Chat

režiséři

Vít Klusák a Filip Remunda

Český žurnál, tedy cyklus filmů mapujících rok 2012 pohledem "dokumentární zásahové jednotky", startuje snímkem Život a smrt v Tanvaldu. Den po jeho odvysílání máte jedinečnou příležitost zeptat se tvůrců Filipa Remundy a Víta Klusáka na vše, co vás nejen ve filmu zaujalo.

Záznam chatu z pondělí 11. března 2013

Sonax: „Proč zrovna název Český žurnál?“

Vít Klusák a Filip Remunda: „Dobrý den, zdravíme všechny tazatele a pouštíme do toho. Pro název Český žurnál jsme inspiraci našli v Originálním videojournalu, který mapoval neoficiální události v totalitním ČSSR. Je to už deset let, co nám došlo, že nám spousta pozoruhodných situací uniká a zvažovali jsme vyrábět takový archiv a dadaisticky sledovat nesourodé podivnosti typu oslavy narozenin Václava Klause v atriu Slovanského domu. Nakonec jsme tenhle koncept přetavili v sérii pěti autorských dokumentů a jsme rádi, že nové vedení ČT to zaujalo.“

Havel: „Dá se tvorbou takových dokumentů v Česku uživit? A jestli ano, jak dobře?“

Vít Klusák a Filip Remunda: „Horko těžko, ale naštěstí si nemůžeme stěžovat, že bychom měli málo práce. Už delší dobu zvažujeme podnítit vznik Fondu na podporu autorského dokumentárního filmu. Otázka je, jestli vůbec existují ještě nějaké čisté peníze, aby tak podpořené filmy někdo neobvinil ze závislosti. Neznáte nějakého poctivého miliardáře?“

Toník: „Dobrý den, nebáli jste se někdy, že dostanete tzv. po čuni?“

Vít Klusák a Filip Remunda: „Báli. Naposledy při obhlídkách, když jsme připravovali film o podvodných předváděcích akcích pro seniory. Bylo to šílené - skupina agresivních prodejců, kteří se vzájemně hecovali, nás oddělila od vyděšeného zájezdu a chystali se nás zbít. Film jsme ale nakonec točit nezačali, předběhla nás kolegyně Sylva Dymáková a na její pohled se těšíme: bude na Jednom světě a jmenuje se Šmejdi.“

Radek Pavlík: „Zdravím. Myslím, že to je dobře udělané. Neměli jste při natáčení strach o svoji bezpečnost? I když - při Českém snu těch rozlobených lidí bylo asi víc a z automobilky Vás dokonce vyhazovala ostraha. Ale přeci jen...“

Vít Klusák a Filip Remunda: „Zdravíme též, díky. Při natáčení v Tanvaldu nám nic nehrozilo, spíš jsme se báli my, abychom nikomu zbytečně neublížili.“

Honza: „Dobrý den, chtěl bych se zeptat proč se autorové nezašli zeptat do místních supermarketů?kde romové kradou skoro denodenně.Proč se nezeptali na uřadech jakou s nimi mají zkušenost tam?Proč jste se nešli zeptat pana Kaftana,který provozuje pneuservis,jak ho romove neustále okrádají o peníze?bydlím kouset od autobusového nádraží v Tanvaldě,několikrát do roka mám provrtanou nádrž u auta,když zrovna nejsem v náladě a nemám chuť rozdávat cigarety na potkání,je normální za to dostat přes držku od romů?tuhle situaci jsem já a několik lidí z Tanvaldu zažilo několikrát,dokonce jsme byli i v situaci kdy romové vytáhli na nás nůž,naštěstí jsme jim nedali šanci ho jakkoliv použít... díky“

Vít Klusák a Filip Remunda: „Dobrý den, ve filmu je přece anketa na koupališti a nikdo nám nic podobného neřekl. Stejně tak na plese, nebo právě před supermarketem. Vít si kupoval ve sportovních potřebách boty a dlouze se zapovídal s prodavačkou, starší paní. Říkala, že bílí lumpové kradou mnohem víc... Podle čeho poznáte, kdo vám vyvrtal nádrž? Vrtá ji Rom jinak než běloch? Dělit zloděje podle etnického klíče je děsně ošemetné a nevede to k ničemu dobrému. To si prostě myslíme.“

pavel Noha: „Kolikrát jste museli jet do Tanvaldu?“

Vít Klusák a Filip Remunda: „Poprvé jsme točili na pohřbu pár dní po té nešťastné střelbě a naposledy 22. prosince, takhle před Vánoci se uvolil pán, který střílel, a dal nám konečně rozhovor. V Tanvaldu jsme dohromady strávili asi 20 dní, bydleli jsme v hotelu Grand.“

