reichelová: „Pokud zboží zakoupím přes internet, mám právo si ho vyzkoušet, ale jen tak, jak by mi to umožnil kamenný obchod. Zboží nemohu používat“

Pospíšilová Marie: „Dobrý den, zakoupila jsem mobilní telefon v kamenném obchodě - bez vyzkoušení. Bohužel jsem až po týdnu zjistila, že nefunguje. Chtěla jsem jej vyměnit, nebo vrátit peníze, bylo mi sděleno, že to nelze, je možná pouze reklamace (30 dnů). Do kdy mohu takto zakoupené zboží vrátit nebo vyměnit? Děkuji“

Marcela Reichelová: „Dobrý den, opravdu musíte reklamovat a jako způsob vyřízení požadovat výměnu za nový kus.Nevidím důvod, aby reklamace byla vyřízena bez zbytečného odkladu, ale pokud bude vyřízena řádně do 30 dnů,prodávající neporuší zákon“

Jana: „Dobrý den. Ráda bych se zeptala, zda můžu reklamovat, respektive požadovat kompenzaci v případu, že při příletu z dovolené mi (nám) nebyly doručené zavazadla a než jsem vyřídila reklamaci na letišti, tak mi ujel poslední vlak a i spojení z letiště na nádraží. Musela jsem si vzít taxi a znovu si zaplatit vlak (ten předchozí jsem měla rezervovaný i zaplacený přes internet) Otázka tedy zní - můžu požadovat kompenzaci za výdaje za taxi i vlak? Nejsem si jistá, zda mi můžete odpovědět i na tuto otázku, ale i tak předem děkuji a přeji pěkné a klidné ráno.“

Marcela Reichelová: „Dobrý den, opravdu se jedná o složitější případ, kdy bych doporučila navštívit některou z našich poraden s doklady. Jen velmi stručně - tady můžete uplatnit,alespoň podle popisu se domnívám, požadovat proplacení nákladů spojených s rekamací.“

Helena Hudečková: „Dobre rano. Kolik reklamaci musí byt na výrobku aby prodejce vratil penize a musi byt zavada vzdy stejna nebo muzou byt ruzne zavady. Jiz jsem reklamoval a 4 X pračku a prodejce mi řekl že zavada byla vzdy jina tak mi ji vzdy pouze opravi. Děkuji za odpoved a preji Hezký den a klidny předvánoční cas“

Marcela Reichelová: „Dobrý den,zákon toto neřeší, vycházíme z rozhodnutí soudu a to říká, že odstoupit od smlouvy můžete pro výskyt vady po opravě a to při třetí stejné a nebo čtvrté různé. nemusíte být odborník - definice stejné vady je taková, že se vada stejně projevuje.“

Aleš: „Dobré ráno, chěl bych se zeptat, když přebírám zboží z e-shopu na dopírku od přepravce, balík rozbalím a zjistím, že tam není požad. výrobek nebo je poničený, nemusím zboží převzít a zaplatit? děkuji Aleš“

Marcela Reichelová: „Pokud zjistíte již při přebírání zásilky poškození, zásilku nepřebírejte a sepište protokol o poškození. Poničené nebo zaměněné zboží ihned reklamujte. Ze zkušenosti vím, že doručitel zásilky nečeká na rozbalení a zásilku předá až po zaplacení.“

