Chat

psycholožka, Pedagogicko psychologická poradna

Danuše Matýsková

Téma: Jak přežít první školní den

Záznam chatu z pátku 27. srpna 2010

Dana: „Dobrý den,chtěla bych se zeptat-syn 10let má problemy se čtením už od první třídy.Písmenka nevynechává,jen si vymýšlí.Např.zadaní doplň háčky a čárky čte doplň hračky a párky.sběr papíru-čte sněm upírů...jinak čeština i ostatní předměty jsou bez problemu,na vysvedčení měl samé jedničky.Čte ráno než jde do školy,odpoledne a někdy i večer.Paní učitelka říkala,že máme ještě vydržet,myslíte,že se to zlepší?Dekuji za odpověd“

Danuše Matýsková: „Dobrý den. Důležité je, zda syn čte rád a zda rozumí přečtenému. Uváděné příklady nejsou klasickými záměnami tvarově podobných písmen, spíše jakýmisi hrami se slovy. Přesto - pokud by vaše pochybnosti přetrvávaly a syn sám také pociťoval problém, můžete celou záležitost konzultovat v PPP. Nedá se vyloučit nějaké mírné oslabení, které se dá cílenými postupy zlepšit a odstranit. Přeji vám hodně pohody a synovi radost ze čtení i z poznávání.“

alena: „Dobry den pani Matyskova, muzete mi prosim poradit :) syn nastupuje do prvni tridy umi plynule cist (a rozumi tomu co cte), umi psat tiskacim, co muzeme udelat pro to, aby se prvnich par tydnu ve skole nenudil a pani ucitelka (i mama s tatou) z toho nebyli spatni. Dekuji predem za odpoved“

Danuše Matýsková: „Dobrý den. Určitě se poraďte s paní učitelkou, aby o této situaci věděla a mohla k synovi zvolit patřičný přístup. Pokud syn již čte, jistě nemusí s ostatními dětmi procvičovat základy čtení a vetičky typu "Ola má maso". Paní učitelka ho může zaměstnat přiměřeně jeho aktuálním dovednostem. V ostatních oblastech pak bude syn patrně postupovat společně s ostatními dětmi. Pokud by synův "náskok" před osnovami byl veliký (a týkal by se nejen čtení a psaní), pak se můžete v PPP poradit, jaký další postup zvolit. V současné chvíli bude dobré ponechat čas na adaptaci a vhodné vytížení (ne přetížení) chlapce. Hodně pohody a synovi hodně radosti z poznávání nového.“

Lenka: „Dobrý den paní Matýsková, prosím o Vás názor, i když se nevztahuje přímo k dnešnímu tématu. Mám kluky dvojčata, kteří jdou nyní do první třídy. Poradíte mi, jak se s nimi připravovat? Je to lepší s každým zvlášť nebo dělat úkoly dohromady? Jde mi samozřejmě o čas, protože domů dorazíme z práce až v 17 hodin. Kluci jsou soupeřiví a hlídají si, kdo co má dříve.... Děkuji Vám za radu a přeji hezký den.“

Danuše Matýsková: „Dobrý den. Asi vás čeká období zkoušení a hledání. Obecně každé dítě potřebuje k učení a úkolům klid a dostatek prostoru (času i místa), při některých úkolech i dohled či dopomoc rodiče. "Soupeřivost" se dá částečně odbourat tím, že každé z dvojčat se bude připravovat jinde nebo bude v současné chvíli dělat jiný úkol. Pro vás jakožto rodiče to bude organizačně náročnější (ale s tím už jistě máte nejedny zkušenosti :-). Věřím, že časem najdete vhodný způsob a zjistíte, které úkoly mohou kluci dělat společně/souběžně a které zvlášť, jaký způsob domácí přípravy bude nejvhodnější. Třeba se zapojí a pomůže vám, bude-li to třeba, i někdo další z rodiny. Přeji hodně pohody a trpělivosti.“