Greta: „Víte Klusáku, jste kocour.“

Vít Klusák a Filip Remunda: „Mňau!“

sk: „Pane Klusáku, byl exministr kultury Milan Klusák váš příbuzný?“

Vít Klusák a Filip Remunda: „Nikoliv.“

Sonax: „Jak se podílela ČT na výrobě Českého žurnálu?“

Vít Klusák a Filip Remunda: „Česká televize je výhradním producentem. Zítra se rozhodne, zda bude Žurnál pokračovat i letos. Jeden díl možná natočí Jan Hřebejk, další Martin Mareček.“

Karolína: „Budete v blízké době natáčet nějaký film? třeba i o teenagerech?“

Vít Klusák a Filip Remunda: „Budeme! Na konci března budeme točit film "o antikomunismu", vracíme se ke kauze paní Baborové a část scén vznikne s gymnazisty, kteří proti ní demonstrovali, pořádali petici a stávkovali. Jakýkoliv podnět v této věci vítáme, díky.“

Sonax: „Svoboda pro Smetanu se bude vysílat kdy v TV?“

Vít Klusák a Filip Remunda: „Svobodu pro Smetanu ČT uvede 7/4. Na konec cyklu ji přestěhoval rozlučkový koncert pro jazzového fandu z Hradu...“

MofP: „Jaké jsou zatím ohlasy na Život a smrt...?“

Vít Klusák a Filip Remunda: „Koukněte na čsfd. Buď čtyři-pět hvězd, nebo "odpad". Nic mezi tím.“

pavel Noha: „Pracujete i samostatně, ne tedy spolu - někdy?“

Vít Klusák a Filip Remunda: „Obojí. Filip nedávno uvedl svůj film Epochální výlet pana Třísky do Ruska (v archivu ČT), Vít dělal samostatně Vše pro dobro světa a Nošovic (někdo to šoupnul na youtube). Nebo koukněte na ČT projekt "Prostory" - polemické půlhodinovky o výrazných českých architektech - oba jsme přispěli.“

vlasec: „zdravím. já jsem žasnul, jak jste z lidí tahaly ty informace na ten váš dokument. nezlobte se , já bych vás poslal někam. jedna otázka. vy tedy nevidíte romy, jako vřed na naší společnosti? co nám tito lidé dávají v těchto těžkých dobách. je to stále do kola. my musíme pracovatm jak šrouby. díky za odpověď.“

Vít Klusák a Filip Remunda: „Speciálně při příležitosti takle odpudivého postoje, kdy jsou lidé titulováni jako "vředy" se nám chce prohlásit: Jsme nesmírně rádi, že s námi v České republice žijí Romové. Jsou tady doma stejně jako my a nacházejí se ve stejně těžkých dobách jako my, jako Slováci, jako Vietnamci, jako zpovykaní dánští studenti. Vítáme veškerou jinakost. Stejně jako máme rádi i jiné filmy, které bychom neuměli dělat. Stejně jako nás zajímají knihy, kterým ne zcela rozumíme. Stejně jako nás baví ochutnat jídla, která se u nás doma nevařila.“

Lenka: „S jakými ohlasy se setkáváte nejčastěji?“

Vít Klusák a Filip Remunda: „Po tomhle filmu se roztrhl pytel se vzteklými vzkazy. Občas nás mrzí, že ten, koho film zaujme, tak nemá potřebu nic psát a naštvanci píšou jak diví. Ale vždycky jsme za diskuzi rádi, ta na rozdíl od lhostejnosti někam vede. I hádka je lepší než nenávistné mlčení.“

Toník: „Také by mě zajímalo, jak složité bylo přesvědčit aktéry dokumentu k účasti. Když je natočíte, mohou vám zakázat, abyste materiál dali do dokumentu, nebo jak to funguje?“

