Chat

Mgr. Gabriela Bartošová
Záznam chatu ze středy 25. listopadu 2015
ANTIMONY: „V Čechách nepůsobíte - Vaše sdružení - jen Morava a Slezsko?“
Mgr. Gabriela Bartošová: „Naše organizace působí v rámci celé České republiky. "Morava a Slezsko" je součástí názvu, protože sídlo organizace je v Ostravě. Ostatní spotřebitelské poradny, které provozujeme v různých městech České republiky naleznete na našich stránkách www.sos-msk.cz“
KREVEL: „Spolupracujete s politic. stranami a politiky - Vaše SOS MS?“
Mgr. Gabriela Bartošová: „Ne nespolupracujeme s politickými stranami ani politiky. Jediná spolupráce, která kdy proběhla či může v budoucnu nastat je např. v rámci spolupráce při přípravě zákonů apod.“
InnerS: „Představila byste Vaše sdružení?“
Mgr. Gabriela Bartošová: „SOS MaS, z.s. je nezisková organizace hájící zájmy spotřebitelů. Pomáháme lidem s jejich spotřebitelskými problémy např. reklamacemi, smlouvami, které uzavírají s podnikateli, seniorům s odstupováním od smluv uzavřených na předváděcích akcích... Poskytujeme základní poradenství zdarma ať už osobní formou, telefonicky či prostřednictvím internetu. Věnujeme velký prostor prevenci, pořádáme besedy, přednášky a semináře ve školách, organizacích sdružujících seniory apod. Informace o dalších činnostech naší organizace máte možnost nalézt na našich webových stránkách www.sos-msk.cz“
Marie Nováková: „Objednala jsem si kusové záclony ve standartních rozměrech pro panelový byt i s našitím lemovky. Včera záclony přisly. Bohužel lemovka je našitá na jinou stranu než je vyobrazeno v katalogu. Bohužel ani kvalita záclony neodpovídá vyobrazení. Mohu tyto záclony reklamovat. Děkuji za odpověď. Nováková“
Mgr. Gabriela Bartošová: „Dobrý den, samozřejmě můžete tyto vady reklamovat, neboť zboží není ve shodě s kupní smlouvou. Pokud zboží neodpovídá popisu či vyobrazení v katalogu, máte právo žádat v rámci reklamace opravu nebo i výměnu, slevu a v některých případech, také odstoupení od smlouvy. Co se týče kvality materiálu, tu je z obrázku těžké rozpoznat, spíše bude záležet na popisu a složení. Nákup, kdy si objednáváte zboží z katalogu spadá také do kategorie distančně uzavřených smluv, a proto pokud Vám záclony nevyhovují vůbec, máte možnost od smlouvy odstoupit ve lhůtě 14 dní od převzetí zboží a zaslat je zpět.“
Hana: „Dobré ráno, mám dotaz ohledně reklamace na konkrétnním případě. 25.10.2013 jsme si koupili mixér, který jsme 4.12.2014 z důvodu nefuknčnosti poslali na reklamaci. Mixér opravili a 14 dní poté byl zaslán zpět na prodejnu, přičemž my jsme si jej vyzvedli 23.12.2014. Mixér se znovu pokazil po záruce 19.11.2015. Mohu mixér znovu reklamovat? Jednou již reklamovaný byl a nyní by to tedy mělo být "vyreklamování reklamace". Děkuji.“
Mgr. Gabriela Bartošová: „Dobré ráno, z uvedeného dotazu vyplývá, že dvouletá záruka měla normálně končit 25.10.2015. Vzhledem k tomu, že mixér byl reklamován, prodlužuje se záruka o tu dobu, kdy byl v reklamaci. To kdy jste si vyzvedli zboží není relevantní, pokud Vás prodejce prokazatelně informoval o možnosti si zboží vyzvednout dříve než 23.12.2014. Jestli, ale správně počítám, stejně by Vám doba 19 dnů navíc, kdy bylo zboží v reklamaci nepomůže, protože se Vám mixer pokazil 25 dní po záruce. S ohledem na to, že jste zboží zakoupili za účinnosti starého občanského zákona, vztahuje se na Vás tento právní předpis, kde byla zákonná dvouletá lhůta prekluzivní, tudíž po uplynutí této doby právo reklamovat propadlo.“
