Chat

Václav Beneš
Jak správně nakupovat, aby Vám koupené zboží brzy takzaně neodešlo? Chatujte s Václavem Benešem - manažerem testování.
Záznam chatu ze středy 2. února 2011
Danny: „Co Vás na Vaší práci nejvíce baví?“
Václav Beneš: „Dobré ráno. Nejvíce asi různorodost, dozvím se spoustu věcí,které jsou užitečné i pro mě osobně. A amozřejmě pocit, že pomáháme spotřebitelům najít správnou cestu v tržní džungli.“
Radim Šitavanc: „Přišel jsem k TV později, kde najdu výsledky Vašich testů (web).“
Václav Beneš: „Výsledky našich testů naleznete nawww.dtest.cz. Přístup k výsledkům je placený, dTest je občanské sdružení, které nepublikuje žádnou reklamu a testy jsou hrazené z příspěvků spotřebitelů - z předplatného.“
Bedřiška: „Dobré ráno, chtěla jsem se zeptat, kdo všechny ty testy financuje? Například takové rozbití auta je docela drahá "zábava"...“
Václav Beneš: „Ano, máte pravdu, objektivní a nezávislé testy jsou finančně velmi náročné. Dtest a ostatní spotřebitelské organizace v jiných zemích vydávají časopisy a webové stránky s výsledky testů. Náklady na testy jsou hrazeny z příjmů z předplatného. V našem případě je to i dotace Ministerstva průmyslu a obchodu a jiné granty, ale hlavní zdroj financí jsou příspěvky o Vás - spotřebitelů. Nepublikujeme žádnou reklamu,aby inzerenti nemohli ovlivňovat výsledkytetů. To je zodíl mezi dTestem a jinými komerčními periodiky. ¨ Nést náklady nám pomáhá mezinárodní spolupráce, o výsledky testů se dělíme našimi zahraničními partnery. To je ipřípad crash testů Euro NCAP,které financují evropské spotřebitelské organizace,autokluby a některé vlády. Jsou to skutečně nejdražší testy,které provádíme.“
Josef: „Pane Beneš, co všechno se vlastně dá testovat? Auta, domácí spotřebiče, elektronika a třeba i dětské hračky?? Kde najdu výsledky vašich testů? Děkuji.“
Václav Beneš: „Testovat se dá v podstatě všechno, pokud si to můžeme finančně dovolit a pokud je o to zájem ze strany spotřebitelů. Pravidelně testujeme jak domácí potřebiče, tak elektroniku i výrobky pro děti. Výsledky naleznete na www.dtest.cz, více vi předchozí odpovědi.“
Dušan Banák: „Dobré ráno, mám takový dotaz : Asi před 4 lety jsem si pořidil pekárnu na chléb firmy ETA, konkrétně ETA Harmony,doufaje ve standartní kvalitu české společnost. Po 2 letech a měsíci se mi začala kazit - odešla hlavní hnací hřídel, která, jak jsem zjistil po otevření - je celá z plastu. Dále odešly hnací řemeny, které jsou také z plastu. I když chápu tlaky trhu i "plastovou dobu", tak jsem se chtěl optat, kam to všechno vlastně spěje. Kvalita prostě až na posledním místě ? Děkuji“
Václav Beneš: „Máte pravdu, kvalita, zejména některých výrobků, je velmi krátkodobá. Souvisí to s tlakem na jejich cenu, konkurence je vysoká a výrobci vědí, že zákanící chápou zboží jako spotřební. I mezipekárnami ovšem naleznete lépe zpracované výrobky,ty jsou ovšem dražší. Viz náš test domácích pekáren.“
Pavlína, Hradec: „Dobrý den, jaká práva mám jako spotřebitel? Co všechno můžu uplatnit, když se mi rozbije třeba lednička nebo pračka? Díky“
Václav Beneš: „Se svými zákonnými právy se můžete seznámit například v jednom z našich on-line kurzů pro spotřebitele,který naleznete na http://www.dtest.cz/clanek-1532/spotrebitelska-prava. Pokud máte konkrétní problém, zavolejte na naši linku 299 149 009,kde Vám naši poradci rádi pomohou.“
Radka, Liberec: „Dobré ráno, jak se máte? Co jste testovalinaposledy? A co jste zjistitli? Vůbec nevím, že něco takového existuje. Díky za odpověď. Radka“
