Chat

pedagožka

Klára Markuciová

Záznam chatu ze čtvrtka 21. srpna 2014

DAYD: „Co si myslíte o hanlivém označení pedagogických škol - pajdák?“

Klára Markuciová: „je volba každého člověka, jaká slova a vyjádření používá. Mě samotné se tento název.“

Petr: „Dobry den, zajimalo by me, kdyz se bavite o tom kdy by melo dite zacit chodit do skolky, jestli berete v potaz i to, ze rada rodicu by rada sve deti umistila do skolek klidne ve trech letech, ale bohuzel kvuli jejich nedostatku toto jaksi nemohou ovlivnit, takze bych neresil otazku od kolika let, ale spis jestli se tam dite vubec nekdy dostane, moje dcera bude mit v zari ctyri roky a ve skolce neni misto.“

Klára Markuciová: „ano.. máte pravdu.. mrzí mě, že situace ve Vašem regionu je takto neveselá. Přeji Vám, aby se brzy pro Vaší dceru místo ve školce otevřelo.“

DAYD: „jste pedagožka teoretičk, praktička, inspektorka?“

Klára Markuciová: „dobrý den, jsem zejména praktička, až poté teoretik.“

DAYD: „Chce to víc peněz a lepší koncepci do české pedagogy?“

Klára Markuciová: „ano.. koncepce a zejména vložit více citu a moudrosti do pedagogiky. Člověk je celistvý, tzn. pouze teoretické vstřebávání informací nepomáhá. Bylo by úžasné, kdyby stát věnoval větší finanční pozornost směrem ke školství.“

DAYD: „Jaké nové knihy o pedaogice jsou nyní na trhu?“

Klára Markuciová: „mojí pozornost vzbudila v poslední době kniha "Vychováváme děti a rosteme s nimi"“

DAYD: „Jak se Vám líbí pořady, film o školství polistopadové - Dobrá čtvrť třeba nebo Místo nahoře?“

Klára Markuciová: „žádný z filmů jsem bohužel neměla možnost vidět. Mám však radost z polistopadového školství, neboť se mnoho ve školství uvolnilo a otevřely se možnosti pro alternativní školství.“

DAYD: „Jací jsou či byli podle Vás dobří pedagogové známí lidé Ing. Aleš Brichta, Miloslav Šimek?“

Klára Markuciová: „Aleš Brichta se mi více spojuje s hudbou a Miloslav Šimek s herectvím.“

Zuzka: „Přeji Vám hezký den. Jsem učitelkou v mateřské škole. Mohu potvrdit , že pro dítě je nejvhodnější čas, když do školky nastoupí ve 3 letech.Velmi záleží na citlivém přístupu paní učitelky, jak k dítěti, tak k rodičům. Nejednou se nám stalo, že odloučení nesla hůř maminka než dítko. Mám svou práci moc ráda a už teď se těším na zážitky s našimi novými .beruškami'. S pozdravem Zuzka.“

Klára Markuciová: „Milá Zuzko, děkuji za nádherný komentář. Mám radost, že takoví učitelé pracují s dětmi ve školce. Přeji Vám vše nejlepší do nového školního roku a radost v práci s Vašimi dětmi.“

Zuzana: „Dobrý den, chtěla bych se zeptat, co říkáte na umístění dítěte do školky ve 2 letech a 4 měsících? Máme tu možnost, ale hrozně se toho bojím, protože ještě dost dobře nemluví, aby vyjádřilo, co potřebuje. Jinak vše více méně zvládá. Dnes se soukromé školičky pro takto malé děti hodně využívají, myslím, že bude mít i fajn nové zážitky, ale já mám stále špatný pocit z toho, že tam děťátko musí trpět? I když jak to tak bývá... po čase si zvykne jako každé dítě. Ale ta představa, že tam třeba pláče a učitelky jsou na to zvyklé, tak to berou jako přirozenou součást adaptačního režimu, ta mě ničí.“

Klára Markuciová: „Věk 2,4 měsíců je velmi citlivý. Doporučuji být velice opatrná. Dítě v tomto věku by bylo vhodné zařadit do jesličkové třídy, neboť tempo a schopnost vstřebání je rozlišné od dětí ve věku 3 let, které nastupují do školky. Doporučuji najít montessori jesličky, kde nebudete muset mít obavu, neboť přesně znají potřeby Vašeho dítěte a půjdou jim vstříc. Pokud můžete se svým dítětem zůstat doma, doporučím ještě chvilku zůstat a chodit navštěvovat společně zájmové kroužky a kluby pro děti, aby si Vaše dítě začalo zvykat na sociální kontakt.“