Leona: „Dobrý den - e-shop mi odmítl reklamaci, o které se domnívám, že je oprávněná. Jedná se o obuv a špatně uvedené velikosti v cm na stránkách e-shopu, velikost ve sutečnosti je o 0,5 cm menší a boty jsou mi malé, tudíž k ničemu. Majitel e-shopu se mi vysmál, pak mi nabídl výměnu za jiné zboží, ale ooboje poštovné si musím uhradit já. Já si dále trvala na svém - vrácení částky za boty + poštovné, on byl docela neomalený a tabulku špatných velikostí má na stránkách i nadále. JAK to vidíte Vy, prosím? Kdo je v právu?“
Mgr. Gabriela Bartošová: „Dobrý den, záleží na tom zda jste opravdu reklamovala nebo jste odstoupila od smlouvy podle § 1829 do 14 dnů bez udání důvodů. Jestliže jste odstoupila od smlouvy, pak právo na vrácení poštovného - za zaslání zboží zpět nemáte, pokud má prodejce tuto informaci na svých internetových stránkách. V případě, že jste reklamovala, pak máte právo na náklady spojené s reklamací. Jestliže Vám tedy nabídl jako způsob vyřízení reklamace výměnu bot za jiné, máte právo po něm žádat veškeré náklady spojené s reklamací.“
Hana: „Ještě dotaz k mixéru níže: Pokud by vada mixéru byla stejná jako ta již jednou vyreklamovaná a opravená, mám přeci právo na reklamaci, ne? Jednalo by se tedy o jakousi "reklamaci opravy" - vada byla již opravena, ale po roce se vyskytla vada stejná. Děkuji za vysvětlení.“
Mgr. Gabriela Bartošová: „Zboží můžete reklamovat opravdu jen po dobu 2 let, pokud Vám prodejce neposkytl záruku delší. I když se jedná o stejnou vadu, která se po roce zopakovala, nejedná se o reklamaci opravy, ale výrobku. Jestliže máte zájem, zkontaktujte nás osobně nebo prostřednictvím telefonu, rádi Vám vše vysvětlíme.“
Jan Čapka: „má žena má uzavřenou smlouvu z O2 na mobilni telefon kde mám ve smlouvě zatrženo,že nepožaduji automatické prodloužení smlouvy.před měsícem jsem požadoval o zrušení ženiny smlouvy a bylo mi nabýdnuto levnější tarif po měsíci jsem zjistil,že na ceně se moc nic nemění a tak znovu jsem požadoval zrušení telefonu,bylo mi zděleno,že smlouva po telfonickém hovoru byla změněna a bude i automatické prodloužení a ,že trvá do roku 2017 a pokud chci smlouvu zruši bude trvat 5 týdnu a dostanu pokutu 1300Kč,dále mi bylo zděleno,že po telefonu mluvili s moji ženou a ta jim to telefonicky potvrdila,ptal jsem se ji a ona mi tvrdí,že nikomu nic neslibovala protože chce telefon u O2 zrušit.z O2 mi bylo zděleno,že považuji věc za ukončenou,je nám 75 let a chceme změnit operátora kvuli vysoké ceně.Co máme dělat?Děkuji za odpověď Jan Čapka Děčín“
Mgr. Gabriela Bartošová: „Dobrý den, záleží zda můžete požadavek zákazu automatické prolongace prokázat. Doporučujeme zaslat písemnou stížnost na vedení společnosti, kde popíšete situaci, podložíte kopií smlouvy, kde je uveden zákaz automatické prolongace smlouvy... Od nynějška komunikujte zejména písemně, protože telefonicky nemáte možnost své námitky apod. prokázat. Pokud stížnost nevyřeší ve Váš prospěch, máte možnost se s podnětem obrátit na Český telekomunikační úřad. V případě dalších otázek nás neváhejte kontaktovat. Informace o poradnách a tel. číslech naleznete na www.sos-msk.cz“
Eliška: „Dobré ráno, ráda bych se Vás zeptala.Slyšela jsem, když si koupím jakékoliv zboží ne v místě bydliště a pojedu ho reklamovat například 40km, mám nárok na náklady cestovního?Děkuji E.Karabellova“
Mgr. Gabriela Bartošová: „Dobrý den, pokud musíte reklamovat zboží a reklamace je oprávněná, máte vždy právo na účelně vynaložené náklady spojené s reklamací.“
Miluše Pospíšilová: „Dobrý den, jak je to s vrácením mobilního telefonu, notebooku? Posílá prodejce na diagnostiku, jestli jsou v pořádku?“
Mgr. Gabriela Bartošová: „Dobrý den, prodejci jsou povinni Vám vrátit veškeré prostředky jestliže jste zboží vrátili. Tyto peníze musí vrátit ve lhůtě 14 dní od odstoupení od smlouvy. Pokud zjistí, že jste výrobek použili jinak než bylo nutné pro prozkoušení a Vy jste snížili tím hodnotu výrobku, mají právo po Vás požadovat rozdíl.“