Chat

právnička

Jana Sedláková

Záznam chatu z pondělí 11. května 2020

Renata Lohnická: „Dobrý den mám zájezd s maminkou 75 let, já nepatřím do žádné skupiny kde by mi vrátily peníze, tzn. Mamince vrátí peníze a mě dají voucer, peníze rozdělí na polovinu? Navíc já jsem svoji část ještě nedoplatila, musím doplatit? Zájezd je psaný na mě 52 let, Bulharsko od 25. 6. Děkuji“

Jana Sedláková: „Dobrý den, pokud jste objednatelem zájezdu pouze vy, CK Vám může nabídnout voucher, který nemůžete odmítnout, protože vy v rizikové skupině nejste (maminka je pouze spolucestující), ale voucher bude v hodnotě celého zájezdu, nikoli poloviny. Pokud jste objednatelé obě, pokud maminka odmítne voucher, vrátí se celá cena i Vám. Tady tedy záleží kdo je ve smlouvě jako objednatel. Je ale otázka jestli se 25.6. opravdu nebude dát do Bulharska vycestovat a tedy kdy je vhodná doba odstoupení/voucher řešit. Toto prosím řešte s cestovní kanceláří individuálně, jestli doplatek budou požadovat.“

Eva: „Dobrý den, mám zaplacenou zálohu na 13.6 do Chorvatska, chtějí po mě doplatit. Kdyby jsme tam mohli odcestovat, museli by jsme si dělat testy než bychom jeli a až by jsme přijeli??? Chtěla jsem změnit termín a třeba na srpen nebo září prý to nejde???“

Jana Sedláková: „Dobrý den, zda budete potřebovat k vycestování testy nevím. Nicméně pokud budou otevřené hranice a zájezdu nebude bránit žádná objektivní překážka, na změnu ze zákona nárok nemáte. Podívejte se prosím ale do obchodních podmínek Vaší smlouvy - některé kanceláře umožňují změnu za poplatek.“

Victoria: „Dobrý den, mám zaplacený dětský tábor na červenec. Ale vzhledem k tomu, že máme ve společné domacnosti babičku starší 65, chci tabor zrušit. Mám na to nárok? Děkuji.“

Jana Sedláková: „Dobrý den, na tábor dítě poslat nemusíte, ale v tomto případě Vám pořadatel tábora je oprávněn účtovat "storno poplatky" podle Vaší smlouvy, záleží co ve smlouvě máte napsáno.“

Daňhel Zbyněk: „Mám celou dovolenou zaplacenu a to do Tu recka s odletem 22.8.2020.Mám nárok na voucher,nebo co by jste mi poradila co dělat nebo na co mam nárok“

Jana Sedláková: „Dobrý den, záleží jestli budete chtít odletět pokud to půjde. Pokud o zájezd zájem máte, doporučuji vyčkat až bude jasné jak na tom cestovní ruch v srpnu bude. Pokud už teď víte, že odletět nechcete a potřebujete prostředky zpět, můžete odstoupit, ale tady je potřeba počítat s tím, že cestovní kancelář může vyčíslit stornopoplatky.“

Michaela: „Dobrý den, máme v CK zaplacenou zálohu na pobyt v červenci v Řecku. Jednomu z partnerů je 65 let, druhý ještě nemá 60 let. Pokud se zájezd neuskuteční, chtěla bych vrátit peníze. Může CK trvat na tom, že vrátí peníze pouze osobě nad 65 let? Děkuji za odpověď Míša“

Jana Sedláková: „Dobrý den, záleží na tom kdo je objednatel zájezdu. Pokud oba, měli byste mít nárok na voucher v celé částce a protože je jednomu z objednatelů přes 65 let, můžete voucher odmítnout a dostat celou částku zpět. Pokud je objednatel osoba mladší 65 let a druhý je pouze spolucestující, máte nárok pouze na voucher a tento odmítnout nemůžete. Je ale otázka jak bude v červenci turistický ruch, pokud již půjde cestovat, má cestovní kancelář Vám nenabídnout nic a nechat Vás odjet.“

Lenka: „Dobrý den, máme zaplacenou zálohu na zájezd vlastním autem na červenec do Chorvatska, ale už nyní jsme téměř rozhodnuti, že nepojedeme i když se hranice otevřou, jak dále postupovat, máme i tak nárok na vrácení peněz nebo voucher , děkuji za odpověď , pěkný den“