Vít Klusák a Filip Remunda: „Třeba rozhovor s pánem, který střílel, jsme domlouvali celý rok. I rodiče zastřeleného Ladislava byli zpočátku nedůvěřivý, prohnalo se jim bytem příliš mnoho reportérů. Scéna na hřbitově vznikla jako náhodné potkání a ledy se prolomily. Když něco natočíme a ten dotyčný si to nepřeje zveřejnit, tak to respektujeme. Pakliže to není osoba veřejně činná a cenzura z její strany by mohla jít proti veřejnému zájmu.“

pavel Noha: „Kdo vymyslel název - "dokumentární zásahová jednotka"?“

Vít Klusák a Filip Remunda: „DZJ = máme tím na mysli, že principem Žurnálu je reagovat na témata s rychlostí zpravodajství, ale nevyrobit jen krátký šot, ale začít točit film. A také to dobře ilustruje naši autorskou intervenci, prostě do těch scén přiznaně zasahujeme (třeba otázkou) a neskrýváme to. "Český žurnál" vymyslel Filip, "DZJ" vymyslel Vít. Dělba práce!“

Sonax: „Pane Remundo, nenapadlo Vas nekdy tocit o dedeckovi, jeho herecke kariere?“

Filip: „Chtěli jsme o něm točit s Theodorou, oba jsme dokumentaristé. Tea je Slávkova dcera, já jeho vnuk, což většinu lidí zaskočí, protože si myslí, že Slávek je můj otec. Nakonec jsem na jeho žádost pořídil záznam představení Pudl a Magnolie. Občas mě napadne, že jsme měl se Slávkem točit soustavněji...“

Pavel: „Ta reportáž byla dost jednostranně natočená a chvílemi dost trapná.Myslím,že čt by měla peníze vynakládat na něco jiného.Čekal jsem ,že nakonec se dozvím,že ten střelec napadl tři Romy a chtěl peníze a když je nedostal,tak začal střílet.“

Vít Klusák a Filip Remunda: „Pošlete námět na "to jiné" a lepší. Romové byli na místě jen dva. Ten třetí svědek je bílý. - Právě děláme tu chybu, že onu skupinu dělíme podle etnického klíče, ale pro Vás to bude asi důležité - slyšet, že ten, který říká, že se to všechno seběhlo jinak a Ladislav neútočil zezadu, tak že to je svědectví bílého kluka, který nikdy problémy se zákonem neměl.“

Meloun: „Jste spokojeni se všemi filmy z cyklu Český žurnál? Který se podle vás povedl nejvíc?“

Vít Klusák a Filip Remunda: „Momentálně nás nejvíc zaměstnává dokončení filmu o prezidentské volbě - Spřízněni přímou volbou se to bude jmenovat. Třeba scéna, ve které šou Karla Schwarzenberga moderuje "tv novák" Petr Rychlý s nasazovacím čírem. Příští neděli poběží film Martina Duška o Lidicích, které jsou opět ve válce. Tentokrát občanské. Pozoruhodný námět a filmově vybroušené zpracování.“

: „tazatel Sonax je nejaky nastrceny, ze odpovidate uz poctvrte jemu? co ostatni tazatele??“

Vít Klusák a Filip Remunda: „Nestíháme se koukat na ta jména...“

Sonax: „Koho jste podporovali v prezident. kampani 2013 v ČR?“

Vít Klusák a Filip Remunda: „Nikoho jsme aktivně nepodporovali, oba jsme v prvním kole volili Dienstbiera a ve druhém byli na velkých rozpacích, co teď...“

Eliška: „Viděla jsem začátek prvního dílu...Zaujala mě diskuze, která se rozeběhla po odvysílání. Bylo záměrem popíchnout?“

Vít Klusák a Filip Remunda: „Když si zacvičíte, tak se také cítíte lépe. Rozprouděná krev = okysličený mozek.“

Kateřina Bačová: „Váš film byl bohužel velmi mrazivý, jako bychom se vrátili před druhou světovou.Sledovala jsem ho i s jedenáctiletým synem. Při rozhovoru se střelcem v závěru filmu můj syn zničehonic povídá - ten pán lže. Nějak jsem čekala, že střelec alespoň řekne - měl jsem právo se bránit, ale lituju, že jsem někoho zabil. Jaký jste vy sami měli dojem - lhal?“

Vít Klusák a Filip Remunda: „Nebudeme nikoho soudit, nejsme dokumentární policie, ani dokumentární soud. Ale taky nás určitá nepokora v projevu pana střelce zarazila.“

