Chat

tiskový mluvčí ČOI

Jiří Fröhlich

Záznam chatu z pátku 7. srpna 2015

SK: „Propouští či nabírá v současnosti ČOI zaměstnance?“

Jiří Fröhlich: „Počet zaměstnanců ČOI se nijak zásadně nemění. V okamžiku, kdy někdo ze zaměstnanců skončí (například jde do důchodu nebo se rozhodne změnit zaměstnání), objeví se volná pracovní pozice na stránkách www.coi.cz v sekci "volná pracovní místa" a takové místo se následně obsadí nejvhodnějším kandidátem.“

SK: „Potřebovala by podle Vás ČOI pro lepší práci svoji - lepší legislativu?“

Jiří Fröhlich: „V tuto chvíli mají již zákonodárci připravenou novelu zákona o ochraně spotřebitele, která mimo jiné rozšiřuje kompetence České obchodní inspekce v boji proti nekalým prodejním praktikám (umožní pořizovat audiovizuální nahrávky, což by ČOI využívala v krajních situacích, předpokládá se především na předváděcích akcích, kde si spotřebitele vezmou prodejci stranou a tam je potřeba pořídit důkaz například o nekalých obchodních praktikách).“

Martin z Brna: „Dobrý den, objednal jsem si stěhovací firmu, která si za hodinu a půl práce naúčtovala 2 400 Kč a v ceníku mají uvedeno, že jeden pracovník stojí od 150 Kč/hod. a stěhováci mi naznačili, že částka za hodinu nemá strop. Od stěhovací firmy nemůžu dostat informaci, za co přesně si částku naúčtovali a by mi snad měli říci. Mám jen obyčejný doklad o úhradě. Mám se někam obrátit? Kamarádi mi říkají, že to bylo opravdu velmi drahé. (snad je to otázka na Vás, případně se omlouvám). Děkuji.“

Jiří Fröhlich: „Problémům s řemeslníky lze předejít výběrem solidní firmy (na základě referencí nebo doporučení, i když nebude nejlevnější, protože kvalitní práci je třeba zaplatit) a hlavně sepsáním co nejpřesnější smlouvy o dílo, v níž je uveden nejen výčet všech prací a použitý materiál, ale také cena za celé dílo odhadem (není-li možné ji stanovit přesně), a zejména termín dokončení, případně harmonogram prací, a to včetně např. smluvní pokuty za zpoždění dodávky díla, montáže… Důležité je také vědět (a mít ve smlouvě), kdo je dodavatelem prací a odpovídá za reklamace, následný servis apod. Obrátit se můžete osobně na nejbližší inspektorát České obchodní inspekce, případně elektronicky na e-podatelnu na stránkách www.coi.cz. V četných případech ale není možné kontrolu provést, neboť nebývá možné ověřit tvrzení stran, a tedy co kontrolovat – zejména pokud smlouva byla uzavřena velmi obecně, případně nebyla uzavřena vůbec. Rozhodnout v případě, kdy se strany nedohodnou, by musel soud, a to na základě žaloby poškozené strany. ČOI tuto pravomoc nemá.“

Petr Stehlík: „Dobrý den. Pokud si objednám zboží v "kamenné" prodejně, tzn. je to zboží, které na prodejně nemají vystavené a je pouze na objednávku, mohu ho při vyzvednutí po prohlédnutí odmítnout nebo vrátit (když mi nevyhovuje) jako např.při objednání přes internet ? Děkuji“

Jiří Fröhlich: „Dobrý den, v kamenné prodejně není možné využít odstoupení od smlouvy bez udání důvodu, jako je to u prodeje na dálku. Doporučuji se s prodejcem domluvit, pokud zboží nemá na prodejně, že si ho následně prohlédnete (až ho bude mít k dispozici) a k nákupu se rozhodnete poté, až zboží uvidíte a vyzkoušíte. Rozhodně neplaťte nic předem. Pokud to prodejce neumožní, obrátil bych se na konkurenci.“

Helena: „Jak v případě, kdy jsem tento týden 4.8. podepsala rezervační smlouvu na byt a rozmyslela jsem si to.Realitní makléřka v neděli odjíždí na dovolenou a tlačila mě do rychlého podpisu. Jak mám postupovat?Mám ještě šanci něco změnit? Peníze jsem za rezervaci ještě neposlala.Děkuji za odpověď.“

Jiří Fröhlich: „Pokud jste již smlouvu podepsala, záleží velmi na obsahu smlouvy (jaké tam jsou uvedeny případné storno poplatky a podobně). Na tento dotaz nelze odpovědět jednoznačně bez znalosti obsahu smlouvy. Doporučujeme ale všem spotřebitelům, aby smlouvy podepisovali vždy až poté, kdy se seznámí s obsahem smlouvy a kdy obsahu zcela rozumí.“

SK: „Co vše musí tisk. mluvčí ČOI zastat?“

Jiří Fröhlich: „Děkuji za dotaz. Tiskový mluvčí ČOI převážně komentuje veškeré aktivity České obchodní inspekce pro média. :-)“

Svatava: „Dobry den,objednala jsem si zboží přes internet,zaplatila přes učet.Využila jsem jejich nabídky na vracení zboží do 30 dní.Nyní se mnou vubec nekomunikují ani nezvedají telefony.Mužete poradit?“

