Chat

Daniel Stavárek
Záznam chatu ze středy 6. srpna 2014
Jana: „Mohu něco dělat v případě,že obchod prelepi původní cenovku novou a napíše třeba fixem novou cenu. Jak mu mám věřit,že ta původní byla vyšší? Mohu to nahlásit někde nebo je to jen o bystrosti zákazníků? Děkuji“
Daniel Stavárek: „Dobrý den, na zlevněném zboží musí být jasně uvedena i původní cena. Toto je zákonný požadavek, který obchodníci musí dodržovat. Pokud tomu tak není, zkuste je na to upozornit nebo dejte podnět České obchodní inspekci, která správné chování obchodníků ve věci slev kontroluje.“
IS: „Byl byste pro oddělení sociálního pojištění od státu?“
Daniel Stavárek: „Dobrý den, nebyl :) Lépe držet se v této citlivé oblasti standardních a fungujících (i když s problémy) modelů než experimentovat :)“
IS: „Co si myslíte o ekonomické politice součas. vlády?“
Daniel Stavárek: „Dobrý den, lepší než politika té minulé a předminulé :)“
IS: „Myslíte si, že protiruské sankce poškodí ekonomicky ČR?“
Daniel Stavárek: „Dobrý den, z pohledu celé ekonomiky příliš ne, ale samozřejmě se najdou jednotlivé společnosti, které jsou na ruské trhy významně navázány a těm mohou sankce citelně znepříjemnit fungování.“
Blanka: „Je možné že si slevu obchod s oblečením úplně vymyslí? Že sleva je třeba pouze 0,1% to ale nepozname že?“
Daniel Stavárek: „Dobrý den, pokud dodrží platné předpisy, tak si ji vymyslet nemůže. Minimálně musí uvádět na zboží i cenu původní. Otázkou je, jestli před "slevovou akcí" obchodník tu původní cenu nezvýšil.“
oLinda: „Prozradite něco z politiky obchodních řetězců???nerada podporuji jejich mafie a taktiky a podvody na lidi. Nejhůře se mi nakupuje v Kauflandu. Už tam tedy dlouho nechodím. Odmítám je podporovat“
Daniel Stavárek: „Dobrý den, cílem řetězců je dosáhnout maximálního zisku, a proto dělají vše, co jim dovolí zákazníci a obchodní partneři dovolí. Jejich síla je ale obrovská, jelikož většina lidí nakupuje právě v nich. Dobře funguje politika udržování nízkých cen u cca 100 základních produktů, čímž se zákazníci dostanou do obchodu, a nasazení vyšších cen a tím i marže u produktů ostatních. Pokud lidem chování řetězců nevyhovuje, nejsou například spokojeni s kvalitou, udělají nejlépe, pokud se zachovají jako Vy a přestanou tam nakupovat.“
Hana: „Nejhorší je sleva 70% a zlevneny je jeden kousek.. chce si ti hlídat. A má otázka. Proč je u nás oblečení tak drahé? Vím že jinde v Evropě je levnější.“
Daniel Stavárek: „Dobrý den, rozdíly v cenách oblečení jsou patrné zejména u oblečení střední, vyšší a luxusní kategorie. Částečně to lze vysvětlit tradicí, protože i v dobách socialistických bylo oblečení relativně dražší vůči ostatním produktům. Na tuto tradici navázali oděvní řetězce i v současnosti a zatím jim to vychází a čeští spotřebitelé jsou ochotni tyto vyšší ceny platit. Zkuste třeba eshopy s oblečením z Velké Británie. Větší výběr, nižší ceny, přijatelné poštovné a zboží máte za 5 dnů doma :)“
Vilma: „Doree ráno, jaký je postih pro eshop s oblečením,který podvadi a neposila kvalitní prezentovane zboží a nekomunikuje.??? Jedna se o podvod a ten člověk okrádá dále.“
Daniel Stavárek: „Dobrý den, doporučuji udělat dvě věci. Nahlásit vše České obchodní inspekci a zároveň vše vytroubit do světa a na internet, aby na eshop byly co nejhorší reference. ČOI dá eshopu pokutu a zákazníci přestanou nakupovat, takže eshop zanikne :)“
Zuzana: „Co mohu dělat,když zlevněné zboží už obchod nemá???!!! Vymlouva se že čeká na zboží.“
Daniel Stavárek: „Dobrý den, bohužel nezmůžete nic. Obchodník se zavázal prodat zboží se slevou, ale nikoliv garantovat jeho neomezené množství k dispozici. Může se jednat o další kulišárnu na zákazníky, díky které se obchodník snaží dostat zákazníky do prodejny a doufá, že si koupí i nezlevněné zboží.“
Zdena: „Mam nějaká eura kdy je mam vyměnit?mocntomu nerozumím“
Daniel Stavárek: „Dobrý den, kdykoliv. Díky současné politice České národní banky se kurz koruny vůči euru minimálně do konce roku 2015 téměř vůbec měnit nebude.“
