Chat

Martin Velek
Záznam chatu ze středy 15. dubna 2015
Leny: „Fotografoval jste z letadla, fotografujete z letadla?“
Martin Velek: „Asi jsem někdy obrázek udělal, rozhodně nejsem letecký fotograf a v dobách minulých nebylo focení z letadla povoleno.“
Leny: „Co si myslíte jako letecký publicista o navigační chybě - bombardování Prahy 1945 - zničení Emauz....“
Martin Velek: „Podle všeho to byl opravdu operační kiks - navigační chyba. A k bombardování Emauz mám bezmála osobní vztah - můj táta (ročník 1926) tehdy ležel v divizní nemocnici na Karlově náměstí a sestra ho hnala do krytu, což on prohlásil za zbytečné - že je to jako zatím vždycky jen planý poplach. Kryt, kam ostatní pacienti odešli, dostal stejně jako Emauzy přímý zásah a bylo tam 108 mrtvých...“
Leny: „Zajímáte se jako letecký publicista i o historii letectví?“
Martin Velek: „Velice, neb "historia magistra vitae" dějepis učitel života. A souvislosti letectví s politikou, válkou a podobnosti s dobami minulými jsou někdy až děsivé.“
L.M.: „Dobrý den pane Velek, jaký máte názor na velké vytížení letadel v sezoně? Například u letecké společnosti Travel Service mají letadla technickou pauzu několik málo hodin v noci.. Uvádím příklad - odlety z Brna od 5:00, letadlo se několikrát v Brně otočí a letoun se vrací příletem třeba až v 01:00 ráno. Je to bezpečné? Nehrozí nějaké nebezpečí kvůli vysoké vytíženosti letadla? Děkuji za odpověď Maier“
Martin Velek: „Pokud firmy dbají na předpisové kontroly, dělají vše jak se má, není důvod k obavám. Pozemní služby fungují 24 hodin denně 7 dní v týdnu, takže se na údržbu letadla běžně nastupuje v noci a pracuje se jak třeba. Když letadlo dosáhne předepsaných hodin nebo cyklů, proběhne příslušná revize a údržba, takže bych se opravdu nebál.“
Jiří: „dobré ráno, co znamená letecký publicista.“
Martin Velek: „Člověk, který o letadlech a létání píše, povídá do médií atd., tedy publikuje.“
Tereza: „Manžel se bojí létat,obavám se,že k moři nikdy nepoletime,bojí se pádu letadla. Já ho nepřesvědčim. Poradite mi jak na něj? Děkuji“
Martin Velek: „Nějakou lehčí otázku nemáte:-)? Mám bratránka v Kanadě, který létá pouze s největším odporem a ještě musí být důkladně opilý. Nevím, zda to je lék, moc to asi nefunguje, protože i tak se létání vyhýbá co může. K moři se naštěstí lze dostat i po zemi, doporučuji cestu vlakem, z níž nebudete zmlácení jako když jedete autem.“
Gery: „Fotite letadla? Jaké je největší letadlo na světě? Pro cestující i dopravní.“
Martin Velek: „Fotím, ale ne profi. Zatím největší fyzickými rozměry je Antonov An-225 Mrija, největší civilní svou kapacitou i rozměry je Airbus A-380.“
Jiří: „Dobré ráno, díváte se na letecké katastrofy na ČT2 když jste letecký publicista.“
Martin Velek: „Někdy ano“
Renáta: „Dobré ráno, nepracuje se na výrobě letadel, které by znovu dosahovala rychlosti concordu? Je škoda, že přeletět Atlantik za pět hodin je dnes již minulostí.“
Martin Velek: „Nadzvukové letadlo se vyvíjí, menší kapacitou i rychlostí.“
Martin Křelický: „Jaký máte názor na záhadu ztraceného letu Malaysia Airlines, který před rokem záhadně zmizel? Není to divné? Je možné, že přeletěl nad Maledivami (jak tvrdí někteří svědci), nebo se spíš jedná o "mlžení" a stroj byl sestřelen?“
Martin Velek: „Nic konkrétního nevím, je tam mnoho nelogičností, které poskytují prostor pro spekulace. Není mi jasné, na základě čeho Pentagon oznámil, že varianta severozápadní, vypočítaná stejně jako ta oficiálně sledovaná, na základě dopplerovského měření spojení letadla s geostacionární družicí, má být ignorována.“
