Rubrika: Nejvyšší patro. Téma: Rozhovor s Miroslavem Krupicou (výrobní ředitel, TIPAFROST). Reportáž Jany Horké.
00:00:14 Miroslav Krupica měl k potravinám blízko odjakživa.
00:00:17 Vyučil se řezníkem, uzenářem. Postupně ale své vzdělání zvyšoval,
00:00:21 až dosáhl magisterského titulu v oboru ekonomika management.
00:00:25 V roce 1997 nastoupil na pozici mistr výroby do společnosti Tipa,
00:00:29 která byla tehdy divizí Tipafrostu.
00:00:32 Za pět let povýšil na výrobního ředitele.
00:00:35 V roce 2007 se Tipa přejmenovává na Tipafrost.
00:00:38 Dnes je předsedou představenstva
00:00:40 a zároveň i výrobním ředitelem firmy.
00:00:43 Je ženatý a má tři děti.
00:00:45 Jakou zmrzlinu mají Češi obecně nejradši?
00:00:48 Je to pořád nanuk na dřívku?
00:00:53 V České republice jsou spotřebitelé konzervativní
00:00:56 a velmi málo mění a přechází na nové příchutě.
00:00:59 Řekl bych, že je to dáno i dle letního nebo zimního období.
00:01:03 V letním období jdou na odbyt výrobky na dřívku,
00:01:07 zatímco v zimním období spotřebitelé kupují
00:01:10 spíše domácí balení, tzv. řadu take home,
00:01:14 v rámci nějakých kelímků, polárkových dortů.
00:01:17 V naší republice nemáme takovou tradici,
00:01:19 abychom měli vztah ke zmrzlině. Zmrzlina je jenom doplňkem.
00:01:22 Spíš se kupuje v letním období, takže přistupujeme k tomu
00:01:26 úplně jinak než spotřebitelé v Americe.
00:01:30 Kolik zmrzliny sní v průměru jeden Čech
00:01:32 a jak jsme na tom v porovnání s ostatními zeměmi?
00:01:34 V České republice statistiky uvádějí,
00:01:37 že spotřeba na jednu osobu je 4,8 litru za rok.
00:01:40 Zatímco v Evropě, ačkoli je to podivné,
00:01:44 jsou největšími spotřebiteli obyvatelé Skandinávie.
00:01:48 Švédové mají dle statistik spotřebu 10,9 litru na osobu a rok.
00:01:53 Následují potom Italové a obyvatelé Velké Británie,
00:01:57 kteří mají spotřebu kolem deseti litrů.
00:02:00 V porovnání s Američany nebo Australany je to polovina.
00:02:05 Tam je spotřeba přes dvacet litrů na osobu a rok.
00:02:09 Je spotřeba zmrzliny opravdu přímo úměrná počasí?
00:02:13 Já si myslím, že je to dáno historicky.
00:02:16 V dobách minulých na trhu nebyl výběr z mnoha zmrzlin.
00:02:19 Prodávaly se jen některé výrobky.
00:02:22 Tím pádem se tady nevytvořila nějaká kontinuita
00:02:25 a návyk obyvatel na to, aby kupovali zmrzlinu.
00:02:28 Kdy je tedy ta největší sezona pro vás?
00:02:31 Největší sezona bývá někdy od dubna do srpna,
00:02:34 ale je to hodně podmíněné počasím. Na tom záleží velmi mnoho.
00:02:39 Pokud není počasí tak, jak bychom si přáli,
00:02:43 mnoho tropických dnů, tak ztráty,
00:02:46 které vzniknou v období duben až srpen, se nedají dohnat.
00:02:50 Jak je na tom v současnosti český trh se zmrzlinou?
00:02:54 V současné době trh se zmrzlinou mírně roste.
00:02:58 Za loňský rok byl vykázán nárůst 4,4 procenta
00:03:02 oproti předešlému roku.
00:03:04 Nicméně pořád je to velmi malý objem a asi není moc reálné,
00:03:08 že bychom se dostali na průměrné spotřeby ve skandinávských zemích.
00:03:12 Kolik druhů zmrzliny a nanuků vyrábíte?
00:03:15 My tady vyrábíme veškeré možné druhy zmrzliny,
00:03:18 které zná legislativa,
00:03:20 tak jak jsou roztříděné do jednotlivých kategorií.
00:03:24 Jsou to zmrzliny smetanové, jsou to zmrzliny s mléčným tukem,
00:03:28 ovocné, sorbety, vodové. Všechny druhy.
00:03:32 Záleží jen na zákazníkovi, pro kterého vyrábíme.
00:03:36 Jaké příchutě jsou nejoblíbenější?
00:03:40 V České republice jsou nejoblíbenější příchutě
00:03:44 standardně dlouhodobě stejné. Je to především vanilková příchuť.
00:03:50 Následuje čokoládová, tvarohová, poté jahodová, poté dlouho nic.
00:03:53 Pak jsou doplňkové další příchutě.
00:03:56 Český spotřebitel je velmi konzervativní
00:03:59 a nepřechází na nové příchutě, které se uvádějí na trh.
00:04:02 Je to dáno také tím, že Česká republika je
00:04:05 docela malý trh, a tím pádem i výroba a uvádění
00:04:09 nových exotičtějších příchutí je problematická pro každého výrobce.
00:04:14 Přesto kdybyste si měl na nějakou exotickou příchuť vzpomenout,
00:04:18 ať už se ujala nebo neujala.
