Chat

Jan Votočka
Jak bránit svá spotřebitelská práva? Chatujte s právníkem Janem Votočkou!
Záznam chatu z úterý 15. března 2011
iveta babeta: „Ahoj, zajímalo by mě jestli je možné použít vždycky fakturu místo reklamačního listu nebo jestli jsem tak na to jen natrefila náhodou, díky!“
Jan Votočka: „Dobrý den, jde-li o uplatnění reklamace, tak k té Vám vždy stačí pouze faktura či cokoliv čím prokážete, že jste určité zboží zakoupil u určitého prodejce za danou cenu (k tomu stačí např. i výpis z účtu). Záruční list potřeba není, často ani není vydáván právě z toho důvodu, že faktura je zcela postačující. Přeji hezký den, JV“
Karel: „Dobrý den! Můžete mi napsat, kam se s takovými problémy vůbec může člověk obrátit? Kde si může stěžovat?“
Jan Votočka: „Dorý den! Záleží na tom, jaký problém řešíte. Bohužel u nás není jedna zastřešující instituce, která by vyřizovala všechny spotřebitelské stížnosti. COž je značně nepraktické, protože po té člověk prakticky neví, kam se obrátit. Co se týče prodeje zboží a služeb, nejvíce kompetencí má Česká obchodní inspekce. Přeji hezký den, JV“
alena p.: „Přeji dobré ráno, jak je to s výměnou či vrácením peněz při nákupu oblečení? Některé obchodní řetězce do měsíce oblečení vymění některé se zdráhají... Je to dané ze zákona nebo jde o jejich dobrou vůli?“
Jan Votočka: „Dobrý den, zákon nic takového podnikatelům v běžných obchodech (tedy nikoliv na internetu nebo mimo prostory obvyklé k podnikání) nenakazuje. Jde tedy vždy o dobrou vůli konkrétního prodejce. Pokud je Vám však při kupování tato možnost prodejcem deklarována (např. cedulí o možnosti vrácení či výmeny zboží umístěné přímo v obchodě), máte právo se tohto domáhat. Přeji hezký den, JV“
Janeček Jiří: „Dobrý den, koupil jsem si hodinky a po roce nošení se mi rozpadl pásek. Teď mi prodejce tvrdí že na pásek je pouze půlroční záruční doba a v celé ČR není k dostání. Prosím poraďte mi jaká mám práva, předem děkuji.“
Jan Votočka: „Dobrý den, toto je bohužel obvyklá výmluva některých prodejců. Pravdou ovšem je, že u drtivé většiny zboží, které si zakoupíte jako spotřebitel, je možné reklamovat do 24 měsíců. Váš prodejce hodinek tedy nemluvil pravdu (za což může dostat velmi vysokou pokutu) a Vy máte právo aby Vaši reklamaci přijala vyřídil. Přeji hezký den, JV“
Marcy: „Dobré ráno, už 2 měsíce čekám na vrácení peněz za zboží objednané přes internet(820,-Kč), které jsem vracela dle obchodních podmínek firmou stanovených. V telefonu přislíbily nápravu, ale je to už dalších 14dni a stále nic. Co s tím?Jak na ně?Díky“
Jan Votočka: „Dobrý den, doporučuji obrátit se na podnikatele písemně, doporučeným dopisem s dodejkou, ve kterém jej jasně informujete o tom, že pokud Vám peníze nevrátí do např. 10-ti dnů, obrátíte se na soud s žádostí o vydání platebního rozkazu. Pokud ani to nepomůže, další postup můžete konzultovat na poradenské lince 299 149 009 čaopisu dTest. Přeji hezký den, JV“
josef tomás: „dobry den. na vraceni penez nepouziteho zbozi je podle zakona sedum pracovnich dni.je to jeste pravda.dekuji za odpoved. email finn69@seznam.cz“
Jan Votočka: „Dobrý den! Bohužel žádná taková lhůta v běžném kameném obchodě ze zákona není. Prodávající Vám tedy není povinnen zboží přijmout ani vyměnit, a to i v případě, že se jedná o nepoužité zboží. Přeji hezký den, JV“