Václav Beneš: „I přesto, že jsem musel brzy vstávat se mám dobře, těší mě množství Vašich dotazů. V posledním vydání jsme testovali tlakoměry pro měření krevního tlaku, lyžařské brýle, monitory nebo čtečky elektronických knih. V březnu se můžete těšit například na test úsporných zářivek, GPS navigací nebo šicích strojů. Zjištění,stejně jako tetůje spoustu. Někdy přinášíme dobré zprávy (třeba všechny testovanémonitory bylykvalitní :-), jindy horší (nabíjecí baterie s vysokou kapacitou mnoho nevydrží). Za rok publikujeme okolo 50 testů,je toho tedy spoustu.“
Pavel, Vrbno: „Dobrý den, testuje i počítače? Jakým způsobem se to provádí? Mějte se! Fandím Vám!!!“
Václav Beneš: „Na letošní rok připravujeme test netbooků. U počítačů sledujeme především jejich výkon a pohodlnost obsluhy při používání běžných programů tak, jakpočítače používá běžný spotřebitel. U notebooků jsou na místě zkoušky zaměřené na výdrž baterie apod.“
Blanka Horská z Pardubic: „Dobrý den, pane tesovateli, co můžu udělat pro to, abych neškodila svému spotřebiči? Jakým způsobem ho mám ošetřovat. Dá se závadě vůbec nějak předcházet? Díky!“
Václav Beneš: „Nejlepší radou je řídit se jednak vlastním rozumem, chovat se ke svému spotřebiči ohleduplně apředevším držet se pokynů v návodu k použití. Mnoho závad je způsobeno nesprávným používáním výrobků.“
Klára, Brno: „Dobré rááno, dají se někde vyhledatvýsledky těch Vašich testů? Abych věděla, co u výrobků sledovat a na co se zaměřit. Existuje nějaká databáze? Díky za odpověď. kLÁRA“
Václav Beneš: „Výsledky naleznete na www.dtest.cz nebo v časopise dTest, který zakoupíte v síti PNS. Výsledkyjsou placené, proč viz předchozí odpovědi.“
Vráťa Šálený: „Dobré ráno Václave, testovali jste hlučnost rychlovarných konvic? Jsou mezi nimi v tomto velké rozdíly? Pokud ano a vzpomenete si, zmiňte se prosím, které jsou ty méně hlučné. Děkuji Vráťa, Brno P.S. Pozdravte prosím divou Báru, je okouzlující! {:-)“
Václav Beneš: „Rychlovarné konvice jsme bohužel dlouho netestovali, nerad Vás musím zklamat. Pozdravy vyřídím.“
Karolína, Třebechovice: „Dobré ráno, mají všechny spotřebiče stejnou dobu na reklamaci nebo se to nějak liší? Jaké závady můžu na reklamaci uplatnit a u kterých to nemám vůbec zkoušet? Děkuju!!!“
Václav Beneš: „V zásadě platí pro všechny spotřebiče dvouletá zaruční doba. U některých může být prodloužená,v tom případě se ale jedná o smluvní záruku, jejíž podmínky závisí na smlouvě mezi Vámi a prodávajícím. Zákonná záruční doba se nevztahuje na vady způsobené spotřebitelem nebo nesprávným používáním výrobku, ale ani na běžné opotřebení. Doporučuji náš kurz pro spotřebitele, který naleznete zdarma na http://www.dtest.cz/clanek-1532/spotrebitelska-prava.“
Věra Mazurová: „Ještě jednou dobré ráno, psala jsem Vám o pračce Tatramatka,s kterou jsem byla moc spokojená. Nyní peru na nové a zapomněla jsem přihodit kapesníky. U staré pračky jsem si mohla nastavit tlačítkem buben, kde se dal otevřít, viděla jsem na něj přes okénko. Nyní u nové Whirpoolce tento buben, pokud chci ještě něco přihodit hned po zapnutí, musíte ručně posunout buben navrch, aby se dalo něco přihodit. Chtěla jsem se zeptat, jestli existuje nějaká pračka, kam se dá prádlo přihodit a nastavit buben nahoru, abych s ním nemusela ručně manipulovat a posouvat. Rovněž bych byla ráda, kdyby jste mi napsal, která pračka je nejlepší současně na trhu. A kde by jsem se dozvěděla o výsledcích vašich testů, které provádíte. Máte nějakou webovou stránku, kde prezentujete výsledky testů? Děkuji.Věra z České Třebové“
