Chat

římskokatolický kněz

P. Marcel Puvák

Záznam chatu z pátku 12. prosince 2014

d: „Kdo Vám je bližší Duka nebo Vlk?“

P. Marcel Puvák: „:)Tak osobně jsem nikdy neměl příležitost mluvit ani s jedním z nich, na druhou stranu jsou to oba velcí mužové, vůči kterým měl papež takovou důvěru, že jim svěřil úřad českého primase. To nás všechny upevňuje ve vědomí, že jsou to naši dobří pastýři. Pokud se jimi necháme vést, určitě půjdeme správným směrem.“

d: „Jaký máte názor na současného římskokat. papeže?“

P. Marcel Puvák: „Je přesně takový, jakého dnešní církev a dnešní svět potřebuje.“

d: „Proč jste se dal na dráhu kněze?“

P. Marcel Puvák: „Protože mě naplňuje kráčet společně s druhými vstříc velkým věcem. Byl to vnitřní hlas, který mě volal tímto směrem, a ač se to těžko chápe - i mně samému - nešlo tomuto hlasu říct NE.“

d: „Co si myslíte o dnešní KDU-ČSL?“

P. Marcel Puvák: „Mám za to, že každá křesťanská politická strana představuje snahu nabízet zodpovědný pohled na život, na rodinu, sociální problematiku apod. Každá strana je pak ve výsledku o konkrétních lidech, kteří ji tvoří. A tak i strana samotná bude nakonec taková, jací jsou její členové coby normální lidé.“

Marcela: „Jste velmi sympatický, věřím Vám. Prosím, poraďte. Vyrůstala jsem v katelickém prostředí, rodina mi dala vnitřní řád, ale stále nemám překročení do opravdové víry. Jak na to?“

P. Marcel Puvák: „To se bohužel nedá obsáhnout zde do několika řádek, ani to nepatří do veřejného fóra. Ozvěte se mi na marcelpuvak@yahoo.it. Díky za důvěru.“

mirek: „Podle vsech indicii zijeme na konci casu. Prozivame advent a zapalujeme temer 4.svici. podle 2 tesalonickym 2kap. A proroctvi daniolova jsme na konci casu.velka vzpoura a odpadlictvi krestanstva v celem svete davno nastal eucharistii se dava cim dal mensi vyznam,ohavnost na svatem miste uz povstala.je to kazde misto jako trun ktere patri svatemu Bohu. Dnes tam clovek posadil sebe.at uz srdce cloveka nebo svatostanek Buh uz tam pomalu nema misto...na svete je v soucasnosti asi 1500 modernich zjeveni. V nich se vola po jednom aby se clovek zbudil a pripravil na prichod Jezise. Navratil se k Bohu.proc se stale knezi tvari ze se nic nedeje a nejsou to prave oni kteri ukazuji na situaci kolem sebe? Proc pri eschatologickych ctenich v dobe adventu knezi bud nic k tomu nereknou nebo mluvi uplne o necem jinem?“

P. Marcel Puvák: „Víte, to je složité. Asi bych to takto nezevšeobecňoval, protože zrovna já ve svých kázáních (a nejenom) o tom poměrně často mluvím :) Ale vážně: biblická proroctví třeba číst jako trvalou výzvu, není to předpověď do nějaké konkrétní doby. V minulosti se taktéž děly různé ohavnosti a lidé si mysleli, že už se Pán Bůh na to nedokáže dál dívat a bude konec. Daleko větší důraz je třeba klást na osobní, než na poslední soud. Pozemský život je pro každého jednotlivce přípravou na okamžik, kdy budeme skládat účty z toho, co jsme na tomto světě prováděli. O tom ostatně jsou i biblická čtení v adventu: "Bděte...!"; "Připravte cestu Pánu, který přichází..." - přichází ke mně, resp. já jdu naproti jemu, jdu naproti onomu okamžiku, kdy se postavím před jeho tvář - tedy osobní soud po smrti - a na tak rozhodující chvíle je přece potřeba se náležitě připravit. Ale víte, komu to nevyhovuje, tak takovou ani vzdálenou přípravu na věčnost nepovažuje za důležitou.“

Tereza: „Dobré ráno. Já se musím zeptat: četl jste Dana Browna a jeho Šifru Mr. Leonarda? Co si o tom myslíte, respektive potřebují věřící kromě své víry také organizaci, církev, která oplývá skandály? Jak to vnímáte a neštve vás to? Děkuji moc za Váš odborný a zasvěcený názor.“

P. Marcel Puvák: „Zrovna Šifra Mistra Leonarda mě neštve; měl jsem svého času na toto téma několik přednášek, při nichž jsem poukazoval lidem na to, proč nestojí za to se tímto dílem zabývat. Mnoho jiných věcí mě však v církvi opravdu vytáčí. Nejhorší je pocit bezmocnosti, kdy jedinou "zbraní" proti systému je nekonečná trpělivost a ochota začínat při nápravě světa každý den od sebe. Není to snadné, ale jde to. Církev je přesto potřebná a úžasná, protože právě navzdory lidské slabosti to stále nějak funguje :) Protože je božská. A to mě fascinuje. A proto ji miluji.“

