Chat

mluvčí ÚAMK a odborník na ekopaliva

Petr Vomáčka a Marek Tomíšek

Záznam chatu ze čtvrtka 17. března 2016

AK: „MT - Jak se stát odborníkem na ekopaliva?“

Petr Vomáčka a Marek Tomíšek: „Ve vysílání jsem zmínil, že nejde jen o ekopaliva. Spíše jsem se asi před 10-ti lety začal zabývat úspornou jízdou a zájem o eko-paliva, která také vedou k úspoře z toho přirozeně vyplynul. MT“

SV: „PV - Jak spolupracujete s MT?“

Petr Vomáčka a Marek Tomíšek: „Naše vzájemná spolupráce je hodně úzce spojena s tématy úsporného cestování a eko-paliv. Pan Tomíšek je právem odborníkem na dané téma, jelikož je držitelem několika Českých rekordů v dojezdu a účastní se mnoha mezinárodních setkání odborníků z oboru. PV“

ANTIMONY: „MT - Proč se zajímáte právě o ekopaliva?“

Petr Vomáčka a Marek Tomíšek: „Můj zájem o eko-paliva přirozeně vyplynul z mé snahy o úsporu. Nejvíce spotřebu ovlivňuje článek mezi sedačkou a pedály, ale technika nebo správně zvolené palivo může také pomoci.“

ANTI: „PV Je podle Vás dostatečná česká legislativa ohledně ekopaliv?“

Petr Vomáčka a Marek Tomíšek: „Situace se začíná v posledních letech hodně měnit směrem k lepšímu, ale jsme opravdu snad jediným státem, který zbytečně zakazuje vjezd plynových aut (hlavně CNG) do garáží. Proti tomuto neduhu společně bojujeme a snažíme se na tento negativní faktor, který je v zahraničí jinak vnímán i řešen bojovat. Co se týče ostatních paliv (Elektro, E85, ...), tak i tam jsou jisté nedostatky.“

Iva: „Dobrý den, v rozhovoru jste zmínil, že dítě v autosedačce nemá mít zimní bundu, proč?“

Petr Vomáčka a Marek Tomíšek: „Různé testy prokázaly, že dítě sedící v dětském zádržném systému v zimní bundě, je velice nebezpečné. Při nárazu se může stát, že díte podklouzne pod pásem a následně narazí do různých prvků vozidla. To samé platí i u dospělých. Problémem je také špatné upevnění dětského zádržného systému ve vozidle.“

ASM: „MT - Jak spolupracujete s ÚAMK?“

Petr Vomáčka a Marek Tomíšek: „S UAMK spolupracuji jednak jako poradce v oblasti úsporných aut a úsporné jízdy a UAMK také využívá výsledky mých průzkumů.“

BKBr: „MT - Jaký je Váš názor jako odborníka na ekopaliva na ekopaliva a Váš osobní názor na ekopaliva?“

Petr Vomáčka a Marek Tomíšek: „Názor jako odborníka i osobní názor se neliší. Jak jsem řekl v rozhovoru, nejsem zastánce používání řepkové nafty nebo ethanolu z rostlin. Biopaliva druhé generace (vyráběná z odpadů) by dávala smysl jen v případě, kdyby bylo možné je vyrábět v dostatečném množství, což se zatím nedaří. Určitě ale dává smysl například CNG (resp. LNG) nebo elektřina, i když to je spíše médium než palivo.“

GF: „PV - Jaký je názor Váš osobní a jaký ÚAMK na ekopaliva?“

Petr Vomáčka a Marek Tomíšek: „Osobně jezdím na ekopaliva a také je ve spolupráci s kolegou Tomíškem testujeme různé vozy na alternativní paliva. Dále jsem zastáncem LPG, CNG a elektřiny ve vozidlech. V ÚAMK se zabýváme hlavně pomocí pro motoristy, což je i jistá diskriminace vlastníků vozidel na ekopaliva. Akutně chybí rychledobíjecí stanice pro vozidla na elektřinu a nebo nás trápí zákazy vjezdu pro CNG a LPG. Pak vlastníme unikátní odtahové vozy pro odtahy vozidel jezdících na elektřinu. ÚAMK také spolupořádá soutěž New Energies Rallye nebo Škoda Economy Run. PV“

RSNRC: „PV - Jak dlouho se ekopalivy zaobírá ÚAMK?“

Petr Vomáčka a Marek Tomíšek: „Velice aktivně se v ÚAMK zabýváme ekopalivy poslední 3 roky, ale podpora v podobě asistencí pro motoristy je od začátku nástupu ekopaliv a podpora v soutěžích je cca 25 letá. Chceme tedy jít s dobou, která směřuje do těchto paliv a stále častěji se u odborné veřejnosti mluví o omezování naftových motorů. PV“

Dana Šolvová: „Jak je to s bezpečností a s povinným zabezpečením velkého psa na zadní sedačce auta? Chtěli bychom s ním vycestovat do Německa. Díky za odpověď.“

Petr Vomáčka a Marek Tomíšek: „Zvíře by mělo být odděleno od posádky vozidla (přepážka, box, ...) a velká plemena mají místo boxu speciální bezpečnostní pásy nebo zástavbu do kufru vozidla. Zahraniční policisté jsou na tuto přepravu často pedanti.“

Eva: „Dobrý den, jak staré dítě můzu vzít do autobusu bez sedačky nebo kočárku - je to nějak omezené?“

Petr Vomáčka a Marek Tomíšek: „Věkově se doporučovat převoz dětí bohužel nedá. Záleží na fyzických proporcích daného dítka. Osobně bych do dálkového autobusu pouštěl děti od mateřské školky a přepravovat děti v městských nebo mimoměstských autobusech má svá specifika přepravy. Kočárek má jasně dané místo a často tam jsou umístěny i pásy na jeho ukotvení.“

bara: „Jaký je rozdíl mezi podsedakem a sedakem? Podsedak je blbost. To zustalo z podprdelniku“

Petr Vomáčka a Marek Tomíšek: „Podsedák je hovorový pojem a sedák je obchodní nebo odborný pojem. Pro prodej se používá oboje a proto kvůli rozšířenosti využívám pojem podsedák. PV“

eva: „dobrý den, jako sedačku bych měla pořídit pro 3 letého vnuka 15kg,děkuju“

Petr Vomáčka a Marek Tomíšek: „Rozhodně doporučuji navštívit specializovanou prodejnu s vozidlem a dítkem. Tam si můžete reálně otestovat dané typy sedaček, jelikož i mnou doporučená sedačka nemusí správně sednout do vašeho vozu. PV“

Tomáš: „Dobrý den, co říkáte na dítě edící v autosedačce po směru jízdy na předním sedadle a zapnutém airbagu“

Petr Vomáčka a Marek Tomíšek: „Tento způsob přepravy je extrémně nebezpečný. Airbag by měl být deaktivován.“

Jack: „Neni to dotaz, jen podekovani panu Tomiskovi. Vase prace je super - pravidelny cetnar vaseho webu :)“

Petr Vomáčka a Marek Tomíšek: „Moc děkuji za pochvalu. Je to takové povzbuzení, že ta práce má smysl :-) MT“

Zdeňka: „Dobrý den, jak poznám jestli mám v autě isofix? Mám Mazdu 6,r. 2003.“

Petr Vomáčka a Marek Tomíšek: „Vozidlo má buď viditelné označení, mezi zadním sedákem a opěradlem nebo je informace v návodu od vozidla. Děkujeme za vaše dotazy a přejeme hezký a příjemný den - PV a MT“