Lajlo Jedlička: „Vážený pane právníku, zajímalo by mě, co může v dnešní době člověk dělat, když mu prodávající nechce vyjít s reklamací vstříc. Prostě si řekne, že mi reklamaci neuzná a já se můžu třeba postavit na hlavu. Dřív jsem zašel nebo zavolal do Sdružení ochrany spotřebičů a tam mi něco poradili, dneska kde nic, tu nic. Existuje nějaká instituce kam se může obyčejný člověk obrátit nebo si mám připravit tučné palmáre pro advokáta nebo se na to rovnou vykašlat, protože mi to za hádání nestojí? Děkuji Jedlička“
Jan Votočka: „Dobrý den, doufám, že Vám v tomto případě udělá radost možnost poradit se bezplatně (pouze za běžný tarif volání) s právními odborníky časopisu dTest, a to na telefonní lince 299 149 009. Ti Vám jistě pomohou a poradí, jak Váš spotřebitelský problém vyřešit. Linka je v provozu každý všední den od 9 do 17 hodin. Přeji hezký den, JV“
J. Dvořáková: „Dobrý den, chtěla bych se zeptat, koupili jsme kočárek, ještě jsme ani nestihli vyjet na první procházku a kolečka začala vrzat. Je to důvod k reklamaci? Je hrozné to poslouchat. Děsí mě být měsíc bez něj. Nebo je můžu namazat sama, aniž bych přišla o záruku? Děkuji za odpověď a přeji hezký den. J. Dvořáková“
Jan Votočka: „Dobrý den je otázkou, zda je toto vada či nikoliv. Pokud kolečka namažete, o záruku rozhodně nepřijdete. V případě, že problém neustane, doporučuji reklamovat, neboť se v tomto případě nejdená o běžnou vlastnost kočárku, ale ukazujeote spíše na vadu materíálu či konstrukce. Přeji hezký den, JV“
Černá Jarmila: „Před týdnem jsem dala reklamovat boty zn.Rieker,stály 1.699,-Kč,zimní.kotníčkové,kolempodrážky prošívané,a právě tudy mi do bot zatékalo.Jakmile je prodavačka uviděla,řekla,že reklamace nebude uznaná a že je to obuv do suché zimy.Poraďte mi,jaká mám práva.Děkuji předem.“
Jan Votočka: „Dobrý den, u jakékoliv zimní obuvi je předpoklad, že musí obstát i ve vlhkém prostředí (nikoliv pochopitelně přímo v kalužích). Argumentace prodavačky, že boty patří do "suché zimy" je skutečně směšná. Popsaný problém spíše naznačuje vadu výroby, což je pochopitelně reklamovatelná závada. V případě, že reklamace nebude uznána, doporučuji další postup konzultovat na naší poradenské lince 299 149 009. Přeji hezký den, JV“
sabina: „Dobre ranko, jak je to se zakaznickými pravy pri koupi pres internet? Jsou pravidla pro reklamaci stejna jako normalne nebo se v necem lisi?“
Jan Votočka: „Dobrý den, reklamace se v ničem neliší. K 30-ti denní lhůtě pro vyřízení reklamace včetně oprav akorát musíte připočíst dobu přepravy tam i zpátky. Kromě tohto však máte naprosto stejná práva jako při koupi v běžném obchodě. Přeji hezký den, JV“
Pavlína Kalová: „Dobrý den, chci se zeptat, co mám dělat, když si koupím třeba poškozené zboží. Už několikrát se mi stalo, že jsem si až doma všimla vady, věc mi ale už samozřejmně nikdo nevyměnil, děkuji za odpověď, PK“
Jan Votočka: „Dobrý den, v případě, že zboží má vady již v době jeho převzetí, máte právo na jeho bezplatnou výměnu či opravu (volba je čiště na Vás). Do 6-ti měsíců se navíc dle §616 občanského zákoníku "má za to, že zboží mělo vadu již v době převzetí" - to znamená, že pokud prodávající neprokáže opak (tedy že zboží bylo v době předání bez vady), musí Vám vyhovět, jinak porušuje zákon. Přeji hezký den, JV“