Jana Sedláková: „Dobrý den, zda budete mít nárok na voucher/vrácení částky je zatím brzo odpovědět. Vládní představitelé se vyjadřují ve smyslu, že červenec by snad do chorvatska mělo jít cestovat. Pokud to bude možné a vy nebudete chtít odjet, je potřeba odstoupit od smlouvy co nejdříve, abyste měli co nejnižší stornopoplatky. Pokud to možné nebude, může Vám CK nabídnout voucher. Tady je to na Vás, to "riziko" že hranice otevřou a pak nebudete mít nárok na nic jiného než na zájezd, tady je.“

Jan Sedmík: „Mám dotaz k zájezdům. Co dělat? Máme zaplacenou plnou hodnotu zájezdu od 12/2019. Měli jsme odjet na zájezd 26.4.2020. Cestovní kancelář nevystavila voucher a ani jinak na písemné urgence nereaguje. děkuji za odpověd“

Jana Sedláková: „Dobrý den, v tomto případě mě prosím kontaktujte na jana@sedlakovalegal.com, podíváme se na to a pokud cestovní kancelář nereaguje, pomůžeme Vám. Takto konkrétní dotaz není možné vyřešit v poradně. Nicméně pokud jsou nekontaktní a nepovede se se s nimi spojit, je možné že budete muset věc řešit soudní cestou.“

Michaela: „Dobrý den mám zaplacenou zálohu na zájezd do Tunisu odlet 24.7. musím doplatit zbytek když nechci vycestovat? Děkuji“

Jana Sedláková: „Pokud víte již nyní, že 100% odcestovat nechcete, je možné od smlouvy odstoupit - čím dříve odstoupíte, tím nižší bude storno. Varinta dvě je doplatit a počkat zda hranice otevřou. Pokud neotevřou, dostanete voucher v hodnotě zájezdu nebo celou částku zpět a tedy nepřijdete o peníze. Tady není právní rada, je na Vás které variantě dáte přednost.“

Michaela Novotná: „Dobrý den, Chtěla bych se zeptat ohledně zájezdu. Ještě před vyhlášením nouzového stavu a karantény jsme zrušili zájezd zakoupený vloni. (Kompletně zaplacený). Rozhodli jsme se postupovat dle storno podmínek. Byla nám vystavena faktura, která měla být proplacena na náš účet. Na vyřízení si CK vzala 30 dní. Už to jsou minimálně 2 měsíce a stále vratné peníze nepřišly. Z CK je minimální kontakt a když už tak jen, že máme vydržet. Jak se dá v takové situaci postupovat? Děkuji.“

Jana Sedláková: „Dobrý den, v takovém případě nás prosím kontaktujte na jana@sedlakovalegal.com, pokud je cestovní kancelář nekontaktní a zadržuje Vám prostředky, je možné, že budete muset celou věc řešit soudní cestou. Ale nedokáži takto konkrétní dotaz vyřešit přes poradnu. Někdy pomůže, když se pošle předžalobní výzva a na soud ani nedojde. Nicméně je potřeba vidět veškeré podklady a situaci probrat.“

hanka: „prosim o odpověď,kdyz mi zajezd o den zkratili,zda mam nárok na vraceni casti penez.Byla jsem na tyden v Egypte a odvezli nas zpet o den dřív,teda 18.3.2020“

Jana Sedláková: „Dobrý den, teoreticky ano, ale je potřeba posoudit okolnosti za kterých ke zkrácení zájezdu došlo. V první chvíli bych vyzvala cestovní kancelář k dobrovolnému vrácení části peněz. Pokud by zareagovali negativně, je potřeba obrátit se na právníka, který Vám věc posoudí a pomůže.“

Monika Bryndová: „Dobrý den,protože s námi CK BLUE STYLE absolutně nekomunikovala,byly jsme nuceny si vzít voucher,protože storno poplatky byly nehorázné.Bohužel jsme byli hned v první vlně,kdy se nic nevědělo.Jak je možné,že po usnesení vlády mají tyto vouchery úplně jiné podmínky,než ty,co jsme obdrželi?“

Jana Sedláková: „Dobrý den, bohužel to tak je. Je to jedna z věcí, kterou nyní řešíme celkem často. CK vydala vlastní vouchery, na což má ze zákona právo, a pokud je lidé akceptovali, jejich původní smlouva se zrušila a nyní se musí řídit tím novým poukazem. Pokud lidé tyto vouchery neakceptovali, nyní již BlueStyle vydává i poukazy podle lex voucher, takže mají možnost si vybrat.“

