Chat

pedagog, vedoucí Institutu výzkumu školního vzdělávání PEDF MU

Tomáš Janík

Záznam chatu ze středy 28. března 2018

ANGOLA: „Jak kvalitní jsou současné české pedagogic. fakulty?“

Tomáš Janík: „Mají své rezervy,ale zlepšují se - posilují ohled na praxi, věnují větší pozornost oborovým didaktikám, více než dříve spolupracují s učiteli. Více viz vstup iniciativy Otevřeno.“

SK: „Co si myslíte o pedocentrismu?“

Tomáš Janík: „Pedocentrismus je o obratu k dítěti - v každé generaci dětí je zapotřebí obratu k nim, neboť jsou jiné a potřebujeme je poznat a pochopit, abychom mohli dobře pedagogicky působit.“

ANTI: „Co zajímavého bude řešit Váš institut v blízké a daleké budoucnosti?“

Tomáš Janík: „Před 10 lety jsme zkoumali, jak učitelé vnímají tehdy zaváděnou kurikulární reformu. Nyní nás v jednom výzkumu zajímá, co z toho zbylo po 10 letech. Kromě toho chceme více zkoumat kvalitu výuky.“

DARIUS MOCNY: „Co nejdůležitějšího řešil Váš institut?“

Tomáš Janík: „Otázku: jak zlepšovat výuku - vytváříme tzv. didaktické kazuistiky, to jsou rozbory vyučovacích hodin, ale navíc s návrhy na vylepšení. Tyto didaktické kazuistiky publikujeme a učitelé je mají k dispozici pro inspiraci a pro přemýšlení o tom, jak by mohla jejich výuka vypadat jinak (event. lépe - pokud možno).“

jiří: „jaká je uroven školství ted zlepšilo jse něco ve školství“

Tomáš Janík: „Myslím, že se zlepšuje postupně - viz poslední vstup. Věřím, že např. Hejného matematika přispěje k tomu, že děti budou nad rámec počtářských dovedností lépe rozumět jejich matematickému základu.“

lucie: „35 let jsem prožila ve školství různých stupňů bez sebemenšího konfliktu se studenty. Jediná věc, kterou studenti potřebují, je spravedlivý učitel, od kterého mají předem daná jasná pravidla a požadavky týkající se obsahu učiva a časové rezervy. A ocenění ? No přece podle výkonu studenta. Neexistují žádné úlevy - prostě tak, jak to probíhá v zaměstnání. Jen tak jsou uchráněni do budoucna zklamáním a stresům v práci. Nebo snad máte dojem, že v zaměstnáních to funguje jako v "neklasických" školách - malí žáci si hrají, starší debatují, pokud možno žádné srovnávání, známky už vůbec ne... Pak přijdou do zaměstnání a po zkušební době dobří zůstávají a ostatní mají smůlu. Neexistují ohledy. Tak proč je neučit od dětství pravdě o nich samotných?“

Tomáš Janík: „Ano, i výzkumy potvrzují, že dobrý učitel se vyznačuje jasností, strukturovaností, spravedlivostí a tím, že má děti rád.“

jiří: „jako pedagog co učite“

Tomáš Janík: „Učím srovnávací pedagogiku - poznatky a zkušenosti ze zahraničí - snažím se studenty diskutovat srovnání situace u nás a jiných zemích a podněcovat k přemýšlení o možnostech řešení.“

Zdenka: „Zdravim Vas a vzpominam na dramatak v krouzku ZS Vranovice!!! Jste to Vy! Zdenka“

Tomáš Janík: „Ahoj a děkuji, ano ZŠ Vranovice, to byla dobrá štace - byli jste bezva.“

jiří: „přímení janík je duo paleček janík janík je vaš nak přibuzný“

Tomáš Janík: „Díky, je to shoda jmen, ale jsem potěšen.“

Petra Huková: „Mám pocit, že děti na prvním stupni ZŠ dostávají úkoly, které vyžadují aktivní zapojení rodičů do výuky, či při zpracování úkolů (např. tvorba prezentací, výrobních postupů atd. )Je to trend v dnešní době?“

Tomáš Janík: „Dobrá otázka - náročnější úlohy by děti měly řešit s učiteli, aby byly správně metodicky zavedeny. Procvičování a opakování doma považuji za OK.“

jiří: „dobré ráno ted se navrhuje ve školách opět branná vychova co na to řikate jsou učitelé na to připraveni“

Tomáš Janík: „Nejsem si jist - myslím, že by se témata z této oblasti měla řešit v rámci stávajících předmětů nebo aktivitami nad rámec kurikula. Důležitá jsou také místní specifika školy.“

Majka: „Dobré ráno,jak se vám líbí ve studiu?“

Tomáš Janík: „Hezky. Díky.“

jiří: „co si myslite o šikaně ve školach chce to totiž zmirnit viz trmice“

Tomáš Janík: „Je to problém, vyžaduje více pozornosti - učit děti umět být mezi sebou - to je ta zmiňovaná socializační funkce školy - některé školy jí věnují více pozornosti, neboť je obecně podceňována.“

jiří: „kolik je nominovano učitelu učitelek na zlatýho amose letos“

Tomáš Janík: „Děkuji za dotaz - bohužel to nevím.“