Chat

Jan Votočka
Kdy máme nárok na vrácení vstupného? Dají se reklamovat i nehmotné věci? Chatujte s poradcem Honzou Votočkou o všem, co vás jako spotřebitele zajímá.
Záznam chatu z úterý 11. října 2011
renda: „Nechal jsem si vyčistit kalhoty a dyž jsem si je vyzvedl, olejová skrvna, kterou jsem chtěl vyčistit, tam porád byla stejná. Když jsem řek, že tedy nezaplatím, pani mi řekla, že nějakou proceduru provedli dvakrát, i dyž to nevyčistili a chtěla po mě zaplatit. Byl jsem v právu? Musím jim zaplatit, i když jejich procedura nevyčistila moje kalhoty?“
Jan Votočka: „Dobrý den, s čistírnami v tomto směru problémy bývají a řešení nebývá vždy jednoznačné. Pokud Vám však byla služba a její výsledek jasně garantovány, nemá čistírna nárok na zaplacení ceny za tuto službu. Může však nastat situace, kdy Vás čistírńa předem upozorní, že některé skvrny vyčistit nepůjdou. Pokud s touto možností souhlasíte, musíte cenu uhradit. Přeji hezký den, JV“
www: „jak vybíráte výrobkym které testujete? existuje i tlak firem na to, abyste etstovali jejich výrobek? a pokud je vaše hodnocení negativní, ozývají se výrobci s protesty?“
Jan Votočka: „Dobrý den! Při výběru výrobků se řídíme několika kritérii, především dáváme přednost těm výrobkům, se kterými se zákazník na trhu setkává nejčastěji. A samotné jednotlivé kusy pro testování následně nakupujeme anonymně přímo v obchodech, aby se firmy nemohly ovlivnit výsledek testování dodáním bezvadného kusu. Tlak firem nezaznamenáváme, protože si dlohodobě zakládáme na nezávislosti (proto nejsou např. v časopisu dTest žádné reklamy) a objektivitě. A firmy si již na to zvykly, vědí to a takovéto pokusy vzdaly. Naše testy bohužel bývají negativní poměrně často, protesty zaznamenáváme, stejně jako soudní žaloby, nicméně si za výsledky svých testů stojíme. Přeji hezký den, JV“
Milan Mizer: „Dobré ráno, pokud mi v restauraci donesou nedodělaná vajíčka a já je vrátím. Mají právo mi je pak účtovat dvakrát? Předem děkuji, Milan“
Jan Votočka: „Dobrý den, s takovým to jednáním se setkáváme, ale jedná se o zcela nezákonou. V popsaném případě máte právo na upravení vajíček tak, aby byla podána tak jak mají být nebo dokonce na výměnu za jinou porci, případně je můžete odmítnout zcela a tedy nic neplatit. Dvojí účtování je však zcela nepřípustné. Přeji hezký den, JV“
Motinho: „Dobrý den, telefonní operátoři mi nabízejí hodně služeb a chtějí, abych podepsal smlouvu, kde je i to, že souhlasím s obchodními podmínkami, které jsou ale strašně dlouhé, nesrozumitelné a na pobočce mi je ani nevydali. Musím toto podstupovat, nebo existuje nějaká cesta, jak se od nich domoct informací? Děkuji a přeji dobré ráno“
Jan Votočka: „Dobrý den, tak předně, při podpisu smlouvy má operátor povinost přiložit Vám ke smlouvě i úplné znění obchdoních podmínek se kterými vyslovujete souhlas. Rozhodně nedoporučuji podepisovat smlouvu, jsou-li Vám podmínky zatajovány, neboť takový postup operátora či jeho zprostředkovatelů může naznačovat pokus o určité podvodné jednání. Jinak všechny obchodní podmínky bývají k dispozici i na internetových stránkách operátora. Přeji hezký den, JV“
Jana Beldrmanová: „Platí pro reklamaci telefonu pořízeného za zvýhodněnou cenu k paušálu stejná pravidla jako u klasické reklamace?“
Jan Votočka: „Dobrý den, ano, i zvýhodněný telefon můžete reklamovat ve zcela stejném rozsahu jako jakýkoliv jiný výrobek. Přeji hezký den, JV“
Aja: „Dobry den, po kolikati opravach vyrobku mam narok na vraceni penez? Muzou mi spotrebic servisovat do nekonecna?“
