Chat

tiskový mluvčí českých drah

Ondřej Kubala

Změny na české železnici.

Záznam chatu z pátku 4. prosince 2009

LucieBrownova: „Zdravím, nejdřív osobní: co Vás vede k tomu dělat mluvčího zrovna ČD? A pak věcná: proč nemají studenti do 26 let slevu i o prázdninách (červenec, srpen)? Děkuji.“

Ondřej Kubala: „Co mne vede k práci mluvčího ČD? Baví mě tato práce, mám rád železnici a jako bývalého novináře Radiožurnálu mám rád práci s médíí. Mluvčí drah je tak dokonalá kombinace :-) A k slevám pro studenty. Pravděpodobně píšete o žákovském jízném, které mohou žáci a studenti požívat od září do července. Při jeho poskytování se řídíme přesnou vyhlákou ministerstva, které nám ukládá od kdy do kdy smíme toto jízdné nabízet a jak má být sleva velká. Vyhláškou se musí řídit všichni dopravci, kteří zajišťují základní dopravní obslužnost, tedy i autobusoví dopravci. V létě doporučuji využít některou z další nabídek, zajímavá pro pro Vás mohla být aplikace na In-kartu, která se jmenuje In-Junior. Zavolejte když tak na kontaktní centrum ČD 840 112 113, kolegové Vám propočítají nejvýhodnější variantu.“

LucieBrownova: „Dobrý den, moc doufám, že ta renovace vlaků, která (doufám stále) probíhá, se dostane úplně ke všem soupravám, je to zapotřebí. Na kolik tak vyjde taková renovace jednoho kupíčkového/společného vagonu? A co osobní vlaky, také se renovují? Děkuji.“

Ondřej Kubala: „Kompletní rekonstrukce interiéru staršího vozu první třídy stojí půl milionu korun. Zatím je hotovo 20 vozů a už začínají jezdit i první kupíčkové vozy druhé třídy, které prošly kompletní rekonstrukcí prostor pro cestující.“

LucieBrownova: „Dobrý den, zajímá mě, jestli plánujete nějaké změny pro vozíčkáře, kteří mají docela nelidský problém při cestování vlakem (musí zůstávat v zavazadlovém prostoru kupříkladu). Děkuji.“

Ondřej Kubala: „Dobré ráno, ano plánujeme. Každoročně uvádíme do provozu další a další Regionvy, CityElefanty nebo další soupravy uzpůsobené pro vozíčkáře. Je to o penězích - čím více budeme moci nakoupit nových souprav, tím lepší bude situace i pro vozíčkáře. V celé ČR už jezdí přes 100 regionov - to znamená přes 100 regionálních vlaků připravených pro vozíčkáře. V nákupu budeme pokračovat, takže situace pro cestující na invalidním vozíku bude lepší a lepší.“

hubert.macků@centrum.cz: „Stáří vozového a patrně i lokomotivního parku dosahuje údajně 30 let. Kolika let ještě bude zapotřebí, aby se alespoň ze 3/4 obnovil?“

Ondřej Kubala: „V další deseti letech se situace radikálně otočí a změní. Krajské úřady podepsaly s Českými drahami smlouvu na zajištění základní dopravní obslužnosti na 10 let. Doposud se uzavírala smlouva jen na rok, jenže, když máte smlouvu jen na rok, tak Vám žádná banka nepůjčí na nákup nových vlaků. Pro banku je to velmi rizikové, protože smlouva na jeden rok nezaručuje, že firma bude zajišťovat dopravní obslužnost delší dobu - kdyby v dalším roce začala jezdit jiná firma, máme vlaky, které k ničemu nevyužejeme, nebudou jezdit a nebudeme je schopni splácet. Smlouva na 10 let je i pro banky jistotou. V tento okamžik můžeme jít na finanční trh, vzít si úvěry a začít investovat pořádně. V těch nejbližších letech to bude 20 miliard jen do regionálních vlaků. Navíc se budeme ucházet o peníze z Regionálních operačních programů EU, které by nám pomohly nakoupit ještě další vlaky pro regiony.“

Lenka: „Dobrý den. Zajímalo by mne, zda jako dospělý člověk mohu využít nějakých slev na jízdném. Zda existuje měsíční nebo jiná slevová jízdenka.“

