Chat

Jiří Zlý
Záznam chatu ze středy 15. května 2013
Martin: „pěkný den , jen malý dotaz při vjezdu na motorce na dálnici českou , vím že dálniční známka není třeba , ale je třeba něco jiného ? díky“
Jiří Zlý: „Dobrý den, jízda pro motocykly je na zpoplatněných dálnicích a silnicích pro motorová vozidla v ČR bez poplatku, tzn. že motocyklista užívá tyto pozemní komunikace bezplatně.“
trefnabobina@seznam.cz: „Prosím,můžete mi napsat jak je to s tím zipem,můj manžel mi nevěří,co jsem mu vyprávěla z Vašeho vstupu o zip. Děkuji moc. B.Trefná“
Jiří Zlý: „Dobrý den, tam kde se sbíhají dva jízdní pruhy, z nichž jeden zůstává průběžný, řidiči v průběžném jízdním pruhu umožní řidičům přejíždějících z pruhu, který končí průběžné zařazování. Tzn. jednoduše řečeno - jedno vozidlo průběžného pruhu, další vozidlo z pruhu jež končí a pak zase další vozidlo z průběžného pruhu. Podrobně je toto pravidlo popsáno v ustanovení o jízdě v jízdních pruzích zákona č. 361/2000Sb. o provozu na pozemních komunikacích.“
Pavla: „Dobrý den, ráda bych se Vás zeptala, zda všechny připojovací pruhy vyhovují - stala se mi nehoda právě v připojovacím pruhu, v připojovacím pruhu, kde jsem vyjížděla z brněnského letiště a najížděla na dálnici Brno - Ostrava. Vjížděla jsem do připojovacího jízdního pruhu, ale jel v něm také kamion, který bral tento pruh jako pruh pro pomalá vozidla. Oba jsme byli zděšeni, ale kdo vlastně má "pravdu". Děkuji za odpověď (zda všechny připojovací pruhy jsou jasně čitelné.) krásný den“
Jiří Zlý: „Dobrý den, danou situaci bohužel nedokážu posoudit, jelikož Vámi uvedená komunikace není v působnosti Moravskoslezského kraje. Doporučuji Vám obrátit se na mé kolegy z Krajského ředitelství policie Jihomoravského kraje v Brně, tlf. 974 621 259.“
TWD: „Jak je to se zipováním, když ze dvou pruhů jeden nekončí ale mění se na odbočovací? (typická situace na konci ulice Rudné v Porubě, kdy se připojuje na ulici 17. listopadu)“
Jiří Zlý: „Dobrý den, Vámi uvedená situace není příkladem ZIPU, zde žádný jízdní pruh nekončí, mění se pouze směr jízdy v jednotlivých jízdních pruzích. V tomto případě tedy řidič, který chce z odbočovacího pruhu přejet do jiného jízdního pruhu, je povinen dát znamení o změně směru jízdy a dát přednost vozidlům jedoucím v jízdním pruhu, do kterého se chce zařadit.“
Clouseau: „Dobrý den, Máme tu kruhový objezd který má dva pruhy. Spousta ridicu vyjizdi s vnitriho pruhu do leveho pruhu silnice ktera na nej navazuje a tim krizi vozidla ve vnejsim pruhu. Podle mne je nutne defacto nejdrive zmenit pruhy a pak teprve vyjezd z kruhoveho objezdu. Tim padem i vozidla jedouci po vnejsim okruhu muzou odbocovat jak do leveho tak do praveho vyjezdu do dvouprudove silnice... Je to tak?“
Jiří Zlý: „Dobrý den, Váš názor je nesprávný. Vozidla projíždějící křižovatkou užívají za křižovatkou nejblíže přilehlý jízdní pruh. Tedy pokud projíždíte křižovatku ve vnitřním pruhu, za křižovatkou použijete opět vnitřní pruh a obdobně pokud používáte vnější jízdní pruh, za křižovatkou jste povinen použít opět vnější jízdní pruh.“
Eva: „Dobrý den, u našeho domu v Přerově chybí přechod pro chodce. A provoz je tam velký, takže někdy se nedá vůbec přejít. Je možnost si někde o přechod zažádat? Děkuji, Eva“
Jiří Zlý: „Dobrý den, doporučím Vám obrátit se s Vaší žádostí na Dopravní inspektorát Policie ČR v Přerově, kde můžete tuto situaci prokonzultovat.“