Lucie V.: „Dobrý den, máme letět na dovolenou s tuniskou leteckou společností Nouvelair a já mám docela obavy. Přece jenom se jedná o arabskou společnost a já nevím, jestli mají letadla v pořádku?“
Martin Velek: „Nevím, jaká je to společnost, nic konkrétního Vám nemohu říci.“
Mila: „Dobry den! Pane Martine; letam velmi rada a casto..., ale mam jinou otazku. Prosim ; co si myslite o" smouhach" na obloze - a tzv: o c t o v a n i? Dekuji a preji krasny den!“
Martin Velek: „Kondenzační sledy za letouny jsou dány fyzikálně, zda někdo něco vypouští, jak soudí konspirační teorie o chemtrails, nevím.“
Jirka: „Proč jsou černé skříňky dvě, nemůže být zapisovač letových údajů a nahrávka hlasu v kabině v jedné skříňce.“
Martin Velek: „Asi proto, že nejdřív byly pouze zapisovače letových údajů a až později se přidal záznam zvuků z kabiny pilotů. A aby se nemusela již nainstalovaná zařízení rušit a nahrazovat, CVR (zapisovač hlasů v kokpitu) by prostě přidán.“
Iva: „Co by jste mi doporučil , abych neměla strach z letu . Už den předem nemohu spát a jsem v šileném stresu z letu . Lety se týkaji většinou přes oceán , ale i kratší trasy. Jde již i fóbii ? Děkuji a pěkné ráno“
Martin Velek: „Asi je to opravdu fobie, ale vzhledem k tomu, že nejsem psycholog, neptáte se správného, zkuste kontaktovat některého odborníka přes duše, ne přes letadla:-).“
Karel: „Jaké je Vaše srdeční letadlo druhé světové války?“
Martin Velek: „Nemám jedno, samozřejmě ta, na kterých létali naši na západě i východě, líbí se mi velice Thunderbolt, Mustang i třeba Heinkel He 219, ale u něj mi vadí ty háčky na kýlovkách. Krásných letadel je prostě spousta...“
Jiří: „Kolik lidí se přibližně vejde do Airbusu A-380.“
Martin Velek: „Záleží na uspořádání interiéru, v té nejhustší variantě myslím přes 800, zkuste se podívat do Wikipedie.“
Ema: „Jak uklidnujete v letadle lidi, kteri se boji“
Martin Velek: „Zkusím jim říci, že je to nejbezpečnější způsob, jak se dopravit z místa A do B, a vepředu sedí profíci.“
Vlaďka: „Dobrý den, existují nějaké léky, které se dají použít při cestě letadlem? Mám velký strach z létání a když někam letíme na dovolenou, tak si jí ani neužiji, protože celý pobyt myslím na to, že zpátky poletím zase letadlem.“
Martin Velek: „Bohužel Vám nedokážu kvalifikovaně poradit, je to mimo můj obor. Tradiční lék proti stresu je alkohol, můj kanadský bratránek létá pouze je-li "na plech" a stejně je v nepohodě. Takže nemohu než poradit specialistu přes duše, jsem spíš přes letadla :-)“
Tomáš Brhel: „Dobrý den, letos to bude 30 let od pádu letadla Inex Adria Airways v pražském Suchdole. Tato tragická nehoda ovlivnila životy mnoha lidí. Velmi mě mrzí, že do dnešního dne není na místě malý pomník nebo pietní místo, kam by se dali položit květiny, nebo zapálená svíčka. Myslíte si, že se s tím dá něco dělat? Myslím, že by bylo dobré o této tragédii natočit nějaký delší dokument (než jsou třeba Osudové okamžiky) a víc o neštěstí diskutovat. Jak vzpomínáte vy na tento osudný den neštěstí? Pěkný den.“
Martin Velek: „Bezpochyby můžete iniciovat/organizovat vytvoření nějaké skupiny prosazující postavení onoho pomníčku, natočení dokumentu atd., není to vůbec špatný nápad. Je to především na Vaší občanské aktivitě, "kam se síla napře, tam se svět pohne".“
majka: „Dobré ráno,kam jste letěl nejdál a kolik hodin?“