pavla z olomouce: „Kdy dávají obchody v oc slevy? Za rok?“
Daniel Stavárek: „Dobrý den, velice často se setkáte se slevami sezónními, tzn. letní výprodeje, povánoční výprodeje, apod.“
Petr Nečas: „Dobré ráno, oba mojí rodiče se dožívají v letošním roce významného jubilea a chtěl bych jim objednat přes slevomaty wellness pobyt. Prosím o radu, jsem student a nechtěl bych naletět. Děkuji a zdravím (zde je moje e- mailová adresa: petrslota@seznam.cz)“
Daniel Stavárek: „Dobrý den, zkuste na internetu najít skutečné recenze na daný hotel, abyste zjistil, jak jsou klienti spokojeni. Zkuste se podívat, jestli tento hotel není např. na stránkách jako www.booking.com nebo www.tripadvisor.com kde se právě takové recenze zaznamenávají. Zároveň před koupí voucheru zavolejte do hotelu a zjistěte si, kdy mají volnou kapacitu, aby rodiče nemuseli třeba půl roku čekat.“
Michal Král: „Dobrý den pane profesore, dovolím si Vám položit dotazy mimo dané téma: Jaké máte nyní profesní a osobní cíle? & Byl jste už v tyto "prázdniny" na dovolené?“
Daniel Stavárek: „Dobrý den, otázkou na cíle jste mě zaskočil :) Pracovně, aby v Karviné byla nejlepší katedra financí ve střední Evropě a Obchodně podnikatelská fakulta měla kvalitní studenty a úspěšné absolventy. A osobně nic jiného než šťastná a spokojená rodina :) Dovolená teprve přijde ..... :)“
Radoslava: „Kdo hlídá Máju?(:-)))))))))“
Daniel Stavárek: „Ahoj Slávi, spal u našich :)“
Mirek: „Dobré ráno pane Stavárek,můžete mi říct jak může soud povolit exekuci když ví že jde o lichvu a ví že se ještě exekutor napakuje na bezbranných lidech?Proč stím stát nezatočí?Kolik lidí už přišlo o vše!Tohle se stát třeba v německu tak ty lichváři jdou okamžitě do kriminálu!Je to hnus co se děje v tomhle státě?Krásný den a děkuji.“
Daniel Stavárek: „Dobrý den, bohužel právním aspektům exekuce nerozumím příliš dobře, tak bych se nerad pouštěl do spekulací. Represe vůči lichvářům samozřejmě existuje, ale souhlasím s Vámi, že by mohla být intenzivnější. Velice nutné je ale zvýšit i finanční gramotnost obyvatel v oblasti půjček. Velice vhodné je řídit se radami, které jsou dostupné na Navigátoru bezpečného úvěru www.navigatoruveru.cz“
Daniela: „Dobre ráno, jak jento prosim se slevami na internetu? Resp.platí se doprava a poštovné a to se přece nevyplatí.“
Daniel Stavárek: „Dobrý den, každý seriozní eshop na stránkách informuje, kolik poštovné a doprava stojí, takže si můžete dopředu spočítat, zda se koupě vyplatí. Hodně eshopu nabízí dopravu zdarma, pokud výše objednávky překročí určitou výši. Dopravu zdarma eshopy nabízejí i určitých "sezónních akcích", takže si můžete počkat na správný čas :)“
eva z prahy: „Proč si dovolují obch.řetězce dávat do slev shnilou cibuli nebo plesnive a zelené brambory.?to si myslí,že jámě úplně blbý?“
Daniel Stavárek: „Dobrý den, dovolovat si to budou, pokud je nepostihne žádný trest. Pokud na podobný problém narazíte, nejvíce ostatním zákazníkům pomůžete, když to nahlásíte na obchodní nebo potravinářskou inspekci. Tyto instituce mohou udělit i velice vysoké pokuty.“
Eva: „Dobrý den, chci se zeptat k situaci co se mi opakovaně stala. V jednom obchodním řetězci s oblečením, kde mám členskou kartu, díky které mi pak chodí různé slevové kartičky k nákupu, tak když mi příjde kartička např. na 20% a něco si zakoupím, tak mi u pokladny sdělí, že kvůli slevě zboží nelze reklamovat ani vrátit. Tak se ptám zda na toto má obchodník právo? Pokud ne jak se tedy v konkrétním případě bránit? Děkuji“
Daniel Stavárek: „Dobrý den, pokud se jedná o normální zboží bez vad, reklamovat ho můžete v plném rozsahu. Informace od obchodníka je tak nepravdivá. Pouze, pokud by oblečení bylo zlevněné kvůli nějaké vadě (třeba kaz v látce), tak nemůžete tuto vadu reklamovat.“
Markéta: „Jak jste se stal ekonomem?“
Daniel Stavárek: „Dobrý den, na gymnáziu jsme měli nepovinný předmět "Ekonomický styl myšlení" a tam se to stalo :)“
Markéta: „Vaše jméno je hezký“
Daniel Stavárek: „Vaše taky :)“
Markéta: „Zdravím z Přerova“
Daniel Stavárek: „Děkuju a zdravím do Přerova :)“