Jana: „Dobré ráno. Prosím, myslíte, že je slečna moderátorka Veronika naboso, nebo v silonkách? Děkuji.“

P. Marcel Puvák: „Naboso, jak se dívám; ale proč, to není dotaz pro mě :-)“

mirek: „Dekuji za odpoved.budu nad tim premyslet.tejne se ale nemuzu vyhnout presvedceni ze i kdyz proroctvi mohou byt vyzvou trvalou, tak jednoho dne musi dojit k jejich naplneni.kdy se to ma stat, tak na to jsem narazel.odpadlictvi a vzpoura byli tu a tam znesveceni taktez ale nikdy ne vseobecne globalni. I kdyz tu a tam bylo tak vzdy byl z Boha respekt a svet se nedivil ze by mel v Boha verit. Dnes naopak byli velke rozpaky v europarlamentu pri navsteve papeze Frantiska jestli ho tam trpet nebo ne a vubec umistit kriz bylo nemyslitelne. Kdyz uz se pomysli na nejake nabozenstvi, tak spis jako na osobni filosofii jedincu. Dnes je normalni Boha nebrat vazne, stydet se za Nej.a to jsou indicie. Tim vsim nerikam ze ma clovek naplnovat vyzvy evangelia a byt dobrym clovekem ale soustreduji se v teto diskusi na eschatologicky advent.diky za Vas cas.“

P. Marcel Puvák: „Tak, tak: bdít - jak praví Písmo - a ten, kdo bdí, nebude ničím zaskočen. Advent je opravdu o tom. Ostatně, Kristus se jednou už narodil, takže čekat na "narození Krista", jak se říká, je dosti málo. Ale spíše je třeba dávat pozor, abychom nebyli překvapení, až se zmiňovaná proroctví naplní do krajnosti.“

martin: „Dobrý den chtěl bych se zeptat. Proč církev má takové majetky? Přece v bibli to tak není dáno .“

P. Marcel Puvák: „Ty majetky - ale pozor, ono to je zavádějící, protože ve velké míře z toho majetku není žádný bezprostřední užitek - jsou nezbytné proto, aby církev mohla dělat, to co dělat potřebuje. Nic nelze dělat ze vzduchu ani z vody, a pokud máte povědomí, co vše kromě sloužení mší církev dělá, tak mi dáte za pravdu, že bez hmotných statků - finance, zázemí apod. - to nelze. Nehledě na to, že z valné části se jedná o majetek historické hodnoty, o který je třeba "jen" pečovat jako o dědictví našich předků. A nemyslím si, že by církev byla špatný či nezodpovědný hospodář, na rozdíl třeba od takového státu nebo některých jednotlivců v naší společnosti...“

Ála: „Dobré ráno, jsem protestantka a proto Vám musím napsat, že jste moc sympatický bráška a že moc hezky mluvíte. Jsem ráda, že nás spojuje Pán Ježíš. Přeji Vám požehnaný a radostný čas !“

P. Marcel Puvák: „Díky, já taky znám několik vynikajících lidí jiného vyznání. Je to o lidech, ne o víře :-) Pěkný zbytek adventu.“

Jaroslav: „Chvála Kristu. Chtěl bych se Vás zeptat, jestli je několikaleté členství v bývalé KSČ důvodem k exkomunikaci z římskokatolické církve.“

P. Marcel Puvák: „Víte co, přiznám se, že na to neumím fundovaně odpovědět. Řekl bych, že ne, že se spíše klade důraz na pokání, které má dělat každý z nás za hříchy, jimiž urazil Boha a ublížil druhým.“

martin: „Dobrý den jsem věřící . Bohužel mi přístup církve jako takové nelíbí. Proč k věříte člověk potřebuje takové chrámy majeteky nemá spíš žít více ve skromnosti? Píše to v bibli tak proč se tím církev neřídí?“

P. Marcel Puvák: „Mohu Vás ujistit, že naprostá většina kněží a věřících žijí ve skromnosti. To, co někoho "dráždí", nepatří přece nikomu konkrétnímu. To, že to spravují konkrétní lidé, je něco jiného, ale to přece ještě neznamená, že jim to patří, vždyť mnohdy jsou to dokonce věci (zlaté předměty, historické budovy atd.), na které se lze akorát tak jenom dívat. Ani je neprodáte, protože vám to památkáři nedovolí, a zplundrovat je by bylo projevem velké nezodpovědnosti a neúcty vůči předkům, kteří to vyrobili, s oběťmi postavili a nám nechali, aby to sloužilo všem. A pokud jde o Bibli, ta - alespoň u katolíků - jednak není jediným "manuálem" pro život křesťana, a jednak Bible nebyla napsána před dávnými věky proto, aby definovala logistické parametry všedního života. Často je nezbytné řešit věci v širších souvislostech a ukrývat se v takových chvílích za Bibli je příliš zjednodušené.“

Katka: „Dobré ráno, jsem katolička, ale mám čistě světský dotaz...dodrzujete lidové vánoční zvyky?Můj prastrýcem byl kněz a dodržoval je spolu s námi (Rudolf Vašíček, TJ). Přeji Vám požehnané svátky.“

