Rozhovory

kameraman

Martin Štrba

S Ondřejem Trojanem jste spolupracoval poprvé, měli jste o vizuálním uchopení filmu totožné představy?

Dvě rozdílné představy se nakonec prolnuly v jednu společnou. Koketoval jsem totiž se snímáním na jednu kameru, Ondřej chtěl zkusit dvě, kvůli autenticitě snímání mladých neherců. Nakonec jsme točili podle potřeby jak na jednu, tak na dvě, což mi nevadilo, protože jsem s tím už měl předchozí zkušenost při natáčení s Agnieszkou Holland.

Občanský průkaz je natočen na kameru RED, jak vám tato technologie vyhovovala?

Film je ještě stále pružnější, ale RED má zase jiné přednosti, které se navíc rychle mění a přibývají, např. citlivost. Ale je zbytečné vyprávět o tom podrobně, protože zítra už může být všechno jinak...

Jde o dobový film, jaké barevné ladění jste se nakonec rozhodli zvolit? A je Občanský průkaz nějakým způsobem stylizovaný?

S Ondřejem jsme se shodli na jemné stylizaci „Fomacolor“, což byl v té době inverzní materiál, který lehce zvýrazňoval tyrkysové tóny.

Jaký je váš osobní vztah k době, ve které se film odehrává?

Ambivalentní, stejně tak, jak ho mají kluci ve filmu.

Máte ve filmu oblíbenou scénu?

Je jich více: Popelka s Alešem na záchodě, kluci ve vraku auta nebo Míťa ve sněhu...