Jiří Leitgeb: „Dobrý den, co když doplatím zájezd který se nakonec neuskuteční, i tady platí že cestovka vystaví voucher. Díky za odpověď Jiří Leitgeb“

Jana Sedláková: „Pokud je to zájezd který by se měl uskutečnit do 31.8.2020 pak ano.“

BOŽENA: „Dobrý den 22/6 mam odjet s cestovkou na slovensko což take nevidim dobře- leč zalohu sem platila loni napodzim 3300 kc ted bych mela jit na cestovku dle smlouvy 25/5 a doplatiti druhou cast zalohy - vte same vyši. Musim doplatiti druhou cast a oni mne na celou castku vystavi ten woucher o něm se pořad hovoři nebo ho vystavi pouze na zalohu? je mne 67 let rada bych jela i jindy ale nevi co čekat na cestovce protože na muj dotaz nevi nic jen storno 1000 kc je pro mne dost ztratit. prosim o sděleni zda doplatiti nebo ne“

Jana Sedláková: „Dobrý den, pokud doplatíte zájezd a nakonec nepůjde odcestovat, tak pokud jste zájezd objednávala vy a máte více než 65 let, máte nárok na voucher, který můžete odmítnout a dostanete tak zpět celou částku za zájezd. Pokud bude možné odcestovat, nemůžete zájezd odmítnout a v takovém případě byste pak hradila stornopoplatky nebo byste si musela zájezd nechat "propadnout". Nyní je ale těžké poradit co bude v polovině června. Pokud ale chcete odcestovat, je pro Vás lepší zájezd doplatit, jako riziková skupina neriskujete, že byste nedostala peníze pokud by se zájezd nekonal.“

Radka Mlynářová: „Dobrý den, mám jet 11. 7. s dětmi na poznávací zájezd do Rakouska. Zaplacenou máme celou částku. Jaké jsou v tuto chvíli možnosti? Děkuji za odpověď a přeji pěkný den! Radka Mlynářová“

Jana Sedláková: „Dobrý den, pokud byste odcestovat chtěli, vyčkejte prosím co bude v červenci. Zatím je těžké hodnotit. V případě, že bude možné odcestovat ale vy nebudete chtít, můžete od zájezdu odstoupit ale CK Vám může účtovat storno. Pokud nebude možné odcestovat, máte nárok na voucher v plné hodnotě zájezdu.“

Vlasta: „Dobrý den. Kdo bude ručit za voucher do 31. 8. 2021, pokud je CK pojištěná proti úpadku pouze do 31. 10. 2020. Děkuji“

Jana Sedláková: „Dobrý den, cestovní kancelář musí být pojištěna po celou dobu svého podnikání. Takže bude muset pojištění prodloužit. Pokud neprodlouží a ukončí ke 31.10.2020 své podnikání, bude Vám muset vrátit peníze. Pokud nebude schopná vrátit peníze, očekávám, že se dostane do úpadku a pak by se pojistka měla uplatnit.“

Karel: „Dobrý den.Mám 65 let,zaplacenou zálohu a chci zájezd zrušit(odlet 20.09.).Musím nejdříve zájezd doplatit nebo mně vrátí peníze hned?“

Jana Sedláková: „Dobrý den, na zájezd v září nedopadá lex voucher, takže pokud chcete zájezd stornovat, CK Vám může vyčíslit stornopoplatky. Můžete ale odstoupit ihned, naopak čím dříve, tím se dá očekávat, že budou stornopoplatky nižší.“

Karla Kytková: „Dobrý den, jsme seniorky a máme zaplacený zájezd na září do Chorvatska. Současně máme zaplaceno komplexní pojištění se stornopoplatkem. Pokud zrušíme nyní zájezd, jak je to se stornopoplatkem? Uhradí ho příslušná pojišťovna? Lze nyní využít při zrušení zájezdu § 2535 OZ? Máme obavu vycestovat. Děkuji. Karla Kytková“

Jana Sedláková: „Dobrý den, tady hodně záleží na tom co máte v pojistné smlouvě. Většinou jsou pandemie ve výluce, takže nedokáži poradit bez znalosti co přesně máte v pojištění sjednáno. Doporučuji se zeptat příslušné pojišťovny nebo zkonzultovat s právníky. Pojistné smlouvy jsou většinou psány komplikovaně, protože musí myslet na spoustu variant a možností.“

