Chat

Evropské spotřebitelské centrum ČR

Ondřej Tichota

Téma dne: Nákupy na internetu

Záznam chatu z pátku 17. prosince 2010

J.Martiník: „Dobrý den ,prosím co bych mohl udělat s člověkem kterému jsem zaplatil za zboží a ten ho nedodal.Psal jsem mu avšak bez reakce. Děkuji S přáním hezkého dne Martiník“

Ondřej Tichota: „Dobrý den, pokud jde o soukromou fyzickou osobu, která nevystupovala jako podnikatel (např. při nákupu na inzertních serverech), pak s ní jste v soukromoprávním vztavu, v němž nemůžete uplatňovat práva na ochranu spotřebitele. Můžete na daného člověka podat trestní oznámení pro bezdůvodné obohacení. Pokud jde o obchodníka, tedy firmu nebo fyzickou podnikající osobu s IČ z ČESKÉ REPUBLIKY, pak se můžete s žádostí o radu obrátit na některé ze spotřebitelských sdružení. Poradenskou linku má nově zřízenu např. sdružení spotřebitelů TEST (www.dtest.cz ). Pokud jde o problém s podnikatelem či firmou z JINÉ ZEMĚ EU, Norska nebo Islandu, pak se můžete obrátit na naše Evropské spotřebitelské centrum, kontakty jsou na www.coi.cz/esc. Přeji Vám pěkný den.“

Pavel Malý: „Dobré ráno, jak můžete pomoct, když má člověk problém s firmou ze zahraničí? Přijde mi, že ji nic nepřesvědčí, aby plnila, co má, když je nakupující hezky daleko. Děkuji, Pavel“

Ondřej Tichota: „Dobrý den. Snažíme se hledat smírné mimosoudní řešení sporů z obchodníky z jiných zemí EU, Norska nebo Islandu. Spotřebitel nám zašle dokumenty k případu, včetně komunikace s obchodníkem (nejlépe prostřednictvím elektronického formuláře na www.coi.cz/esc, případně e-mailem), my posoudíme oprávněnost nároku a postoupíme případ našim kolegům v Evropském spotřebitelském centru v zemi obchodníka. Naši kolegové se na prodejce obrátí v jeho mateřštině a upozorní ho na to, že svým jednáním spotřebitele poškozuje, a vyzvou ho k nápravě. Upozorní ho přitom na právní aspekty daného problému, možné další soudní cesty, jimiž se případ může v rámci Evropy ubírat, současně mohou upozornit dozorový orgán, tamní obchodní inspekci, která pak může obchodníkovi udělit vysokou pokutu. Naše úspěšnost v dosahování smírného řešení je poměrně vysoká, u oprávněných případů českých spotřebitelů zhruba 70 procent. V celé síti 29 Evropských spotřebitelských center jsme jen v roce 2008 zachránili evropským spotřebitelům 3,5 milionu eur. Jen chci upozornit, že neřešíme spory českých spotřebitelů s českými obchodníky. To se lze obrátit na spotřebitelská sdružení nebo na Českou obchodní inspekci. Děkuji za Váš dotaz a přeji klidné nakupování na evropském trhu. Ondřej Tichota“

Michal: „jak poznám že mě neošidí“

Ondřej Tichota: „Dobrý den, Michale. Jak to poznat... Pokud daný e-shop zatím neznáte, je pro Vás i Vaše přátele nový, je vhodné prověřit tento web: např. zda poskytuje informace uložené zákonem (kontakty, své obchodní číslo, informace o možnosti odstoupit od smlouvy bez udání důvodu - kompletně tyto povinnosti najdete v par. 53 občanského zákoníku; tyto informace jsou podle evropských předpisů na ochranu spotřebitele povinné i pro obchodníky z jiných zemí EU), moudré je vyhledat ohlasy jeho dosavadních zákazníků (to pomocí internetových vyhledávačů) - to platí i pro fyzické osoby, které nabízejí svoje zboží např. na inzertních serverech. Zkrátka, je vhodné si prodejce dobře prověřit, pokud jste s ním ještě neměl žádnou zkušenost. Na internetu je dobré být obezřetný. Děkuji Vám za otázku. Pěkný den.“