Odhadce
Pro ty, kdo dosud tvorbu Atoma Egoyana neznají, je film Odhadce (na MFF v Torontu vyhlášen nejlepším kanadským filmem roku) vhodným úvodem do režisérova bizarního světa. V něm se mísí normální realita s realitou filmu, postavy zdánlivě jednají normálně, dělají však nepochopitelné věci a čas tu nemá reálnou délku. Zrychluje, či zpomaluje podle toho, jak to vyžaduje vnitřní situace hrdinů. Hlavním hrdinou Egoyanova příběhu je, jak název slibuje, skutečně zaměstnanec pojišťovny, odhadce škod po živelných katastrofách, Noah (skvělý Elias Koteas). Na práci samé by nebylo zase nic tak divného, ani na tom, že takový odhadce navštěvuje lidi postižené tragédií. Divný už je ale způsob, jakým ke své práci přistupuje. Ani jeho žena, zaměstnaná u filmového cenzorního úřadu, nedělá nic tak zvláštního. Když ovšem pomineme, k čemu svou práci využívá... Každý člověk na tomto světě je zkrátka nezaměnitelně svůj. Jen je třeba jeho jedinečnost zřetelně odhalit. Egoyanovy filmy lze jen těžko zařadit do šuplíčku žánru, tento se však nejvíc blíží černé komedii.
O portrétu režiséra:
Od 11.2. uvádí Noční Filmový klub České televize portrét jednoho z nejzajímavějších a nejvýraznějších kanadských (i světových) filmových režisérů posledních 15 let, Atoma Egoyana. Jeho filmy, které už se staly nepostradatelným účastníkem mezinárodních filmových festivalů po celém světě, mají nezaměnitelný rukopis, který nezapře rodinné kořeny v daleké Arménii i bohémském rodinném zázemí. Egoyan patří k těm režisérům, o nichž můžete říci, že takový je na světě jen jeden. Hlavní půvab jeho snímků je v původnosti jeho námětů, originalitě jeho příběhů ne-příběhů a zejména ve způsobu zacházení s filmovými vyjadřovacími prostředky zvukem a kamerou, které u něj jen nezaznamenávají a neilustrují, ale stávají se samostanými vypravěčskými prostředky, minimálně rovnocennými těm ostatním. U Egoyana hrají herci (v každém jeho filmu uvidíte několik stálých herců, včetně jeho ženy Arsinée Khanjianové), obraz, zvuk a filmový střih (čas a prostor) na stejné úrovni.
Atom Egoyan se narodil arménským rodičům v Káhiře roku 1960. Vyrůstal však ve Victorii, v kanadské Britské Kolumbii. Na torontské universitě absolvoval v oboru mezinárodní vztahy, zároveň však vystudoval hru na klasickou kytaru. Oba rodiče byli malíři a mladý Atom se chtěl původně stát dramatikem. To však jen do té doby, než si natočil svůj první krátký film a zjistil, že ho mnohem více zajímá se vyjadřovat jazykem obrazů. Již jeho hraný debut Next of Kin nezůstal bez povšimnutí. Na MFF v Mannheimu získal Zlatý dukát a zároveň byl nominován na cenu Genie (kanadská výroční filmová cena) za režii. Pak následovaly další, na nováčka velmi úspěšné filmy: Family Viewing (1987), vyhlášený nejlepším kanadským filmem roku, poctěný Cenou ekumenické poroty na MFF v Locarnu, Cenou Interfilmu na MFF v Berlíně a nominovaný na ceny Genie, a Speaking Parts (1989), který se v Evropě promítal na MFF v Cannes a na MFF ve Vancouveru získal Cenu za scénář. Doma v Kanadě pak nominovaný na ceny Genie ve třech kategoriích. Portrét, který uvidíte na obrazovce ČT po následujících 5 týdnů, zahrnuje jeho další filmy z 90. let, včetně těch nejnovějších, které vzbudily pozornost na MFF v Cannes a dokonce byly nominovány na Oscara. Postupně uvedeme filmy Odhadce (1991), Kalendář (1993), Exotica (1994), Sladké zítřky (1997) a Feliciina cesta (1999).