Lenka: „Dobrý den, měli jsme zaplacený zájezd na lyže do Rakouska. CK se měsíc a půl po termínu odjezdu po našem urgovani ozvala s tím, že poslala poukaz na zájezd do srpna 2021. Máme malé děti. Co když poukaz nebudeme moci uplatnit (nevhodný výběr nabídky CK, nemoc..). Lze požadovat po CK místo poukazu peníze? Případně jak postupovat? Děkuji a pěkný den“

Jana Sedláková: „Dobrý den, nevím kdy se Váš zájezd měl konat. Pokud v ochranné době tak v případě že si voucher do 31.8.2021 nevyberete (z jakéhokoliv důvodu, je to jen na Vás jestli ho použijete nebo ne) tak Vám v září 2021 peníze musí CK vrátit. To jestli ho můžete nyní "vyměnit" za peníze je otázka jestli spadáte do některé z rizikových skupin (objednatel zájezdu je osoba 65let plus, nezaměstnaný, těhotná/na mateřské/na rodičovské dovolené, osoba ZTP..). Pokud ne, nemůžete jej odmítnout a musíte ho buď uplatnit nebo počkat do příštího září.“

Darina Horáková: „Dobrý den paní Sedláková, prosím moc o radu .Já již před datem placení dalších záloh poslala přípis ve znění:Odstoupení od smlouvy před zahájením zájezdu. Tento jsem doplnila o důvod ve znění zákonu....byla v té době nejhorší pand.situace. Paní z cestovky mě vyzvala o jasné určení obsahu. To ale podle mě bylo jasné. Odstoupení od smlouvy podle zákona 2535 č.89/2012Sb. Požadují storno poplatek ve výši 10%. A to již striktně. Jak nejlíp prosím postupovat?“

Jana Sedláková: „Dobrý den, doporučuji zkonzultovat s právníkem, jestli Vaše odstoupení bylo opravdu jednoznačně podřaditelné pod některý z paragrafů. Ale jste spotřebitel, tady by Vám výklad měl jít ku prospěchu. Další věc je, kdy se měl zájezd uskutečnit a kdy jste odstoupila. Bez těchto údajů těžko poradit.“

Lea: „dobry den, mam zaplacenou zalohu u Čedoku na zajezd na červen do Turecka , musim doplatit zbytek ceny ? letos určite nepojedu nikam. mockrat dekuji Lea“

Jana Sedláková: „Pokud zájezd doplatíte a následně nebude možné odletět, dostanete buď peníze zpět nebo voucher v hodnotě zájezdu. Pokud ale bude možné odletět tak nemáte nárok na nic a musíte na dovolenou nastoupit nebo Vám "propadne". Zde je tedy na zváženou jak moc věříte, že zájezd v červenci nebude. Pokud bude a vy odjet nechcete, doporučuji odstoupit co nejdřív a minimalizovat stronopoplatky. Pokud vycestování možné nebude, je pro Vás výhodnější počkat na červenec a nechat si zaslat voucher/peníze (zde záleží zda CK využije ochranné doby a jestli jste riziková skupina, obecně ale nepřijdete o hodnotu zájezdu).“

Lucie Beníčková: „Dobrý den chtěla jsem se zeptat mám s rodinou odletět 3. 9. do Recka. Jak moc je reálné, že odletíme a co mám momentálně dělat. V dubnu mi cestovní kancelář nabídla vorčer, který jsem využila a přesunula jsem dovolenou na příští sezonu 2021. A minulý týden mi CK napsala, že odletíme možná jestě v září letos. Tak nevím na čem jsem a s čím mám počítat. A jaká mám popřípadě práva na tom trvat na příští sezoně nebo je lepší ještě letět letos?Děkuji Beníčková“

Jana Sedláková: „Dobrý den, pokud jste již přijala voucher, záleží na jeho podmínkách. Potřebovala bych ho vidět a vidět i komunikaci s CK. Pokud Vám CK jednoznačně potvrdila přesunutí na sezónu 2021, měla byste jako spotřebitel s tímto počítat. Ale jak říkám, na 100% Vám nejsem schopná, bez toho aniž bych viděla ten voucher a komunikaci, odpovědět,“

Radek: „Dobrý den, kde prosím najdu přesné znění zákona/vyhlášky jaké jsou ted povinnosti/nároky CK a klientů (kdo má nárok na voucher a kdo ne , jak je to se storno poplatky atd.)“

Jana Sedláková: „Hezky je to popsáno na stránkách ministerstva pro místní rozvoj nebo české obchodní inspekce. Najdete tam i číslo zákona a odkaz na jeho plné znění.“