Jiří Fröhlich: „Dobrý den, odstoupit od smlouvy bez udání důvodu můžete do 14 dnů bez udání důvodu. To udělejte písemně. Vzorový formulář pro odstoupení od smlouvy bez udání důvodu při nákupu "na dálku" naleznete například na webu ČOI http://www.coi.cz/cz/spotrebitel/prava-spotrebitelu/ a doporučujeme to odeslat prodejci písemně, pokud možno s dodejkou. Tím jste udělala ze zákona vše, co bylo třeba a pokud prodejce na takovou výzvu nereaguje a peníze nezašle, musíte spor řešit občanskoprávní cestou. ČOI může sice internetového prodejce zkontrolovat například na základě Vašeho podnětu a případně pokutovat, ale nemůže Vám pomoci k tomu, aby Vám vrátit peníze zpět. To může jedině soud na základě žaloby poškozené strany.“

Svatava: „Dobry den,objednala jsem si zboží přes internet,zaplatila přes učet.Využila jsem jejich nabídky na vracení zboží do 30 dní.Nyní se mnou vubec nekomunikují ani nezvedají telefony.Mužete poradit?“

Jiří Fröhlich: „Ještě doplním, že pokud prodejce se sám zaváže například v reklamě, že svévolně prodlouží možnost vrácení zboží až do 30 dnů, pak je tato lhůta pro něj závazná. Doporučuji pro případný soudní spor (viz odpověď níže) ještě navíc vytisknout si například internetovou stránku, kde prodejce uvádí, že spotřebitelé mohou vrátit zboží až do 30 dní.“

Ofnerová Jana: „Dobrý den, chtěla bych se prosím zeptat, zda má právo novinový stánek /v prostorách Kauflandu v Klatovech/ právo, při placení časopisů kartou, zákazníkovi oznámí, že musí zaplatit poplatek 3 Kč, jinak platit kartou nesmí a musí zaplatit v hotovosti. Děkuji a přeji krásný den“

Jiří Fröhlich: „Pokud jde o platbu bankovní kartou, přirážku si účtovat může, tato přirážka však nesmí přesahovat náklady, které mu v souvislosti s tímto způsobem placení vznikají. Důvodem, proč si takovou přirážku při platbě kartou prodejci mohou účtovat mohou je fakt, že existuje zákonná povinnost přijímat korunové bankovky a mince, žádná povinnost umožnit bezplatně platbu kartou není. Pokud tedy obchodník platbu kartou umožní a vznikají mu s tím určité náklady, může (ale samozřejmě nemusí) tyto náklady přenést na spotřebitele. To, že to většina obchodníků nedělá, aby "nenaštvala" zákazníky, je věc druhá. Musí ho ale o tomto poplatku za platbu kartou samozřejmě předem informovat. Ale, jak jsem již zmínil, prodávající nesmí po spotřebiteli v souvislosti s použitým způsobem placení požadovat poplatek převyšující náklady, které prodávajícímu v souvislosti s tímto způsobem placení vznikají. (§ 3 odst. 2 zák. 364/1992 Sb., o ochraně spotřebitele) Zjednodušeně řečeno tedy smí účtovat navíc pouze to, co mu strhává příslušná karetní společnost (VISA/Mastercard), případně banka.“

MICHAL: „Dobrý den, kontrolujete v hospodách i kvalitu piva a čištění trubek. Děkuji?“

Jiří Fröhlich: „Dobrý den, kvalitu potravin (tedy i piva) má v dozorové kompetenci Státní zemědělská a potravinářská inspekce, na kterou se v této věci můžete obrátit.“

Martina: „Dobrý den, reklamovali jsme kočárek. Na prodejně už jeden se stejnou závadou měli. Vrátili nám ho po čase s tím, že výrobce reklamaci neuznal, ale zadarmo závadu opravil. Působí to na mě dojmem, že si je výrobce vědom nekvalitního materiálu a tímto se chce vyhnout tomu, že při třetí reklamaci stejné závady, bychom jim chtěli kočárek vrátit a požadovali zpět peníze. Vzhledem k tomu, že jen vyměnili vadný díl za nový, je pravděpodobné, že se závada opět objeví. Jak máme při případné další reklamaci postupovat? Děkuji a přeji pěkný den.“

Jiří Fröhlich: „Pravidlo třikrát a dost neplatí při uplatnění práva z vadného plnění absolutně, ale za určitých podmínek ano. V ustálené soudní praxi platí, že právo na výměnu zboží (nebo na odstoupení od smlouvy z důvodu opětovného výskytu vady) můžeme uplatnit při oprávněné reklamaci třetí stejné vady, která byla již dvakrát opravována a znovu se vyskytla, ale do reklamačního protokolu je bezpodmínečně nutné uvést, že si přejeme reklamaci vyřešit tímto způsobem, tedy výměnou zboží za nové (případně vrácením peněz). Pokud i přesto Vám prodejce nebude chtít vyhovět, pak je jedinou cestou, jak se domoci svých peněz, je bránit se na soud a řešit spor občanskoprávní cestou.“