Lazebník sibiřský
Velkolepý film slavného ruského režiséra Nikity Michalkova patří nejen k největším projektům jeho dosavadní tvorby, ale i k nejdražším produkcím v historii celé ruské kinematografie. Premiéra filmu, která se odehrávala ve Sjezdovém paláci moskevského Kremlu, se stala jednou z nejočekávanějších a nejsledovanějších událostí posledních let v Rusku. Lístky se nedostaly dokonce ani na některé ministry.
Film, v němž jednu jednu z hlavních rolí - aktérky a zároveň vypravěčky příběhu - hraje anglická hvězda Julia Ormondová, zachycuje příběh nenaplněné lásky na pozadí rozkvétající Moskvy v 80. letech 19. století. Michalkovův Lazebník oživuje dobu, kdy společenský řád byl v Rusku ještě relativně stabilizovaný, u moci byl jediný vládce - car Alexandr III. a urození mladí muži se dávali do služeb cara a vlasti. Byli za ně ochotni položit život a důstojnost, čest a kavalírství pro ně byly zákonem. Do tohoto Ruska přijíždí světaznalá Jane, aby svými ženskými zbraněmi podpořila projekt údajného otce Douglase McCrackena - obrovský stroj na kácení lesů, zvaný Lazebník sibiřský. McCrackenovi došly peníze na stavbu stroje a s Jane má výhradně obchodní smlouvu. Všechno by šlo hladce - Janiným půvabům podlehne i generál Radlov, který má poradní vliv na velkoknížete a tím i na kýženou finanční pomoc - kdyby se k tomu nepřipletl mladý junker z carské kadetky Andrej Tolstoj (Oleg Meňšikov). Láska, která vzplane mezi oběma mladými lidmi, a čestná povaha mladého kadeta jsou s jakoukoliv přetvářkou neslučitelné a příběh dostane takový spád, jaký by si zkušená Jane neuměla představit ani ve snu.
Komorní milostné drama je doprovázeno spektakulární podívanou na vyleštěné prostory carské kadetky, tanečních sálů, velkolepého masopustu, doprovázeného ohňostrojem a podobnými efekty, carské parády při důstojnické přísaze mladých junkerů atd. Efekty jsou však v takovém typu příběhu využity zcela přirozeně a v logice filmu. Ve vedení příběhu samotného (na scénáři se podíleli slavný spisovatel a dramatik Rustam Ibragimbekov a Rospo Pallenberg), vedení herců v charakteru postav, pointování jednotlivých situací, věrnosti historických reálií i dokonale udrženém rytmu (což je při stopáži 170 min úctyhodné) se nezapře nesporné a mnohokrát již ověřené Michalkovovo režijní mistrovství.
Film, jehož hlavním motivem, jak říká sám režisér, je "vnitřní síla a důstojnost té lepší části ruského lidu", však vyvolal značně kontroverzní reakce kritiky. Vyčítá se mu především to, že je natočen úmyslně jako film pro zahraničního diváka, ruská kritika ve filmu viděla dokonce počátek Michalkovovy budoucí prezidentské kampaně. Diváci však mají na film, který okouzlujícím způsobem probouzí a oživuje kategorie skutečné, romantické lásky, cti a mužského přátelství, svůj nepřehlédnutelný názor. V návštěvnosti ruských kin předstihl Lazebník trojnásobně světový hit Titanic.