Chat

režisér

Vít Klusák

Matrix AB se věnuje fenoménu Andreje Babiše. Ptejte se Víta Klusáka, režiséra dalšího filmu z cyklu Český žurnál, v našem chatu!

Záznam chatu z pátku 20. listopadu 2015

Petr Podsedník: „Pane Klusáku, děkuji za dokument Matrix AB a obdivuji Vaši odvahu. Dnes jsem se podíval na www.ceskatelevize.cz a chtěl jsem si film stáhnout nebo pustit znovu. Není na seznamu Pořady A-Z, kde je úplně vše. Co na to říkáte, že by Matrix AB protáhnul dlouhý prst i tam? Nenechte si to líbit. S úctou Petr Podsedník“

Vít Klusák: „Dobrý den, všem, už jsem tu. Děkuju za otázky i reflexe filmu, pokusím se zareagovat na všechny, aby nevznikl dojem, že jsem to nějak přebral, něčemu se vyhnul. Snad tím alespoň na chvíli zamezím dalším konspiračním teoriím, kterých je kolem tohoto filmu už tak dost (že byl vyroben na zakázku, že jej spolurežíroval píárista Marek Prchal, že jej televize přestřihala, že jsou v něm inscenované situace atd - nic z toho pochopitelně není pravda) . - Takže, Petře, díky za díky, ale film nikam nezmizel, je tady: http://www.ceskatelevize.cz/porady/10408111009-cesky-zurnal/214562262600003-matrix-ab/“

Láníčková Tereza: „Dobrý den, pane Klusáku, ráda bych se Vás zeptala, co Vás vedlo k natočení filmu s Andrejem Babišem. Kdy a proč se u Vás zrodila myšlenka vytvoření tohoto filmu. Dále by mě zajímalo, který okamžik s Andrejem Babišem se Vám zdál nejzajímavější, co Vás během natáčení nejvíce překvapilo. Předem děkuji za Vaši odpověď“

Vít Klusák: „Dobrý den, napadlo mě to na jaře 2014, když jsem si uvědomil, že pana Babiše vídám v médiích víc než ostatní politiky a přitom si nevím rady, co si o něm myslet jako o člověku. Zároveň jsem byl zvědavý, jak se popasoval se svým nepřehlédnutelným střetem zájmů. Je totiž potřeba opakovat, že Andrej Babiš změnil pravidla hry: než vstoupil do politiky, bylo nemyslitelné, aby politik měl blízko k byznysu a médiím. A Andrej Babiš všechna tato tabu zbořil, učinil z těch tří nádob spojité, a bude mnohem těžší se do doby jasných pravidel a hranic vracet.“

Dag: „Dobrý den, moc děkuji za váš film. Pro některé mé známé byl zaujatý, pro mě ne, pro mě to byl Babiš, jak ho vnímám i já. Kdybyste ho měl popsat třemi slovy, jaká by to byla? Dík a hodně úspěchů!“

Vít Klusák: „samota - ego - úprk“

Karel Mohykán: „Dobrý den, jak vy vidíte osobu Babiše? Je to podle vás férový člověk? Jinak jsem rád že lidi jako vy tady ještě jsou a nebojí se těhle těch oligarchů...!!!“

Vít Klusák: „Vidím ho skrze ten film, tam to je. Nemůžu Vám dávat návod, jak náš film "číst". Tuhle práci musíte odvést Vy. Já jsem autor, Vy jste divák. Já ukazuju, Vy máte vidět. - Takže: "Dobrý den, jak vy vidíte osobu Babiše?"“

Martin Novák: „Dobrý den, moc vám chci poděkovat že jste národu ukázal Babiše takového jako opravdu je. Chci se zeptat jestli nemáte strach z nějaké odplaty ze strany Babiše? On není zvyklý prohrávat....“

