Chat

pilot stíhacího letounu

Jaroslav Míka

Záznam chatu z úterý 21. ledna 2020

Jaroslav Paulík: „Dobré ráno! V šedesátých a sedmdesátých letech byl poměrně častý jev tkzv.třesk při překročení rychlosti zvuku, když se nám nad hlavami proháněli MiGy.Je dnes zakázáno překračovat 1 M? Díky!“

Jaroslav Míka: „Dobré ráno, překračovat M 1 je povoleno a nadzvukovou rychlostí i létáme. Důvod, proč třesk už není tak často slyšet je především v aerodynamicky lepším tvaru letounů a samozřejmě i v malém počtu letounu, které dnes máme ve srovnání s dobou před padesáti lety.“

Lukáš Novák: „Dobré ráno, chci se zeptat zda ještě platí, že piloti musí mít naprosto zdravý zrak, bez jakékoliv korekce. A jaký je věk nejstaršího českého pilota gripenu?“

Jaroslav Míka: „Na začátku letecké kariéry je naprosto zdravý zrak nezbytný. Nicméně u starších pilotů se občas objeví nutnost brýlí na čtení, tak jako u běžné populace. Nejstaršímu pilotovi Gripenu je 51 let a s létáním v podstatě končí“

Milan: „Dobré ráno,jsem fanda letade a skoro dene pozoruju Gripeny letět od severu na čáslav-proČ DĚKUJI ZA ODPOVĚD.dev“

Jaroslav Míka: „Dobré ráno. Severně od Čáslavi je jeden z hlavních výcvikových vzdušných prostorů pro Gripeny. Ten tedy využíváme a vy nás tak můžete často vidět.“

Iveta: „Dobré ráno, jakými všemi stroji jste se proletěl? :-) A ve kterém Vás to baví nejvíce? Děkuji. Iveta“

Jaroslav Míka: „Dobré ráno, začínal jsem létat v aeroklubu na větroni L-13. Pak jsem létel více typů větroňů a vrtulových letadel. Z vojenských strojů jsem létal L-29, L-39, L-159 a Gripen. Svezl jsem se v letadlech F-16, F-18, Rafale a Eurofighter. Nejvíce mě to baví na Gripenu a na větroních“

Zoe: „Dobrý den Jaroslave, co je pro vás při létání největší výzva? Co vás tedy baví nejvíc? A co byste dělal, kdybyste nelétal? Přeji pěkný den! Zoe“

Jaroslav Míka: „Dobrý den Zoe, největší výzvou bylo stát se pilotem Gripenu a to se mi podařilo. Nejvíce mě baví se udržet v letecké kondici tak, abych byl na sklonku kariéry schopen, předat moje zkušenosti mladším kolegům. A co bych dělal, kdybych nelétal? Měl jsem podanou přihlášku na ČVUT na konstrukci letadel, tak asi bych byl leteckým konstruktérem.“

Majka: „Dobré ráno,je skvělé jak jste si splnil svůj sen.Co na to říkali rodiče a jak se s tím smířila manželka? Chceme Čáslav navštívit na Den otevřených dveří.“

Jaroslav Míka: „Dobré ráno. Maminka se o mě bála a vlastně se bojí dodnes. Otec byl pyšný. A manželka? Ta mě poznala už jako pilota a možná i proto jsem měl šanci ji ze začátku oslovit. Dnes už profese pilota samozřejmě nehraje v našem vztahu žádnou zásadní roli“