Jozef Ponicky: „Pan Klusak, je Pavel Klusak vasich pribuznym?“

Vít: „Ano, Pavel je můj brácha, píše o hudbě do Lidovek.“

sk: „Nebudete tocit o "atentatnikovi" na exprezidenta Klause?“

Vít Klusák a Filip Remunda: „Pavla Vondrouše jsme točili, protože jsme v rámci prezidentského dílu sledovali i "poslední rok Václava Klause". Tahle linka se ale neobjeví v TV dílu, ale v celovečerní verzi (podzim 2013). Střelec Vondrouš nás naživo zaujal znatelně víc než skrz média, která ho povětšinou vylíčila jako tupého exhibicionistu. Ale nedokázali jsme se mu věnovat tak pečlivě jako Romanovi Smetanovi, rok není natahovací.“

Sonax: „Co si myslíte vy osobně o tanvaldském případu?“

Vít Klusák a Filip Remunda: „Myslíme si, že v takhle závažném případě plném nejasností měl proběhnout soud, u kterého by dokazování bylo mnohem pečlivější.“

sk: „Jak vidite noveho prezidenta Zemana a exprezidenta Klause?“

Vít Klusák a Filip Remunda: „Máme dojem, že Zeman mluví mnohem rozumněji, než jak se chová a jakými lidmi se obklopuje. Jeho projev před sochou TGM záhy po inauguraci, kde vypíchl Masarykovo republikánství, nám byl jednoduše sympatický (přišlo nám to tak oběma). Myslíme si, že Zemanova ctižádost býti lepším prezidentem než Klaus a odcházet s menší hanbou by mohla vést ke krokům, které nás možná všechny příjemně překvapí. Což neznamená, že k němu budeme nekritičtí.“

pavel Noha: „Jakou očekávate sledovanost a reakce na televizní promítání Vašich dokumentů?“

Vít Klusák a Filip Remunda: „Na Tanvald koukalo 207.000 diváků. Kdyby nás nepředběhl Večerníček o 4.000, tak by to byl nejsledovanější nedělní pořad ČT2. Na dokument skvělé číslo.“

Meloun: „Když jsem sledoval Život a smrt v Tanvaldu, překvapila mě všeobecná latentní nenávist vůči tamním Romům. Opravdu každý reagoval tak, jak je v dokumentu ukázáno? Nebo jste natočili rozhovorů s tanvalďany víc a do filmu jste pak vybrali pouze některé, tedy ty, které byly více vyhrocené?“

Vít Klusák a Filip Remunda: „Na tohle si snažíme dávat pozor. Nehrajeme si na žádnou objektivitu (jednu minutu pan Hitler = jednu minutu pan Žid), ale stejně by nás štvalo skládat ty filmy účelově - vyzobávat jen to, co by se nám hodilo do krámu. Každou ambivalenci vítáme. Třeba jak ta slečna na koupališti nejdřív navrhne segregaci a pak se ukáže, že se se zastřeleným Ladislavem dobře znala a byli přátelé.“

Honza: „Proc jste nepouzili vic tu inverzi barev, se kterou byl udelany trailer/teaser, a ktera stezovala poznat kdo je Rom?“

Vít Klusák a Filip Remunda: „Ten nápad vznikl až po dokončení filmu, ale taky nám nepřijde blbej...“

Hana Kašpaříková: „Zdravím vás. Včerejší váš dokument jsem sice neviděla, ale určitě to někdy napravím. Každopádně se ozývám z pozice těch, co vám moc fandí. Dělejte svoji práci minimáně stejně tak dobře, jako teď. Pro nás všechny aktivní občany je důležitá. Doplňuje mozaiku činností, kterou děláme my všichni. Vše pro dobro světa a Nošovic bylo naprosto bezkonkurenční. Český sen též. Na Romana se také těším, zvlášť, když má člověk informace z různých stran. Chci jen říct. Díky za vaši práci :)“

Vít Klusák a Filip Remunda: „Děkujeme! V a F“

Sepe: „Co jste čekali, že dokumentem "Život a smrt v Tanvaldu" odhalíte? Splnilo se očekávání ? Myslíte si, že Tanvaldští občané prostě jen trpí xenofobií?“

Vít Klusák a Filip Remunda: „My si to takhle dopředu nestanovujeme. Natáčení vnímáme jako pátrání, na začátku málokdy víme, co všechno nás čeká. Autor je nejméně způsobilý, aby své "dílo" interpretoval. Od toho jsou diváci.“

Sonax: „Nenatočíte něco o prezident. amnestii Klause 2013?“

Vít Klusák a Filip Remunda: „Zvažujeme se věnovat kauze H-systému, v níž byli kvůli článku II. omilostněni zloději, kteří okradli armádu nevinných o celé úspory.“

mark johnston: „Dobrý den, myslite že je to vina vzdělaní system že lidi zřejmě nevím co je rasismus a co není? Podle vás, ti mladý lidí který mluvili o ´´segragace´´ věděli že to je jasný rasisticky názor? Nebo oni jsou ´´oběti´´ taky protože školy zřejmě selhali a neučili uplný základní definice? (doufám že mi rozumite!) Děkuju“