Iveta: „Dobrý den paní Reichelová, Odebírám od Helvetia Apotheke kapsle rybího tuku, né že bych byla nespokojená, ale levné nejsou a navíc jsem se ze Streamu (myslím z pořadu A dost!) dozvěděla, že vlastně jde o nekalé praktiky nabírání zákazníků, což se mi nelíbí a podporovat to nechci a chci odebírání zrušit. V podmínkách společnost píše: "Pro co nejrychlejší vyřízení Vašeho požadavku písemnou výpověď zasílejte prosím na adresu zákaznického centra: Helvetia Apotheke, PO BOX 86, 102 00 Praha 102." Tak je to asi jasné. Asi bude lepší poslat jim výpověď doporučeně, že? Vím, že jsem volala na nějaký jejich telefon a nikdo mi to nebral. V podmínkách společnosti se také píše: "Doporučujeme zrušení pravidelného zasílání učinit telefonicky na čísle 234 099 888 (Po-Pá: 8-17 hod), abyste mohli zároveň dostat aktuální informaci o stavu Vašich zásilek." To vypadá, že telefon by mohl bt funkční a zavolat tam můžu. Ale pokud to chápu správně (viz výše), pro zrušení odběru stejně musím zaslat dopis na danou adresu, že? Děkuji Vám a přeji hezký den! Iveta“

Marcela Reichelová: „Pokud odstupujete od smlouvy, musíte tak učinit opravdu písemně a doporučila bych zaslat doporučeně s dodejkou.“

Vlasta Sedláková: „Dobré ráno, v kamenném obchodě jsme zakoupili televizi po zapojení nešla. Hned jsme ji odvezli zpět, kde ji před námi přezkoušeli a opravdu nebyla provozuschopná. Žádali jsme výměnu za novou nebo vrácení peněz. Odmítli. Čekali jsme na Tv přijímač 25 dní. Takže máme doma né novou ,ale opravenou televizi. Po opravě vznikly mezi rámem a zadní stěnou po obou stranách štěrbiny. Přijde mi nesprávné, když jsem nemohla zboží ani chvilku užívat, vrátila ho během pár hodin na prodejnu a skoro na měsíc přišla o své peníze a teď mám doma, to co jsem uvedla opravenou a poškozenou Tv. Prosím o zodpovězení.“

Marcela Reichelová: „Dobrý den, tady bych vám nerada bez podrobnějšího pročtení všech dokladů radila. Doporučuji navštívit některou z našich poraden, kde se vám bude věnovat náš poradce a poradí vám nejlepší možné řešení. Myslím si však, že jste v každém případě měli požadovat výměnu za nový kus.“

Jiří Michal: „Dobrý den! Říkala jste že připojištění zboží nedoporučujete. Můžete to tady prosím rozvést proč? Chceme koupit dceři mobil a mysleli jsme že zaplatíme pojištění proti krádeži. To by nám ho pak stejně neuznali? Děkuji“

Marcela Reichelová: „Dobrý den, od pojištění vás nezrazuji, naše rady jsou jen doporučující, je to na vašem zvážení, doporučila bych ale,abyste si velmi dobře před uzavřením smlouvy přečetli smlouvu a pojistné podmínky a hlavně výluky pojištění.“

Gábina: „Dobrý den, zakoupila jsem od nejmenovaného telefonního operátora tablet na splátky spolu s internetovým připojením. Nákup proběhl přes telemarketing a zboží bylo řádně doručeno a transakce proběhla v pořádku. Nicméně prodávající byl tak vemlouvavý, že jsem si nechala k tomuto tabletu zřídit i pojištění, kdy mimo jiné má toto pojištění zajistit i bezplatnou výměnu přístroje v případě úplného zničení. Pojištění je v ceně cca 100,-kč měsíčně. Nicméně mám o tomto určité pochybnosti, chci se zeptat zda jsou mé pochybnosti oprávněné a zda jste se v rámci sdružení s tímto již setkali. Předem děkuji za odpověď.“

Marcela Reichelová: „Bez nahlédnutí do pojistné smlouvy a do pojistných podmínek neumím odpovědět na vaši otázku, ale doporučuji si je přečíst a hlavně se zaměřit na výluky z pojištění.“

Zdeňka: „Když posílám věc na opravu v záruce,mám nárok na propplacení poštovného,balíku? Děkuji“

Marcela Reichelová: „Máte nárok na proplacení nákladů spojených s reklamaci, což může být poštovné, dopravné, znalecký posudek....samozřejmě vždy adekvátně, např. rukavice nepovezete reklamovat taxíkem.“