Vít Klusák: „Děkuji Vám, ačkoliv ten film není a ani nemůže být věrným obtiskem osobnosti Andreje Babiše. Je to především obraz jeho snah, jak by se chtěl veřejně sebeprezentovat s jistými trhlinami, kdy se nám povedlo natočit, jak je to doopravdy. Abych byl konkrétní, je to třeba vidět na těchto dvou scénách: v jedné skromně a bez dalších komentářů věnuje bezdomovci 5000 korun a později se tím pobaveně chlubí novinářům. / Nemám strach, ale je mi jasné, že "náš příběh" neskončil, pan Babiš nezapomíná, což nejsou moje slova.“

Anna: „Dobrý den, děkuji Vám i štábu za dokument. Chci se zeptat zda jste zpozorovali nějaké změny v chování AB v době kdy byla kamera zapnutá a kdy vypnutá? Chystáte v současnosti nějaký další projekt?“

Vít Klusák: „Dobrý den, Anno, pan Babiš se před kamerou výrazně stylizuje, neustále její přítomnost komentoval, snažil se spolurozhodovat, kdy ji zapneme, kdy vypneme. Na Čapím hnízdě za mnou třeba přišel s dotazem, proč natáčíme rožnící se sele, k čemu nám ten záběr bude dobrý. Jeho lidé mi mezi záběry našeptávali: "není to dobré, stále ti nedůvěřuje, něco s tím dělej" atd. Proto jsme ve filmu několikrát ukázali, ajk nás okřikuje, sundává si mikrofon, zakrývá objektiv, aby tam tato jeho "snaha spolurežie" byla patrná.“

Zuzana Veselá: „Pane Klusáku, velmi Vás zdravím a děkuji za opravdu zdařilý dokument. Zajímalo by mne, zda jeho natočení nějakým způsobem nenarušilo vztahy ve Vaší rodině, tedy zejména s Vaším "skorošvagrem" či Vaší sestrou. Děkuji a přeji mnoho úspěchů v další práci.“

Vít Klusák: „Dobrý den, Dita P. není mou sestrou, je sestrou mé přítelkyně (já mám jen bráchu). Marek Prchal, který pro Andreje Babiše pracuje, je tedy manželem sestry mé přítelkyně. S Markem jsme se jasně dohodli, že film spolu nebudeme jediným slovem rozebírat a dodrželi jsme to. Vlastně ani nevím, co si o něm Marek myslí. Nebyl čas se ho zeptat, máme totiž týdenní miminko a trochu jiné starosti...“

Mirek Stehno: „Dobrý den, odvedl jste super práci, jen tak dále, ale s Babišem asi na pivo nebo na kafe nepůjdete co? Už se těším na váš další dokument...“

Vít Klusák: „Děkuju!“

Megi: „Popsal jste svůj dojem z pana Babiše třemi slovy: "samota - ego - úprk". Já bych ho popsala jedním: "Hulvát". A to už dříve než jsem shlédla Váš výborný dokument. Ten mne v tom jen utvrdil“

Vít Klusák: „Mně přijde podstatnější: sebezapouzdřenost, nenapojenost na zbytek světa. (K hulvátství - Jiří Bartoška taky nejde pro sprostý slovo daleko, ale umí jej říct tak, že je vám u toho dobře.)“

Ilča: „Pane Klusáku, máte odvahu. A hlavně pevné nervy a dobrý žaludek. Jak jste dokázal přežít ty natáčecí hodiny s tím hulvátem?“

Vít Klusák: „Jak jsem právě napsal, nemyslím, že je Andrej Babiš vyložený hulvát, ačkoliv jsem ho několikrát zažil mluvit s novináři jako s odpadem - jenže to je problém i druhého ze zúčastněných - když se někdo nechá urážet, má na urážce svůj podíl. Jinak děkuji, ale snad to nebudete brát jako hru na skromného, ale já se za příliš odvážného nepovažuji a vlastně bych byl raději, kdyby podobně kritické, polemické filmy o českých politicích a kauzách byly standardem a nikdo je nepovažoval za nějakou zvláštní odvahu. Vaše pochvala vlastně docela dobře vystihuje stav společnosti - to, co by mělo být v médiích běžně, je považováno za odvážný čin. Jinak bych rád odkázal k práci Marka Wollnera a jeho týmu (Reportéři ČT), kteří jsou odvážní už dlouho a navíc týden co týden.“