R. Dvorak: „Dobre rano. Je prosim podle Vas akceptovatelne po profesni strance, aby na ZS vyucovali "pedagogove", jenz k tomu nemaji vzdelani a teprve v prubehu casu si jej doplnuji (Bc, prip. Mgr. ). Dekuji a preji hezky den.“

Klára Markuciová: „Dobré ráno. Je na volbě ředitele ZŠ jaký pedagogický tým si k dětem volí. Každý pedagog, který vyučuje děti a nemá k tomu adekvátní vzdělání by měl nejpozději do dvou let od nástupu do školy nastoupit alespoň Doplňující pedagogické vzdělání, které ho aprobuje pro výuku dětí.. Je také důležité vzít v potaz, že člověk není jen nádoba intelektuální, takže nějaký čas nevadí, pokud děti učí učitel, který svojí práci cítí srdcem a přináší dětem jiný typ kvalit. Přeji Vám příjemný den.“

Sylvie Shamekh: „Ahoj Klárko, chci Tě jen pozdravit. Dělali jsme spolu Montessori kurz u Lilian Bryan. Je báječné, že jsou lidi jako ty... Moje děti bohužel takové štěstí na paní ředitelku neměli a musím říci, že jsem se sama setkala se šikanou právě ze strany ředitelky školy. Tak Ti přeji krásné ráno a dál pokračuj v Tvé krásné dráze... jen kdyby Vás bylo více. Sylvie“

Klára Markuciová: „Ahoj Silvo. To je nádherné. Děkuji za zprávu od tebe. Mám z ní obrovskou radost a přináší mi sem do studia podporu. Moc mě mrzí, že tvé děti se setkali se šikanou. Ve věku do 6 let je to pravdu velmi bolestné. Posílám moc pozdravů a přeji, aby se rány, které jim byly učiněny rozpustily v krásných a radostných zkušenostech se životem v dalším období jejich života. Moc ráda o tobě uslyším i v budoucnu. Měj se moc dobře a nechť se ti daří! Klára“

Daniela: „Dobrý den, ale z vašeho projevu mám dojem, že děti jsou chudáčci, kterých se jejich rodiče umístěním do školky zbavují. Naše dcera měla se mnou na rodičáku program, ale i tak nebyla jsem schopná být dostatečně kreativní, nemám na to "buňky". Ve školce rozkvetla, její slovní zásoba je úžasná.“

Klára Markuciová: „Dobrý den. Pokud máte takový pocit z mého projevu, tak se nenechte mýlit. Takoví rodiče jako vy jsou těmi nejlepšími rodiči pro děti a dětem bych přála více takových. Není třeba, aby byly maminky kreativní, neboť maminky jsou tady aby děti milovali a prováděly je životem. Je skvělé, že Vaše dcera chodí do školky, ve které rozkvétá. Je to známkou toho, že Vaše volba a časování bylo správné. Přeji Vám i Vaší dceři vše nejlepší!“

Zuzana: „Dobrý den paní Markuciová, děkuji moc za odpověď k umístění dítěte do školky ve 2 letech 4 měsících. Jsme předběžně domluvení s paní ředitelkou školičky, že by náš chlapeček chodil zatím jen na dopoledne a to 3x v týdnu. Dětí bude ve třídě "jen" 10. Myslíte, že tímto způsobem by se dalo pomalu a bez problémů začlenit do kolektivu? Jesličky jsou v okolí bohužel obsazené. Děkuji za Váš čas.“

Klára Markuciová: „Milá Zuzano. Je moc příjemné slyšet, že paní ředitelka školičky přistoupí k Vašemu chlapečkovi s touto citlivostí.. Je však důležité vědět, že Vás chlapeček bude velmi potřebovat, protože jeho emocionalita bude jiná, než by byla ve věku 3 let. Je výborné, že jste se domluvily na dopoledním režimu. Dbejte hodně na to, aby Váš chlapeček dostatečně spal, jedl výživně a pravidelně a měl Vás k dispozici poté, co ho ze školky vyzvednete. Věnujte čas společnému povídání před usnutím a častým fyzickým kontaktem. Tím dítě uvolňuje emocionální nastřádaný stres, který si ze školky bude v prvním měsíci přinášet. Věřím, že tímto způsobem proběhne s Vaším chlapečkem vše v rámci jeho potřeb a školka pro něho bude rozvíjejícím místem. Mějte se moc dobře a nechť se Vám daří.“

