Chat

architekt

Ing. arch. Ondřej Vysloužil

Záznam chatu z pátku 1. dubna 2016

InnerS: „Co je podle Vás to nejhorší co způsobil komunistický režim české architektuře?“

Ing. arch. Ondřej Vysloužil: „Dobrý den,z urbanistického hlediska vnímám negativní především zpoždění trendu přeměny měst (oproti západní Evropě). Se sídlišti a dopravními stavbami se jinde potýkají také, ale podstatně dříve zareagovali.“

BRIT: „Myslíte si, že by měl být zbourán hotel Černigov v HK?“

Ing. arch. Ondřej Vysloužil: „Obecně jsem spíše proti bourání. Mám rád vrstevnatost měst a jsou-li stavby kvalitní (rozumějte - tvořené s péčí), snesou se staré s novými. Konkrétní stavbu si nevybavuji, proto v tomto případě nedovedu odpovědět.“

StOCD: „Co byste vy osobně preferoval při dostavbě Staroměstské radnice v Praze?“

Ing. arch. Ondřej Vysloužil: „To je opravdu složité téma, dovedl bych si představit ještě jednu mezinárodní architektonickou soutěž. Té by však muselo předcházet vytvoření dobrého zadání - funkce, obsahu, financí...“

Joli: „Dobrý den, je někdo, kdo je pro vás inspirací, nebo kdo vás profesně výrazně ovlivnil?“

Ing. arch. Ondřej Vysloužil: „Dobrý den, pokud bych měl vypíchnout, tak v oblasti přístupu k městu to byl především již zmiňovaný dánský architekt Jan Gehl. Jeho knihy pro český trh zprostředkovává Nadace partnerství a doporučuji. Obratem v myšlení, a to i pro J.Gehla, byla práce americké novinářky Jane Jacobs. To jsou urbanisté. Z architektů mám moc rád práci dánského studia BIG. V našem prostředí pak působí můj vrstevník architekt Adam Gebrian, toho si rovněž velmi vážím a inspiruje mne. Myslím, že se mu u nás podařilo za poměrně krátkou dobu učinit mnoho.“

Lucie: „Už se moc těším na návraty ráda jsem na ně vždy koukala.“

Ing. arch. Ondřej Vysloužil: „Dobrý den, obávám se, že tato otázka není na mne. :)“

Marcela Dulková: „Dobrý den. Když navrhnete nějakou úpravu ve městě, třeba pro vozíčkáře, vyzkoušíte to také na vozíku sám? Olomouc je město vychvalované svými úpravami pro vozíčkáře, ale nikdo ani na vozík nesedl - na vozíku se tam projet nedá. Zkoušíte to na svých návrzích? Děkuji, Dulková“

Ing. arch. Ondřej Vysloužil: „Dobrý den, plánuji si to někdy vyzkoušet a věřím, že je to v našich městech náročné. Jak jsem zmiňoval v prvním vstupu, spousta technických opatření se v posledních letech zrealizovala (snížené obruby, vodicí linie), ale chybí koncepční plánování, to znamená upřednostnění pěší dopravy v centrech. S tím by pak souvisela větší bezpečnost, zklidnění dopravy, širší chodníky, atp. Olomouc mám moc rád, ale chápu Vaše zklamání. Některé obtížnosti možná vycházejí z terénního reliéfu a historického charakteru města, ale vím, že to vychází také z dřívější lhostejnosti vůči méně mobilním obyvatelům. V návrzích se tato hlediska snažíme zohledňovat, je to pro nás přirozená součást moderního plánovacího procesu. Stejně jako např.ekologie.“

Tereza: „Dobrý den, ráda bych se zeptala, jak je to s odlišným řešením automobilové dopravy ve velkých městech (v porovnání například s Kodaní). Jako studenti využíváme především dopravu na kolech, ale stále převažují kolmá parkování pro auta nad pruhy pro cyklisty v nejfrekventovanějších ulicích. Tato parkovací místa pomalu požírají i zeleň. Jedná se o výrazný střet zájmů a řidiči jsou mnohdy velmi netolerantní. Je vůbec možné částečný model Kodaně a ostatních severských měst aplikovat na stávající města v ČR?“

Ing. arch. Ondřej Vysloužil: „Dobrý den, postupná přeměna je možná a snažím se to všemožně propagovat. Jsme oproti Kodani nějakých 30 možná i 40let pozadu a tam na začátku řešili podobné problémy. Co je nutné na počátku - rozvinout celospolečenskou diskusi o tom, jaká by naše města měla být. Stále se opakuji,ale rozhodně doporučuji knihu Jana Gehla, Města pro lidi (Nadace partnerství). Je to iniciační kniha, ve které je mnohé pěkně shrnuto a měl by ji mít v knihovničce minimálně každý starosta :)“

Lucie: „Omlouvám se omylem mi to asi preskočilo děkuji“

Ing. arch. Ondřej Vysloužil: „nic se neděje, hezký den“