člvěk: „co tipujete že za člověka vyroste z babiše juniora?“

Vít Klusák: „To je ryze soukromá věc rodiny pana Babiše, jak vychovává své děti, náš film se jím zabýval jako veřejnou osobností, která má na mnoha frontách (byznys, politika, média) vliv na životy nás všech. Nebuďme osobní, když to není k ničemu dobré. Co víte o mé otci,o mé výchově, nebo o tom, jak vychovávám své děti já? Co já vím o Vaší rodině? A proč bych měl? Pokaždé, když se do někoho trefujete přes jeho blízké, tak to smrdí, pardon.“

Veronika Senciová: „Dobrý večer pane Klusák, děkuji nejen za tento, ale i předchozí Vaše filmy. Musím říct, že mi je po nich často velmi smutno. Jak to máte Vy? Má pro Vás natočení a odvysílání filmu katarzní účinek? Mám totiž pocit, že pokud by tomu tak nebylo, musel by jste být velmi nespokojený člověk.“

Vít Klusák: „Dobrý den, Veroniko, díky. Budu asi upřímnější, než by bylo zdrávo - mě tenhle film děsně nebavilo dělat a vlastně ho vůbec nemám rád. Byl to neustálý souboj, ale ještě navíc nepříliš poctivý z obou stran, prostě jsme se snažili jeden druhého přečurat. Bylo mi jasné, že s hráčem formátu Andreje Babiše budu muset také hrát, aby se ta věc dotkla podstaty a neulpěla jen na tom, co mi chce pan Babiš ukázat. Ale nebylo mi u toho dobře a takhle si ten film zapamatuju.“

ANTI: „S panem Remundou už nespolupracujete?“

Vít Klusák: „Spolupracujeme (máme spolu firmu a chystáme společný celovečerní film), jen častěji než dřív děláme i své solitérní projekty. Filip bude mít v letošním Žurnálu velice osobně pojatý film o situaci na Ukrajině - Blízký daleký východ - vřele doporučuji Vaší pozornosti.“

Zdeňka Polterová: „Dobrý den pane Klusáku, shlédla jsem Váš film o panu Babišovi. Trefil jste do černého. Když jsem viděla na firemním večírku MF také pana Stropnického, pochopila jsem, že se záležitosti na MO, na které jsem (nejen já) poukazovala, řešit nebudou. Kdyby Vás zajímalo více, ráda se s Vámi setkám.“

Vít Klusák: „Děkuji, ale nemyslím, že pan Stropnický senior patří mezi nejloajálnější členy Babišovy partaje, třeba tam ještě nějaká naděje na vlastní úsudek je.“

Lenka Karasová: „Dobrý den, opět velmi dobrá práce!“

Vít Klusák: „Díky, Lenko.“

SDK: „Co fenomén letošní - islámský terorismus a druhý fenomém islámofobie. nechtěl byste o tomto točit? A fenomén Miloš Zeman a spojení s islamofoby a fenomén tzv. sluníčkářstí liberálové se spojují s anarchisty v ČR?“

Vít Klusák: „Pro příští Český žurnál (2016) toto téma zpracovává výtečná slovenská dokumentarista Zuzana Piussi. Takže se na tom parcuje.“

Karel Novák: „Dobrý den, váš dokument mě velmi zasáhnul, protože mi ukázal, že je to s AB ještě horší, než jsem si já a mnoho lidí v mém okolí mysleli. Takže velký dík za vaši práci! Ale k mé otázce - podobně jako se Novotný v Dělnících bulváru nepokrytě chechtal do kamery, že čtenáři bulváru jsou idioti, protože dobře věděl, že ten dokument stejně nikdy neuvidí, a pokud náhodou ano, nedojde jim, že se to týká i jich, stejně tak i Babiš může být podle mě zcela klidný, protože tenhle dokument jeho impérium neohrozí ani co by se za nehet vešlo - oká, tak si pár "pseudointelektuálů na ČT2 pustilo tu tendenční s*** zaprodance Klusáka" a sem tam napíšou pár hejtů, ale už zítra se vesele jede dál, preference ANO dál porostou, dosazení političtí vepříci si dál budou vesele chrochtat ve svých korýtkách, a Andrej si nás jednou koupí všechny. Cítím strašnou bezmoc - vy ne? Změnili snad Dělníci bulváru něco? A změní něco Matrix AB?“

