Chat

pedagožka

Jana Hrázská

Záznam chatu z pondělí 15. září 2014

dm: „Je české školství v rozkladu a chce to více financí?“

Jana Hrázská: „Dobrý den Nemyslím si, že by vše bylo o financích. Konkrétně alternativní školy jsou často nestátní a jako takové mají méně dotací, než školy státní (školné obvykle padne na nájem, energie a další provoz a pro lepší dostupnost se školy snaží držet školné co nejníže). To, co třeba naše škola nabízí navíc, je přístup učitelů a ten nic navíc nestojí. Problémem pro zvyšování kvality školství je spíše aktuální situace na MŠMT - např. legislativní změny, které přichází s panem ministrem a směřují dle mého názoru spíš zpět (další snižování dotací nestátním školám, komplikace vůči lesním školkám, nově třeba možnost umisťovat do zvláštních škol děti s normální inteligencí atd).“

dm: „Kdysi někdo vydal knihu Nebezpečí jednotné školy - znáte ji?“

Jana Hrázská: „Neznám.“

dm: „Co si myslíte o domácím vyučování místo klasického chození do školy a co o církevním školství?“

Jana Hrázská: „Myslím si, že čím více plurality (čím širší nabídka možností), tím větší možnost výběru... rodiče už sami dokáží odlišit kvalitu a svým výběrem mohou přimět horší školy k nějakému vývoji. Domácímu vzdělávání fandím - přinejmenším rodiče zapsaní v naší škole jsou všichni do jednoho zodpovědní vzdělaní lidé, kteří vědí dobře proč a jak chtějí své děti vzdělávat (i za cenu nepohodlí, které jim to přináší, protože rodina zůstává často bez jednoho příjmu apod.).“

Milan: „Dobré ráno, chci se zeptat jestli jsou alternativní školy hrazeny státem nebo jsou to soukromé objekty? A může si alternativu dovolit průměrná česká rodina se třemi dětmi? Děkuji za odpověď a přeji hezký den“

Jana Hrázská: „Nestátní školy mají cca 60% dotací oproti školám státním. Dotace z MŠMT jdou obvykle na mzdy a provozní náklady hradí rodiče formou školného. Čili záleží jaká je výše nájmu v dané oblasti. My máme ve školce a ve škole několik rodin se třemi dětmi - školné je 1600 Kč měsíčně, což skutečně pokryje jen opravdu nejnutnější náklady. Stává se, že rodičům se zpočátku i tato částka zdá vysoká, ale po čase zjistí, že to stojí za to a přispějí nakonec i nějakým darem navíc. Existují i školy s vysokým školným, které mohou být ziskové, ale ty jsou výrazně v menšině.“

iva: „Je u nas schválené učit děti doma?nebo musí ze zákona nastoupit do základní školy?díky“

Jana Hrázská: „U nás je možné učit doma děti na prvním stupni ZŠ se dvěma podmínkami: jednak rodič musí doložit, že má přinejmenším středoškolské vzdělání s maturitou a jednak musí zajistit zprávu z pedagogicko-psychologické poradny, kde je napsáno, že PPP nemá námitek proti tomu, aby dítě bylo vzděláváno doma. Jinak dítě nemusí učit přímo rodič - může to být kdokoli, s kým se rodič domluví, klidně i najatý učitel. Domácí vzdělávání je u nás povoleno i na druhém stupni, jen s malinko přísnějšími podmínkami - např. vzdělání musí být minimálně bakalářské.“

Luděk: „zdravím, koukám na televizi kde jste právě předvedla pomůcky což mě zaujalo.. kolik je potřeba učitelů učitelek na běžnou třídu dětí pokud tedy pracují samy? a kolik dětí je konkrétně ve vaší škole? díky za odpověď“