P. Marcel Puvák: „Vždyť to je přece krásné, ty naše vánoční zvyky. I kněz je a má být v prvé řadě člověkem. Jinak by byl podivínem. A že jich je :-P“

Hanka: „Dobrý den,ja se chci zeptat zda se muzu jit kdykoliv podívat do kostela?a zda tam je vždy kněz nebo sestra?“

P. Marcel Puvák: „Samozřejmě, hlavně aby byl kostel otevřen. Často jsou totiž zavřeny, aby nepokoušely ty, kdo mají nečisté úmysly. Kněze nebo řádovou sestru - pokud vůbec v daném městě či obci sestry žijí a působí - lze v kostele najít přede mší, během bohoslužeb a krátce po nich, jinak je lépe kněze vyhledat na faře, kde si s Vámi rád popovídá.“

Jana: „Dobrý den, odkdy se u nas ji kapr ? Na štědrý večer?“

P. Marcel Puvák: „Odkdy, to netuším, to asi ani není dotaz pro kněze. Kapr jako ryba se jí ovšem proto, že až do reformy koncem šedesátých let byl na Štědrý den přísný půst. Tím se myslel půst od masa teplokrevných zvířat, jak platí dodnes na Popeleční středu a Velký pátek. Rybí maso bylo tudíž dovoleno, neboť ryba má studenou krev. Ex-post se pak v kaprovi začala hledat symbolika, vztahující se k třeba šupinám a podobně. Nicméně půst už dnes není povinný a tak každý sní to, co má nejradši. Mimochodem, jíst na Štědrý večer něco, co mi je odporné - to by asi nebyly Vánoce :-) Já osobně taky kapra moc nemusím :-)“

Dana: „A kde jsou ty fary?ja bych si popovídala s knezemrada“

P. Marcel Puvák: „Fara je u každého farního kostela - je to zkrátka dům, kde bydlí kněz, a kde je zázemí pro farní akce, včetně farní kanceláře. Každý kněz ovšem spravuje více kostelů najednou, ale bydlí pouze v jedné z vesnic. Je třeba si zjistit, kde bydlí kněz, který slouží mše v kostele nejblíže Vašemu bydlišti, a s důvěrou jej vyhledejte. Zpravidla u každého kostela je vývěska s ohláškami a adresou a kontakty na kněze.“

Alena: „dobre ráno, četla jsem knihu od Vassuly Ryden, která přijímá poselství od Boha a dalo mi to smysl proč chodit do kostela, znáte tato poselství?ja si myslím, že kdyby o tom lidé více věděli, tak by se naplnily prázdne kostely.dříve jsem ničemu moc nerozuměla, z kazaní jsem si nic moc neodnesla, obcas jsem slyšela o politice o filosofii ale když jsem četla ta poselství, slyšela jsem konečně že Bůh je tady“

P. Marcel Puvák: „Tato poselství jsem nikdy nečetl, ale vím o nich. Myslím, že je to jistý druh spirituality, a pokud Vám vyhovuje, je to fajn ;-)“

Anna Východní Čechy: „Otče Marceli, jsem pravidelna divačka křesťanské televize a sleduji ráda Vaše komentování z Vatikánu spolu se sestrou Němcovou. Jsem technický antitalent a dovoluji si zeptat se, jak jste se vyrovnal a zvládl všechny ty technické vymoženosti a nutnosti potřebné k dobrému přenosu i ke komentování?“

P. Marcel Puvák: „To já jsem technický antitalent taky. Naštěstí máme při sobě kameramany, vysílací techniky, zvukaře apod., takže my se můžeme soustředit na to, co potřebujeme. Oni zajišťují ten zbytek.“

martin: „Samozřejmě chápu vaši odpověď ale otázka není směrována na restituci. Hodně majetku církev má z dob inkvizice krizových výprav desatku atd nic nebylo získano práci . Neměla by církev působit míň megalomansky jako je tomu 2tisíce let? Otázka je směrována na to že v bibli je věřící vyzýván k skromnosti , přitom u církve tom tak není tak se ptám proč církev nežije skromneji.?“

P. Marcel Puvák: „Měla by působit méně megalomansky, papež František to myslím ukazuje všem duchovním, že nikdo není tak skromný, aby nemohl být ještě skromnější. Nerozumím, proč jste přesvědčen o tom, že církev nežije skromněji, co konkrétního máte na mysli. Prosím, rozlišujme jednotlivce, a církev jako takovou, jíž je členem každý pokřtěný, nikoli pouze papež, biskupové a faráři. Jestli nějaký jednotlivec žije v osobním (!) luxusu, tak za to se snad bude zodpovídat na Božím soudu on sám. A budovy či bohoslužebné zlaté předměty? Přijďte ke mně na návštěvu (farnost Dětmarovice na Karvinsku), a názorně Vám ukážu, jak to funguje. Není to nic ve zlém, ale nemá smysl diskutovat o něčem, co člověk nevnímá v širších souvislostech a dokud si na to nesáhne "vlastní rukou".“