Chat

Mgr. Jiří Fröhlich
Záznam chatu z úterý 8. prosince 2015
MORTAR: „KOlik jste letos zjistili neoprávněných prodejů cigaret a jiných tabákových výrobků dětem?“
Mgr. Jiří Fröhlich: „Dobrý den, značení tabákových výrobků a režimu prodeje stanoveného zákonem o spotřebních daních ČOI kontroluje a z provedených kontrol tabákových výrobků vyplývá, že pokud jde o dodržování platných cen prodejci, tak se na tomto poli v ČR příliš nepodvádí, což mě osobně velmi těší. V prvním pololetí tohoto roku zjistili inspektoři porušení tohoto zákona v pouhých 14 případech z 1806 kontrol.“
BKBr: „Není politik Vladimír Fröhlich Vaším příbuzným?“
Mgr. Jiří Fröhlich: „Dobrý den, nikdo z naší rodiny nikdy nebyl v politice (ani před revolucí). Mezi příbuznými navíc nemáme nikdo s křestním jménem Vladimír.“
WAR: „Dá se obecně říct, kde ČOI nachází více nedostatků - v kamenných prodejích či stánkových?“
Mgr. Jiří Fröhlich: „Záleží, na jaký typ nedostatků se konkrétně ptáte. Pokud se jedná o padělky, zcela určitě víc prohřešků nachází ČOI u stánkového typu prodeje. Pokud jde o slevy a akční ceny, tak to je spíše doména velký prodejců kamenného typu prodejen a tam je naopak víc zjištění.“
SK: „Kolik jste letos zatím zjistili prodejů alkoholu nezletilým při kontrolách ČOI?“
Mgr. Jiří Fröhlich: „Dobrý den, kontrolu prodeje alkoholu nezletilým provádí především Policie ČR, která mimochodem spustila letos mimořádnou kontrolní akci "Alkohol", na které se sice Česká obchodní inspekce také podílí, ale ta kontroluje především dodržování zákona o ochraně spotřebitele a další dodržování zákonů v kontrolní pravomoci ČOI. Jak ale uvedla nedávno kolegyně Ivana Nguyenová z policejního prezidia, téměř dva tisíce policistů zkontrolovaly více než 1500 provozoven během listopadu a alkohol požilo 287 dětí.“
Mirek: „Dobrý den, kam se mám prosím obrátit s podnětem k prošetření stavu v jedné obchodní společnosti? Diana svět oříšků Praha, prodává prošlé zboží, ztuchle, přelepuje štítky, uvádí na nich nepravdivé udaje, zboží, které neodpovídá kvalitou na podlaze přebírají a stejně prodají, stejně tak přebírají plesnive věci a prodají je v akci. Všechny kontroly, které ve firmě byly, závady nezjistili, ale odesly s darkovymi balíky zboží. Děkuji za odpověď, Mirek.“
Mgr. Jiří Fröhlich: „Dobrý den, kvalitu potravin má v dozorové kompetenci Státní zemědělská a potravinářská inspekce, obraťte se na ně například přes stránky: http://www.szpi.gov.cz/ (vpravo je proklik "podání podnětu")“
Standa: „Dobrý den , po shlédnutí části poředu jsem se rozhodl napsat a zeptat se vás. Objednal jsem v akci na mall.cz kávovar a po potvrzení objednávky na email jsem v rámci přímé platby i zaplatil o čemž mám také potvrzení. Druhý den mi došel email , že zboží bylo špatně naceněno a tato objednávka se ruší. Jako omluvu poslali slevový kód na další nákup. Je tento postup daný nebo máme jinou možnost řešení? Děkuji“
Mgr. Jiří Fröhlich: „Dobrý den, toto je velmi individuální. Pokud byla cena zjevnou chybou (příklad lednička 490 Kč a podobně), spotřebitel musel tušit, že se jedná o chybu, pak na takové zboží nárok nemá. V případě, že u zboží bylo uvedeno "sleva" nebo "v akci" a vy jste si zboží objednal a cena by mohla odpovídat realitě (záleží ještě na obchodních podmínkách, v jakém okamžiku dochází k uzavření smlouvy, jestli potvrzením objednávky), pak stojí za to například podat podnět na Českou obchodní inspekci a nechat případ prověřit inspektory. Pošlete co nejvíc údajů, například potvrzení objednávky, platby, korespondenci s prodejcem a tak dále.“
Alena: „Dobrý den, před půl rokem jsem poslala podnět na prošetření internetového obchodu, ČOI Brno. Přišel mail, že to prošetř a do dneśka nepřišlo oznámení o prošetření. Je to v pořádku??“
Mgr. Jiří Fröhlich: „Dobrý den, záleží na tom, zda jste žádala zaslat informaci o výsledku šetření. Pokud chcete, pošlete mi na adresu mluvci(zavinac)coi.cz podrobnější informace (vaše celé jméno) a já se podívám na Váš podnět a zašlu informaci o výsledku kontroly.“
Jana: „Koupila jsem si kozačky u Vietnamce vydal mě paragon podle kterého mám nárok na reklamaci 2.let když jsem je byla v této lhůtě reklamovat tak mi ji zamítl doklad jsem měla a vada nebyla způsobena nošením bylo to z jeho strany oprávněné?“
Mgr. Jiří Fröhlich: „Nárok na uplatnění práv z vadného plnění (tedy reklamaci) máte u nových bot vždy 2 roky (pokud boty nekupujete jako podnikatel na IČ) a České obchodní inspekce může posoudit, zda prodejce vyřídil reklamaci včas (tedy v rámci 30 dní) a zda sepsal reklamační protokol se všemi náležitostmi, tedy zda vše proběhlo formálně správně a dle zákona. Nicméně způsob vyřízení reklamace je na prodejci samotném a důvod zamítnutí nepřísluší dle platné legislativy České obchodní inspekci posuzovat. Jedinou možností je obrátit se případně na soud, jde totiž o klasický občansko-právní spor. (V budoucnu se počítá s tím, že by i tyto případy mohla v budoucnu posuzovat ČOI v rámci systému ADR, tedy "mimosoudního řešení sporů", ale tento zákon zatím neplatí a čeká se, až ho schválí zákonodárci.)“
Zdena Schindlerová: „Bude ČOI někdy také kontrolovat váhy u sypkých hmot. 1 kg mouky i s obalem nikdy neváží 1kg, ale třeba 994 g nebo i méně. Děkuji“
Mgr. Jiří Fröhlich: „Dobrý den, nebude. Výrobky balené výrobcem ČOI nekontroluje, kompetentní dozorový orgán je SZPI (Státní zemědělská a potravinářská inspekce).“