Václav Beneš: „Odopvím na oba Vaše příspěvky zároveň. Ano, nejste jediná,kdo si na stále kratší životnost výrobků stěžuje. Bohužel je to realita současné doby, která vychází z technologického vývoje, ale i poptávky většiny spotřebitelů, kteří chtějí čím dál tím více výrobků za čím dál tím méně peněz. Gratuluji k dlouhověké pračce, já osobně mám obyčejnou levnou pračku a peru v ní přes deset let (tedy "přeluhuje") a jsem spokojen :-). ¨ K Vašemu dotazu: prací cyklus není stavěný na to, aby se v průběhu praní nějaké prádlo přidávalo. S tímto výrobce nepočítá a není to vhodné, protože přidané prádlo by neprošlo celým pracím cyklem. Takže je lepší si zapomenuté kapesníky schovat na později. Test praček naleznete na www.dtest.cz, výsledky jou placené (proč naleznete níže), nový test praček by měl vyjít v dubnu tohoto roku. Nelze jednoduše říct,která pračka je nejlepší, výsledky se liší model od modelu relativně bez ohledu na značku.“
Věra Mazurová: „Dobré ráno, koupila jsem pračku Tatramatku s okénkem nahoře, v roce 1974. Měla jsem dvě děti po roce, tak jsem na ní prala i 2 x denně. Manžel mi zakoupil novou Whirpool,plnění také nahoře, ale ta mi ždíme hrozně hlasitě. Tu starou jsem dala jednomu pánovi,(byla jsem ráda, že si ji vzal, bylo mi líto ji dát do sběrného dvora, nebudete mi věřit, ale měla jsem k pračce vztah, moc mi pomohla) ten je s ní moc spokojený a doteď mu pere.Nevýhodou bylo, že při ždímání "pochodovala", tak jsem dala kolem koberec a už se nehnula. Já s novou nejsem vůbec spokojená, snad jen, že při ždímání si mohu nastavit otáčky, což u Tatramatky nebylo, ale jinak se mi zdá, že pere dlouho při nastavení na 70 stupňů, při ždíme hrozně nahlas, moc vzpomínám na Tatramatku. Rovněž kuchyňský robot Eta 022 mám dodnes i když jsem dostala nový, stále používám tento starý, který je zakoupen v roce 1976. Je dobré, že k němu si mohou dokoupit i náhradní díly, jako mísu,strouhací kotouče, unašeč apod. A tak si nemohu pomoci, ale ty staré výrobky slouží do dnes a nové nechce ani opravář opravit, protože říká, že se to nevyplatí. Ale člověk nemá tolik peněz, aby si mohl kupovat stále nové výrobky. Já bych uvítala, kdyby životnost byla delší, tak jak to je u starých výrobků, které mi slouží přes 30 let dodnes. A nejsem sama, kdo si stěžuje na nové výrobky, že nic nevydrží. Přeji hezký den, Věra“
Václav Beneš: „viz předchozí odpověď.“
Pavlina: „Dobry den.Chtela bych se zeptat jake mate zkusenosti s rychlovar.konvicema?Bezne se nam stava ze nam konvice vydrzi 1 max.1.5roku.Zrovna vcera nam odesla.Vcer jsem dala vodu na caj-fungovala ,cca po hodine vodu na kavu.Konvice se rozsvitila ale uz nezacla hrat a nehreje.Moc dekuji za odpoved.“
Václav Beneš: „Rychloarné konvice jsou rychloobrátkové a levné zboží a tomu odpovídá i jejich životnost. Samozřejmě záleží na intenzitě používání,ale i na tvrdoti vody a jiných faktorech. Dražší konvice některého z renomovaných výrobců domácích spotřebičů by měla vydržet více než levné "noname" výrobky (což vyplynunulo z našich starších testů). Aktuální test rychlovarných konvic Vám bohužel nabídnout nemohu, ale vzhledem k množství dotazů na něj o něm zřejmě začneme uvažovat.“
Vráťa Šálený: „Dobré ráno Václave, testovali jste hlučnost rychlovarných konvic? Pokud ano, můžete zmínit ty, které byly méně hlučné? Děkuji Vráťa, Brno P.S. Pozdravujte prosím Báru Seidlovou, je to kouzelná dáma.“
Václav Beneš: „Viz předchozí odpovědi. Pozdravy vyřídím.“
honza: „Dobré ráno.Prosím, je tam ještě slečna Seidlová? A bude na chatu? dekuji“
Václav Beneš: „Bohužel, slečna Seidlová se chatu nezúčastní, budete se muset spokojit se mnou :-) Snad někdy příště.“