Vít Klusák a Filip Remunda: „Vítáme pohled zvenčí, máte skvělou češtinu: Dobrý den, Marku! V Čechách je bohužel možné hlásit se veřejně k segregaci, nebo podle principu kolektivní viny diskriminovat celé skupiny obyvatel. Nedávno nás zaujala reportáž o zařazování pomalejších žáků do zvláštních škol. Byla o jednom z nich, kterému v britské škole pomohli s angličtinou a dál úspěšně pokračoval v normálním studiu na základce...“

Romana Spěváčková: „Pane Remundo, zjistila jsem, že je Vám hrozně podobný jeden novinář z Mělnického deníku, pozor na záměny!“

Filip: „To je dobré vědět! Zdravím do Mělníka. F.“

PETR JAKIMIV: „PROTO, ABY BYL NATOČEN DOKUMENT, TAKOVÝ JAK JSEM HO PŘED NĚKOLIKA MINUTAMI SHLÉDL, MÁM JEDINÉ VYSVĚTLENÍ. BUĎ SE VÁM ZCELA PŮVODNÍ ZÁMĚR NEPOVEDL. PAK NECHÁPU, PROČ JSTE HO ZE STŘIŽNY PUSTILI DO OBĚHU. NEBO OPRAVDU BYLO VAŠÍM CÍLEM NATOČIT NEOBJEKTIVNÍ, JEDNOSTRANNÝ POHLED, PLNÝ NÁVODNÝCH OTÁZEK, TLAKU NA ODPOVEDI, KTERÉ JSTE CHTĚLI SLYŠET, TEATRALNĚ NAARANŽOVANÝCH DĚTÍ, POZŮSTALÝCH , VÝBĚR TÁZANÝCH Z ŘAD DĚTÍ ATD. NEMÁM CHUŤ ZDE VYSČÍTÁVAT VŠE. PAK JSTE ALE ZÁMĚRNĚ VYTVOŘILI ZMETEK. A UDĚLALI ZLOU SLUŽBU (TZV. MEDVĚDÍ) VŠEM OBČANŮM BEZ ROZDÍLU. AŤ KAŽDÝ VYCHOVÁVÁ SVÉ POTOMKY TAK, ABY NIKDY NEMUSEL STÁT NAD JEJICH HROBY. NESTAČÍ SNAD HAVÁRIE, NEHODY NEBO JINÁ NEŠTĚSTÍ ? BUDE-LI MŮJ POTOMEK OPRAVNĚNE ZABIT PŘI NARUŠENÍ PRÁV JINÉHO ČLOVĚKA, KTERÝ SI CHRÁNÍ SVŮJ ŽIVOT, PAK JSEM ZKLAMAL HLAVNĚ JÁ JAKO RODIČ A ZBYDOU MĚ SICE OČI PRO PLÁČ ALE NIKOHO JINÉHO ZA TO VINIT NEMOHU. ZKUSTE SI PŘÍŠTĚ NEBRAT TAK TĚŽKÉ SOUSTO, KDYŽ NA TO NEMÁTE DOSTATEK PROFESIONALITY.“

Vít Klusák a Filip Remunda: „Kde berete právo tvrdit, že právě Vy víte, že byl Ladislav Tatár zastřelen OPRÁVNĚNĚ? Byl jste u toho? Četl jste spis? Vás nezneklidňuje, že střelec mluví o napadení zezadu a svědek, který celou situaci sledoval ze tří metrů, přitom prohlásil, že k sobě stáli čelem a něco si říkali? A že Patrik do pana střelce nekopal, že tam v okamžiku střelby zrovna přibíhal? Dokážete si vůbec představit, že by to celé mohlo být jinak, než jak to bylo oficiálně uzavřeno? - Náš film nesupluje policii ani soud, jen upozorňuje na to, že pravda nebývá tak přehledná jako scénář hollywoodské detektivky.“

