Chat

PhDr. Danuše Matýsková
Záznam chatu z pondělí 1. září 2014
Eva: „Dobrý den,máme problém s paní učitelkou.Syn půjde do 3.třídy a od 1.třídy dostává poznámky.Třeba že je nepozorný,nebo že někomu ublížil,nebo lhal.Naposledy v družině,kdy paní družinářka řešila problém s p.učitelkou.Myslela jsem si,že mé návštěvy ve škole a rozhovory s p.učitelkou budou mít nějaké řešení,ale naopak se situace přiostřila,mačká ho za bradu a tahá za triko a většinou další poznámka,kdy chce podpis od obou rodičů.Kolikrát jsem jí říkala,že děti se mají do školy těšit a i ty největší lumpy by mněla občas pochválit.Nato se mi vysmála,kolik má zkušeností.Děti které více zlobí sedí v lavici sami.Učitel bez trpělivosti,vcítění se do problémů dětí a bez lásky nemá ve škole co dělat.Rodiče také chodí unavení z práce,nebo ve své profesi se musí ovládat,chovat se profesiálně.Když si děti ubližují,je to špatně,ale mněla by p.učitelka najít kompromis pro obě strany a snažit se třídu stmelit,ale bohužel.A když ještě přijde někdo s rodičů si stěžovat,že náš syn někoho štípl,už nepátrá potom proč?Děkuji předem.“
PhDr. Danuše Matýsková: „Dobrý den. Děkuji za dotaz. Je vidět, že situace vás opravdu trápí a nový školní rok ve vás vyvolává obavy. Je určitě dobře, že jste se snažila řešit problém přímo ve škole. Pokud by se situace opakovala i v letošním školním roce, obraťte se ve škole na výchovného poradce případně se obraťte společně se školou na spádovou pedagogicko-psychologickou poradnu. Věřím, že se vám společně podaří najít východisko. Držím vám palce. D. Matýsková“
DAYD: „Co lze zlepšit na práci ped psych poraden?“
PhDr. Danuše Matýsková: „Dobrý den. Děkuji za dotaz. Je však dosti obecný a určitě bych si netroufla (ani k tomu nemám pravomoc)odpovídat za jiné poradny či jiné kolegy. Samozřejmě na každé práci se dá něco zlepšit. Třeba materiální zabezpečení, osvojování si nových diagnostických a poradenských metod a přístupů... Pevně věřím, že všude, kde jsou úmysly něco zlepšit, se to bude dařit. I u mě samotné :-)D. Matýsková“
DAYD: „POškodili podle Vás někte. ped. psych poradny někoho?“
PhDr. Danuše Matýsková: „Dobrý den. Děkuji za dotaz. Není však z něho zřejmé, jaké poškození máte na mysli. Smyslem práce PPP je hledat (společně s klientem, rodičem, školou) ty nejvhodnější podmínky pro individuální rozvoj každého žáka a studenta. Péče PPP probíhá vždy na vyžádání a se souhlasem rodiče, s rodičem se pak všechny závěry a doporučení podrobně konzultují, rodič má možnost se zeptat na vše, co ho zajímá. Má-li nějaké pochybnosti či další dotazy, může si kdykoli domluvit další konzultaci. S pozdravem D. Matýsková“
Jana: „Dobrý den paní dr. má sestra má 6 letého chlapce, dneškem nastupující do ZŠ. Je to chlapec myslím, že bezproblemový, samozřejmě má své vrtochy jako každé dítko. Problém je spíš v tom, že jeho matka, ho celou dobu vychovává sama, neměla štěstí na partnery. Nyní si ovšem našla ženu jako partnerku. Chlapec ji zatím vnímá jako tetu, časem určitě zjistí že to je víc než teta. Mám strach, aby to chlapce nijak neovlivnilo, samozřejme ne sexualitu ale spíše psychiku. Okolí lidí a dětí kolem něj může mít určitě nejaké důsledky, např., že se mu mohou děti posmívat. Měla by mu sestra teda nějak vysvětlit co je mezi ní a její partnerkou?“
PhDr. Danuše Matýsková: „Dobrý den. Děkuji za dotaz a za důvěru. Je vidět, že na sestře i synovci vám záleží. Dělat si starosti dopředu však může být ošidné, nevědomě tím můžeme začít naplňovat negativní očekávání. (Pozn. Totéž ale naštěstí platí i v případě pozitivních očekávání.) Je také důležité, jak celou situaci vnímá právě sestra i její syn. Pro každé dítě je důležité, aby vyrůstalo v láskyplném a podporujícím prostředí, mezi lidmi, kteří ho mají rádi a věří mu. Kolem chlapce jsou v rodině jistě i další dospělí lidé včetně vás, prarodičů, dalších příbuzných. Pokud by matka chlapce měla nějaké pochybnosti či potřeby celou záležitost konzultovat, může se obrátit na odborníky v Rodinné poradně či na klinického psychologa. S pozdravem D. Matýsková“
DAYD: „KOlik je v ČR ped psych poraden?“
PhDr. Danuše Matýsková: „V každém (bývalém) okresním městě sídlí PPP, která má svou "spádovou" oblast (mateřské, základní a střední školy).“