Martin Velek: „Do Saigonu (Ho Či Minova města), Boeingem 767 Vietnamských aerolinií a bylo to, pokud se nemýlím, něco přes 11 hodin. Vzpomínám s láskou na paní u výdeje letenek, která, když viděla mých 190 cm, vybrala sedadla u nouzového východu, kde jsem si mohl natáhnout nohy:-).“
majka: „Hezké ráno,kde a co jste vystudoval?Hezký den.“
Martin Velek: „Jak říkal moudrý Jan Werich, jsem obětí humanistické blbosti :-) - Akademické gymnazium ve Štěpánské, klasický obor - latinu, řečtinu, dějepis, pak abikurs na Jazykové škole Praha, zakončený státnicí z angličtiny, pak také pět let (při zaměstnání), na fakultě žurnalistiky UK. A celý život mne přitom baví i živí technika:-), jako řidiče náklaďáku, havíře, pilota větroně, redaktora L+K a šéfredaktora Pilota LAA či zaměstnance zahraničních telekomunikačních firem.“
Ladislav: „Zdravím, jaký máte názor na to, že současná civilní letadla plná moderní elektroniky pravděpodobně nejsou vybavena kamerovým systémem, který by umožňoval pilotům případnou vizuální kontrolu vnějšku letadla a dle seriálu ,,letecké katastrofy" zjišťují např zahoření motoru či jeho ztrátu, nebo jiné vizuální anomálie pouze z palubních přístrojů? Mám na mysli případ, kdy se přes klimatizaci do kabiny od hořícího motoru dostal kouř a na základě toho piloti omylem odstavili funkční pravý motor, protože se domnívali, že na jeho straně je pohon vzduchotechniky.“
Martin Velek: „Domnívám se, že letadla mají dostatek prostředků, které posádce spolehlivě signalizují potíže a závady. Jde o to, aby piloti byli dostatečně často vystaveni (byť jen simulovaným) krizovým situacím.“
Katka: „Dobre rano, zajimalo by me, jak casto letate se svoji rodinou a zda doporucujete lety i pro male deti. Dekuji“
Martin Velek: „létám málo, ale nemám s tím jakýkoliv problém, malé děti cestu v klidu prospí:-)“
Petr: „Jaké vám je "nejpohodlnější" letadlo pro cestování? Nepřipadá vám zcela nevhodné cestovat přes oceán boeingem 737 jako to dělá Travel Service pro české turisty? V cizině si z nás dělají legraci, protože jsme jediní, kteří létají takovou dálku tímto strojem, který je určen pro krátké a středně dlouhé cesty...“
Martin Velek: „Nejlépe jsem cestoval do Londýna v Tupolevu Tu-154M od ČSA. Místa pro nohy - pohoda, servis jak hrom, vynikající jídlo. Ale datum je holt jiné - 1988. Jinak šetření za každou cenu je odporné.“
Aleš: „Dobrý den, pane Velek velmi si vážím Vaší odbornosti a umění se vyjadřovat, což je pro vysvětlení odborných věcí laické veřejnosti moc důležité. Chtěl bych se Vás zeptat, jakou leteckou nehodu považujete ze svého pohledu za nejzajímavější z pohledu Vás jako leteckého odborníka. Mnohokrát děkuji za vaši odpověď.“
Martin Velek: „Nemám rád katastrofy, z lidského i odborného hlediska, i když paradoxně jsem v tv nejčastěji kvůli nim:-(. Obdivuji případy, kdy to podle všeho mělo dopadnout špatně, ale tím, že posádka uměla, to nedopadlo - asi nejmarkantnější je přistání na Hudsonu, ale jsou i jiné, nad kterými bych musel dumat a už se tady končí:-).“
Barbora: „Dobry den, nebojite se letat?“
Martin Velek: „nebojím“
Ivan: „Dobrý den pane Velku, kdo určí kudy poletí letadlo do cíle své cesty? Např. let Korean airlines Praha-Incheon létá třemi trasami. Dvě jsou přes Polsko a Bělorusko, jedna Polsko, Lotyšsko a Litva. Děkuji za odpověď a přeji klidné lety.“
Martin Velek: „nedokážu říci přesně, ale předpokládám, že to závisí na meteosituaci, vytížení letových cest a třeba i typu letadla“