Chat

Pavel Maurer
Maurerovo každoroční vyhlašování deseti vítězných restaurací je prestižní událostí. V roce 2007 poprvé uspořádal velkou gastronomickou akci Prague Food Festival, na které v Praze pro veřejnost po tři dny vařili šéfkuchaři tří desítek nejlepších českých restaurací. Svým vlivem přispívá k tomu, že se dobré a kvalitní jídlo v příjemném prostředí stává čím dál víc součástí životního stylu české společnosti. Po letech v reklamním byznysu se věnuje výhradně aktivitám v gastronomii. Vydal knihu Tajemství nejlepších šéfkuchařů (2006), přednáší marketingovou komunikaci na FAMU. Mimo to je zakladatelem občanského sdružení 3 duby, které pečuje o revitalizaci pražské Stromovky.
Záznam chatu ze čtvrtka 6. srpna 2009
Jožan: „Jaký je momentální stav Stromovky?“
Pavel Maurer: „Stromovka sice moc o jídle není, ale nyní se tam trochu staví, stromy rostou pomalu a bohužel pomalu také kolabuje ta krásná a jedinečná slavná restaurace Šlechtovka, kterou už asi nikdo neopraví:-((((“
studentka Jana: „Dobry den, chtela bych se zeptat,zda v restauracich u hotovek se ma donest hlavni jidlo az pote, co se doji polevka? Ma zkusenost je, ze donesou hlavni jidlo upristred toho co jim polevku. Dekuji“
Pavel Maurer: „To je fatální chyba! Nesmí.“
Pavel Bednar, Trutnov: „Dobrý den pane Maurere, chtěl bych se zeptat, prominte mi to, proc ve Vasem pruvodci nalezne clovek hodnoceni vetsinou prazskych ajednech z nejdrazsich restauraci. Nesatava se tento pruvodce pruvodcem pro hornich deset tisic? Jak takove hodnoceni probiha, jak jsou vybirany restaurace atd? Dekuji.“
Pavel Maurer: „To je na dlouhé povídání. Hodně informací můžete získat na webu www.grand-restaurant.cz, ale stručně: 1/ můj výběr již ve svém názvu říká, že to není seznam všecho, na to jsou zlaté stránky 2/ selekci ovlivňují samotní nezávislí hodnotitelé svým doporučením 3/ jsou tam i tzv. lidové restaurace za lidové ceny, ale není jich mnoho, protože vařit dobře za lacino - to je opravdové umění, jež není dáno každému 4/ Asi 25 % restaurací máme z celé ČR, ale více toho bohužel zatím nestojí za řeč 5/ registrujte se na mém webu a doporučte, rád zařadím, když bude zajímavá“
Malostraňačka: „Dal jste si někdy rybu v rybí restauraci přímo v parku Na Kampě? – Patří mezi těch deset podniků, kde byste si v Praze dal rybu bez obav?“
Pavel Maurer: „Tam jsou dvě: Kampa Park a Kampa Fish ? Kterou myslíte. Já měl rybu v obou a dobrou. U ryb buďte vždy ve vnitrozemských státech dvojnásobně obezřetní. Hodně se ptejte číšníka, nechte si třeba rybu i ukázat nežinvestujete své peníze.“
Pavel Bednar, Trutnov: „Dobrý den pane Maurere, chtel bych se zeptat, proc ve Vasem pruvoci objevim VETSINOU prazske restuarace a jeste ke vsemu jedny z drazsich? Nestava se Vas pruvodce pruvodcem spise hornich deseti tisic? Samozrejme jejich hodnoceni nezpochybnuji, ale trochu mi chybi regiony a beznejsi podniky. Jak jsou jednotlive restaurace pro hodnoceni vybirany, jak se hodnoti atd.? Dekuji“
Pavel Maurer: „viz odpověď před vámi“
Vladimír: „Srdečně zdravím. Jak se člověk stane známým gurmánem, a dokonce nejznámějším? Několik knížeček Gurmána mám doma, proč jste změnil zavedenou značku?“
Pavel Maurer: „O tom já nerozhoduji, ale "neviditelná ruka" trhu a marketingu. Já pouze realizuji svůj sen a hobby v jídle. Gurmán je slovo těžko požitelné v mezinárodním měřítku (zde existuje pouze: gourmet nebo gourmand) a já nabízím naše služby díky internetu a SMS celému světu.“
TaTana: „dobrý den jak se máte?“
Pavel Maurer: „Děkuji za optání, sedím na zahradě, díváme se na svá cherry rajčátka a ostružiny, kropička kropí levandule, a píše se mi o to lépe, že tu mám wifi.“