Lea Koldová: „dobry den,chci se zeptat...mame zaplacenou zalohu letos s Cedokem (na cerven) a urcite letos nikam nepojedu,musim doplatit zbytek ceny zajezdu? Dekuji za odpoved, Lea“

Jana Sedláková: „Dobrý den, pokud se zájezd uskuteční, musíte na něj nastoupit nebo si ho nechat "propadnout". Takže nyní je na Vás nakolik věříte tomu, že bude možné v červnu odcestovat. Pokud by to možné bylo a vy odcestovat nechcete, je pro Vás nejlepší stornovat zájezd co nejdříve a minimalizovat stornopoplatky. Pokud to možné nebude, je pro Vás výhodnější vyčkat na termín konání zájezdu, kdy Vám CK vrátí peníze/poskytne voucher a tedy o hodnotu zájezdu nepříjdete.“

Karla Kytková: „Dobrý den ještě jednou, upřesním - máme ve smlouvě sjednané komplexní pojištění včetně pojištění stornopoplatku. Děkuji za předchozí odpověď.“

Jana Sedláková: „Chápu, ale i toto pojištění může mít v podmínkách napsáno, že platí vždy s výjimkou pandemie. Takže opravdu je potřeba podmínky přečíst celé.“

Marek: „Mně štve koronavirus“

Jana Sedláková: „:)“

Jana Kloboučková: „Dobrý den. Máme odlet 9.9. Zaplacena záloha. Můžu požadovat voucher již nyní nebo máme vyčkat. Je lepší stornovat? Odletět nechceme.Děkuji za odpověď“

Jana Sedláková: „Na zájezdy v září již lex voucher nedopadá. Pokud vláda neprodlouží ochrannou dobu, CK Vám buď vrátí peníze pokud zájezd nebude možné uskutečnit nebo můžete odstoupit vy a uhradit stornopoplatky. Je na Vás nakolik věříte tomu, že bude možné v září odcestovat. Pokud by to možné bylo a vy odcestovat nechcete, je pro Vás nejlepší stornovat zájezd co nejdříve a minimalizovat stornopoplatky. Pokud to možné nebude, je pro Vás výhodnější vyčkat na termín konání zájezdu, kdy Vám CK vrátí peníze.“

Petr: „Dobré ráno moc vám to dnes sluší v dobré ránu máte moc krásné červené lodičky velmi vám sluší.Máte pěkný styl.Moc Vás pozdravuji“

Jana Sedláková: „Děkuji :)“

Jiří Kilián: „Dobrý den máma rezervaci do Itálie přes booking na červenec 2020, Částka 37.000,- není uhrazená ale jenom blokování ,vzhledem k situaci by jsme chtěli zájezd přesunout na příští rok, nebo zrušit ,ale bylo nám sděleno, dobrý den děkujem že jste se obrátili na booking :kontaktování jsme zařízení a požádali o zrušení vaší rezervace s lítostí vám musíme oznámit že ubytování nemůže udělat vyjímku a bude od vás požadovat poplatek za zrušení v původní výši 37000;-“

Jana Sedláková: „Dobrý den, booking není cestovní kancelář a tedy na ně lex voucher nedopadá. Podmínky Vašeho ubytování se nejspíše řídí podmínkami ubytování, které jste si vybrali. Tady je tedy potřeba kontaktovat právníka, který Vám posoudí zda ubytování postupuje v pořádku.“

Miluše: „Dobrý den paní Sedláková, jak mám donutit cestovní kancelář,konkrétně exim k vrácení uhrazené zálohy. Zájezd jsme stornovali 24.3.2020,odlet 16.6.2020 se stornopoplatkem 1500,-/os. Stále jsme se peněz nedočkali, nejdříve vyhrožovali Lex voucherem a dělali,že nechápou,že se lex voucher na stornované zájezdy podle par.2533 nevztahuje. Storno máme potvrzené, do 20.4. odpovídali,že toho mají hodně, že pracují v omezeném režimu, at vydržíme. Takže pořád čekáme a nic. Děkuji za odpoveď“

Jana Sedláková: „Dobrý den, kontaktujte prosím svého právníka nebo můžete i mě na jana@sedlakovalegal.com, je potřeba Vaši situaci posoudit již konkrétně a případně zaslat cestovní kanceláři předžalobní výzvu k vrácení částky, pokud na ni máte nárok. Často tato výzva pomůže a není již nutné se dále soudit.“