Hana: „Dobrý den, chtěla bych se zeptat - máme poměrně chytrého syna, narozeného v říjnu a přemýšlíme, zda ho poslat do školy v 6.roce věku - nebo máme dát odklad??? Obávám se totiž, že když dáme odklad (kvůli věku) ... bude potom umět už "mnoho" - ve škole se bude nudit, zlobit atd. (protože kromě toho, že je velice chytrý, tak je i velice živý) :) :) :) Vím, že o tom nerozhodujeme my - ale pokud bych zažádala o přezkoumání v PP poradně - bylo by to asi možné - ale zajímá mě - jestli je to správné, či nikoliv vzhledem k dítěti. Děkuji.“
PhDr. Danuše Matýsková: „Dobrý den. Děkuji vám za dotaz. Vzhledem k datu narození vašeho syna tedy zvažujete předčasný nástup chlapce tzn. ještě před dovršením šesti let. (Povinnost jít k zápisu má dítě, které dovrší šesti let do 31. srpna, tedy ještě před nástupem do 1. třídy.) Každé dítě je individuální, takže nelze vyvodit nějaký jednoznačný názor či doporučení. Co je dobré pro jedno dítě, nemusí být dobré pro jiné. Určitě bude vhodné poradit se v PPP, zjistit také názor dětského lékaře, mateřské školy. Přeji vám dobré rozhodování a pěkný den. D. Matýsková“
Lenka: „Zdravím p.doktorko, prosím o radu. Mám 6.letého vnuka. Do 1.tř. má odklad. Byl předčasně narozený, alergik, často nemocný. Jinak je to bystrý, šikovný klučina s bohatou slovní zásobou, ale nechce se učit. Když je se mnou, snažím se učit zavazovat tkaničky, nakoupila jsem knížky pro předškoláky, ale všechno vyzkouší jednou a hned ho to nebaví. Při hře vymýšlí stále něco nového, nevydrží u jedné. Co dělat, aby se tzv. chytil? Děkuji a přeji hodně úspěchů.“
PhDr. Danuše Matýsková: „Dobrý den, již jsem jednou odpověděla, ale je možné, že se odpověď nějakým mým pochybením nezobrazila. Proto ještě jednou stručně. Je vidět, že vám na vnoučkovi opravdu záleží. Zkuste u něho formou hry a krátkodobých aktivit rozvíjet pozornost. Mnohé materiály pro předškoláky obsahují i krátké úkoly (bludiště,hledání rozdílů, vybarvování...), pexeso nemusíme hrát se všemi kartičkami... Píšete, že chlapec má odklad školní docházky. Rodiče chlapce se tedy mohou obrátit na odborníka, který s chlapcem pracoval a zná ho. Ten může doporučit vhodné způsoby rozvíjení zatím nezralých oblastí. Přeji vám hodně společné radosti. D. Matýsková“
Markéta: „Dobré ráno p.doktorko, prosím o radu. Dcerka 6 let odmítá chodit do školky kvůli chlapečkovi, kterému bylo ve školce špatně (jakoby se mu chtělo zvracet) , dcerka to viděla a od té doby odmítá jít, že jí bude také zle, bude zvracet apod. Stále se ptá zda chlapeček ve školce bude a jestli mu bude zle. Když chlapeček ve školce není je vše v pořádku. Problém nastal asi v květnu. Děkuji Vám za odpověď Přeji pěkný den Markéta“
PhDr. Danuše Matýsková: „Dobrý den. Děkuji za dotaz. Zkuste zjistit (možná jste tak už učinila), jak na celou situaci pohlíží paní učitelka, jak Vaše dcerka zvládá jiné situace. Chápu, že Vás tato záležitost trápí. Někdy se stává, že čím více se problémem zabýváme, tím ho ještě posilujeme. Možná by nebylo od věci zaměřit pozornost jiným směrem a zaujmout dítě tím, co ho těší a nestresuje. Neznamená to problém pomíjet, pokud o něm dítě chce mluvit, tak ho samozřejmě vyslechnout, uklidnit... Pokud by se situace nelepšila (nebo se nějak vyhrocovala), obraťte se na PPP nebo dětského klinického psychologa. S pozdravem D. Matýsková“
Zlata: „Dobrý den, chtěla bych se zeptat, když jsem já jako školní dítě trpěla dyslexií, je možné že tím bude trpět i moje dcera? Dědí se tyto poruchy od rodičů? Děkuji za odpověď a přeji hezký den.“
PhDr. Danuše Matýsková: „Dobrý den. Děkuji za dotaz. Poruchy typu dys- se skutečně někdy vyskytují v rodové linii. Ale nemusí to být pravidlem. Přeji vám i vašemu dítěti radost z poznávání nového - a pokud by se ve čtení objevily nějaké potíže, obraťte se po poradě s paní učitelkou na nejbližší PPP. Přeji hezké dny. D. Matýsková“
EVA: „Paní doktorko, je běžně, že studnt má 4x do týdne vyučování od 7 hodin ráno a pátý den od 8 hodin do 16 hodin. Neohrozí to zdravotní stav či psychiku dítěte v pubertálním věku a soustředěnost na učení, protože se musí denně přípravovat na další výuku. Děkuji“
PhDr. Danuše Matýsková: „Dobrý den. Děkuji za dotaz. Organizace středoškolského studia je v kompetenci příslušné školy. Součástí denního rozvrhu jsou i přestávky, pauza na oběd, někdy i "volné" hodiny. Konkrétní rozvrh může být pro někoho zátěžový a ohrožující, jiný ho zvládá bez problémů. Proto je nezbytné vždy řešit konkrétní případ. Rodiče či student sám (pokud je zletilý) mohou kontaktovat PPP a tam celou situaci a denní režim konzultovat. S pozdravem D. Matýsková“