Dana Kosařová: „Nepletou si Vaše přijmení s Klárou Maciuchovou?“

Klára Markuciová: „děkuji za milý dotaz. Ne, nepletou.“

Zuzana: „Děkuji Vám moc podporu a rady. Jste tedy toho názoru, že začleňování takto malého dítěte do kolektivu školky je vhodné, když bude takto prováděno? Z počátku např. 3 dny v týdnu a jen na dopoledne? Setkali jsme se právě také s názorem, že se má dítě naopak začlenit na celý den a na každý den. Že toto "vytrhování" z kolektivu a zařazování jen v určitých dnech bude mít špatný dopad na dítě. Já si představuji, že to bude podobné jako bychom chodili na dopoledne třeba do herničcky, byť bohužel s tím rozdílem, že tam nebudu... Ještě upřesním, že synka chceme zkusit dát do školičky proto, že máme další roční dítě a jsem znovu těhotná, tudíž mu právě tolik času, kolik bych chtěla nemůžu věnovat a jak psala paní v předešlém příspěvku, nejsem ani tak kreativní, abych dětem na každý den uměla vytvořit program. Proto jsme si mysleli, že pár dopolední s jinou zábavou by mu mohlo být ku prospěchu.“

Klára Markuciová: „Vím, že je to těžká volba. Trochu v ní cítím riziko s ohledem na věk 2,4 let. Avšak pokud svému chlapečkovi dáte maximální podporu, bude to v pořádku. Je důležité ho nesoudit a nesrovnávat s ostatními dětmi, neboť jeho situace je opravdu jiná než u dětí starších a jeho stav vývoje potřebuje ještě spoustu času na to "být schopný čelit zátěžové situaci." Pokud bude však v rukách citlivé a respektující paní učitelky a malém kolektivu 10 dětí, můžete být klidná, že to dokáže. Vězte však, že pro něj to může být pociťováno jako výstup na vysokou horu, proto je třeba být v průběhu dne po opuštění školky velmi respektující k jeho potřebám a dodržovat pravidelnost dne. Období adaptace na školku trvá u dětí přibližně 2 měsíce. Pokud by po tomto čase projevoval Váš chlapeček neklid a emocionální nepohodu, doporučím vykomunikovat s paní ředitelkou jiné možnosti.. Ohledně docházky na celý den jsem v tomto věku pro to docházku takto neuskutečňovat. Pokud ano, tak nejdříve po 2-3 úvodních měsících, když se cítí dítě ve školce šťastné.“

Jana: „Dobrý den paní Markuciová, mám dceru která půjde až příští rok do školky( bude mít 3 roky a 4 měsíce). Na cestě máme druhé a protože čekám, že jí nebudu moci poté věnovat tolik pozornosti, ráda bych věděla, co vše je potřebné do školky "umět" - např. pití z hrnečku, samostatně se najíst apod... Děkuji za odpověď a přeji krásný den v ČT :)“

Klára Markuciová: „Dobrý den Jano, děkuji za Váš dotaz a gratuluji k očekávání nastávajícího miminka. Vaší holčičce můžete pomoci, aby zvládala vše co se týče její vlastní samoobsluhy - samostatné použití toalety, mytí rukou, čištění zubů, jedení pomocí příboru, pití ze skleničky, oblékání či usínání. Současně s tím doporučím trénovat separaci, například strávením nějakého času pouze u babičky či u tety, kamarádky, sousedů, návštěvu míst, kde se sdružují děti, aby se učila interakci s nimi a projevování svých potřeb vůči ni se vzájemným respektem. I Vám přeji krásný den a hladký a radostný nástup Vaší holčičky do školky!“

Dáša: „Dobrý den, mám dceru, které bude 5 let. Ve 4 letech nastoupila do školky, kde se velmi těžce adaptovala. Ze stran paní učitelek bohužel dochází k zastrašování dětí sklepem a podobnými institucemi. Dcera je velmi citlivá a nepochopí, že věc není namířena přímo na ni. Je na mne i manžela velmi fixovaná. Poradíte mi, jak ji trochu více osamostatnit. Je velmi šikovná na sporty, ale bohužel nechce sama navštěvovat žádný kroužek, neustále se bez nás bojí. Děkuji za odpověď.“

Klára Markuciová: „Dobrý den Dášo. Děkuji za Vaší otázku. Je pro mě velmi bolestné slyšet, že je Vaše dcera zastrašovaná paní učitelkami. V jejím věku to bohužel vytváří chybný otisk o světě a bere důvěru v něj. Není divu, že je na Vás fixovaná a nechce nikam chodit sama.. Na Vás nyní je tento pochroumaný stav způsobený školkou opravit. Vaše dcera potřebuje velkou podporu z Vaší strany, potřebuje cítit, že si přejete jí vidět samostatnou a čelit svému životu 5-ti letého dítěte. Podporujte její pocit úspěšnosti, který není vázán s Vaší přítomností. Hodně čtěte knížky s dobrým koncem, s řešením zátěžových a problémových situací a síle, kterou člověk má k tomu jim čelit a překonat.. Sami v sobě jako rodiče násobte pocit důvěry v ní a její schopnosti.“