Chat

Evropské spotřebitelské centrum ČR

Ondřej Tichota

Záznam chatu z úterý 19. července 2011

Ardeny: „Mohl byste říci něco o Evr. spotř. centrum - základní informace?“

Ondřej Tichota: „Evropské spotřebitelské centrum se zabývá právy spotřebitelů při nakupování v jiných zemích EU, Norsku nebo Islandu. Poskytuje spotřebitelům informace o těchto právech a - co je asi nejviditelnější činnost - pomáhá spotřebitelům v jejich konkrétních sporech s prodejci zbží či služeb z uvedených zemí. Více na www.coi.cz/esc. ESC ČR je členem sítě Evropských spotřebitelských center zřizovaných Evropskou komisí a 29 zúčastněnými státy (v ČR působí při České obchodní inspekci). ESC není příslušné k řešení potíží českých spotřebitelů s českými obchodníky.“

Ardeny: „Vy sám osobně jste někdy měl problémy s reklamací výrobku?“

Ondřej Tichota: „Naštěstí neměl. Nebo si na to alespoň nevzpomínám. Děkuji za otázku.“

Ardeny: „Jaký je podle Vás český zákon na ochranu spotřebitele?“

Ondřej Tichota: „V některých aspektech poskytuje česká úprava práv spotřebitelů vyšší ochranu nakupujících než právní předpisy v jiných zemích EU. Například dvouletá záruka je k českým nakupujícím poměrně přívětivá. Jinde v EU je ona dvouletá lhůta rozdělena na prvních šest měsíců a 7. až 24. měsíc. Během prvního půl roku se má za to, že vada byla na věci už při zakpupení, a je případně na obchodníkovi, aby prokázal opak. V následujícím 18měsíčním období je na spotřebiteli, aby prokázal, že vada byla na věci od počátku. Podrobnosti najdete v letáku Jak reklamovat zboží zakoupené v EU na www.coi.cz/esc v sekci Publikace.“

Jana Smereková: „Dobrý den pan Tichoto,, poprosila bych Vás o radu: jak se zachovat v situaci, když CK zavolá 2 dny před plánovaným odletem, že požadovaný hotel je tzv. "overbooking" (dle CK je zájezd v daném termínu a do požadovaného hotelu zrušen pro všechny klienty). Nabízen je jako alternativa jediný hotel - se shodným počtem hvězdiček, ale v jiné pobytové oblasti. Tento hotel jsem proto odmítla, zájezd byl stornován a částka za zájezd mi byla vrácena. Nicméně jsem požadovala 10% pokutu za zrušení zájezdu 20 dní před odletem. S tímto CK nesouhlasila. (nakonec jsem na dovolenou odletěla s jinou CK, nicméně k mému překvapení zjistila, že CK Čedok přes veškerý "overbooking" odlétala ze zmíněného hotelu dle původního plánu..). Je možné takové jednání CK nějak postihnout? Děkuji moc!!“

Ondřej Tichota: „Dobrý den, vážená paní Smereková, toto bude chtít komplexní odpověď, a protože se jedná o českou CK (ESC je oprávněno zabývat se pouze vztahy spotřebitelů s obchodníky z jiných zemí EU, Norska či Islandu), odkážu Vás např. na poradenskou linku sdružení dTEST 299 149 009. Pokud byste chtěla podat podnět na danou CK, můžete tak učinit nejlépe prostřednictvím e-podatelny České obchodní inspekce na www.coi.cz. Děkuji za pochopení. Přeji Vám pěkný den.“

Markéta: „Dobrý den, zaujalo mě, co jste před chvílí říkal ve vysílání o jiném režimu záruky během prvních 6 měsíců od zakoupení zboží. Můj muž si nedávno koupil nový značkový skútr. Ještě ten den se mu ale při tankování na benzinové stanici vzňal a ohořel. Vyšetřovatel od hasičů však nestanovil jednoznačnou příčinu - mohlo se jednat o únik paliva způsobený výrobní vadou, ale také o náhodnou statickou elektřinu. Máme v tomto případě nárok zboží reklamovat? Tedy požadovat jeho opravu na náklady prodejce (i když cena úplně nového skútru opravou dramaticky klesne?) nebo výměnu zboží? Předem moc děkuji.“

Ondřej Tichota: „Dobrý den, bude záležet na podkladech pro takovou reklamaci a právě na posouzení daného problému, který se vyskytnul. Je těžké z tohoto místa se konkrétně vyjádřit, ale rozhodně stojí za to se na obchodníka obrátit. Pokud šlo o výrobní vadu, je možné, že takových skútrů je víc, a prodejce o takovém problému ví. Stejně jako u jiného zboží může posloužit znalecký posudek. Předpokládám, že jde o českého prodejce, pro další informace se tedy můžete obrátit např. na poradenskou linku sdružení dTEST 299 149 009. Pokud jde o prodejce odjinud z EU, podrobněji se můžete poradit s námi, kontakty najdete na www.coi.cz/esc. Přeji hodně štěstí.“