jana kůrova: „dobre rano,prosim o radu,pristoupila jsem na zmenu dodavatele z EONU na Centropol,a dala jim cislo SIPA,oni mi ted poslali platebni kalandar,kde je spatne uvedeno odberne misto a platba 10x vyssi nez jsme si uvedli ve smlouve,na meily nereaguji a na zak,linku se proste dovolat neda,SIPI ja zmenit nemuzu,jak mi na poste rekli,co mam delat prosim,dekuji za radu“
Jan Votočka: „Dobrý den, někteří dodavatelé energie, zvláště je-li smlouva uzavírána protřednictvím tzv. podomních prodejců přímo u Vás doma, nejdnají příliš čestně, ba někteří dokonce při uzavírání smluv zákazníkům vysloveně lžou. K tomu doporučuji navštívit stránku časopisu dTest www.dtest.cz/energie, kde je o tomto více informací. Přeji hezký den, JV“
Marketa: „Když nemam jistotu,muzu se obrátit na policii?“
Jan Votočka: „Dobrý den, to je hodně široká otázka. Policie má pravomoc například v situaci, že na Vás byl spáchán trestný čin (např. podvodu) či nastane jiná podobná alternativa. Pokud však potřebujete konzultovat konkrétní případ, kontaktujte raději poradenskou linku časopisu dTest 299 149 009 či mi věc prosím trochu přibližte. Přeji hezký den, JV“
L.Čičinková: „Dobrý den pane doktore, chtěla bych znát Váš názor na Nuselský most z jeho aerodynamického hlediska...:)“
Jan Votočka: „Dobrý den, děkuji za zajímavý dotaz :-) O této věci jsem nikdy nepřemýšlel, ale budu most více sledovat cestou do práce, sídla časopisu dTest na Náměstí Bratří Synků. Bohužel se budeme brzy stěhovat do Moskevské do Vršovic, takže si musím pospíšit. Přeji hezký den, JV“
Alena: „Dobre rano,mam velmi silnou nihu,koupila jsem si boty na běžky a mela jsem po prvnim pouziti velike puchyre,pri reklamaci jsem neuspela,jejich znalecky posudek znel ,ze mam velke boty na prilis uzkou a hubenou nohu,pry to reklamovat muzu znovu,ale musim mit vlastni zn.posudek.Co s tim,dekuji“
Jan Votočka: „Dobrý den, otázkou je, zda jsou boty vadné, či Vám pouze nevyhovují. V prvním případě by měl znalecký posudek smysl, ve druhém případě by byla reklamace zamítnuta oprávněně a další reklamace smysl nemá . Je to tedy na Vašem zvážení. Přeji hezký den, JV“
kamil ománek: „Dobré ráno, jak se může člověk bránit pokud mu prodejce odmítne zboží reklamovat? Děkuji.“
Jan Votočka: „Dobrý den, prodávající má povinnost zboží převzít k reklamaci a objektivně o ni rozhodnout. Pokud tak neučiní, hrozí mu vysoká pokuta ze strany České obchodní inspekce, na kterou se můžete obrátit se svým podnětem. Přeji hezký den, JV“
Tereza Vidová: „Dobrý den, nedavno jsem dala reklamovat peněženku, kterou jsem si pořídila asi před půl rokem. Při koupi mi prodavacka tvrdila, že je kožena, vzhledem k tomu, že se začala "kůže" trhat, zjistila jsem, že je to obycejna koženka. Peněženku mi opravili, ještě jsem si ji nevyzvedla. Jak ted muzu postupovat, když jsem mela za to, že je kožená, tak jak mi sdelila prodavacka v obchode s kozenými kabelkami apod., pritom kozena neni a ja za to vyhodila cca o 600 Kc vic? Dekuji“
Jan Votočka: „Dobrý den, v tomto případě se jedná o tzv. rozpor s kupní smlouvou, a vy máte právo požadovat bezplatnou výměnu za shodnou (ale skutečně koženou) peněženku, aby tak došlo ke shodě s kupní smlouvou. To musíte požadovat při uplatnění reklamace a zapsat přímo do reklamačního protokolu (včetně toho, co požadujete).Není-li tento postup možný, máte právo na vrácení kupní ceny či na slevu ve výši rozdílu ceny (dle Vašeho výběru). Přeji hezký den, JV“