Vít Klusák: „Dobrý den, Karle, jasně, že mnou cloumají tytéž pochybnosti, jaké formulujete, ale stejně si vždycky řeknu, že i tlesknutí dokáže utrhnout lavinu. A taky - Pavel Novotný tvrdí, že odešel z bulváru a plánuje se stát investigativcem. Třeba to bude pravda.“

Petr: „Dobrý den, včera jsem měl možnost vidět Matrix AB, a ačkoliv nejsem příznivcem Andreje Babiše, tak mi ten dokument o něm přišel spíš jako ztráta času. Byly to vesměs posbírané výpovědi zhrzených a postříhané scénky z večírků, nic víc. A to že mluví sprostě, to se o AB ví. Takže kdo ho nechce mít rád, ten ho mít rád stejně nikdy nebude. A ten, kdo ho rád má, tak ho po tomto dokumentu mít rád nepřestane. Takže si myslím, že ten film nemá z mého pohledu žádný účinek. Přeju hodně zdaru vaší práci. Petr K.“

Vít Klusák: „Tak příště! (večírek tam máme jen jeden...)“

Nanuk: „Kde jste prisel k takovemu intelektualnimu rozhledu, ze rozumite podnikani v zemedelstvi, politice, financim .. a dalsim oborum ktere "soudite" ve svych dokumentech. A proc mate v tvari tak silenou aroganci? Ma dokument dnes vubec smysl, kdyz vynechate Vasi roli soudce . .? Dekuji , Jan Špáta“

Vít Klusák: „Jane Nanuku Špáto, aplikujete klausovskou logiku, aby se k problémům vyjadřovali jen experti. To bych mohl točit jen o natáčení a fotografování, to jediné jsem studoval (fotografii a film). Na filmu o Andreji Babišovi intenzivně spolupracovala reportérka Hana Čápová (Respekt), všechna fakta jsme nejen kvůli sobě, ale především kvůli přísným redakčním pravidlům ČT ověřovali. Arogantní ksicht asi skutečně mám, říká mi to víc lidí, ale taky občas někdo řekně, že když mě potká živě, že tenhle dojem zmizne, tak snad to tak hrozné nebude.“

Tomáš Ká: „Čo si myslíte o americkom filmárovi Michaelovi Moorovi?“

Vít Klusák: „Vážím si ho, sluduji jeho práci, ale MM nepátrá, nezkoumá, nehledá, spíš ilustruje svou tezi (byť často zajímavou, nebo v americkým médiích minoritní).“

JN: „Děkuji za dokument i za Vaše předchozí filmy. Babiš v průběhu Matrixu AB zmínil, že bude dokument autorizovat - bylo tomu tak? Proč s uveřejněním filmu nakonec souhlasil? Proč myslíte, že se na začátku rozhodl s vámi spolupracovat? Proč jej od toho neodradili (třeba v průběhu) jeho marketingoví poradci?“

Vít Klusák: „Andrej Babiš naši dohodu pojmenovává jako "autorizaci", ale tu jsem odmítl s odůvodněním, že se jedná o filmový portrét a nikoliv autoportrét. V několika sms naléhal, že chce mít poslední slovo ve věci střihu, nepřistoupil jsem na to (o takové dohodě by se dalo uvažovat jen tehdy a pouze pro scény, když bychom natáčeli v Babišově soukromí). Na místo toho jsem mu nabídl, že film těsně před dokončením uvidí a bude se moci k jeho obsahu a zpracování vyjádřit. To je ta scéna, když se rozsvítí v sále. Další dotazy směřují na jeho marketing... Nevidím do hlavy lidem, kteří nejdřív pracují na Nově a pak jdou leštit mediální obraz Andreje Babiše...“