Martin: „dobré ráno , pokud jede člověk na kole a požil trošku alkoholu , zastaví ho policie a nafouká , dostává jen pokutu , nebo může být ohrožen i řidičák na auto ?“
Jiří Zlý: „Dobrý den, cyklista je řidič nemotorového vozidla, tudíž na něj samozřejmě platí přiměřeně povinnosti jako na řidiče motorového vozidla, mezi něž patří například i zákaz požívání alkoholických nápojů a omamných a psychotropních látek. Sankce za porušení však nemůže být totožná jako u řidiče motorového vozidla, jelikož zákaz činnosti se vztahuje pouze na řidiče motorových vozidel. Cyklistovi se v daném případě ukládá pokuta v rozmezí stanoveném zákonem, kde maximum je dle závažnosti až 50.000,-Kč.“
Zuzka: „dobry den, chtela bych objasnit kdo ma prednost na kruhovem objezdnu ktery je v ostrave na krizeni rudne ulice a dalnice bohumin brno. Ridici tam hodne tapou a my doma si taky nejsme moc jisti. Kdyz jedu od brna a chci jet na rudnou kdo ma prednost ten co po kruhaci jede nebo ja kdyz jsem "odbocovacim pruhu".“
Jiří Zlý: „Dobrý den, ve Vámi uvedeném případě by jste měla mít přednost Vy, jelikož se jedná o jízdu v jízdních pruzích a v daném případě Vaše vozidlo jízdní pruh nemění. Každopádně vždy doporučuji obezřetnost a ohleduplnost vůči ostatním řidičům.“
karaji: „Patřím mezi cyklisty,kteří najezdí při výletech desítky kilometrů za den po vedlejších silnicích i silnicích první třídy. Za největší nešvar, kromě takových legrácek, kdy na mě z auta, které mě míjí někdo zařve nebo zaštěká z reproduktoru hlasitě doga, považuji nedostatečný odstup vozidel, která mě předjíždějí. Není výjimkou, že ačkoli nejede v protisměru žádné vozidlo, míjí mě předjíždějící vozidlo s obočním odstupem jen několik centimetrů. Nákladní vozidla i autobusy mě často dostanou až na nezpevněnou krajnici. Tak by také nedocházelo ke kolizním situacím, kdy se cyklista vyhýbá výtlukům, jak bylo v dnešní ukázce. Myslím, že této problematice by se měl věnovat pořad BESIP více.“
Jiří Zlý: „Dobrý den, jako řidič ale i jako cyklista Vám mohu dát za pravdu, že ohleduplnost některých řidičů vůči cyklistům je špatná. Nicméně jako policista Vám musím sdělit, že je spoustu cyklistů, kteří pravidla provozu na pozemních komunikacích nerespektují. Pokud se týče preventivních aktivit v této problematice, tak policie ve spolupráci s BESIPEM realizuje mnoho akcí zaměřených k chování těchto účastníků silničního provozu a k jejich vzájemné toleranci a ohleduplnosti.“
Tany: „Dobrý den, je třeba k řízení babety řidičský průkaz?“
Jiří Zlý: „Dobrý den, babeta je motocykl, k jehož řízení potřebujete příslušné řidičské oprávnění.“
Míša: „Dobrý den, mám teoretickou otázku ohledně in-linistů. Se sestrou jsme si říkali, zda by bylo možné v pozdějších večerních hodinách nasadit brusle, navléci si reflexní oblečení, červenou blikačku na záda, bílé světlo dopředu a vyjet na silnici jako takovou. Bylo by to možné, nebo by nás strážník honem honem vyhodil na chodník? :)“
Jiří Zlý: „Dobrý den, při jízdě na kolečkových bruslích jste z pohledu zákona chodec, tudíž jste povinni dodržovat příslušná ustanovení zákona č. 361/2000Sb. o provozu na pozemních komunikacích pro chodce a chůzi.“
M. Meliskova: „Jaké kritéria musí splňovat dítě, aby mohlo sedět vepředu na sedadle vedle řidiče? Je důležitější věk či výška? Není výjimka v případě, že by řidič přepravoval 4 děti pod tímto limitem (že by např. jedno sedělo vpředu na podsedáku)? Děkuji mnohokrát, krásný den!“
Jiří Zlý: „Dobrý den, na sedadle spolujezdce nesmí být přepravované dítě, které měří méně než 150 cm.“