Chat

speciální pedagožka

Mgr. Hana Otevřelová

Záznam chatu z úterý 1. září 2015

SK: „Je podle Vás v ČR práce speciálních pedagogů dobře hodnocena?“

Mgr. Hana Otevřelová: „Dobrý den, co odpovědět? Platy vychází z tabulek. Pokud si člověk tuto práci zvolí, musí s tím počítat. Určitě nezbohatnete.“

SK: „Jak vidíte roli osobních asistentů a asistentů pedagoga?“

Mgr. Hana Otevřelová: „Dobrý den, velmi pozitivně. Pokud je ve třídě 25 dětí a k tomu několik dětí, kteří mají nějaké oslabení, je podpora asistenta k nezaplacení. Hana Otevřelová zdraví“

SK: „Je dostatek knih, vysokých škol pro speciální pedagogy v ČR?“

Mgr. Hana Otevřelová: „Dobrý den, myslím, že knih není málo, vysokých škol také ne. Důležitější je nabízený obsah. Zdraví Hana Otevřelová“

Hanka Drobná: „Dobré ráno, máme 5 letého chlapečka, narodil se v červenci. Od 1 roku zná téměř všechna písmena, nejvíce ho baví matematika. Čísla přímo zbožňuje, jeho nejoblíbenější hračka mezi 2-3 rokem byla kalkulačka :-) Nosil si jí i jako talisman do školky, aby mu nebylo smutno. Nyní počítá už ve stovkách (120+260), před půl rokem se sám naučil číst, píše tiskacím písmem. Rád hraje hru Logix (princip sudoku), Logico Primo, klasické deskové hry. Jeho "obrázky" většinou obsahují samá čísla, ale už se začíná zajímat i klasickou kresbu ( nakreslé krásně postavu, dům, myš, strom, květinu). Na svůj věk je i hodně vysoký (126cm). Po sociální stránce je hodně ostýchavý, řekla bych, že si s některými svými vrstevníky špatně rozumí, ve školce má 3 kamarády, nemá rád změny a hlavně nerad prohrává ( v oblékání, kdo bude první u vrátek atd.) Je z toho vždy hodně hodně smutný, téměř se rozpláče. Paní učitelka nám naznačila, že by potřeboval ve škole asistentku, protože se nezapojuje do školkových aktivit, ve školce požaduje jen svůj hrneček (přitom doma je mu jedno, jaký hrnček či skleničku dostane). Přemýšlíme o odkladu, ale zároveň nevíme, co bude další dva roky ve školce dělat, když plynně čte a počítá na úrovni 3. třídy. Prosím, můžete nám napsat svůj názor. Předem velice děkuji a těším se na odpověď. Hanka Drobná Ps: už jsme objednaní do SPC“

Mgr. Hana Otevřelová: „Dobrý den, určitě je dobré, že jste objednaní v SPC. Tam získáte od psychologů a speciálních pedagogů doporučení, jak postupovat. Je důležité, aby bylo dítě zralé ve všech oblastech. Také je možné pro dítě vypracovat IVP - individuální vzdělávací plán. Ten se vytváří i pro nadané děti. Přeji Vám hodně úspěchů a dobré rozhodnutí. Hana Otevřelová“

Hanka Drobná: „Ps: nevšimla jsem si, kam chodí Vaše odpověď. Zde je pro jistotu e-mail: hankadrobna@seznam.cz :-) Děkuji a přeji hodně úžasných dětí ve škole a vše jen dobré. Hanka Drobná“

Mgr. Hana Otevřelová: „Dobrý den, odpověděla jsem a odeslala přímo Vám. Otázek je hodně, odeslané již nevidím. Pokud Vám nedošla odpověď, můžete mi ji, prosím, ještě připomenout? Moc děkuji, Hana Otevřelová“

Iva: „Vnouček jde dnes v 7 letech poprvé do školy.. Měl odklad, protože byl hračička a ač byl zapsán už vloni, nakonec se rozhodlo a chodil ještě rok do školky. Horší je, že když jsme se zeptali během srpna, jak se těší na školu, spolužáky, nové věci, řekl, že škola je nanic. Jinak upovídaný, chytrý, dosti šikovný (stavebnice zvládá, tvořivost) překvapuje těmito slovy. Myslíte, že ho škola chytne? děkuji za odpověď“

