Bránil se jen kytarou

Hodnocení pořadu:
1 2 3 4 5 Počet hlasů: 7  
Sdílet
| Poslat odkaz

Písničkář a evangelický farář Svatopluk Karásek, který v těchto dnech oslavil 75. narozeniny, je nepřehlédnutelnou postavou českého undergroundu a jeho písně patří k legendárním skladbám této subkultury (2014). Režie B. Rychlík

Všechny věci pomáhají dobrému

Po vynucené emigraci do Švýcarska se písničkář Sváťa Karásek vrátil ke svému povolání kazatele. Švýcaři ho měli rádi: zejména pro jeho určitou nedokonalost, ovšem vyvažovanou jeho energií a spontaneitou víry. Aby si poslechli jeho kázání, jezdili za ním do Curychu – kde v osmdesátých letech působil – i další čeští emigranti. Básník Pavel Zajíček vzpomíná, že jeho bohoslužby připomínaly fotbalová utkání: „To byl normálně vyprodanej evangelickej chrám.“

Ve škole míval Sváťa Karásek občas trojky z mravů, ale v ostatních předmětech mu to šlo mnohem lépe: „Byl jsem dobrej, ale nepřizpůsobivej.“ Sešity nenosil, protože si všechno pamatoval, místo nich nosil knihy. Když se pak seznámil se spolužákem a jazzovým klarinetistou Vráťou Brabencem, zjistil, že oba čtou Bibli – jejich přátelství tak začalo dlouhými diskusemi o této. Později spolu studovali na Komenského evangelické bohoslovecké fakultě. Sváťa si po ukončení studií vzal za ženu přítelkyni Stáňu Žaludovou a oba se nastěhovali na faru v Hvozdnici, kde Karásek začal kázat. V roce 1973 ale přišel o státní souhlas, a nemohl tak svoje povolání duchovního pastýře vykonávat.

Na zámku Houska, kde Sváťa následně pracoval až do procesu s Plastiky jako kastelán, se s ním seznámil kytarista Zdeněk „Londýn“ Vokatý. A to přes jeho ženu Stáňu, která ho dle jeho slov lákala na zámek podívat se na „faráře, kterej tam je tak sedí, protože mu nechtějí dát žádnej kostel, a strašně se nudí a pořád by něco chtěl dělat.“ Po odebrání souhlasu bylo totiž Sváťovi líto, že nemůže kázat a jisté duchovní vakuum, ve kterém se ocitl, se rozhodl řešit psaním textů písniček. Hrál je pak všude, kam přišel – ve vlaku, v hospodě, u táboráku… A protože se nepovažoval za nějakého extra skladatele, chtěl právě po Londýnovi, aby mu dělal hudbu, a to stylem „tři akordy, ale tak, aby to pokaždý bylo dycky jinak“. (Zdeněk „Vokatý“ Londýn).

Sváťu pak napadlo v rámci možností zámek (s povolením Národní knihovny, pod kterou objekt patřil) opravovat. V praxi to znamenalo natřít dveře a okna, opravit hlavní vrata a vyměnit na nádvoří dlažbu. Díky tomu tam dle Londýna mohla celá androšská parta bydlet „a zároveň mít tu husitskou káď, kam se dávaly všechny peníze dohromady.“ Spojení Karáska a Vokatého se ukázalo jako blahodárné – během těch tří let si český underground zvykl jezdit na Housku na víkendy. Zámek byl zavřený, nikdo tam nesměl, a tak se zde Karáskovým podařilo vybudovat ostrov svobody: probíhala zde undergroundová universita, kde přednášeli Jiří Němec, Ladislav Hejdánek, Alfréd Kocáb (otec Michaela Kocába) i Miloš Rejchrt. Kromě toho zde v provizorním studiu v knihovně nahráli The Plastic People of the Universe svou první, „bondyovskou“ desku.

