Chat

hygienik

Ing. Roman Letošník

Záznam chatu ze středy 3. srpna 2016

Jan: „Dobrý den, zajímá mě, jak a čím ošetřovat dřevěné krájecí prkénko? Popřípadě jaký typ prkénka je nejvhodnější z hlediska hygieny?“

Ing. Roman Letošník : „Dobrý den, v domácích podmínkách postačí, dle našeho zjištění, omýt prkénko běžným mycím prostředkem a opláchnout vodou. Pozor na poškozená dřevěná prkénka, špatně se z nic bakterie vymývají.“

ANTIMONY: „V čem hygiena v ČR funguje?“

Ing. Roman Letošník : „V oblasti bezpečnosti potravin, nemocí z povolaní, přenosných onemocnění, hygieny vody, řeší hluk, dětské zotavovací akce...“

DAYD: „Řeší čeští hygienici i nebezpečí otrávení vody teroristy?“

Ing. Roman Letošník : „Ano, hygienici by v případě otrávení vody situaci řešili společně s dalšími složkami systému.“

ANTI: „V čem vidíte největší rezervy v oblasti hygieny v ČR?“

Ing. Roman Letošník : „Za oblast potravin vidím rezervu na jedné straně v informovanosti zákazníků o ložení potravin a jejich kvalitě, ačkoliv se na jedné straně objevují hlasy o tom, že jsme popelnicí Evropy, v obchodech vidíte, že pro řadu zákazníků hraje prim cena, bez ohledu na kvalitu.“

Iveta: „Dobré ráno, jakým způsobem nejlépe umývat a dezinfikovat rychlovarnou konvici či např. také plastovou láhev na pití? Většinou používám ocet. Máte ještě jiný tip? Předem děkuji a přeji hezký den! Iveta“

Ing. Roman Letošník : „Zdravím Vás. Ocet je asi nejlepší: levný, dostupný, účinný a ještě k tomu odstraňuje pachy. Alternativou je kyselina citronová.“

Iveta: „Ještě malé upřesnění dotazu s octem. Hraje roli, zda je ocet studený či teplý/horký?? Děkuji. Iveta“

Ing. Roman Letošník : „Koncentrovaný ocet stačí studený, případně můžete ocet přilít do vody v konvici a povařit.“

Lubomíra Macháčková: „Zdravím Vás, máte zajímavé jméno, k tématu mně napadlo že by že Současník bylo zcela originál. Ale to jen tak ...salmonelou se nakazil syn, který olíznul lososa před tepelnou úpravou...to hrozí u všeho syrového masa pod freší?Jinak mám dotaz co říkáte na pořádání na veřejnosti tzv. Restaurant day?Zde si může kde kdo nabídnout a prodat své "uklohněné" výrobky......Díky za odpovědi, mějte se hezky a málo problémů v gastronomii.“

Ing. Roman Letošník : „Dobrý den, Vaše křestní jméno je také neobvyklé. Ano, syrové maso je významným rizikem, proto je tak důležitá tepelná úprava. K tomu aby člověk onemocněl je třeba určité množství bakterií. Dále záleží na stavu imunity "příjemce", děti jsou v tomto smyslu citlivější, takže mě potíže Vašeho syna po olíznutí syrové ryby nepřekvapují. Doufám, že se z toho rychle dostal. Můj pohled na tyto různé pouliční festivaly jídla je z pozice mé profese samozřejmě ovlivněný...“

Ivet: „Dobrý den, ještě by mě zajímalo, co doporučujete na udržování hygieny např. v zahraničí v rizikových zemích jako Peru? Já měla slivovici 52 % a ta 100% fungovala. Bratranec měl jen vodku 40% a ta nestačila. :-) Děkuji! Hezký den přeji Iveta“

Ing. Roman Letošník : „Dobrý den, pokud myslíte "vnitřní hygienu", pak si nejsem jist, zda vůbec je věrohodně prokázán účinek takovéto desinfekce. Někomu funguje, jinému ne. Takže z tohoto pohledu bych na lihoviny nespoléhal. Dodržování základních návyků funguje jako prevence všude na světě, tj. mytí rukou, citlivé potraviny udržovat v chladu nebo v dostatečném teple, pozor na vodu ale i na led, který Vám někdo nasype do nápoje... Nakonec záleží na aktuálním stavu Vaší kondice a tím imunity zda infekci zvládnete ve stoje nebo v jiných polohách. Za zdravotní potíže mnohdy ani nemohou bakterie či viry ale i špatná nebo nezvyklá kombinace potravin.“

Silva: „Dobry den, stalo se mi, ze vajicka (bilek) v lednicce trochu zamrzly, muzu je dal pouzit? Dekuji, krasny den.“

Ing. Roman Letošník : „Pokud vejce zmrzne, může se žloutek jako emulze rozpadnout, takže pak nevypadá vábně a nemá požadované vlastnosti. Ale z hlediska jeho bezpečnosti při použití to nehraje roli.“

Soňa Randáková: „Ráda kupuji sýry typu Modřenín a Fourm d´Amber, ale skoro vždy váhám či pochybuji, zda ta plíseň na okrajích je taková, jak má být. Existuje způsob, jak poznám, zda se tam nevloudila nežádoucí plíseň, protože nevím, zda ji prodejce neprodává i v době, kdy by ji již prodávat neměl. A prosím ještě jeden dotaz: v Lidlu si kupuji již léta mražené jahody. V poslední době jsou ale ty jahody mnohem horší, jsou hnědé a místy až černé a i chuťově se zhoršily. Mám já nějakou možnost tyto jahody někde ukázat a upozornit na to, jaké zboží se prodává , Děkuji za odpověď S.R.“

Ing. Roman Letošník : „Pokud výrobek kupujete pravidelně a víte jak má správně vypadat, pak vadu (netypický pach či chuť) odhalíte snáze. Jinak se ušlechtilých plísní používá vícero druhů a takto od stolu nelze dát návod jak u toho kterého výrobku poznat plísňového vetřelce. Tyto potraviny jsou při výrobě důsledně sledované, slabým článkem může být prodejní úsek a jeho personál. Kromě reklamace u prodejce je možné se obrátit na orgány dozoru: Státní zemědělská a potravinářská inspekce, Státní veterinární správa a pokud byste po takových potravinách utrpěla zdravotní újmu, pak se obraťte na Krajskou hygienickou stanici. A když se netrefíte na tu správnou instituci nevadí, my si to mezi sebou předáme.“