Vladimír: „Ptal jsem se vašeho chatujícího předchůdce k tomuto cyklu na obtěžující reprodukovanou hudbu v našich restauracích. Odpověděl mi tak, že vlastně neodpověděl. Jaké jsou vaše zkušenosti? Taky vás obtěžuje, nebo vám tato hudba nevadí, nebo si ji nevšímáte? Ani když ruší konverzaci?“
Pavel Maurer: „O hudbě v restauraci jsem se několikrát vyjadřoval ve své týdenní rubrice (Maurerova Gastrofobie) v Reflexu. Nevhodná hudba způsobuje u návštěvníků, že se již nidy nevrací!“
TaTana: „znate nejakou slavnou celebritu?treba s kterou jste v kontaktu?“
Pavel Maurer: „Osobně jsem v kontaktu (pravidelném) asi přibližně s 5 tzv. českými celebritami (nesnáším ten název), mám tu čest, že se při setkání zdravíme s presidentem a že jsem byl několikrát na večeři a lyžovat s Martinou Návrátilovou, kterou považuji za jednu z nejslavnějších a nejznámějších osob na naší planetě.“
Malostraňačka: „Já bych si klidně rybu nechala i ukázat. Ale můj muž považuje jakýkoliv můj dotaz v restauraci z obtěžování personálu, tak se krotím. Za obtěžování považuje dokonce i to, když se zeptám, z čeho a jak je jídlo připraveno...znám dokonce více takových lidí. Myslíte, že je to pozůstatek totality? Nebo je to spíše znak introverta?“
Pavel Maurer: „Choďte na večeři s někým jiným a manželovi to vynahraďte jinak...“
Ludek: „Jste zastáncem světové kuchyně nebo české kuchyně v našich českých restauracích?Jak by měl vypadat nabídkový jídelní lístek?Je lepší klasika nebo široká a tím i zmatečná nabídka,v které si hosti špatně orientují?Dekuji“
Pavel Maurer: „Mám rád dobrou kuchyni, kterou připravují kuchaři, kteří to umí. Co neumí, ať nedělají proboha! Krátký lístek, dobrý lístek!“
TaTana: „aha a třeba s nějakým producentem nebo režiséremM:)“
Pavel Maurer: „to taky, učím už 13 let na FAMU, tak to bych tam měl nějaké filmaře potkat, že?“
Jaruš,Jeseník: „Dobrý den pane Maurere myslíte si,že je nevhodné nebo snad neslušné když obsluha nepříjme spropitné?Jak jina dát na jevo zákazníkovi,že byl host nepříjemný a choval se k obsluze nevhodně.Děkuji za odpověd´a přeji pěkný zbytek dne.“
Pavel Maurer: „Pokud obsluha nepřijme spropitné, dejte mi vědět, o tom rád napíšu, protože jsem to ještě niky nezažil“
HROCH: „Dobrý den, mám pocit že stav našich restaurací je již tak katastrofický že horší být nemůže. Dobré jídlo si dám tam, pivo k němu by však musel točit číšník odtamtud, moučník k tomu dovézt od souseda a 250 km si pak zajet na kávu. Nemáte náhodou nějaký tip na moravě kde by to chutnalo na jednom místě? Děkuji :-))“
Pavel Maurer: „jsem od Olomouce, Morava je velká, ale podívejte se na můj www.grand-restaurant.cz a tam zadejte lokalitu - za ty podniky já ručím!“
Nina: „Viděl jste i ostatní díly "Služeb v našich službách"? Zdá se Vám tenhle seriál dobrý? A jak se Vám líbí TV spoty?“
Pavel Maurer: „Viděl jsem tento díl poprvé a připadá mi strašný! Nejsem ochoten již nikdy v něm vystupovat (kromě ještě jedné předtáčky z března). Režie, kamera, nasvícení, scénář i průvodcea ty trapné scénky mne vrátily do socialistické reality. NECHCI!“
Katarina: „Jak muze dat host najevo svou nespokojenost s obsluhou?“
Pavel Maurer: „Slušně, důsledně se dožadovat svého, hodnotit (kladně/záporně) na mém webu, zavolat si provozního, majitele - povědět všem známým zda to bylo dobré, či ne. Věřte, že síla osobního doporučení je pro restaurace větší reklama než deset inzerátů v novinách!“
Katka: „K otázce Jaruš, Jeseníky: Jsem barmanka a opravdu jsem několikrát musela situaci podobně řešit. Pokud se k vám někdo celý večer chová jako, s odpuštěním, k děvce a ne jako k barmance, spropitné si od něho skutečně nevezmu.“