Jan Votočka: „Dobrý den, soudní praxe je taková, že právo na výměnu výrobku za nový kus nebo vrácení peněz máte v okamžiku, kdy se na věci objeví potřetí stejná nebo čtyři různé závady. Přeji hezký den, JV“
Pavel z Bořetína: „O jaké výrobky se spotřebitelé volající do vaší poradny nejvíce zajímají?“
Jan Votočka: „Dobrý den, co se týče výrobků, zákazníci se nejčastěji zajímají o ty nebezpečné, jejichž kompletní databáze je k dispozici na www.nebezpecnevyrobky.cz. Jinak drtivá většina hovorů, kterých v současnosti vyřizujeme cca 100 denně, směřujících na poradenskou linku 299 149 009 se týká spotřebitelských práv a problémů s podnikateli. Přeji hezký den, JV“
Eva: „Dobry den, rada bych se zeptala, jak se jako maly prodejce mohu branit zneuzivani zakona nepoctivymi zakazniky, kteri si objednaji opakovane zbozi a vrati jej do 14 dnu bez udani duvodu. Vzhledem k novince vraceni i postovneho, takove dlouhodobejsi chovani muze byt i likvidacni. Jsem tedy povinna takovemu zakaznikovi vyridit jeho objednavku nebo jeho objednavku mohu odmitnout? Dekuji“
Jan Votočka: „Dobrý den, v případě, že zákazník zneužívá svého práva od smlouvy bez udání důvodů do 14 dnů odstoupit, nemusíte mu takové zboží zasílat. V takovém případě se totiž nebude jednat o diskriminaci spotřebitele, ale využití Vašeho práva zvolit si s kým uzavřete smlouvu a komu tedy i dodáte zboží. Přeji hezký den, JV“
SEATO: „Co znamena d v nazvu casopisu dTest?“
Jan Votočka: „Dobrý den, "d" v názvu časopisu má svůj původ v době před více než dvaceti lety, kdy vyšlo první vydání a znamená "dobrý" test. Přeji hezký den, JV“
Vendula Ježková: „Dobrý den, mohl byste mi prosím říci, jestli jsou hračky vyrobené v Číně obecně závadné? Mohou například plastové hračky nějakým způsobem škodit dítěti, jestliže je dejme tomu cucá? Máme doma hračky převážně dřevěné, ale těch umělohmotných a gumových také pár máme.“
Jan Votočka: „Dobrý den, obecně říci nelze, že hračky vyrobené v Číně bývají závadné. Vzhledem k obrovskému množství hraček, které se sem dovážejí z Číny, je i vyšší procento těch závadný na celkovém podílu hraček na trhu. Stejně tak plastové hračky obecně neškodí, vždy však bude záležet na konkrétním složení plastu (např. na tam, zda neobsahuje ftaláty, apod.). Kompletní seznam nebezpečných výrobků včetně hraček naleznete na www.nebezpecnevyrobky.cz. Přeji hezký den, JV“
Jiřina Pirková: „Mohla bych, prosím vědět, jak je to například s gely a jinými přípravky proti celulitidě? V reklamách se tvrdí, že vyhladí pomerančovou kůži, ale co když se efekt nedostaví? Mám pak nárok takový výrobek reklamovat?“
Jan Votočka: „Dobrý den, velmi často se setkáváme s případy, že takovéto výrobky neúčinkují, resp. účinkovat nemohou, protože neobsahují žádné látky, které by mohly deklarovaný efekt zůsobit. V takovém případě se jedná o klamavou obchodní praktiku a Vy byste měla právo na vrácení peněz. Pokud je však přípravek účinný, ale pouze z nějakého subjektivního důvodu na Vaší straně nezabere, nárok na vrácení peněz zde není, v úvahu však může připadat např. přiměřená sleva (v závisloti na důvodech toho, proč výrobek nezabral). Přeji hezký den, JV“
Zdeněk Beňas: „Dobré ráno, koupili jsme si vchodové plastové dveře do domu a nechali je zabudovat. Po třech měsících se teplem zkroutily a nešly otevřít. Při reklamaci se technik se pokoušel dveře !upravit" ale jsou vadné. Firma, která nám je prodala, stejné nemá, prý to byla jednorázová zakázka výrobce z Německa pro ekolgické stavby a pokud bychom chtěli stejné, stály by nejméně o třetinu více. Nabídla jiné, ale ty nám nevyhovují tvarem ani barvou, proto nabízí vrátit peníze. Můžeme nárokovt i peníze za zabudování dveří, což prováděla firma jiná? Děkuji Zdeněk“