Miroslav Duroň: „Dobrý den poslouchám Váš výklad a bohužel mi připadá, že všichni češi jsme zloději. Provozuji eshop s technickým zbožím, a nedovedu si dost dobře představit, že by každý zákazník čekal přepravní službu s hromadou peněz v kapse. Já naopak vyžaduji buď platbu předem, ev.dobírkou. Tím pádem nemám žádné dlužníky.“

Marcela Reichelová: „Dobrý den, v žádném případě netvrdím, že všichni prodávající jsou podvodníci. Naopak mohu říci, že se na nás mnohdy obracejí právě prodávající s dotazem,v rámci toho, aby vyřešili problém správně, jak mají postupovat. Nákup na dobírku při nákupu přes internet spotřebitelům doporučuji.“

Helena Hudečková: „Dobre rano. Kolik reklamaci musí byt na výrobku aby prodejce vratil penize a musi byt zavada vzdy stejna nebo muzou byt ruzne zavady. Jiz jsem reklamoval a 4 X pračku a prodejce mi řekl že zavada byla vzdy jina tak mi ji vzdy pouze opravi. Děkuji za odpoved a preji Hezký den a klidny předvánoční cas“

Marcela Reichelová: „Dobrý den, odstoupit od smlouvy můžete pokud se jedná o opakovanou vadu - řídíme se rozhodnutím soudu a to říká - dvě a více stejných vad a tři a více různých vad.“

DAYD: „Jaké je postavení Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska?“

Marcela Reichelová: „Dobrý den, SOS MaS, z,s. je nezisková organizace, zapsaný spolek“

Blanka: „Dobry den koupila jsem si pohovku z eshopu a po převzetí ,jsem hned druhý den odstoupila od smlouvy ,prodejce mi odpověděl ,že odstoupit nelze ,že je to pohovka na miru ,ale já jsem si vybrala pouze tu co nabízí na svých stránkách včetně potahů . Pohovka stala 53000a vypadá úplně jinak než na obrázku .Prodejce už se mnou přestal komunikovat ,Nevím ,jak postupovat dál ,Dekuji .“

Marcela Reichelová: „Dobrý den, nerada bych radila bez prostudování všech dokladů, doporučuji navštívit některou z našich poraden se všemi doklady a náš poradce vám doporučí další postup.“

Dana: „Paní Reichelová, nemám s Vašimi radami dobré zkušenosti, mě jste nepomohli vůbec, vyprovodili jste mě se svou kolegyní z kanceláře jednou větou. Nakonec jsem věc řešila s právníkem sama. Zvažovala bych Vaši pomoc.“

Marcela Reichelová: „Dobrý den, nemohu vám odpovědět jinak, než že je mi to líto, že máte s námi špatné zkušenosti, nepíšete o jaký problém se jednalo. Naše poradna jen doporučuje, co má spotřebitel udělat. Může se stát, že poradit neumíme, že pokud je problém složitý a vyžaduje řešení právníkem, že to doporučíme.“

Antonín Molek: „Dobrý den paní Reichelová, mám dotaz. Koupil jsem si přes slevoportal kupon na navigaci a zaplatil. Ten kupon došel hned po zaplaceni. Tak jsem udelal objednavku u prodejce, kde jsem kupon pouzil. Prisla od prodejce odpoveď ze zboží doručí do 14 dni. Uz to je 14 dni a stale nic a kdyz pisi dodavatali, tak mi nikdo neodpovida. Co mužu teď prosím Vás dělat??? Děkuji a s pozdravem Tonda“

Marcela Reichelová: „Dobrý den, pokuste se obrátit na slevový portál, jestli by nevyzval prodejce ke splnění závazku a podívejte se, zda portál nenabízí v takovém případě jakousi pojistku. Také můžete zkusit věc řešit mimosoudní cestou - na www.coi.cz nalezne informace.“