Ondřej Kubala: „Dobré ráno, Lenko, slev je celá řada, za malou chvíli o nich budeme mluvit v dalším vstupu s moderátory. Zároveň spustíme od 13. prosince na webu cenovou kalkulačku, která Vám vypočítá nejvýhodnější jízdné, abyste neplatila zbytečně moc.“

Jirka 1970: „Dobrý den pane Kubalo, proč se ČD nepostarají o šíření prevence proti tzv. pandemické chřipce formou letáků ve vlacích, hlášením na nádražích? Hlavně se, prosím, nehrazujte finanční náročností. Díky“

Ondřej Kubala: „Dobré ráno Jirko, nejsem si zcela jistý, jestli je vhodné přispívat k mediální panice kolem chřipky, ale malé informační letáčky si dovedu představit. Předám to jako podnět kolegům. Díky za tip.“

divák Ivo: „Proč cestující na trati Praha-Brno nebo zpět neplatí v Pendolinu příplatek, který musí platit cestující na trati Praha - Ostrava či opačně. Proč tedy Ostraváci jsou trestáni za to, že žijí v Ostravě“

Ondřej Kubala: „Dobré ráno, Ivo, nulová místenka na Pendolino mezi Prahou a Brnem je speciální nabídka, abychom podpořili zájem o Pendolina mezi Brnem a Prahou. Provoz vlaků SuperCity na jížní větvi v současné podobě končí 13. prosince. Nejde přeci o žádné trestání cestujících z Ostravska. Pendolino nabízí nadstandardní sevis a služby. Pokud je to pro Vás příjemnější vlakem EuroCity bez povinné rezervace, které jezdí z Ostravy do Prahy velmi často a jsou levnější, můžete využí tyto komofortní vlaky.“

Tomáš Krumpholz, Ostrava-Polanka: „Dobrý den, změny pro mou rodinu jsou bohužel i negativní. Rychlík z Ostravy (5,59hod)na Slovensko v r. 2008 jel až do Budapešti, letos jen do Bratislavy a v novém jízdním řádu až odpoledne.Moje paní dojíždí až do Nových Zámků,takže loni bez přestupu letos s jedním přestupem a příštírok se dostane až pozdě navečer. Myslíte, že se to někdy opět změní k lepšímu?Na Ostravsku žije spousta občanů slovenské národnosti. Za odpověď děkuji.“

Ondřej Kubala: „Ano, máte pravdu, naši slovenští kolegové mají jiné představy o zajiště těchto vlaků než ČD. ČD proto nechávají vše stejné na území ČR, ale do slovenských jízdních řádů mluvit nemůžeme. Jsme schopni zajistit stejnou dopravu na trase Břeclav - Ostrava, ale dále už se musíme přizpůsobit, takže bohžel vlak EuroCity, který jel ráno z Ostravy až do Bratislavy pojede na našem území stále (byť o hodinu později), ale v Břeclavi bude nutné bohužel přestupovat.“

SitarovaJitka@seznam.cz: „Proč nejezdí přímý vlak Zábřeh - Cheb, jak kdysi jezdil? Nebo alespoň nestaví noční v Zábřehu? Myslíte, že bude někdo využívat přímý vlak Šumperk-Praha, doba jízdy 6,07 hodin R 930/868? Těšili jsme se, že se opět dostaneme s koly ze Šumperka do Zábřeha a dál. Ale žádný vlak, kam si můžeme naložit kola jato to bylo v regionově jsme nenašli. Budou vlaky v létě kola přepravovat?“

Ondřej Kubala: „Dobré ráno, Jitko, dálkové vlaky objednává Ministerstvo dopravy a my objednávku plníme. Pokud ministerstvo objedná pro cestující přímý vlak Zábřeh - Cheb, ČD ho zajistí a budou ho jezdit. Žádný přímý rychlík Šumperk - Brno - Praha neexistuje. Jde o rychlík Šumperk - Brno, jehož vozy v Brně přejdou na rychlík Brno - H. Brod - Praha. V jízdním řádu jsou tyto přímé vozy uvedeny, aby cestjící, kteří jedou například z Nezamyslic do Havlíčkova Brodu nemuseli v Brně opouštět soupravu.“