00:04:21 My jsme za dvacet let, co naše společnost vyrábí,
00:04:24 zkoušeli několikrát inovovat výrobní sortiment
00:04:28 a zavádět nové příchutě. Nikdy to nebylo na dlouhou dobu.
00:04:32 Vždycky po několika sezonách se tyto výrobky vyřazovaly.
00:04:36 Nicméně v současné době máme v sortimentu dva sorbety,
00:04:39 které by se daly takto zařadit.
00:04:41 Je to sorbet granátové jablko a sorbet ananas.
00:04:43 A také možná stojí za zmínění gastrovany,
00:04:46 které máme v příchutích mojito a piňa colada.
00:04:50 Čím to podle vás je, že v Česku roste obliba sorbetů?
00:04:54 Myslím si, že je to tím, že někteří spotřebitelé
00:04:58 si už dokáží najít kvalitní výrobky a vědí vůbec,
00:05:01 co to sorbet je,
00:05:03 protože v dřívějších dobách sorbety na trhu nebyly.
00:05:06 Takže kdo ví, že v sorbetu je 25 procent ovoce,
00:05:09 tak si takovou zmrzlinu rád najde.
00:05:11 Tím se mírně v letním období prodej této zmrzliny zvyšuje.
00:05:15 Míša slaví padesátiny. Čím to podle vás je,
00:05:18 že je tento nanuk pořád tak oblíbený?
00:05:20 Míša se vyrábí od roku 1962, tak na trhu nebyly jiné zmrzliny,
00:05:24 takže v paměti našich otců a babiček Míša zakotvil
00:05:28 na dlouhou dobu a oni pořád si tuto zmrzlinu kupují,
00:05:32 ačkoliv nikde jinde v Evropě se tvarohová zmrzlina neprodává.
00:05:37 Třebíčská společnost Tipafrost patří mezi přední výrobce
00:05:40 mražených krémů v České republice.
00:05:42 Funguje od roku 1992.
00:05:44 Původní sortiment tvořily pouze nanuky na dřívku.
00:05:47 Postupně se závod rozrostl.
00:05:50 Dnes má 120 zaměstnanců a patří k významným firmám v regionu.
00:05:54 I když nabízí i vlastní nanuky a zmrzlinu,
00:05:57 téměř po celou dobu své existence vyrábí
00:06:00 převážně pro nadnárodní firmy.
00:06:02 Pro Unilever vyrábí oblíbeného Míšu.
00:06:07 Jak samotná výroba vlastně probíhá?
00:06:09 Když to řeknu v pár větách, tak probíhá to tak,
00:06:12 že zmrzlina se vyrábí z několika základních surovin,
00:06:16 ať je to mléko, smetana, tvaroh, cukr, rostlinné oleje.
00:06:20 Potom se k této příchuti přidávají další položky,
00:06:24 kakao, různá ochucovadla.
00:06:27 Namíchá se z těchto základních surovin směs,
00:06:31 která se následně pasteruje, homogenizuje.
00:06:34 Namíchaná směs se přepustí do zracího tanku.
00:06:37 V zracím tanku směs minimálně čtyři hodiny zraje,
00:06:40 aby se rozvinula a vytvořila správná struktura směsi.
00:06:44 Po zrání následuje proces výroby, kdy se ve stroji,
00:06:48 kterému říkáme freezer, směs našlehává a přemražuje.
00:06:52 Po přemražení a našlehání se dále směs
00:06:56 plní v případě Míši do formiček stroje.
00:06:59 Po naplnění obalů nebo formiček následuje zamražení.
00:07:05 Případně je možno u některých výrobků pokrytí polevou,
00:07:09 vkládání dřívek do nanuků. Záleží dle typu výrobků.
00:07:14 Až je výrobek zamražený, balí se do finálního obalu.
00:07:18 Následuje balení sekundární do kartonu,
00:07:21 paletizace a uložení do mrazíren.
00:07:24 V mrazírnách je teplota -25 stupňů.
00:07:30 Jaké máte zkušenosti s dodáváním svých výrobků do řetězců?
00:07:34 Zkušenosti s dodávkami do řetězců máme dlouholeté.
00:07:39 V posledních letech postupně vymizel maloobchodní prodej.
00:07:42 Počty maloobchodníků se snížily.
00:07:44 Tím pádem prodej v řetězcích je jediný možný prodejní kanál,
00:07:47 jak realizovat výrobky přímo k zákazníkovi.
00:07:50 Myslím si, že do budoucna tento trend bude ještě dále růst.
00:07:54 De facto výrobci jsou na řetězcích závislí.
00:07:58 Které země v Evropě patří mezi nejlepší zmrzlináře?
00:08:00 Z hlediska odbornosti a kvality zmrzliny určitě
00:08:05 to jsou mediteránské země v čele s Itálií, kde je velká tradice.
00:08:10 Jak se daří momentálně vaší firmě?
00:08:13 Po ekonomické stránce nás samozřejmě poznamenala
00:08:16 úsporná opatření spojená s krizí ze strany státu,
00:08:20 kdy jsou stále větší odvody a zátěže pro firmy.
00:08:22 Bohužel nedochází k té podpoře, kterou bychom očekávali.
00:08:26 Pokud zaměstnáváme obyvatele,
00:08:28 tak bychom i k tomu mohli být více podpořeni.
00:08:40 Skryté titulky: Věra Kotlínová Česká televize, 2012
Rubrika: Nejvyšší patro. Téma: Rozhovor s Miroslavem Krupicou (výrobní ředitel, TIPAFROST). Reportáž Jany Horké.
Mapa stránek | RSS | Nahoru f
© Česká televize 1996–2021 | English | 13