Mlha
Tvůrce povznášejících přehlídek humanismu Vykoupení z věznice Shawshank a Zelená míle se po kasovním propadáku Majestic, který vznikl podle původního scénáře, vrátil k adaptování novel Stephena Kinga. Tentokrát se ovšem místo vězeňského dramatu rozhodl zfilmovat fantastický příběh o konci světa, v němž figurují kreatury z jiné dimenze a nezodpovědní vojenští vědci. Vyprávění se přitom zaměřuje na hrstku postav uzavřených v maloměstské samoobsluze, kterou obstoupila tajuplná mlha skrývající krvelačné bestie. Žánrový rámec hororu slouží jako katalyzátor, který vyhrocuje vztahy postav lapených v omezeném prostoru, kde se odehraje větší přehlídka hrůz než za jejími hranicemi. Mlha totiž apokalypsu pojímá jako pád společenských zábran, který vyjeví bestiální podstatu lidského rodu. Vyprávění se tak vydává k samotné ideové podstatě hororů. Tou nejsou laciné lekačky či množství krvavých výjevů, ale koncept, jenž hrdiny staví tváří v tvář ohrožení, které útočí nikoli na jejich fyzické schránky, nýbrž na jejich racionalitu a hodnoty, na nichž staví svůj život. Režisér Frank Darabont takto vytvořil strhující dílo, kde hororové prvky představují pouze kulisu pro psychologické drama založené v prvé řadě na výtečných hereckých výkonech skvostně vybraného ansámblu herců v čele s Thomasem Janem, Marcií Gay Hardenovou a Laurie Holdenovou.