Mgr. Hana Otevřelová: „Dobrý den, dnes je teprve první den, takže neumím odpovědět. Ale určitě si o tom, co bylo ve škole povídejte, co kamarádi, družina... Co se mu líbilo, nelíbilo. Takové pravidlo je, nestrašit dítě školou, při úkolech domácích mu dávat podporu... Bude záležet na paní učitelce, aby ho vtáhla, aby zažil úspěch. Doma určitě chvalte za věci, které se mu ve škole i s kamarády daří. Hodně úspěchů přeje Hana Otevřelová“

Jana Svobodová: „Jak rozliším, zda je dítě "nevychované", či s poruchou soustředění. Obě děti, mají dysortografii, která se však projevuje pouze při větší zátěži (př. nástup do 1.ročníku 8letého gymn.). Na testech v poradně jsem již několikrát slyšela, že takhle hezký test paní psycholožka ještě neviděla.“

Mgr. Hana Otevřelová: „Promiňte, ale poslední větě nerozumím. Znamená to, že jste byli již na testech a výkon byl výborný (hezký test). Hana Otevřelová zdraví“

Jana Svobodová: „Ano, dnes je dceři 14 a synovi 9, u obou paní učitelky v 1.tř. upozorňovali na možný problém.“

Mgr. Hana Otevřelová: „Přemýšlím, jakou radu Vám dát. Zprávu máte, škola by z ní měla vycházet. Záleží na tom, jaké jsou ve zprávě doporučení, například prodloužení času při přijímacích zkouškách... To ale nevím, co ve zprávě je. Také existují způsoby a metody na posílení soustředění, koncentraci. Například FIE (určitě podrobnější informace naleznete na internetu). Je to metoda, která motivuje, podporuje soustředění... Dobré je, pokud máte nějaké pochybnosti, konzultovat s učiteli, výchovnými poradci.“

Eva B.: „Dobry den. Synovi se v 1. tride darilo, rychle se ucil. Ke konci sk. roku se vsak zacal horsit. Pani ucitelkou mu bylo vycteno, ze je zbrkly a nepremysli, coz je i pravda. Avsak pri kazdem cvicnem psani vynecha ve slove mimim. 2 hlasky. Od zacatku do ted si take plete d a b. Co by jste mi poradila ? Dekuji a preji hezky den“

Mgr. Hana Otevřelová: „Dobrý den, doporučila bych navštívit odborníka PPP (pedagogicko-psychologická poradna). Tam zjistí, jaká je příčina. Ta může být různá. Třeba záměny d x b - může jít o oslabené zrakové rozlišování zrcadlově otočených tvarů nebo o zkříženou lateralitu... To je potřeba zjistit. Z diagnostiky bude zpráva, doporučení pro školu i Vás, jak postupovat, jak oslabené funkce posílit. Příčinou může být také horší koncentrace, která je základem pro učení. Přeji Vám hodně úspěchů v dalším školním roce. Hanka Otevřelová zdraví“

Jana Svobodová: „zprávu pro dceru jsme dostali na 2 roky, při kontrole, padla věta o hezkém testu. Se synem jdeme na opakování testu příští týden. Bohužel i když se nemusí učit, patří k nejlepším ve třídě. Problém se u obou objevuji při výuce cizího jazyka. Nepovedlo se mi, naučit ho systematické práci, proběhnout si učivo po příchodu ze školy. Dceru jsem jednou chtěla vytrestat, řekla jsem jí, že v půl deváté večer se už básničku na druhý den učit nebude, že holt přinese pětku a ona přišla druhý den s 1*, za nejhezčí přednes, protože básničku recitovala jako třetí ze třídy. Já sama jsem zjistila, že se neumím učit a občas se mi pletou písmenka v textu až o svatém týdnu.“

Mgr. Hana Otevřelová: „Děkuji za upřesnění. V poradně bych určitě konzultovala to, co mi píšete, paní psycholožka nebo speciální pedagožka při osobním kontaktu s dítětem "uvidí" a posoudí lépe celou problematiku, kterou řešíte. Přeji hodně zdaru. Hana Otevřelová“