Tomáš Ibrmajer: „Hezky se na tebe kouká :))) tak snad to tam s těmi třemi úžasňáky vydržíš až do těch devíti :))“
Václav Beneš: „Díky, je tu příjemná atomosféra i přes pro mne relativně brzkou hodinu.“
Vráťa Šálený: „Děkuji za odpověď Václave, třeba zase budete rychlovarné konvice testovat, takže se budu udržovat v obraze a budu sledovat Vaše výsledky. Stačilo by mi na internetu, pokud je tam Vše i to co časopise v tištěné formě. V každém případě je třeba zaplatit 690Kč za roční předplatné, abych se dostal k výsledkům na http://www.dtest.cz/. Je to tak? Nebo se stačí zaregistrovat a je to bez předplatného, nebo nižším poplatkem (bez časopisu). Děkuji Vráťa“
Václav Beneš: „Na zkoušku si můžete pořídit měsíční předplatné za 198 korun. Budete mít přístup kekompletním výsledkům všech testů. Na internetu je k dispozici mnohem více výsledků než v časopise,všechny by se tam nevešly ;-)“
Jiří Bárta: „Dobrý den, pane Beneši, měli jsme 9 let chladničku IAR, které odešel motor, nyní máme zn. Elektrolux. Vydrží nám déle než předchozí lednička ?“
Václav Beneš: „Držím Vám palce, aby vydržela. Chladničky Electrolux patří k těm,které se v našich testech umísťují lépe, takže by mohla. Zaručit Vám to bohužel neumím.“
Jiří Bárta: „Dobrý den, po 9 letech nám odešel motor chladničky zn. Iar. Nyní jsme si pořídili kombin.chladničku zn. Elektrolux. Jakou máte zkušenost s délkou životností této značky ?“
Václav Beneš: „viz předchozí.“
Vráťa Šálený: „P.S. Omlouvám se, že jsem poslal 2x svůj první dotaz (konvice), protože zůstal nějakou chvíli bez odpovědi, tak jsem si nebyl jistý jestli poprvé odešel. Vráťa, Brno“
Václav Beneš: „Omlouvám se za zpožední, televizní počítač místy odchází :-)“
lucie: „Dobrý den!Syn si koupil boty a nosil je cca 4 měsíce.Jsou to boty značkové.Rozlepily se a oni nám odmítli vzít reklamaci,že prý je to rozlepené moc.Měli jsme prý přijít hned,co se to začalo rozlepovat.Ale mi neotáleli.Nenechali jsme to déle.Byla to jednodení záležitost,což nám nevěřili.Mají na to právo?Máme 4 děti a boty za 1000 kč nemůžeme kupovat co 3 měsíce.Děkuji Lucie“
Václav Beneš: „V každém případě máte nárok na uznání reklamace. Výmluvu obchodníka neberte na vědomí a trvejte na uznání reklamace. Pokud to nepomůže,nechte i odmítnutí reklamace písemně potvrdit a obraťte se na oudního znalce. Více informací o tom, jak si reklamací poradit Vám sdělí naši poradci na telefonní poradenské lince 299 149 009 (ale volejte až od devíti hodin).“
Vláďa: „Proč nenapíšete a neřeknete,že výrobci nakupují a používají levné a nekvalitní díly,aby co nejvíce vydělali. To si myslím. A nebo znáte nějakého výrobcekterý kouká na to,aby jeho výrobky vydrželi dlouho,a byly jak se říká "nerozbitné" ?“
Václav Beneš: „Přesně to jsem na začátku pořadu říkal - tlak na snižování nákladů a ceny se projevuje v dlouhodobé životnosti. :-) Jsou i výrobci, kteří vyrábí dlouhověké zboží, ale za to si připlatíte.“
milan: „měsíc před uplynutím záruky jsme dostali nový výrobek,akou záruku bude mít tento jen měsíc,nebo 23 měsíců? děkuji MH“
Václav Beneš: „Pokud jste dostali nový výrobek, vztahuje se k němu plná záruční doba 2 roky.“
Robert: „Dobrý den, objednal a zaplatil jsem si předplatné Vámi vydávaného časopisu před více než 14 dny. Na e-mailový dotaz mi nikdo zatím neodpověděl. Můžete mi sdělit jaká je u Vás z praxe doba než odešlete zmíněný časopis? Pokud to tedy víte. Děkuji za odpověď.“
Václav Beneš: „Pokud jste si objednal od březnového vydání, měl byste jej nalézt ve schránce příští úterý. Pokud jste si objednal únor, prosím ozvěte se nám telefonem.“