Jana Hrázská: „Dobrý den Od 1. 9. působím v úplně nové škole, kterou jsme založili v Chrudimi (MŠ a ZŠ Na rovině v Chrudimi) a začínáme s 25 dětmi ve věkově smíšené třídě ve školce a s 23 žáky ve věkově smíšené třídě ve škole (máme pohromadě děti od prvního do šestého ročníku a dvakrát týdně dochází navíc dvě předškolačky). Na matematiku a češtinu jsme dvě učitelky naráz (děti si samy volí, zda se ten den budou věnovat matice nebo češtině a podle toho jdou buď ke mně nebo ke kolegyni do třídy vybavené pro jednu nebo druhou oblast. Na ostatní předměty jsme vždy jen jedna učitelka, s tím, že máme ve třídě i děti integrované, takže k nim máme asistentku. Dál je u nás zapsaných 35 dětí v domácím vzdělávání. Protože stejným způsobem učím už několik let, mám zkušenost i s méněčetnou i vícečetnou třídou a myslím, že při práci s pomůckami může jedna paní učitelka "zvládnout" asi 14 - 16 dětí. Vícečetnou třídu já osobně považuji za sociálně přínosnější, ovšem je třeba mít na paměti, že jde zároveň o celkový počet dětí ve škole. Nemáme zájem stát se školou o 500 dětí, naše kapacita je 60 žáků a je to proto, abychom zachovali rodinné prostředí, minimalizovali možnost šikany a neztratili přehled o tom, jaké jsou a co potřebují jednotlivé děti.“

Záboj: „Ahoj, píšeš, že nestátní školy mají 60% dotace ale že to nevadí, že úsilí učitelů navíc nic nestojí. Co na to říkají učitelé, dokážou za podprůměrné platy pracovat dlouhodobě? Jaká je vůbec situace, je dostatek pedagogů, kteří jsou ochotní investovat do přípravy a zvýšeného úsilí pouze ze své vnitřní motivace a obětovat i svůj životní styl?“

Jana Hrázská: „Doufám, že dostatek učitelů je - respektive podle toho, jak roste počet alternativ, to tak vypadá. Nicméně snažíme se získávat prostředky i z jiných zdrojů - aktuálně například čekáme na výsledky grantu na asistentky. Bohužel nám nevyšel grant přímo na mzdu druhé učitelky ve výuce, ale budeme to zkoušet dál. Rozhodně bych ráda (a asi každý zřizovatel nestátní školy), aby naši učitelé byli dobře zaplacení, protože práce, kterou odvádějí, je skutečně nadstandardní. Nakolik se to podaří, uvidíme...“

martina: „souvisí s alternativních vzděláváním i alternativní životní styl a strava ve škole? máte nějaká kritéria podle kterých nabíráte děti do školy nebo prostě kdo si zaplatí, ten u vás může být?“

Jana Hrázská: „Dobrý den Někteří rodiče dětí z alternativ by možná za alternativní mohli být označeni, ale každý v něčem jiném. Kdyby si volili alternativní školu kvůli tomu, že je alternativní nebo proto, aby vypadali alternativně, časem by se ukázalo, že to takhle nemůže fungovat. Podle mého názoru si rodič musí školu vybrat kvůli konkrétním kritériím, jako je například menší počet žáků ve třídě, metoda výuky apod. S každým rodičem, který se k nám chystá dát dítě, mluvíme o tom, jak výuka probíhá a co může očekávat. Stává se, že u někoho mám pocit, že hledá něco jiného, než co nabízíme, a pak se takovým rodičům snažím vysvětlit, proč bychom pro ně nebyli dobrou volbou. Nepřijmeme tedy každého, ale ne proto, že bychom si vybírali děti - vybíráme rodiče.“

Jarmila: „Dobrý den, paní učitelko. Učím v MŠ děti věková skupina 4 roky. Zajímám se o výukový program "Začít spolu", kde mohu získát informace (seminář). Knihy jsem již přečetla. A je tento typ výuky vhodný pro moji třídu (čtyřletých dětí)? Děkuji za odpověď. Jarmila Horská“

Jana Hrázská: „Dobrý den Pokud vím, probíhaly každé léto tzv. letní školy zaměřené právě na program Začít spolu. Nevím teď z hlavy, kde to na internetu hledat, ale nejspíš na stránkách Step by step (nebo zkusit zadat "letní škola začít spolu"). Možná tam bude i jiná nabídka kurzů v dřívějším termínu. Hodně bych ale doporučila návštěvu nějaké jiné školky nebo školy, která program uplatňuje, protože vidět běžný provoz a probrat s paní učitelkou praktické věci, je velmi přínosné. V žádné školce Začít spolu jsem nikdy nebyla (navštívila jsme pouze několik základních škol), myslím, že program Začít spolu byl primárně určen pro první stupeň, ale dokážu si představit, že mnoho z toho, co jsem viděla, lze ve školce uplatnit.“