František Křížek: „Jsem starší generace a dlouho jsem čekal, kdy někdo obnoví metody ideologických tajemníků KSČ,které používali k diskreditaci popřípadě k zničení nepohodlných lidí.Konečně je to tady.Mělo by se to dopracovat ještě o sekvence,jak zachází špatně se zaměstnanci v jeho továrnách,o tom ,jak nařizuje redaktorům LN a MF co a jak mají psát, jak se chová v Průhonicích atd..Jistě najdete ještě mnoho jeho slabin,které lze zdokumentovat. Z toho vyplývá i otázka.Má vůbec pan Babiš nějaké kladné stránky?Z dokumentu to nevyplývá.“

Vít Klusák: „Tohle Vás potěší: http://www.youtube.com/watch?v=o1CrTjGlDc4“

Petra Daňková: „Dobrý den, gratuluji, natočil jste skvělý dokument. Pana Babiše jsem volila, ale už nebudu, ale k tomu jsem dospěla ještě před vysíláním vašeho dokumentu. Jinak skvělá práce.“

Vít Klusák: „Díky...“

Andrej: „Pane Klusáku, vieme kto je Babiš a čo robí a čo spravil, ale neberiete to príliš z jednej strany a zámerne nevyužívate filmovú reč k tomu, aby človek vyzeral vo vašich dokumentoch ako debil je to váš veľmi subjektívny názor a objektivita sa z toho absolútne vytráca? Vieme ako točíte to je jasne, vieme čo od toho čakať, ale nestojí za to vyskúšať niečo, čo by nebolo tak jedno strane a dopredu predvídateľné? Ten film smeruje za jedným cieľom a to diskreditovať Babiša... Nevyznám sa v ňom (Babišovi) určíte som nebol s nim v momentoch ako vy, ale nestojí predsa len za zváženie neisť cestou bulváru?“

Vít Klusák: „Nesnažil jsem se pana Babiše oslavit, ani ponížit, chtěl jsem jej poznat. Mám email i Facebook plný reakcí na film a část z nich tvrdí, že je to příliš vlídné, až skandálně pozitivní. Vaše reflexe vypovídá víc o Vás a Vaší perspektivě, ze které se na to díváte, jak o tom filmu samotném. // Děkuji za všechny dotazy a loučím se! Vít Klus.“

Silvie: „Teď jsem se dodívala na reprízu. Natočil jste to skvěle, tak krásně ho to odhaluje. A ten reálný obraz se mu nelíbí, ani se mu nedivím. Měl nějaké právo cenzury, museli jste něco z dokumentu na základě jeho požadavku dávat pryč?“

Vít Klusák: „Ještě tu bliknul jeden dotaz: Nic jsme nevyndavali, ačkoliv takové návrhy také padly (především ve věci výpovědi pana Bohumíra Rady).“

David: „Co je v 53 min. vypípnuté, prozradíte?“

Vít Klusák: „Jméno jednoho politika s rovnátky... / Loučím se!“

Matej Kliman: „Díky za velmi zajímavý dokument. Je určitě obrovský přínos, že byl natočen a odvysílán. Jak píšete je škoda, že je u nás takových dokumentů málo a pak ten Váš budí dojem skoro zázračné revolty. Máte i můj obdiv; když ne za odvahu, tak určitě za vytrvalost; z dokumentu jsem pochopil, že není jednoduché s Babišem pracovat a komunikovat na "horizontální" úrovni. Představuji si, že setkání s ním (a tím ho nechci démonizovat) je tak trochu jako setkání s kouzelníkem Sarumanem z Tolkienova Pána prstenů, nikdo z něj nevyvázne nepoznamenán. Moc se mi líbí i Vaše otevřené, upřimné a kultivované diskusní příspěvky. Díky!“

Vít Klusák: „Nevím, co mám dělat, visí na mě 3 děti a tady se množí další hromada dotazů... Musím jít venčit potomky, nezlobte se. A děkuju. Ten Tolkien je přesnej...“