Pavel Maurer: „Uctivá poklona vaší osobní hrdosti. Rád bych vás poznal a být majitelem restaurace, zdvojnásobím vám gáži.“
Petr Vintr: „Proč je v GR jako jeden rozlišovací znak, jestli se tam točí Plzeň? Přece to není žádné nadpivo, znám několik jiných vyníkajících nepasterovanývh piv např, Svijany, Krakonoš...“
Pavel Maurer: „Už to nebude. Slibuji.“
dazby: „Právě jsem dokoukal na pořad a tak mám otázku, nebo otázky.mám možnost si otevřít restauraci. Nejsem z oboru ale řídil jsem jiný podnik s lidmi a obchodem. Restaurace by mě bavila. mám v úmyslu tuto restauraci, pokud ji dostanu, vrátit do roku 1920 kdy celá stavba byla postavena. V podstatě mám jen strach z personálu a problému s nimi. Co se mnou? :-)“
Pavel Maurer: „Znám málo lidí, kteří nejsou z oboru a šlo jim to snadno. Je to fakt těžké! Držím palce.“
HONZA: „Dobrý večer.p.Maurere. Mám doma syna-čerstvě vyučeného číšníka-kuchaře, co by jste doporučil pro následující hledání jeho 1.zaměstnání? Děkuji za odpověď.“
Pavel Maurer: „AŤ si vybere nejlepší podnik svého srdce, třeba u Pohlreicha nebo v hotelu InterContinental a nabídne mu, že si tolik váží jejich práce, že je ochoten tam dělat třeba 3 měsíce zdarma....pak se uvidí.“
Petr Vintr: „Neuvažujete o sestavení žebříčku, nebo alespoň o vydání článku o jídelních vozech? Když tak to prosím berte jako námět.“
Pavel Maurer: „to fakt zatím ne...“
Vladimír: „Jaká je výuka na FAMU? Jací jsou tam dnešní studenti? A dostanete se i tam ke gurmánství? Pozval jste je někdy do restaurace? Třeba do Století, není to z FAMU daleko. Nebo do Parnasu. :-)“
Pavel Maurer: „Století miluji. FAMU taky, ale studenti si mnohdy tolik neváží, že se dostali na tak výběrovou a slavnou školu...“
Iva Spalenkova: „Dobry de,.chtela jsem se zeptat.jestli mate nejakou oblibenou kucharku (knihu).“
Pavel Maurer: „ne, když chci něco uvařit, hledám recepty na internetu - náhodně“
Jirkacz: „Dokážete si vychutnat špekaček upečený u taboráku?“
Pavel Maurer: „táborák je v pořádku, ale ty špekáčky dnes dokáže málokdo připravit dobré...samá soja, mouka, dochucovadla a jiné pitomosti, jen tn e ten špekáček“
Monika: „Zajímalo by mě,jestli víte o chemtrails?Děkuji moc.“
Pavel Maurer: „co to je?“
Vašek: „Dobrý den. Mají turisté radši svíčkovou nebo vepřo, knedlo, zelo? Děkuji za odpověď.“
Pavel Maurer: „jak to má vědět? já myslím, že lidem chutná to, co je poctivě a dobře uvařeno - kdekoli na světě. V Itálii můžete dostat skvělou pizzu v bufáči s umakartovými stoly a hnusnou pizzu v nóbl-se-tvářící pizzerii“
Petr Vintr: „Kolik lidí a jakém časovém horizontu musí oznámkovat restauraci aby se v GR objevila zprůměrovabá známka? A kolik lidí musí doporučit restauraci,aby se objevila v nabídce?“
Pavel Maurer: „Nejméně 15, nejméně 3“
Jaruš,Jeseník: „Děkuji,další dotaz co s hostem,který se napije,nají,vypadá spokojeně a když dojde k vyhotovení učtu řekne,že nebyl spokojen a odmítá učet vyrovnat.“
Pavel Maurer: „Buď "zabít" nebo si nechat písemně vyhotovit, co přesně se mu nelíbilo a proč to hned neurgoval“
Nina: „Chystáte opět nějaký festival s dobrými jídly?“
Pavel Maurer: „každý rok na přelomu května/června bude Prague Food Festival dokud budou mít návštěvníci zájem, zatím je to vzrůstající, tak jsem rád“
Sara Praha: „Popíjíte teď nějaké víno a pijete vůbec nějaké alkoholické nápoje? Říká Vám něco snoubení vína s pokrmy?“
Pavel Maurer: „To si pište!“