Honza: „Lidé se totiž bojí cokoliv říct na kameru,protože cokoliv proti nim řeknou hned jim vyhrožují,bojí se jich! Vím to,že to byli romové protže jednou jsem je přistihl,ale zbili mě,policie to akorát sepsala a nic víc se už nedělo,ptát se dětí na koupališti je opravdová anketa:-) Já a mnoho mých přátel s nimi má velmi špatné zkušenosti,jich jste se měli zeptat,ono formulovat otázku tak,aby na ní byla rasistická odpověď pak vytvoří to co jste vytvořili Vy,xenofobní a rasističtí obyvatelé v Tanvaldě!Žil jste někdy ve sousedství s romy pane Remunda nebo pane Klusák?“

Vít Klusák a Filip Remunda: „Na koupališti odpovídají 4 dospělí lidé. Co jiného může filmař dělat, než se ptát? Jak poznat, kdo bude mluvit na rovinu a kdo se bude bát? Když v Tanvaldě žijete a máte možnost zaznamenat upřímná svědectví, tak to udělejte. Kameru už dneska není žádný luxus.“

Petr Jedlička: „Dobrý den, zajímavou částí filmu je diskuze o etice filmařů. Řešili jste tohle téma dál i mimo kamery. A co nějaké morální problémy při tvorbě vašich ostatních filmů?“

Vít Klusák a Filip Remunda: „Hádáme, možná spíš dohadujeme se často. Někteří kolegové nechápou, jak se můžou 2 režiséři snést na jednom place a naši zvukaři se občas děsí, jestli se nebudeme rvát, ale tak daleko to nikdy nezašlo. Při natáčení dokumentu neustále zvažujete, jestli někomu byť nevědomky neublížíte. Je to slalom mezi společenskou zodpovědností a zodpovědností vůči těm, kteří se vám svěří.“

Honza: „Koukám,že na můj poslední dotaz se zrovna nehrnete,můžu tedy jen vědět jestli někdo z vás dvou bydlel v sousedství s romy?Pana Tatara lituji,že zrovna jeho tohle muselo potkat,je to jeden z mála snaživích romů v Tanvaldě,když bydlel na autobusáku v teď již zbouraném domě "titanic" byl správcem těchto objektů,staral se o pořádek,nabádal aby se i ostatní chovali slušně.Láďa takový nebyl aby se do někoho navážel,pravdou je,že ten Patrik na něj vliv měl a byl to zmetek,ve filmu jste neřekli,že právě on byl už několikrát trestaný za podobná přepadení,už na základce s ním byli problémy. Za Český sen vám děkuji! Mějte se Honza z Tanvaldu“

Vít Klusák a Filip Remunda: „Díky za konstruktivní výtku! O Patrikovi je nepříliš lichotivá řeč na tom koupališti. Asi máte pravdu, že jsme měli ve filmu zmínit, že skončil ve vězení za úplně jiný případ. Možná nám podvědomě přišlo, že by to byla voda na mlýn těm, kteří chtějí celou kauzu odbýt jako jednoduchou věc: "Cikáni provokovali, jsou to trestaný individua, tak si zasloužili postřílet." Pro nás je totiž klíčové, že existuje verze, ve které Patrik vůbec nestihl panu střelci nic provést, jen přibíhal k té pranici a schytal poslední kulku do břichy.“

Michal: „Ahoj kluci,jako člen orchestru jsem natáčel hudbu k vašemu filmu "Český sen".Můžete mi napsat jeslti jste film ukázali na nějakých festivalech nebo kam film "došel"?Jaké jiné odvážné a užitečné projekty plánujete?Díky.Michal“

Vít Klusák a Filip Remunda: „Michale, ahoj, koukni na www.ceskysen.cz - všechny festivaly i jiné zajímavosti jsou tam.“

Radek: „Pánové,Vám nevadí,že ta cikánka z Vás udělala hlupáky a přímo Vám lhala do kamery?Přeci říkala,že je u v důchodu,ale že jí štve,že musí chodit na nucené práce zadarmo.To nechodí důchodci,ale nezaměstnaní.Pak jim věřte,když vám lžou i takové blbosti.To jste dost naběhli.“

Vít Klusák a Filip Remunda: „Myslím, že se mýlíte. Ta paní v kuchyni neříká, že je v důchodu. Říká, že má už odrostlé děti.“

sk: „Co chystáte dále - co budete filmovat?“

Vít Klusák a Filip Remunda: „Když to dobře dopadne, budeme pokračovat v práci na Žurnálu 2013. Neboli dokumentárně sledovat 5 událostí roku 2013. Veškeré náměty vítáme - pošlete je na email@hypermarketfilm.cz. Děkujeme za otázky a přejeme dobrý - v uvažování nečernobílý - den. Vít a Filip“