Jan Votočka: „Dobrý den, v případě že Vám v souvislosti s vadným dodáním dveří vznikly další náklady (za demontáž a montáž, ztracený čas, apod.) máte právo na jejich uhrazení po firmě, která Vám vadné dveře dodala. Takové výdají doporučuji uplatnit bezodkladně a doložit příslušnými doklady. Přeji hezký den, JV“
L.Čičinková: „Dobrý den,vrátila jsem se z dovolené z Kréty,kde jsem onemocněla chřipkou,stejně jako má sestra a synovec.Můžu se domáhat bolestného a ztížení společenského uplatnění po hotelu nebo cestovce?“
Jan Votočka: „Dobrý den, takovéto nárkoky po cestovní kanceláři či hotelu zpravidla ulatňovat nelze (s výjimkou případů, kdy by tyto takovou nemoc zaviněně způsobily, což je těžko představitelné). Pokud jste však byla pojištěna, můžete po své pojišťovně požadovat proplacení léčebných výloh. Přeji hezký den, JV“
Jiří: „Dobry den, koupil jsem si jizdenku Sporo Tiket pres eshop na konkretni datum. Pote, co jsem ji s cca 14 dennim predstihem vyzvedl na pokladne nadrazi se mi zmenil datum vyuky ve skole a ja jsem potreboval jet jindy. Chtel jsem jizdenku vratit do 14 dnu od zakoupeni - viz el. obchody. CD pise a tvrdi, ze jakmile ji vyzvednu na kase, tak pada moznost vraceni jizdenky a v cele vysi propada- tedy ze nevraceji ani korunu(100% storno poplatek!!!). Konzutoval jsem to s COI a nakonec mi po prutazich CD odpovedela to, co rikala coika, ze se odvolaji na nejakou sezonni jizdenku - listek, treba jako zajezd do ciziny kde se penize nevraci. Jde o 260 Kc, a tak se soudit nebudu, ale dotaz zni: Je jina cesta jak z nich ty penize dostat?“
Jan Votočka: „Dobrý den, bohužel v tomto případě nemáte na vrácení peněz nárok, a to i v případě, že si jízdenku zakoupíte přes internet. Jedná se výjimku stanovenou v zákoně. Pokud si jízdenku koupíte na určité datum, nemůžete od smlouvy odstoupit ani bez dohody měnit jednostranně datum. Je mi líto, že pro Vás nemám příznivější informaci. Přeji hezký den, JV“
jana bednarikova: „cestovka nas nechala na dovolené o dva dny déle,řišla jsem o zakázky měla jsem s tím vydání navíc za stravu telefony atd. napsala jsem dopis a neodpověděli,kam se obrátit alespon nějakou kompenzaci děkuji“
Jan Votočka: „Dobrý den, doporučuji písemně uplatnit právo na náhradu škody, ve kterém přesně vyčíslíte své nároky a doložíte patřičnými doklady prokazující ušlý zisk. Vždy však bude záležet z jakého důvodu k protažení zájezdu došlo. Přeji hezký den, JV“
Jana Š.: „Dobrý den,prosím Vás,kde můžu upozornit na (asi)nebezpečný výrobek?Kde tyto informace můžu najít?Velice děkuji za odpověď.Časopis dTest je perfektní.“
Jan Votočka: „Dobrý den, děkuji za milou zprávu :-) Veškeré informace o nebezpečných výrobcích včetně jejich kompletní databáze naleznete na www.nebezpecnevyrobky.cz. Tam také můžete nebezpečný výrobek nahlásit. Přeji hezký den, JV“
V.Horáček: „Dobrý den pane Votočko, před týdnem jsme zakoupili vysavač v kamenném obchodě (Bauhaus). Nejsme spokojeni s jeho výkonem, máme právo na vrácení peněz, případě na výměnu za jiné zboží? Děkuji za odpověď. Horáček“
Jan Votočka: „Dobrý den, právo reklamovat výrobek máte v případě, že nemá deklarovaný výkon, tedy výkon je nižší, než je uvedeno na obalu či v nabídce nebo má jinou vadu. Pak můžete požadovat opravu nebo výměnu za jiný, stejný ále bezvadný kus. Nejde však o případy, kdy Vám výrobek pouze nevyhovuje. Pokud jde o první případ a prodejce Vám nechce vyhovět, můete další postup konzultovat též na naší poradenské lince 299 149 009. Přeji hezký den, JV“