Už od roku 1975 vedla StB na Karáska svazek a o rok později ho obvinila spolu s ostatními v tzv. případu Plastic People. Sváťa dostal osm měsíců nepodmíněně. Vyšetřovatelé mu sice nabízeli propuštění ještě před soudním líčením, ale jen pokud se zřekne svého undergroundového účinkování, to znamená, pokud uvede, že o koncertech nic nevěděl, underground ho příliš nezajímá a ostatní obžalované, především Ivana „Magora“ Jirouse vlastně nezná. Což Sváťa i jeho žena Stáňa rozhodně odmítli. Při té příležitosti se ale seznámil s advokátem Otakarem Motejlem, který ho obhajoval. „Ale jeho hlavní role byla v tom, že byl jediným lidským pojítkem s mými blízkými kteří byli na svobodě.“ (Sváťa Karásek při smuteční řeči na pohřbu O. Motejla, 2010). I ve vězení fungoval Karásek jako podpora pro své spoluvězně z případu: ať už vědomě – to když poslal Magorovi dopis o novinkách zvenčí, anebo nevědomě – to když si Jirous se Zajíčkem zpívali jeho písně, protože dle Pavla „to byl zpěvnej materiál, takže… Sváťa nás držel nad vodou“. Jirous dokonce dostal tři dny kázeňského trestu za to, že si při práci hlasitě zpíval.

Po svém propuštění z kriminálu Sváťa podepsal Chartu 77, takže je pochopitelné, že tlak tajné policie na něj sílil – chtěla ho v rámci akce Asanace vystěhovat i s rodinou do zahraničí. Nakonec se tedy Karáskovi rozhodli emigrovat do Švýcarska. Sváťa by tu klidně zůstal a stal se mučedníkem, jenže – jak se svěřil Daně Němcové – dobře věděl, že tím pravým mučedníkem by byla jeho žena, která byla tehdy vážně nemocná a onen fízlácký tlak by tu určitě nepřežila. Jak již bylo řečeno v úvodu, Sváťa se ve Švýcarsku vrátil ke svému povolání kazatele – to ale neznamená, že přestal hrát a zpívat na kytaru. Naopak v době různých emigrantských setkání od poloviny 80.let vystupoval rád a často: To byla taková ta hraní v Alsasku, v Rohru, ve Frankenu, v Mnichově nebo ve Vídni (v Nachtasylu). Nejvíce pak vystupoval s Charlie Soukupem, Dášou Vokatou, Miroslavem „Skalákem“ Skalickým, občas s Myrou Matějovskou, a občas ho na kytaru doprovázel Londýn. Jako kupříkladu v devětaosmdesátém na kulturním setkání československého exilu v polské Wroclawi pár týdnů před listopadovou revolucí u nás.

Sváťa Karásek se vždy snažil o intenzivní osobní vztah s lidmi, jeho písně jsou neoddělitelné od jeho duchovní činnosti. Kdysi na škole, když se ještě (společně s Vráťou) zabýval divadlem, mu napsali do posudku že „má špatný vliv na svou generaci“, což svým způsobem byla pravda. A měl vliv i na ty další generace, které přišly po té jeho. Zaplať Pánbůh za to.

Přehrát video

Diskuse diváků
  • ? 28. 10. 2017 11:55

    Disent

    Muselo to být zajímavé: Jenom s tím rozdílem, že Havlovi měli byt přes celé patro, kdežto my o dva…

  • Jirka13 3. 7. 2016 12:34

    To on ten underground se především vyznačoval tím,

    že nikdo na nic neuměl hrát. Když si přečtu od J. Černého: "Kupříkladu Plastici byli lepší muzi…

  • dr. Voštěp 29. 6. 2015 08:18

    zase ten náš vůdstok

    nepřechvalte. Vím, že jeden z "otců zakladatelů" o něm prohlásil, že se z undergroundového festiva…

Tato diskuse je určena pouze k výměně názorů mezi diváky. Pokud chcete zaslat dotaz nebo připomínku tvůrcům pořadu, obraťte se, prosím, přímo na Českou televizi.

Napsat do televize Vstoupit do diskuse

Stopáž: 52 minut – Rok výroby: 2014 – ST  AD  HD
Žánr: Dokument
Tento díl ve vysílání

Tento díl pořadu v současnosti nevysíláme. Můžete si však nechat zaslat zprávu, pokud se objeví v aktuálním vysílání:

Nastavit připomenutí

Starší data vysílání najdete kliknutím na následující odkaz.

Hledat všechna vysílání:
pořadu / tohoto dílu

Osobnost dílu
Svatopluk KarásekSvatopluk Karásek

Evangelický farář, písničkář a politik. Poté, co působil na několika farách a jako kastelán na hradě Houska, v roce 1980 s manželkou odešel do Rakouska a později Švýcarska, kde vykonával kněžské povolání. V 90. letech se vrátil do Česka.

» více «

Kdo je…
Svatopluk Karásek
Svatopluk Karásek

evangelický farář, písničkář

* 18. 10. 1942

Svatopluk Karásek – 75 let
  • Bránil se jen kytarouBránil se jen kytarou