Katka: „Dobrý den, co si myslíte o Češích a "dýškách"? Dodržuje se u nás těch 10 %, nebo ne? Sama pracuji za barem a občas se nestačím divit co-hlavně studenti - předvádí (nechat si do koruny vrátit a nepozdravit je pro ně naprosto běžné...). Díky.“
Pavel Maurer: „Já dávám povinné minimum 10% (i když je celková útrata třeba 5000). Když nejsem spokojen 5%.“
Vladimír: „A jaké víno teď pijete?“
Pavel Maurer: „K obědu jsem měl telecí plátky na olivovém oleji s pršutem a bílé víno z chile a na závěr sladký výběr z hroznů. Teď, při psaní piji řecké ouzo12 a pivo 12, protože mám trochu mastno v břiše“
servírka: „Dobrý den. Shlédla jsem Tento pořad s rozpaky. Jsem servírka už 13 let a vidím to trochu jinak. Souhlasím, že někteří moji kolegové se nechovají k hostům úplně stoprocentně, ale nic není jednostranné. Když budete mít v nohou týden po 14 hodinách denně, s tím, že třeba nedostanete výplatu, protože nejsou peníze, tak se taky asi moc usmívat nebudete. Bohužel v naší zemi nejsou podmínky úplně ideální. Málokterý zaměstnavatel Vám přizná celou výplatu a děláte za minimum, ať je pátek, nebo svátek. A jestli si někdo myslí, že když dá číšníkovi pětikorunu, že mu to k tomu minimu bude stačit, tak se šeredně plete. Bohužel je také mnoho hostů, kteří si do restaurací chodí léčit svoje mindráky. Ať si to každý zkusí aspoň na měsíc a možná se potom v restauraci taky bude chovat jinak.......“
Pavel Maurer: „souhlasím, ať si to každý zkusí, ale taky by bylo dobré zkusit si fárat do dolů, být tramvajákem, prodavačkou v supermarketu, metařem ... i když musím říci,že povolání číšníka je fakt náročnou kombinací mnoha fyzických, etických i emotivních vlastností...“
Marcel z Třince: „Máte nějaký výjimečný recept na kuře aneb eventuálně kde jste tak výjimečné kuře již jedl. Děkuji Marcel z Třince“
Pavel Maurer: „nejím kuřata, protože již nechutnají jako kuřata“
jardalacina@seznam.cz: „Vážený pane chci se zeptat.Když si v restauraci objednám láhev vína ,může mi ji číčník přinést už otevřenou?Už jsem s tím měl problémy.“
Pavel Maurer: „to ne, vrátit zpátky“
Marcel z Třince: „Máte nějaké oblíbené víno českého vinaře, můžete uvést i dvě vína a vinařství. Děkuji Marcel Třinec“
Pavel Maurer: „Třeba Žernoseky a Hort, hodně se to vylepšuje“
Sharka: „Dobrý den Pane Maurer. Chtěla bych se zeptat zda by jste také mohl říct v nějakém pořadu, že obvykle se dává 10-20% tipu? Už nějaký pátek pracuji jako servírka a nezdá se mi že by to moc lidí vědělo. Nevím co si lidé představují že číšník za pětikorunu bude dělat stojku či co. Je to k smíchu nejdříve bych si to každý měl zkusit.“
Pavel Maurer: „slibuju“
studentka Jana: „Chtela bych se zeptat,podle vasi zkusenosti,jaci vam prijdou cistnici v restauraci Kogo? Jednou jsem tam byla a zklamalo me jejich pristup.“
Pavel Maurer: „já jsem byl vždy nadmíru spokojen, a to fakt nejsem na kluky“
Nina: „Dobrý den, pane Maurere. Jak se Vám dnešní pořad o obsluze v restauracích líbil? - Chybělo Vám v něm snad něco důležitého?“
Pavel Maurer: „prostě bych jej udělal jinak, pro mne byl trochu trapný, lidé co jej připravovali o tomto složitém tématu mají jen povrchní znalosti“
Jožan: „Dobrý den přeji. Máte můj obdiv, a jako býložravec mám tip: Což takhle soutěž Grand Restaurant rozšířit o čistě vegetariánské restaurace?“
Pavel Maurer: „to by byl moc krátký žebříček“
Nina: „Dobrý den přeji. Učíte na FAMU marketingovou komunikaci, pracoval jste v reklamním byznysu. Mohl byste se chvíli postavit na stranu spotřebitelů a v rámci kritického přístupu k informacím jim prozradit, na jaké marketingové praktiky by si měli dávat pozor?“
Pavel Maurer: „Nino, věřte svému instinktu, jako žen a, to máte více citlivé než my, trubci“